Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

StalMelyn

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 22:25

En net weer iets voor bij op het lijstje, heb mij opgegeven voor een horse and dog clinic in maart. Ik wist niet dat dat met kleine hondjes kon maar dat kan ook. Dus heel benieuwd hoe dat gaat, heb er in ieder geval zin in.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 22:46

Owh tof zo'n clinic!

Schotland! <3
Ik ben in 2018 geweest (zonder hond) en dit jaar willen we terug met Fitz voor onze huwelijksreis :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 23:15

Oshaa schreef:
Helaas zaten we vrijdag wel bij de dierenarts. Gelukkig vindt Layla de DA echt fantastisch. Is ook een super lief mens, die het hele consult bij Layla op de grond zat. We denken dat ze mogelijk een klein breukje in haar teen heeft. We hebben nu voor 10 dagen metacam en als het niet significant beter is dan gaat ze met sedatie op de foto. En ze moet rust houden, wat best een uitdaging is! In overleg mag ik wel detectie gaan doen dinsdag. Heb ook al met de trainer gesproken en we gaan alles gewoon zittend / liggend doen. Agility is natuurlijk wel voorlopig niet aan de orde.

Oh wat naar, beterschap!

Hebben jullie ervaring met een pup die vooral in de avond lange blafconcerten houdt, zonder duidelijke reden? We weten niet goed hoe erop te reageren. Laten blaffen werkt niet goed (negeren), bij je roepen en rustig zijn werkt maar even, boos worden werkt vaak ook niet. Het is erg vervelend. Hij lijkt het een soort van spelletje te vinden? Hij hoeft geen eten/drinken/plassen/poepen oid. Het is vaak als er iemand weg is, maar ook niet altijd.

Wij gaan zaterdag meelopen met de nieuwjaarswandeling van de Finse-Lappen-vereniging. Ben benieuwd hoe de terrorpup het doet.
Oh, en hij is drie van zijn vier melk-hoektanden kwijt :D
Laatst bijgewerkt door Century op 15-01-24 23:19, in het totaal 2 keer bewerkt

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 23:16

Oh ga je trouwen, wat leuk!! Proficiat. Krijgt Fitz een rol/aanwezigheid bij jullie bruiloft?

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 23:34

Century schreef:
Oshaa schreef:
Helaas zaten we vrijdag wel bij de dierenarts. Gelukkig vindt Layla de DA echt fantastisch. Is ook een super lief mens, die het hele consult bij Layla op de grond zat. We denken dat ze mogelijk een klein breukje in haar teen heeft. We hebben nu voor 10 dagen metacam en als het niet significant beter is dan gaat ze met sedatie op de foto. En ze moet rust houden, wat best een uitdaging is! In overleg mag ik wel detectie gaan doen dinsdag. Heb ook al met de trainer gesproken en we gaan alles gewoon zittend / liggend doen. Agility is natuurlijk wel voorlopig niet aan de orde.

Zitten er momenten tussen dat ie even stil is? Al is het maar een kort momentje. Dan zou ik ‘m omgekeerd benaderen. Bezig gaan met stil zijn belonen en uitbouwen ipv blaffen proberen te laten stoppen. Focus op het blaffen maakt dat dat ook hetgeen wordt wat aandacht geeft.

Oh wat naar, beterschap!

Hebben jullie ervaring met een pup die vooral in de avond lange blafconcerten houdt, zonder duidelijke reden? We weten niet goed hoe erop te reageren. Laten blaffen werkt niet goed (negeren), bij je roepen en rustig zijn werkt maar even, boos worden werkt vaak ook niet. Het is erg vervelend. Hij lijkt het een soort van spelletje te vinden? Hij hoeft geen eten/drinken/plassen/poepen oid. Het is vaak als er iemand weg is, maar ook niet altijd.

Wij gaan zaterdag meelopen met de nieuwjaarswandeling van de Finse-Lappen-vereniging. Ben benieuwd hoe de terrorpup het doet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 00:22

Century schreef:
Oshaa schreef:

Oh wat naar, beterschap!

Bij Maisie was het dat ze echt moe was maar vertikte te slapen. Negeren werkte niet, los ook niet (ging gewoon door of werd vervelend). Bench in andere kamer met deken erover (de andere kamer meer voor ons zodat het geblaf gedempt werd haha), dan ging ze na 10-20min wel slapen. Tip van een mede terror-pup eigenaar! :))

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 01:24

Century schreef:
Oshaa schreef:

Oh wat naar, beterschap!

