Puppy erbij 2020

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mvdende

Re: Puppy erbij 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 15:19

Skip zit er er een beetje tussenin. Hij vindt het oké isch als ik bij zijn voerbak moet zijn, maar vind het absoluut niet leuk. Ik laat hem eigenlijk altijd gewoon met rust tijdens het eten.

Als hij los is en iets te vreten te pakken heeft, kom ik niet meer in de buurt en afpakken lukt dan niet.

Aan de lijn kan ik het wel afpakken, maar leuk vind hij het niet.

Zelfde als met botjes en kluiven enz. Als het moet, zal ik met moeite ze wel af kunnen pakken, maar meestal laat ik hem gewoon kluiven en pak ik het "af" op het moment dat hij even zn aandacht op iets anders heeft, water drinken bijvoorbeeld of blaffen naar een voorbijganger.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 16:06

xLaraaj schreef:
Naya kan ook prima iets laten liggen als ik dat vraag of ruilen. Maar ze is wel een echte dief haha :P ook in de voerbak gaan. Maar ik vraag haar dan ook eerst om weg te gaan van haar voerbak. Langs een kant snap ik ook niet waarom iedereen perse met zijn hand in de bak wilt terwijl de hond er met zijn mond er ook zit. Ik zou dat ook niet leuk vinden moesten mensen dat doen bij mij :+ George die had dat suuper erg vanaf hij bij ons in huis is gekomen. Maar uiteindelijk met alle andere problemen werd het wel duidelijk :(:)

Hier geen kleine kinderen dus van mij hoeft t ook niet te kunnen. Al is t wel fijn dat,mocht ik perongeluk wisselen tussen de bakken, ik ze zonder moeite kan wisselen of gewoon lege voerbakken savonds na t eten uit de bench kunnen halen zonder er over na te hoeven denken oid.
De voernijd die ze had was gelukkig echt naar andere honden.
Wel moet haar bak nog steeds snel leeg :')
Dus savonds krijgt ze water met psyllium of johannesbroodpitmeel erbij Om het dunner/plakkeriger te maken. En bij haar vlees meer water...

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 16:15

Hier nog geen eigen hond maar voedsel 'afpakken' is wel iets waar ik soms over nadenk. :') Aan de ene kant is het belangrijk om voedsel veilig af te kunnen pakken moesten ze iets gevaarlijks op straat in de mond nemen. 'Mijn' Tsjech had bijvoorbeeld ooit eens een heel stuk vlees gevonden (gewoon rauw met bot eraan, lag in het hoge gras in een plastic zak). Dit vertrouwde ik natuurlijk niet doordat het 1. rauw was + bot 2. je gekken rond hebt lopen die honden vergiftigen.
Omdat ik niet zeker wist hoe hij zou reageren als ik mijn vingers tussen zijn kaken zou steken heb ik het water dat ik bijhad maar over zijn kop gegoten. :+ Dat hielp gelukkig maar je kan niet altijd op een flesje water rekenen.

Maar ik denk dat het wel duidelijk is dat constant met de hand in de bak zitten vanaf dat ze jong zijn niet helpt... Waarschijnlijk is 'ruilen' tegen iets anders lekkers een van de beste manieren om het aan te leren? Zodat ze weten dat ze het niet moeten beschermen.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 16:28

Ruilen is een manier en steeds met je hand bij de bak juist om er wat extra lekkers bij te doen ook.

