Puppy erbij 2019

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 12:36

KimD schreef:
Dit was vanmorgen bij ons, hopen op ander weer in Hilvarenbeek. :')

[ [url=m/dhCBoe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Geluksvogel!!

kiwiwitje

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-19 12:40

Wij hebben tot nu toe nog steeds zon! Af en toe een klein buitje *\%/*
Dus zo maar even lekker wandelen met de hondjes!

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 13:07

Hier is het ook wel droog. Prima wandelweer in ieder geval! Die linker is ons smousje dus trouwens.
Twijfel alleen nog om een reu of teefje, wil eigenlijk ene teefje maar weet niet of ik zin heb in een nestje. (Je moet 1 keer meedoen met terugfokprogramma)
Afbeelding

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 13:37

Oh ja die regels vind ik zo stom.. Fok alleen met de beste uit het nest, niet iedere hond hoeft toch gebruikt te worden lijkt mij. Zou zelf dan geen teefje nemen.

De fokker van Olly krijgt zo´n gaaf nestje na de zomer, ik mag de beste hebben als ik wil, maar ja..ik mag niet van mezelf. -O-

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 13:55

Mijn moeder wilde ook graag een Smoushond maar per se een teefje en dus afgehaakt op het per se er mee moeten fokken. Vind dat ook een rare regel. Dan heb je straks toch ook een hele kleine genenpoel en zo haal je de 'slechtere ' er niet uit.

Hier is het echt super weer {:} Ik zit alleen de hele dag binnen te leren -O-

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-19 14:35

Ik vraag mij vooral af in hoeverre zoiets rechtsgeldig is.. Ik heb ivm de pups een contract laten opstellen en mtb tot fok of verkoop kun je niets in dat contract verplichten.
Zou je dat wel willen moet daar een extra contract voor opgesteld en getekend worden mbt tot de fok. Staat dit in een aankoop contract zou het niet rechtsgeldig zijn is mij toen zo uitgelegd.
Ik wilde er namelijk ook iets over het fokken in hebben.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 17:30

Oooh mijn collega heeft ook een Hollandse Smous, een teefje :) Leuke hondjes! Maar die vacht .. wat een drama zo'n plukvacht zeg! :o Deze kon niet ingezet worden vanwege de roze neus, dus ze is geholpen.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 17:36

Er is trouwens wel een soort keuring, het is dus niet zo dat er ook mee gefokt wordt als ze een slecht karakter hebben of teveel van de standaard afwijken. Maar voldoen ze aan de eisen moet je dus een keer fokken.. maar geen idee hoe rechtsgeldig dat is. De slechte worden dus wel enigszins van de goeie onderscheiden.

Met onze hond hebben we dus wel een keer gefokt.. al was dat ook twijfelgeval omdat ze eigen lijk 2 cm te groot is en haar vacht iets te pluizig.
Laatst bijgewerkt door finnens op 04-05-19 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 17:37

Ja ach, je weet waar je aan begint - zou het wel vreemd vinden als je op een begeven moment weigert :)

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 17:39

Oh dat zou ik ook niet doen hoor, maar moet dus nog wel even nadenken of ik het wil een teefje. Of toch een reu neem.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 17:41

Moet de reu ook niet een keer ingezet worden? Geen flauw idee hoor :P

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 17:43

Ja klopt! Maar daar heb je iets minder werk aan dan een heel nest. :P vind een nest wel veel werk en zorgen. Bij ons vorige nest zijn er 3 gestorven en dat was best vreselijk (van de 6)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 17:44

Och jeetje .. dat lijkt me ook heel naar. Daar kijk ik dus echt tegen op :( Maar wordt de teef niet tijdelijk bij de fokker in huis genomen dan? Zo doet de fokker waar Bo vandaan komt het in ieder geval wel.

En niet bang dat het reutje dan juist '' meer reuen '' gedrag krijgt? Geen idee of dit een feit of fabel is :')

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 17:45

Ik lees nogsteeds mee hoor! Maar echt actief mee reageren kan nog niet want fizzy is nog niet thuis. Over 2 weken ben ik nu in Zweden! Krijg natuurlijk wel veel fotos.

punjab schreef:
KC nog ff genieten van de laatste pup, wel fijn weer een fijn plekje gevonden. Wanneer gaat de laatste pup weg?

De laatste pup is van mij :D Die mag met 15 week oud de grens over , dus over 2 weken :D
Afbeelding

Galaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 17:49

Fizzy is zoo leuk! Die 2 verschillende ogen zijn echt mooi!

Lijkt me inderdaad wel vervelend als je een nestje moet fokken maar dit dan eigenlijk niet wilt. Wel tof dat je al op de wachtlijst staat!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 18:03

Ik ben inderdaad ook gewend dat de fokker de teef tijdelijk in huis neemt tijdens de dracht en bevalling? Jij had ze dus zelf Finnens? Dat lijkt me nog minder :=

Fizzy is echt geweldig <3 Hou je de naam Kabayo?