Ik weet niet hoe oud je pup is en hoe lang je hem al hebt?

Wij hebben hem de eerste week wel geborgenheid gegeven (als hij dus geen eten/drinken wou, of moest poepen/plassen), maar daarna zijn we hem gaan negeren. Ik vind persoonlijk dat zo'n beestje de eerste dagen al genoeg meemaakt, vandaar. Maar ergens moet je natuurlijk wel een lijn trekken. Het heeft bij ons denk ik 1,5e week/2 weken geduurd en toen waren de concerten zo goed als over. Af en toe nu nog een paar kleine piepjes, maar dat houdt ook al snel weer op

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 07:00

StalMelyn schreef:
Oh ga je trouwen, wat leuk!! Proficiat. Krijgt Fitz een rol/aanwezigheid bij jullie bruiloft?

Dankjewel! :D wilden we op zich wel, maar we denken dat Fitz er niets aan heeft zelf. Dikke kans dat hij alleen maar onrustig wordt. Dus we gaan toch maar oppas zoeken.

Oh Oshaa helemaal over jou bericht heen gelezen. Wat naar! :( hopelijk lukt het wat haar rustig te houden..

@Century
Ik zou inzetten op rust, rust, rust. Het klinkt als een overprikkelde pup, een pup die niet over wil geven aan de slaap maar eigenlijk bekaf is. De key is rust. Dus ga hem kaderen, een vast rustig plekje voor de avond (bijv een ren), zonder speeltjes, geen directe aandacht, wél iets te kauwen (kauwen helpt om prikkels af te laten vloeien). Dit zal niet in één avond werken maar doorzettingsvermogen is hier echt nodig, en hetzelfde blijven doen.
Blijf in zicht van je pup, blijf "beschikbaar", maar doe zelf niets. Alles wat je doet kunnen ook weer prikkels opleveren om verder te overprikkelen. Ik heb bij overprikkeling vaak naast de ren zitten lezen, tot hij sliep.
Heel belangrijk om hem hier goed bij te helpen! Een pup maakt geen spelletje in de vorm van zulk gedrag namelijk.

Hij is ook volop aan het wisselen lees ik, dus ook voor het koppie een onwijs lastige periode. Bied je hem iets om verlichting van de pijn te geven? Fitz was gek op touwtjes van fleece en washandjes die ik even vochtig had gemaakt en in de vriezer had gelegd. Ik had een heel voorraadje zodat ik steeds weer wat nieuws uit de vriezer kon halen. Daar maakte hij echt dankbaar gebruik van.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 07:33

Gefeliciteerd Leo! <3
& Als je nog de ultieme schotland tips hebt van wat we écht niet moeten overslaan...!

Century ik denk dat Leo wel een juiste aanpak beschrijft. Zijn er dingen die het blaffen triggeren? Geluiden, dat 1 van jullie weg gaat, dat het donker wordt?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 07:41

Bedenk me nog een aanvulling: bouw je wel eens echte "rustdagen" in voor Meeko?
Fitz deed het als pup en nog steeds heel goed op rustdagen, juist omdat het een gevoelige, actieve hond is doe je snel te veel. Op rustdagen, vaak de dagen dat mijn vriend thuis werkt, loopt ie zijn rondjes, komt hij soms vragen om even te spelen (trekspelletje, zoeken of 'stoeien') en de rest van de dag slaapt hij vooral keihard. Dan tankt hij echt bij van en voor de dagen dat er wel een activiteit is. En hij is bijna 2, dus doet logischerwijs al meer. Als pup waren die rustdagen echt alleen korte rondjes en verder slapen, en een keertje spelen.

@Sanne alles is mooi daar :D ben je meer natuur of cultuur?

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 09:04

Leo, snap ik ook wel weer. Het is (van horen zeggen) een dag waar je zelf ook vaak geleefd wordt en in een waas voorbij gaat.

Century, lastig hoor. Ik weet het niet goed maar zorgen dat hij rust krijgt is vaak wel de oplossing. Alleen hoe, al meerdere tips gegeven en nu kijken wat werkt voor meeko.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 09:31

StalMelyn schreef:
Leo, snap ik ook wel weer. Het is (van horen zeggen) een dag waar je zelf ook vaak geleefd wordt en in een waas voorbij gaat.

Century, lastig hoor. Ik weet het niet goed maar zorgen dat hij rust krijgt is vaak wel de oplossing. Alleen hoe, al meerdere tips gegeven en nu kijken wat werkt voor meeko.