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 19:27

Zo heeft ze echt een tijdje gezeten/gelegen. :+
Afbeelding

En deze blik toen ik zei dat ze een luie hond is.
Afbeelding

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 19:31

punjab schreef:
[ [url=m/HkXv6n.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Cw1yDL.jpg]Afbeelding[/url] ]

_O- omg sommige honden denken echt dat ze een mens zijn ofzo :')

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 19:33

Oh Punjab wat een heerlijke foto's :')

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 22:15

punjab schreef:
[ [url=m/HkXv6n.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Cw1yDL.jpg]Afbeelding[/url] ]

OMG, geweldig! :')

Ik ben ook meer van 'ruilen', of inderdaad hand in de voerbak om iets extra lekkers toe te voegen. Verder leren ze hier ook voedsel weigeren én loslaten op verzoek. En er is altijd wel iets te knabbelen of knagen ergens in de woonkamer, dus echt honger kan Toobs niet hebben op het moment dat er eten komt. Dat scheelt ook. Veel honden krijgen ook voernijd als ze lang te weinig gehad hebben of als het afgepakt werd.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 22:37

Punjab, wat een heerlijke foto's :')

Bij Jip mag ik ook aan zijn voer komen, botjes zou ik eventueel ook af kunnen pakken. Als hij buiten los loopt en hij heeft een of ander dood beest, dan krijg ik hem niet te pakken. Loopt hij er trots mee weg _O-

Tijdens de middag wandeling was hij echt weer heel braaf. We moesten even omdenken, want het losloop gebied ligt naast het strand, waardoor we niet met de auto daar konden parkeren. Nu hebben we een stukje verderop geparkeerd, zodat we alsnog naar dat losloop gebied konden. Jip heeft zich daar heerlijk uitgeleefd en zag er niet uit en rook ook niet bepaald fris _O-

Oke, even een klaagmomentje. Ik kom thuis van het werken, tref ik daar op de bank een hond aan die redelijk over de zeik is. Mijn moeder, zus en broertje zaten buiten bij de houtkachel. Jip is dus bang in het donker en voor die houtkachel/vuur. Maar elke keer als ze dat ding aansteken, vergeten ze eigenlijk Jip binnen te leggen. Dus elke keer is Jip over de zeik als ik thuis kom. Want het is alleen als ik werken ben. Ik word daar soms zo moe van. -O-
Ik heb met Jip ook niet kunnen oefenen met die houtkachel, omdat ze dat ding alleen aansteken als ik werken ben.

*klaagmodus weer uit*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 22:50

@cupcakes bij dat buiten een 'prooi' hebben, heb ik het voordeel van een jachthond: ik krijg die prooi. Helaas ook nog wel eens levend. Ik heb al levende kraai, levende lijster, levende merel, en wat dode muizen gekregen. Maar ik krijg het allemaal wel, dat is waar ze voor gemaakt zijn: prooi pakken en naar de baas brengen. Zeker een pod, die levende prooi hoort te vangen en brengen, of hoort te drijven naar de jager voor goed schot (met de grotere prooien), geeft die prooi wel af. Dat is ingebakken in de genen.
(Maar die van mij weet dus niet wattie met een schaap moet. Daar kijkt en blaft hij stoer naar en daar houdt het ook gelijk op :') )

Sneu dat ze geen rekening houden met dat hij angstig is. Maar echt angst voor donker ja? Voor vuur snap ik, maar angst in het donker heb ik niet eerder gehoord!

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 23:01

Punjab kan niet lekker liggen toch haha. Gek dier!!

Sneu van Jip! Irritant ook als mensen geen rekening houden met je hond.

Ik was vandaag zo moe! Kon het niet op brengen om iets met de honden te doen. Heb vik mee naar stal genomen zodat hij daar moe kon worden. Ik heb daar twee uur gezeten ook niks met de pony’s gedaan en ben thuis gewoon in slaap gevallen en nu net wakker.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 23:07

Ymor, dan heb je al een flinke tuk erop zitten!

Schapen zijn ook rare wezens :))

Jaa, zodra het donker wordt sprint hij naar binnen en komt alleen naar buiten als het echt moet van mij om te gaan plassen. Was als pup al zo, durfde hij echt niet naar buiten in het donker.

