Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 10:26

Dagahra schreef:
IMANDRA schreef:
Maar het is relatief aan een Aus hè. Binnen elk ras heb je verschillen en elk ras heeft zo z’n uitdagingen. Zoals die uit-knop :j

Ik denk dat die personen dat ook wel weten, maar het blijft een feit dat het geen huishond is. En daar gaat het om, niet over dat elk ras/hond zijn eigen uitdagingen heeft.

En persoonlijk had ik wel iets meer van jou verwacht qua inlezen over wat voor lijnen je in huis hebt/haalt. Aangezien er bij Maisie, totaal geen werkhonden in haar lijn zitten.

Sowieso zijn er maar weinig echte werkaussies in Nederland.

Ik heb me echt prima ingelezen hoor. Maar geef echt niks om show of werklijnen dus op dat aspect niet nee. Ben er niet naar op zoek en was bij de fokkers waar ik heb gekeken ook niet relevant gezien zij zitten op het bieden van een leuk (en bij jou/jouw situatie passend!) huisdier en in het beginsel geen focus op werk-, sport- of showhonden. Wel op gebied van karakter, en wat ik kan verwachten van deze combinatie. Dat in Maize aldus de fokker blijkbaar wat meer “werklijn” zit (ook al is ze daar niet specifiek op gefokt en is het dus geen letterlijke werklijn zoals andere bedoelen) dan waar ze normaal mee fokt weet ik sinds kort maar dat verandert niks aan de kennis die ik heb over haar karakter, wat ik van haar kan verwachten en wat ze nodig heeft. En of dat nu volgens jullie letterlijk zo is of niet (of gewoon een uitspraak van de fokker om aan te geven dat er wat meer “pit” in zit vergeleken met andere lijnen die ze heeft) maakt me echt niet uit en interesseert me verder ook heel weinig. Ik weet wat voor hond ik in huis heb en wat ze nodig heeft. Waar dat karakter ook precies vandaan komt, doet er niet toe.

Qua term huishond; dan heb ik misschien het verkeerde woord gebruikt waar mensen nu over vallen maar ik kan je verzekeren dat ik echt wel snap dat ook de rustigere karakters binnen het ras ook gewoon hun quirks en uitdagingen hebben. Sorry voor de verwarring daarmee. Maar feit blijft dat er echt grote verschillen zitten in welke behoeftes en welke aanpak een hond nodig heeft -alleen nog maar in dit nest zitten echt reusachtige verschillen. Daarom ben ik juist zo blij dat onze fokker daar echt goed naar kijkt en gebruik maakt van een karaktertest (die bovendien ook is afgenomen door een voor de pups vreemde persoon).

Vind het persoonlijk nogal kort door de bocht door op basis van zoiets te stellen dat ik me niet goed in zou hebben gelezen. We hebben echt heel weloverwogen gekozen en voorafgaand veel research gedaan & met meerdere eigenaren & fokkers hierover gepraat.

Maar goed, deze discussie heeft niet zo veel nut. Ik ben het er ook gewoon mee eens dat een Aus lang niet voor iedereen geschikt is en het inderdaad niet een huishond is in de zin van hoe jullie die term zien/bedoelen. En dat mensen zich dus inderdaad goed moeten inlezen en er bewust van moeten zijn wat ze in huis halen als ze voor een Aus kiezen.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 10:35

Dagahra schreef:
Nynkster schreef:
Oh ik lees eigenlijk altijd wel redenen die kloppen.
Maar misschien omdat het echt border collie herplaats groepen zijn waar ik in zit

Er zijn meer rassen dan alleen de borders Nynke _O-

Bij de mechelaars is het vaak dat ze kinderen hebben gekregen en dan moet de hond weg :+

Oh echt??! %)

Ik denk alleen aan mijn ideale wereld met alleen borders :P

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 10:42

Nynkster schreef:
Ik denk alleen aan mijn ideale wereld met alleen borders :P

Als er alleen borders zouden bestaan ben ik hondloos :(
Gelukkig zijn er meerdere rassen.

In mijn ideale wereld zou iedereen zijn hond goed opvoeden haha

Gister pakketjes bij mijn ouders binnen gekregen dus vanmiddag even langs. Nieuw warmer jasje voor Bonne want op de fiets is nu echt koud en alleen regenjasje was ook wat te koud. Gewoon met wandelen red Bonne prima zonder met die dikke vacht.