Hier al de hele dag heerlijk weer dus zonet een stuk wezen fietsen. Vriend is met Dundy weekend weg dus Dexter en ik zijn alleen. En man, wat kan die hond luisteren als ie alleen is _O- Hij staat alleen wel steeds op de uitkijk waar zn vriendjes zijn :(:)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 18:07

Kaus schreef:
Ik ben inderdaad ook gewend dat de fokker de teef tijdelijk in huis neemt tijdens de dracht en bevalling? Jij had ze dus zelf Finnens? Dat lijkt me nog minder :=

Hier al de hele dag heerlijk weer dus zonet een stuk wezen fietsen. Vriend is met Dundy weekend weg dus Dexter en ik zijn alleen. En man, wat kan die hond luisteren als ie alleen is _O- Hij staat alleen wel steeds op de uitkijk waar zn vriendjes zijn :(:)

Jaa hij blijft Fizzy heten. Staat al in het paspoort en op de penning. Hij heette eerzt Fizz maar wil niet 'Vis! Hier!' In de straat roepen :P Dankje! Haha heel verschil als ze alleen zijn. Fijn dat je lekker hebt gewandeld!

Galaika dankje! Op deze foto werd ik verliefd
Afbeelding
In de hoop dat dat ene oogje blauw bleef. Ik had geluk. Hij was de enige van het nest met een blauw oog :D

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-19 18:11

Kaus schreef:

Hoeft niet, ik wilde eerst Djessey uitplaatsen. En dan zou ze bij een vriendin komen die al heel wat meer bevallingen gedaan hebben dan ikzelf. Dus zou ze daar blijven. Maar er zijn ook genoeg ''luie'' fokkers. Wel de lusten, niet de lasten.
En ik ken een fokker die netjes een teefje terug haalde, maar 3 dagen na de bevalling alles de auto in gegooid heeft om terug te gaan naar t gezin waar dat ze eigenlijk woonde, want de teef at totaal niet meer. Thuis aangekomen gelijk fanatiek gegeten en 0.0 problemen meer. Een teef terughalen is dus ook niet altijd praktisch.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 18:14

De teef blijft inderdaad gewoon in eigen huis, die gaat niet terug naar de fokker. Dus je krijgt je handen vol dan :') Het levert verder ook vrij weinig op, de vaste pupprijs is 300 voor ene pup. Dus daar hoef je het ook niet voor te doen. Aan de ene kant lijkt een nestje me heel leuk maar ik weet hoeveel werk het is en een nest/bevalling met complicaties is echt niet tof en dat risico heb je.

Aftellen Kabayo, hij is echt leuk! :D

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 18:17

Maar dan kies je er zelf voor Kiwi, dat vind ik anders. Ik zou als het uitkomt en zo'n regeling hebben het nestje ook wel zelf willen handelen. Maar als je dat niet wil raak je lijkt me een heleboel kopers kwijt als het wel een eis is. Vriendin haar labradoodle ging ook naar de fokker voor een nestje omdat ze zelf geen kennis hadden.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 18:20

Je kiest er nu eigenlijk ook wel zelf voor. Als je je aanmeld voor de wachtlijst weet je wel dat dit erbij hoort. Maar ik denk inderdaad wel dat het mensen afschrikt een pup te kopen.

Ik snap ergens ook wel dat ze 'verplicht' laten fokken, aangezien de wachtlijst nu al ruim 1,5 jaar is zou hij anders helemaal onhoudbaar lang zijn of was het inmiddels een uitgestorven ras.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 18:43

Ben vast niet de enige die ja en amen zou zeggen als ik perce een smoushond zou willen om vervolgens "sorry is gesteriliseerd ivm fikse baarmoeder ontsteking" te sturen richting de vereniging.

Al vind ik een nest wel leuk dus zou het er niet om laten waarschijnlijk. Na 10 jaar in asiel werken en zo'n 4 nesten op jaarbasis groot te hebben gebracht durf ik het wel aan.

Kymo wil later vast wel een smous dekken mits hij gezond is hahaha zou wel gave pups geven alleen waarschijnlijk niet echt volgens rasstandaard

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 18:50

Kost een Smous maar 300 euro, nee toch? Of is dat een speciale prijs die je dan krijgt omdat je teef is ingezet?

Ik zou mijn hond niet kunnen missen, maar heb ook geen zin in al dat gedoe rond om een nestje :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 19:02

Uuhh ja, dierenfan. Ik denk dat je daarin de enige bent. En ik vind het ook een waardeloze houding. Erg bijzonder.

€300 is wel weinig voor hoe schaars ze zijn? Alhoewel kleine honden sowieso vaak goedkoper zijn meen ik? Ik ben niet zo thuis in de kleine honden maar zie ze vaak voorbij komen voor €300-€600. Waar rassen zoals BC, ACD, Kelpies etc voor minstens 1200€ weggaan.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 19:06

Nou mijn collega heeft een corgi pembrooke ofzo en die was ruim boven de 1000.-, ik schrok serieus van de prijs :o Zelfs Bo was '' goedkoper ''! En Bo is ruim 15kilo zwaarder (en dus groter) *\%/* *\%/*