Soms baal ik wel van m'n familie. Ik probeer Jip zo goed mogelijk op te voeden en te trainen, maar soms lijkt alles voor niks. Ik verdiep me ook echt in alles daar om heen. Maar wat ik probeer af te leren mag hij bij de rest gewoon doen. -O-

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 23:47

Dat is wel herkenbaar! Ik probeer ze hier ook zo stabiel mogelijk te krijgen. Mijn vader kan bijvoorbeeld slecht nee zeggen. Als vik wil spelen gaat hij net zo lang door tot dat mijn vader toch even het speeltje pakt of net een beweging maakt die voldoende voor hem is. Negen van de tien keer moet ik nee zeggen en dan stopt hij pas. Dan denk ik wel eens wat nou als ik er niet bij ben. Staat hij dan de hele avond bij je te zeuren?!

Vorige week was de vriendin van mijn broertje hier. Gingen ze hem eerst helemaal gek maken met de bal. En ineens gingen ze met elkaar voetballen en mocht vik niet meer mee doen. En dan is hij ineens “vervelend”. Maar ze hebben de situatie dan zelf gecreerd. En ik zit uiteindelijk met een gefrustreerde hond die zo graag mee wil doen dat hij tegen de deur op stond om naar buiten te kijken. En dat is allemaal een proces en dat weet ik en hij moet het ook leren. Maar hij is wel pas 7 maanden. En hij doet het eigenlijk zo knap want als ik zeg dat hij rustig moet zijn dan is hij dat ook maar ik vind het oneerlijk dat ze hem zo opjutten.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 23:48

Dat is het nadeel als je met andere mensen woont jammer genoeg. Ik heb ook heel mijn visie en regels maar mijn vriend die neemt het er nier zo nauw mee en leert haar dingens die ik niet zou willen. Stoort mij dat? Ja. Wordt ik wel een boos? Ja. Maar hij moet er ook mee samenleven dus gun hem dat langs een kant ook wel. Hij laat mij in alles doen uiteindelijk. Hij wou eerst geen hond. Nu komt er een 2de :P wil ik op show? Ga maar veel plezier. Dusja. Soms water bij de wijn. En ze weet heel goed wat ze bij wie mag/kan :)

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 06:10

Heel herkenbaar, ik was altijd de enige die de honden opvoedde.. met Billy train ik op best hoog niveau gehoorzaamheid en ze kan dus perfect volgen maar bij mijn moeder trekt ze enorm en ze snapt niet waarom want bij mij loopt ze zo netjes :') met Skye ben ik al blij dat ik hem zo ver heb dat hij nu meestal loopt zonder trekken.. ondertussen ben ik gaan samenwonen met mijn vriend en met hem zit ik veel meer op één lijn wat betreft de opvoeding. Enige probleem is dat hij het geduld niet heeft om daadwerkelijk te trainen dus dat mag ik doen :')

Ik kan hier bij allebei de honden alles met hun voer doen. Ze kunnen zelfs samen uit een bak eten als dat zou moeten. Ik heb in het begin een paar keer wat brokjes in de bak bij gegooid en verder eigenlijk nooit een big deal van gemaakt..

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 08:22

Skippy01 schreef:
@cupcakes bij dat buiten een 'prooi' hebben, heb ik het voordeel van een jachthond: ik krijg die prooi. Helaas ook nog wel eens levend. Ik heb al levende kraai, levende lijster, levende merel, en wat dode muizen gekregen. Maar ik krijg het allemaal wel, dat is waar ze voor gemaakt zijn: prooi pakken en naar de baas brengen. Zeker een pod, die levende prooi hoort te vangen en brengen, of hoort te drijven naar de jager voor goed schot (met de grotere prooien), geeft die prooi wel af. Dat is ingebakken in de genen.
(Maar die van mij weet dus niet wattie met een schaap moet. Daar kijkt en blaft hij stoer naar en daar houdt het ook gelijk op :') )

Sneu dat ze geen rekening houden met dat hij angstig is. Maar echt angst voor donker ja? Voor vuur snap ik, maar angst in het donker heb ik niet eerder gehoord!

Wil je dat hier eventjes aan Skip komen uitleggen?