Bij Freek werkte een bench of ren niet goed. Hij wilde (helemaal als die moe/overprikkeld was) heel graag bij ons zijn en ernaast zitten hielp niet. Hij had en heeft nogal veel doorzettingsvermogen, dus bleef echt vreselijk krijsen/blaffen/krabben 8)7. Snachts in de bench ging prima als hij gewoon rustig/suf was voordat hij erin ging.

Ik ben toen gewoon gaan zitten op de bank of aan mijn bureau, hield hem kort aan de riem en hij moest van mij liggen (beetje zoals je in een restaurant zou doen). Dat vond hij super saai, maar hij was ook al dicht bij mij zonder opgesloten te zitten en had dus geen reden om vervelend te doen. Eigenlijk altijd lag die binnen vijf minuten te slapen en dan liet ik als hij in diepe slaap was gewoon de riem los. Hoe vaker ik het deed als hij overprikkeld was, hoe sneller die sliep.

We doen het heel af en toe nog wel eens als er iets geks is en hij geen rust kan vinden/pakt. Werkt voor hem echt heel goed. Hij is nu overigens een kei in een restaurant, ligt gelijk te pitten :o

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 09:44

@Century, heb je ook contact met andere Finse Lap eigenaren? Daar kun je misschien ook nog veel lering uit halen wel, naast wat hier al aan tips gegeven is. Een mede ras eigenaar weet vaak toch wel ook veel van bepaalde gedragingen en welke dingen er bij kunnen helpen. Je hebt uiteraard veel dingen wat overeenkomt bij veel honden, wat qua aanpak kan werken, maar het helpt ook zeker soms als je mensen kent die het ras en de gedragingen erbij kennen. Ik herken van de Finse Lap ook veel overeenkomsten met hoe gevoelig ze kunnen zijn voor (over)prikkeling met wat ook veel herders honden vaak laten zien ook, dus ik sluit me idd wel aan bij wat oa Leo schrijft in ieder geval, al is het heel moeilijk om vanaf internet er iets over te kunnen zeggen, afgaand op wat er geschreven word. Hier is zoveel mogelijk wat de trigger kan zijn, ook meerdere oorzaken. Is het telkens op dezelfde momenten dan? Kun je zien of er (vlak) vooraf toch iets gaande is waar hij op zou kunnen reageren? Hebben jullie een zelfde routine in de avond met iets wat hij misschien niet leuk kan vinden zodat hij aandacht wilt etc etc, er zijn nog veel vragen om te stellen maar mocht je hier echt tegenaan blijven lopen, zou ik privé iemand zoeken die echt bij jullie kan meekijken en hier dan zo mee kan helpen.

Het is ook wel een ras wat zelf dingen gaat ondernemen soms en vocaal kan zijn, dat maakt het er niet makkelijker op. In dat geval is het namelijk niet perse opgelost met rust e.d. maar is het een gedrag waarbij je moet gaan trainen aan ombuigen van gedrag - ik krijg het bij onze herder ook echt niet eruit wanneer ze waakt bv. Dat is trainbaar, maar wel lastig bij een hond waar het al ‘in’ zit, en dus iets waarbij je het liefst dan al van jong af aan eraan werkt. Ik zou dus ook niet helemaal uitsluiten dat het dus een natuurlijker gedrag is waarbij je moet trainen aan ombuigen ervan. Ik denk een stukje rust en ook een stukje management/begeleiding, dat nu een fijne eerste stap is weer om te kijken of dat helpt, zodat je wat kunt proberen maar ik zou ook het stukje ras-eigenschap niet uitsluiten. Zou toch zeker ook nog even verder analyseren om te kijken of je toch kunt zien of er andere (subtiele) signalen zijn welke toch aangeven waar het vandaan komt/kan komen - en dus evt ook een mede ras eigenaar met ervaring eens vragen bv. :j

Als hij het doet wanneer er iemand weg is, is hij dan Echt alleen of boel je; dat er dan 1 iemand anders de kamer uit is en hij wel nog ander gezelschap heeft? Bij dat eerste zou ik namelijk per direct ook van voor af aan opnieuw gaan opbouwen met alleen blijven, want dan kan dit een vorm van verlatingsangst ook nog erbij zijn bv.

