Dagahra schreef:IMANDRA schreef:Maar het is relatief aan een Aus hè. Binnen elk ras heb je verschillen en elk ras heeft zo z’n uitdagingen. Zoals die uit-knop
Ik denk dat die personen dat ook wel weten, maar het blijft een feit dat het geen huishond is. En daar gaat het om, niet over dat elk ras/hond zijn eigen uitdagingen heeft.
En persoonlijk had ik wel iets meer van jou verwacht qua inlezen over wat voor lijnen je in huis hebt/haalt. Aangezien er bij Maisie, totaal geen werkhonden in haar lijn zitten.
Sowieso zijn er maar weinig echte werkaussies in Nederland.
Ik heb me echt prima ingelezen hoor. Maar geef echt niks om show of werklijnen dus op dat aspect niet nee. Ben er niet naar op zoek en was bij de fokkers waar ik heb gekeken ook niet relevant gezien zij zitten op het bieden van een leuk (en bij jou/jouw situatie passend!) huisdier en in het beginsel geen focus op werk-, sport- of showhonden. Wel op gebied van karakter, en wat ik kan verwachten van deze combinatie. Dat in Maize aldus de fokker blijkbaar wat meer “werklijn” zit (ook al is ze daar niet specifiek op gefokt en is het dus geen letterlijke werklijn zoals andere bedoelen) dan waar ze normaal mee fokt weet ik sinds kort maar dat verandert niks aan de kennis die ik heb over haar karakter, wat ik van haar kan verwachten en wat ze nodig heeft. En of dat nu volgens jullie letterlijk zo is of niet (of gewoon een uitspraak van de fokker om aan te geven dat er wat meer “pit” in zit vergeleken met andere lijnen die ze heeft) maakt me echt niet uit en interesseert me verder ook heel weinig. Ik weet wat voor hond ik in huis heb en wat ze nodig heeft. Waar dat karakter ook precies vandaan komt, doet er niet toe.
Qua term huishond; dan heb ik misschien het verkeerde woord gebruikt waar mensen nu over vallen maar ik kan je verzekeren dat ik echt wel snap dat ook de rustigere karakters binnen het ras ook gewoon hun quirks en uitdagingen hebben. Sorry voor de verwarring daarmee. Maar feit blijft dat er echt grote verschillen zitten in welke behoeftes en welke aanpak een hond nodig heeft -alleen nog maar in dit nest zitten echt reusachtige verschillen. Daarom ben ik juist zo blij dat onze fokker daar echt goed naar kijkt en gebruik maakt van een karaktertest (die bovendien ook is afgenomen door een voor de pups vreemde persoon).
Vind het persoonlijk nogal kort door de bocht door op basis van zoiets te stellen dat ik me niet goed in zou hebben gelezen. We hebben echt heel weloverwogen gekozen en voorafgaand veel research gedaan & met meerdere eigenaren & fokkers hierover gepraat.
Maar goed, deze discussie heeft niet zo veel nut. Ik ben het er ook gewoon mee eens dat een Aus lang niet voor iedereen geschikt is en het inderdaad niet een huishond is in de zin van hoe jullie die term zien/bedoelen. En dat mensen zich dus inderdaad goed moeten inlezen en er bewust van moeten zijn wat ze in huis halen als ze voor een Aus kiezen.