Als Duitse Staande zijnde, hoort hij een prooi inderdaad netjes naar de baas te komen brengen, alleen heeft Skip dàt stukje niet helemaal begrepen.

Als hij iets van een prooi heeft, of dat nou een vies botje is, of een hele dode kip (lag dood in het park, Skip heeft nog nooit iets zelf gepakt) dan komt hij niet meer in mijn buurt, voordat de prooi helemaal opgegeten is. Ik kom ook niet meer in zijn buurt, afpakken lukt niet.

Al van pup af aan lukt dit niet.

Misschien heb ik dat zelf wel veroorzaakt hoor, als pup vrat hij op straat alles wat los en vast zat, bek open en botje enz eruit gepakt. Daarna wel een snoepje erin, maar de snoepjes waren nooit zo interessant als dat geen wat niet mocht.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 08:56

Tsja maar je kon hem als pup denk ik ook moeilijk alles laten opeten :Y) Althans als ik kijk wat Jackie allemaal in haar mond stopt: takjes, mest, aarde, sigaretten, zakjes, doekjes, alles eigenlijk :7

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 11:01

Wij leren ze echt van begin af aan aan dat alles wat op de grond te vinden is geen waarde heeft tegenover hetgeen wat ik bij me heb. Of dit nou speelgoed is, of iets om te belonen, of een enthousiaste stembeloning.

Enige wat die van ons mochten eten is paardenpoep in onze eigen weide. Onderweg ook niet.

Het gedrag van Skip had ik dus ook niet getolereerd en heb een muilkorf omgedaan. Het idee dat hij iets zou eten van een dier wat vergiftigd was, of ziek. Brrr!

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 11:36

Hier leren ze ook van pup af aan dat ze niets van de grond mogen eten wat wij niet voor ze neergelegd hebben. En dat als ze iets niet mogen pakken wij iets hebben wat veel lekkerder is dan wat er op de grond ligt. Dan leren ze het echt snel genoeg.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:33

Ik heb gelukkig nooit het probleem gehad van vreten van de grond. Nooit bij stil gestaan eigenlijk dat dat bij sommige honden een ding is :Y) Wij wonen vlakbij de McDonalds en hier gooien nogal veel jongeren hun afval weg langs het losloopfietspad er naast. Daar willen ze weleens wat van hebben maar dan zeg ik gewoon 'nee, vooruit' en dan doen ze dat.

Voedselnijd heeft Dexter lichtelijk naar Dundy toe. Niet naar ons gelukkig. Maar naar Dundy toe vind ik prima. Hij mag best een snauw geven als Dundy naar zijn snack of voerbak toeloopt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 12:38

Ja, hier ook. Ze hebben niks te zoeken in elkaars bak en dat mogen ze onderling ook afstraffen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 13:16

@mvdende haha, ik wil het best proberen, maar ik heb héél weinig aandeel gehad hierin hoor. Toby heeft een héél diep geworteld instinct. Op cursus was hij de enige hond die apporteren niet hoefde te leren, en die liever apporteerde dan snoep kreeg, en ik zat op cursus met golden retrievers in de groep, en goldendoodles en labradoodles. Allemaal een flink retriever aandeel... Maar de meeste wel gefokt als huishond inmiddels, met veel minder diep instinct.
Mijn Spaniel pakte overigens überhaupt niks. Die hadden we iets te 'strak' geleerd dat jagen niks uithaalde, die apporteerde ook niets meer :')

Als Toby op straat iets doods ziet liggen, of etensresten, en ik zeg 'nee', loopt hij door. Pakt hij iets voor ik nee gezegd heb, dan zeg ik 'los' en laat hij het vallen. Dát is wel aangeleerd natuurlijk, door veel oefenen op voedsel weigeren.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:13