Hier ligt er sinds gisteren echt een mooi pak sneeuw. Ik ben nu helemaal kapot en kan niks meer ondertussen, maar ik heb gisteren 4km genoten bij het drielandenpunt met Arya. zijn er bijna 2u lang op uit geweest (zodat ik echt rustig aan kon doen). Zodra er sneeuw ligt, heb ik echt een nog gelukkigere hond als normaal hahaha. Dit is echt haar type weer, en het is zo heerlijk om haar te zien genieten ervan! Na bijna 2u had ze er nog lang geen genoeg van, en ging bij de auto ook constant zitten en liggen in de hoop dat ik haar zou vergeten in de zin van; dat ik zou vergeten dat we naar huis moeten en ze de auto in moest haha. Die was het liefst uren in die sneeuw blijven liggen :')

Drielandenpunt & het Hoogste Punt van Nederland; 322,4m om precies te zijn!

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Domiinooo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 10:50

xSannee schreef:
Hier ook geen streng examen :') wordt sowieso naar de cursus in geheel gekeken. En we doen geen strakke obedience, dus voor mij ook niet nodig. Vind het gewoon heel leuk om wekelijks op les te gaan, vooruitgang te zien, en t is een gewoon gezellig *D

Nu zijn ze aan het kijken of ze een soort aangepast programma voor de volgende lessenreeks kan maken voor ons groepje. Dat is dan weer het voordeel van een kleine hondenschool :))

En wij hebben de volgende vakantie geboekt! We gaan naar Schotland, en Evi mag natuurlijk mee! Volgens mij zijn er wel meer naar Schotland geweest hier uit het topic toch? Ben zo benieuwd, het ziet er prachtig uit <3

Oshaa; ik las helemaal over de teen heen! Sneu! En beterschap!

Ik woon in Schotland (Aberdeen) - echt enorm hondvriendelijk! <3

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 11:16

Heerlijk vooruitzicht ook; Schotland met Evi! En jullie ook met fitz Leo, kan niet wachten op de foto’s en verhalen tzt haha.

Hoop ik met Arya (& het gezin of met een vriendin bv want is wel fijn als ik in de Caddy iemand naast me heb zitten die helpt met kijken op de weg haha) toch ook eens naartoe te gaan. Het links rijden houd me nog even tegen := ik kan goed rijden, goed gevoel ervoor maar ik kan ook heel goed teveel nadenken en dan zie ik het fout gaan _O-

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 11:28

Hier ook een finse lap, sluit me helemaal bij Leo aan. Mijn eerdere advies komt omdat ik ook weet dat finse lappen erg snel door hebben hoe ze je aandacht kunnen krijgen en dit dan lang kunnen doorzetten. Dus het is inderdaad belangrijk dat er voldoende rust is, maar van wat ik me kan herinneren speelt dit ritueel in de avond al langer.

Door even de focus op het blaffen te doorbreken en het stil zijn te gaan belonen en uitbreiden krijg je meer ruimte om die rust te zoeken. Mijn ervaring met focus op het negatieve gedrag verminderen bij finse lappen is dat het daar vaak juist erger van wordt. Naast dat ze die aandacht willen worden ze ook prikkelbaarder van negatieve emoties. Het versterkt elkaar dus.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 11:33

Wat wij trouwens ook doen om blaffen te managen (ondanks dat nori echt een hele stille is voor het ras) is in spel dat langzaam opzoeken en het dan leren managen. Dus hij mag brommen, geluiden maken en af en toe een blafje. Maar als hij helemaal in een blafsalvo vervalt stopt het spel. Wordt hij rustig en stil dan gaan we weer verder. Gaat hij weer over the top dan stopt het spel weer. Dit maakt dat het blaffen te reguleren is en hij zelf ook door heeft dat hij invloed heeft op het spel initieren.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 13:49

Heerlijk die sneeuw, Bonne is helemaal blij. En ik maar lachen om die sneeuwtoet Afbeelding

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 14:39

Leo: Natuur! Maar willen ook zeker cultuur bezoeken als we er zijn. Willen het liefst een gave mix maken.
Domiinooo_: ooooh wat gaaaaf! Dat had ik helemaal niet door! Nou, in juni zijn we in de buurt haha :D
Hoor inderdaad veel goede ervaringen met honden, dus heel veel zin om d'r lekker mee te nemen. Afgelopen jaar in Frankrijk geweest en dat ging ook supergoed. Nu is ze wat ouder dus kunnen we ook lekker gaan wandelen.
Cursebreaker: links rijden vind ik ook nog wel spannend haha. Gelukkig een vriend die heel relaxt is in de auto dus die loodst me er wel doorheen.