En heb een beterschapspakketje besteld bij barkking. De hond van mijn vriendin is getrapt door een paard en mist nu een oog. Alle geluk van de wereld dat het nog leeft (is een chihuahua). Gelukkig kunnen ze goed met een oog leven en rent ze er niet minder om.

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 11:01

Hier een border die liever lui dan moe is :+
Knap lastig kan ik je zeggen. Wat meer plezier in werken en leren was wel fijn geweest. Hond is super met de kids maar voor mij toch echt wel de hond met de meeste uitdaging.
Tommy heeft als motto lang leve de lol :')

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-24 20:21

Inmiddels staat alles hier klaar. Vanacht vertrekt mn puppekind naar NL en als t goed is gaan we hem om 13.00 overnemen *\%/*

En we kregen even lekker nieuws. Baco heeft zijn belgische showtitel behaald!Afbeelding

Afbeelding

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 23:15

Dit kleine verwende hondje doet verwend.
Wanneer hij vlees krijgt eet ie super goed, wanneer die brokjes krijgt eet ie niet. Ik snap hem..
Alleen het is hier wisselend wat ze krijgen. Vaak 5 dagen brok en 2 dagen vlees. Alleen nu ben ik vaker en langer thuis en krijgen ze dus vaker vlees en wanneer ze dus wel brok krijgen eet ie smorgens niet, savonds wel. Hij krijgt niks anders en ik denk omdat ie niks anders krijgt dat ie daarom savonds wel eet.

Dit zal wel een fase zijn, haha.
Buiten dat doet ie het fantastisch. Luistert goed, zo goed als zindelijk en ontzettend ondeugend op een leuke manier.

Afbeelding

Afbeelding

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 23:18

kiwiwitje schreef:
Inmiddels staat alles hier klaar. Vanacht vertrekt mn puppekind naar NL en als t goed is gaan we hem om 13.00 overnemen *\%/*

En we kregen even lekker nieuws. Baco heeft zijn belgische showtitel behaald![ [url=m/MDLij1.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/gNfWMW.jpg]Afbeelding[/url] ]
waar komt hij vandaan als ik vragen mag? :Y)

Hier is er vandaag eentje vertrokken naar Slovenië en ondertussen ook al aangekomen.

kiwiwitje

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-24 23:23

Polen :) fokker rijd zelf naar NL om 2 pups weg te brengen.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 23:38

Oh maar dat is handig :Y)

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 08:34

Spannend kiwiwitje!!
Veel foto's spammen <3

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 09:00

Uiteraaaard *\%/*

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 10:20

Ooh wat stom zeg! Ik heb dit topic per ongeluk ontstipt. Ik vroeg me al af waarom het hier zo stil was :D

Charley is inmiddels bijna 1 jaar oud, en hij is echt alles wat ik gehoopt had. Qua uiterlijk heeft hij meer van een Oud Duitse herder, maar zijn kleur en karakter is meer van de Harzer Fuchs. Het is een echte knuffelhond, het liefst zou hij ook bij je op schoot willen. Maar daarnaast kan hij ook ontzettend fel/fanatiek zijn, hij wil altijd echt ontzettend graag voor je werken en heeft veel energie. We zijn nog lekker met hem aan het trainen, op dit moment hebben we net 1 les gehad met een beginners klasje van behendigheid, echt super leuk!
Zondag hebben we een wandeling van de Oud Duitse herder vereniging, ook heel veel zin in! Gister hebben we even foto’s van hem gemaakt in het bos omdat hij dus bijna 1 jaar oud is. Afbeelding
Afbeelding

En als laatste nog een vergelijkingsfoto, hij is behoorlijk veranderd
Afbeelding

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 10:58

Super gaaf Kiwitje, veel plezier vandaag! *\o/*
En gefeliciteerd met het mooie resultaat!!

Wat is Charley mooi uitgegroeid Larissajulia!

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 11:12

Woehoe bijna kiwiwitje!! Zo leuk <3
Veel plezier vandaag!

Wat is Charley prachtig uitgegroeid zeg! Vond ik als pup al, maar nu ook zeker! Prachtige diepe kleur!

Wij hadden weer training na de kerstvakantie-stop! <3
Afbeelding

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 14:41

Gefeliciteerd Sanne met het behalen van het diploma!!