Skippy01 schreef:
@mvdende haha, ik wil het best proberen, maar ik heb héél weinig aandeel gehad hierin hoor. Toby heeft een héél diep geworteld instinct. Op cursus was hij de enige hond die apporteren niet hoefde te leren, en die liever apporteerde dan snoep kreeg, en ik zat op cursus met golden retrievers in de groep, en goldendoodles en labradoodles. Allemaal een flink retriever aandeel... Maar de meeste wel gefokt als huishond inmiddels, met veel minder diep instinct.
Mijn Spaniel pakte overigens überhaupt niks. Die hadden we iets te 'strak' geleerd dat jagen niks uithaalde, die apporteerde ook niets meer :')

Als Toby op straat iets doods ziet liggen, of etensresten, en ik zeg 'nee', loopt hij door. Pakt hij iets voor ik nee gezegd heb, dan zeg ik 'los' en laat hij het vallen. Dát is wel aangeleerd natuurlijk, door veel oefenen op voedsel weigeren.

Skip apporteert als een malle, vooral balletje is favoriet. Maar prooi in de zin van "eetbaar" wordt niet netjes gebracht helaas.

Ik ben er wel bang voor dat hij een keer iets verkeerds eet, maar ik ga hem niet alle dagen een muilkorf om doen, dan kan hij ook niet meer met takken en dennenappels spelen.

Helaas heb ik de muilkorf ook niet helemaal goed aangeleerd en Skip vind het verschrikkelijk. Mijn fout....

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:33

mvdende schreef:
Skippy01 schreef:

Skip apporteert als een malle, vooral balletje is favoriet. Maar prooi in de zin van "eetbaar" wordt niet netjes gebracht helaas.

Ik ben er wel bang voor dat hij een keer iets verkeerds eet, maar ik ga hem niet alle dagen een muilkorf om doen, dan kan hij ook niet meer met takken en dennenappels spelen.

Helaas heb ik de muilkorf ook niet helemaal goed aangeleerd en Skip vind het verschrikkelijk. Mijn fout....

Des te meer reden om het te doen lijkt me, ook dat hebben we hier direct afgeleerd.

Guinness is de enige die wel eens een stok wilt slepen. Maar die moet hij gewoon loslaten als ik dat vraag. Levensgevaarlijk die stokken.

Je kunt het negatieve nog altijd ombuigen tot iets positiefs.

Ik denk dat je je moet afvragen wat je belangrijker vind. De training die even wat tijd in beslag neemt of Russisch roulette met wandelen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 19:25

Zelfs ik huppel inmiddels wat verloren achter het topic aan :+

Och punjab wat een heerlijke foto's :')

Wat zag Jip eruit Cupcakes! Geweldig! Wat jammer dat t zo fout gaat met die houtkachel :(
Heel herkenbaar met dat afleren. Hier word bij mijn schoonouders, waar we dagelijks komen met de honden, voor mij onacceptabel veel geaccepteerd. maar ze beginnen langzaam aan in te zien dat t gedrag (opspringen bijv) soms heeeel onhandig is en ze snappen inmiddels wel dat ze t niet de ene keer wel kunnen toestaan en dat als ze dan iets in hun handen hebben dat de honden niet snappen dat t niet mag. dus langzaam aan beginnen ze mee te werken.

Ymor hoe gaat het met pietertje?

Ik ga wel indd met KimD mee, Sowieso is spelen met takken vrij gevaarlijk. Maar ik vind t risico dat ie iets opvreet waar ie goed ziek van kan worden te groot.
Ik zou hem met wandelingen korven, das best positief aan te leren. Ook nu nog. Als je t zelf maar leuk maakt en t niet zielig vind. en dat ook meent ;) En dan op momenten dat je met een balletje wil gooien even de korf af doen, dan heb je al veel minder risico's.

Heb het voor chick ook overwogen. maar iedere keer als ik zeg dat ik t beu ben dat ze vreet en een korf bestel kapt ze er spontaan weer mee. Verder vreet ze wel eens poep. Maar alleen van onze eigen honden... En dat is inmiddels weer helemaal onder controle sinds we de veendrenkstof geven.