Cursebreaker: wat een fantastische foto's weer! :+:
Evi vond de sneeuw ook fántastisch! Helemaal met d'r kop er in, rollen, zoomies... zo leuk om te zien.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 14:42

Wij zijn anderhalf jaar geleden met Nori naar Wales geweest. Was echt fantastisch! Het links rijden ben je zomaar aan gewend. Als je een beetje een moderne auto hebt met digitale teller kun je snelheid ook omzetten naar miles!

Edit: vond het wel spannend dat er geen duidelijke voorrangsregels in de uk zijn, maar in de praktijk vonden wij dat het voor de meeste wegen behoorlijk duidelijk was wie er door kon rijden.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 14:50

Dat vonden wij idd ook, went best snel. En uiteindelijk de kleine weggetjes rij je toch heel rustig :))

Wij zijn ook wel van de mix met boventoon natuur en daar is Schotland perfect voor!

Ik vond op Isle of Skye de Quiraing fantastisch, wat een gave wandeling! En dan 's morgens vroeg beginnen <3
Culloden battlefield vond ik indrukwekkend. Eerst het museum en daarna daar rondlopen. Heel "eerie" bijna.
Rondom GlenCoe en Glen Nevis is prachtig wandelen. En de Cairngorms zijn ook heel mooi!

Wij gaan wsl ook ergens in juni. Weet nog niet precies waarheen.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 20:34

Leo schreef:
Dat vonden wij idd ook, went best snel. En uiteindelijk de kleine weggetjes rij je toch heel rustig :))

Wij zijn ook wel van de mix met boventoon natuur en daar is Schotland perfect voor!

Ik vond op Isle of Skye de Quiraing fantastisch, wat een gave wandeling! En dan 's morgens vroeg beginnen <3
Culloden battlefield vond ik indrukwekkend. Eerst het museum en daarna daar rondlopen. Heel "eerie" bijna.
Rondom GlenCoe en Glen Nevis is prachtig wandelen. En de Cairngorms zijn ook heel mooi!

Wij gaan wsl ook ergens in juni. Weet nog niet precies waarheen.

Ohh ik ga alles opslaan, ik ga een waslijst maken en dan moeten we keuzes maken _O-

Heb nu al zoveel vakantievoorpret! *\o/*

Gaabje; dat is ook een goede tip! Dat kan onze auto misschien wel, even opzoeken!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 21:51

Wat een reacties op mijn vraag over het blaffen, bedankt!
Ik zal proberen even te reageren op de vragen van iedereen. Echt superlief allemaal :+:

@Gaabje: Goede tip, dat heb ik gisteren geprobeerd, maar dat heeft nog wel wat meer oefening nodig denk ik voor het echt zoden aan de dijk zet, haha. We gaan iig minder/geen focus op het negatieve doen. En wat geluid vind ik prima! Maar niet constant achter elkaar. Goede tip over het spel.
@Imandra: Hij vindt een andere kamer waar wij niet zijn nog best lastig, tenzij het zelf wil (hij gaat soms uitzichzelf alleen in de bijkeuken slapen, ik denk ook omdat ie minder prikkels wil?) Zijn krat staat in de keuken en vindt hij zo langzamerhand wel heel leuk, dus mogelijk kunnen we die gaan toepassen hiervoor.
@Isabelle: we hebben Meeko nu twee maanden en hij is bijna vijf maanden, dus het is niet net in het begin. Het is pas een week geleden ofzo begonnen.
@Leo: Over- of onderprikkeld blijft lastig, maar ik denk dat je gelijk hebt. Ik leid hem vaak af met iets te kauwen, dat werkt helaas niet altijd voor lange tijd. De ren vindt ie niets, maar hebben we zeker in het begin gebruikt als plek om tot rust te komen. Tegenwoordig was ie er heel goed in om zichzelf neer te leggen voor rust. Overdag gaat dat ook super! Maar in de avond wil hij ineens niet meer zelf tot rust komen. We kunnen kijken hoe we hem kunnen helpen hierin. Hij is inderdaad druk aan het wisselen, hij is nu ook zijn laatste hoektand kwijt, dus alleen nog wat kiezen te gaan! We geven hem af en toe koude doekjes, maar die vindt hij vaak maar heel even interessant, gek genoeg. Kauwen wil hij wel heel graag, dus hij heeft hier van alles liggen aan kauwmateriaal.
Dat het geen spelletje is dacht ik al, ik vond het ook gek. Ik zie het ook zeker niet als 'klieren' ofzo, hij doet ook gewoon wat hij denkt dat hij moet doen. Aan ons om het te leren begrijpen en goed op te reageren. Hij wil ons iets vertellen, nu moeten we het nog juist interpreteren :)
Je aanvulling: we doen niet elke dag iets groots, en zeker na grote dingen (zoals puppycursus) krijgt ie wat rustigere dagen. Maar we lopen bijna wel elke dag veel met hem. Al merken we ook wel dat hij op dagen soms niet zoveel puf heeft, dan doen we minder. Echt rustdagen bouwen we niet in, dat is misschien een goede.
@xSanne: Als er iemand weggaat is dat zeker een trigger, maar hij doet het ook op andere momenten. We snappen nog niet zo goed wat het nu triggert. Het is bijna altijd in de avond, en hij loopt naar een specifieke plek in huis (serre). Maar hij blaft ook op andere plekken. Misschien is het een soort waaks?
@StalMelyn: Is ook lastig, maar bedankt voor je reactie!
@Mavantos: haha, dus stiekem handig dat je dat er zo ingetraind hebt, als je nu naar een restaurant wil! Meeko is een beetje tweeledig, hij wil graag zijn eigen ding doen maar wil ook bij ons zijn. Hij ligt vaak overal en nergens in huis.
@cursebreaker: Zeker, ik zit in een app-groep met de fokker en zijn nestgenootjes-eigenaren, en hier in het topic zijn er ook twee die een Finse Lap hebben :j Het is vaak op hetzelfde moment (in de avond). Ik zal eens gaan opletten of er een bepaalde trigger vooraf is die we kunnen pinpointen :j We hebben best wat routine, maar niet altijd op het uur, en hij lijkt wel graag wat preciezer te zijn in wanneer hij uitgelaten wil worden en dergelijke. We kunnen ook kijken of we onze routine wat strakker kunnen maken, of dat helpt. En het is inderdaad een vocaal ras. Hij mag van mij ook best wat geluidmaken of eens blaffen, maar een uur lang constant is voor niemand fijn haha! Ombuigen proberen we met hem af te leiden, dat werkt vaak helaas maar kort. Maar kunnen we blijven proberen!
Hij is trouwens zelden alleen, dat lukt nog niet (behalve in de nacht of als ie zelf in de bijkeuken wil liggen). Er is eigenlijk altijd iemand bij hem. Dat willen we nog wel uitbouwen, maar first things first.
Wat een mooie foto's trouwens! Heerlijk met die sneeuw.

Ik denk toch zelf aan overprikkeling. Hij lijkt een gevoelig hondje te zijn die alles wil, en dan ineens te vol kan zitten. Die omslag is gewoon soms heel abrupt en heel zichtbaar. Toch doet hij dit ook op dagen dat we niet zoveel gedaan hebben, dus het blijft heel lastig.

----------

Ik zie hele mooie foto's van de sneeuw! Heerlijk als de honden zo kunnen genieten. En mooie vakantieplannen hoor ik langskomen. Schotland lijkt me ook supermooi om eens heen te gaan. En ook zo dichtbij!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 23:04

Het gaat ook echt in golfbewegingen hoor, zulke dingen. Soms krijg je er echt de vinger niet achter. Aantal weken terug had Fitz een periode dat hij veel onrust vertoonde, snel aanslaan vanuit zijn slaap, onrustig op straat.. nu gaat het echt weer 100% beter en ik denk dat stiekem het vuurwerk, ook al was het ver weg, de afgelopen maanden echt zijn emmertje wat voller heeft doen zijn dan voordien. En nu is hij weer zijn chille zelf. Soms kun je het pas achteraf een beetje plaatsen (en soms ook niet). En dan is Fitz bijna 2. Het blijft zoekwerk wat bij het individu past en soms echt even flink doorbijten en volhouden. :)

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 23:37

Century, krijgt meeko soms in de avond ander voer of iets eroverheen? Of misschien voer dat soms minder lekker valt na 3 maaltijden op een dag?

Ik heb er totaal geen verstand van maar gezien mijn eerste hond last had van verschillende soorten voer zijn we uiteindelijk bij hypoallergeen voer uit gekomen en dat was de oplossing. Gedrag veranderde ook wat maar hij zat natuurlijk veel beter in zijn vel. Zou zoiets ook nog een mogelijkheid kunnen zijn? Ik probeer maar mee te denken.