Hier vandaag eerste cursusdag gehad. Even wennen, hele strenge school dus zit met 4 herkansers in de groep waarvan een nu voor de 4e keer gaat proberen. Aan de ene kant vind ik het prettig een strenge school, aan de andere kant weet ik dat ik in maart ga zakken als het regent op examendag haha _O-

Bonne was iets wat druk en afgeleid maar deed veel wel goed. Moeten vooral puntjes op de i gaan zetten. Zo zit Bonne niet recht genoeg naast mij maar iets schuin en dat mag niet meer. En met volgen is hij niet echt enthousiast en blijft dan te ver achter lopen ipv direct naast je. Maar bukken om snoepje iets meer voor de neus te houden mag ook niet dus even kijken hoe ik hem enthousiast krijg. De ganzenpoep en andere geurtjes op het veld winnen het nu overduidelijk haha

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 15:07

Vier keer zakken voor een cursus klinkt ook enigszins overdreven moet ik zeggen. :=

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 15:44

StalMelyn schreef:
Gefeliciteerd Sanne met het behalen van het diploma!!

Hier vandaag eerste cursusdag gehad. Even wennen, hele strenge school dus zit met 4 herkansers in de groep waarvan een nu voor de 4e keer gaat proberen. Aan de ene kant vind ik het prettig een strenge school, aan de andere kant weet ik dat ik in maart ga zakken als het regent op examendag haha _O-

Bonne was iets wat druk en afgeleid maar deed veel wel goed. Moeten vooral puntjes op de i gaan zetten. Zo zit Bonne niet recht genoeg naast mij maar iets schuin en dat mag niet meer. En met volgen is hij niet echt enthousiast en blijft dan te ver achter lopen ipv direct naast je. Maar bukken om snoepje iets meer voor de neus te houden mag ook niet dus even kijken hoe ik hem enthousiast krijg. De ganzenpoep en andere geurtjes op het veld winnen het nu overduidelijk haha

Voor de training kan dat snoepje toch wel iets meer om te verleiden? En dat dan weer uitfaseren? Anders wordt het heel lastig om vooruit te komen lijkt me.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 15:46

Wel dedicated als je toch voor de 4e keer die cursus gaat proberen :')
Ik zou niet erg gemotiveerd meer zijn _O-

Als ik niet mocht bukken had ik Evi's aandacht ook moeilijk gekregen in d'r snuffelfase hoor. Al hadden mensen in onze les een stick waar ze een beetje pindakaas op smeerden *D werkte ook goed

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 15:59

De soeplepel met een veeg pindakaas werd bij onze cursus ook wel aangeraden voor sommige honden in die fase :))

Voor mij zou zo'n strenge cursus echt helemaal niets zijn. :')
Ik vind de basis gehoorzaamheid belangrijk en het "waarom" van oefeningen en het hoe van het aanleren. Of hij in de praktijk schuin of recht zit maakt me echt niet uit haha. Dat gaat voor mij het doel voorbij. Maar ik deed cursus ook puur voor het leren zijn en aandacht op mij binnen een groep. En ik zat ook niet op een KC. Mijn moeder zat met onze cocker jarenlang op een KC destijds en zakte ook steeds op hetzelfde punt (hij liet zich niet betasten door een vreemde). Verder deed hij het keurig maar mocht niet door vanwege dat punt.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 16:25

Here he is <3
Afbeelding
Afbeelding

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 16:37

Wat een knappie <3

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 16:38

Wat een knapperd!! Al een echt buffeltje. Ben benieuwd hoe die wordt als hij groot wordt

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 16:41

Bo_Y schreef:
Wat een knapperd!! Al een echt buffeltje. Ben benieuwd hoe die wordt als hij groot wordt

Nou inderdaad! Dat dacht ik ook :)
Wat een leukerd!

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 16:48

Oooh wat schattig kiwiwitje!!

Uhm ja, wat kan ik zeggen over het voor de 4e keer deelnemen... ik denk dat ik dan ook niet meer had meegedaan maar het is wel een hond die training kan gebruiken. Het is ook een pittig ding, ik weet het ras niet maar zo'n hond met super veel haar. Een samson en gert hond maar dan kleiner en helemaal zwart en dan die versie zonder dreadlocks.

Maar goed, aangezien Bonne op natte ondergrond niet gaat liggen en in de regen helemaal niks doet gaan wij ook zakken als het regent op examendag haha. Ze kijken niet naar progressie de gehele cursus

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 16:52

Leo; ik las eerst soepstengel :') maar soeplepel klinkt logischer ja _O-

Oook dat snoetje kiwiwitje <3
Hoe heet ie ookalweer?