gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jeika

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 15:23

konijnen worden inderdaad strontchagrijnig en doodongelukkig als ze in een klein hok zitten. Moffel moest 3 weken (!) in zo'n klein binnenhok zitten, omdat we wachtten op een eigenaar. hij werd steeds ongelukkiger en begon zelfs te grommen! hij at zijn hele kooi op. toen we hem naar buiten deden was het grommen opeens over. hij veranderde in een superleuk konijn! :)

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 15:32

Mijn konijnen lijken er niet veel problemen mee te hebben als ze een keer in het hok moeten blijven (Als ze bv naar de da moeten), maar ik vind het gewoon sneu. Denk ook niet dat ze het erg leuk vinden, maar ze worden niet boos.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 15:38

Ierpier schreef:
Mijn konijnen lijken er niet veel problemen mee te hebben als ze een keer in het hok moeten blijven (Als ze bv naar de da moeten), maar ik vind het gewoon sneu. Denk ook niet dat ze het erg leuk vinden, maar ze worden niet boos.

Moffel is ook het enige konijn die ik ken die boos wordt als hij in een klein hok zit. hij reageert zich af op alles en iedereen. krabben,grommen,bijten etc.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 15:40

Aah dat is wel sneu. Gelukkig heeft ie nu vast ruimte zat. :D

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 15:50

gelukkig wel :) 12 m2 :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 15:54

S_imonee schreef:
Hoi allemaal,
Ik lees nog steeds mee, maar heb de laatste tijd weinig tijd om mee te kletsen :(

Succes met de castratie van je nijn vrijdag, Eoweyn.

Wat betreft de konijnen naar buiten verplaatsen: Ik heb geen idee hoe dat zit, ik heb twee buitenkonijnen :+

Saskiakefie: Wat vervelend allemaal! Hoe gaat het nu met je konijn?

Temeraire: Misschien heeft zoiets meer tijd en geduld nodig? Mijn witje was 2 jaar terug ook mensenschuw, maar inmiddels eet hij ook uit de hand en kan hem nu ook gewoon oppakken en rustig zijn nageltjes knippen. De nieuwe dame heeft daar ook wat moeite mee, maar dat komt op den duur vast wel weer.

Gigixponys: iieeuw getsie!

Wat betreft het hok/ren verhaal ben ik het eens met wat er gezegd wordt. Ik heb zelf ervaren dat als ze ineens kleiner moeten leven, ze strontchagrijnig worden. Mijn ram heeft het een paar maandjes alleen met zijn hok moeten doen, omdat we verhuist waren naar een nieuwbouw woning en de tuin nog niet konijnproof was. Ik had zo met hem te doen, maar mijn moeder wilde hem ook niet langer thuis hebben, dus ik moest wel. Toen de ren klaar was leefde hij weer helemaal op. Ruimte is echt van groot belang.

Hier gaat het goed met de konijnen. Ze vermaken zich prima met zijn tweeën en zijn echt vriendjes geworden! Ik ben blij dat de koppeling zo goed als geslaagd is!
Ik vind alleen het voeren nu wat lastiger.. hoeveel voer je nou aan twee konijnen? Vooral wat brokjes betreft.. Ik geef ze elke avond nieuwe brokjes. Ze hebben onbeperkt hooi en krijgen om te twee dagen groente/fruit. Hebben ze daar genoeg aan? Of doe ik teveel?

Ik voer op het oog :) hier krijgen ze erg weinig biks, de 5 krijgen 2 handjes per dag, de 3 ook twee handjes maar daar zitten twee kruising Lotharinger bij.. Mijn koppel krijgt een klein handje, 15 brokjes ongeveer. Ik voer Science selective.
Verder twee andijviebladeren per konijn en per ren een witlof. Binnenkort begin ik weer met onkruiden voeren, dan kijk ik niet zo nauw :D
Zou dus gewoon even kijken waar ze het goed op doen. Ik let ook altijd op of ze alles in een keer opeten. Verversen vind ik zonde :') Hoeveel geef je nu?
Fijn dat het goed gaat!

Wat zijn ze leuk samen, Marije!

Dankjewel allemaal voor de sterkte-wensen. Nu moet het wel goedkomen :P

Hier is het trouwens ook echt drama als ze kleiner moeten zitten. Van mokken in een hoekje, tot de kooi opvreten, tot stoppen met eten. Echt bizar wat zoiets kan veroorzaken.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:29

Het zijn er weer 4 nu :D.

De anderen zie je hier op de foto, hier is alleen de nieuwe niet te zien :) ook kan je even leuk zien hoe mijn ren er van binnen uit ziet.

Afbeelding

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:31

Maaaarije schreef:
Het zijn er weer 4 nu :D.

De anderen zie je hier op de foto, hier is alleen de nieuwe niet te zien :) ook kan je even leuk zien hoe mijn ren er van binnen uit ziet.

[ [url=m/gqV54T.jpg]Afbeelding[/url] ]

ik ben zo jaloers op jouw hok <3

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:38

Oh oeps :') ze zijn allemaal leuk! Die grijzige hangoor is gaaf <3

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:57

Ja, haar heb ik anderhalf jaar terug uit het opvang gehaald. Ze zat er al een dik jaar en niemand had interesse in haar. Voor ik haar had gezien had ik al gezegd dat zij het dan maar moest worden :+

Ze is wel pittig hoor, zij beslist wat en wanneer er gebeurt haha.

Jeika, ik ben soms ook wel jaloers.. Ze wonen bijna mooier dan ik zelf :Y)

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 17:41

Wat een mooie ren maaarije! Ik wil mijn omheining van de ren nog vervangen, dat wat jij hebt vindt ik erg leuk!

Bedankt voor de voer antwoorden.
Eoweyn: vandaag hebben ze een halve witlof en een handje mini worteltjes (stuk of 10 denk ik). Daar naast hadden ze nog ongeveer de helft van de brokjes die ik gisteravond gevoerd heb en onbeperkt hooi. De groente eten ze altijd wel helemaal op, ik hoef nooit iets weg te halen oid.
En met onkruiden voeren, wat voer je dan precies?

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 17:51

Ja ik ben er ook nog steeds erg blij mee!
Hou er wel rekening mee dat je dan geen konijnen moet hebben die er uit springen.. En waar je woont.
Ik zit midden in een woonwijk dus roofvogels zijn hier niet, katten echter wel. Maar door onze hond komen er geen onbekende katten in de tuin, en onze eigen worden soms de ren uit gejaagd door de konijnen zelf :)

Zo ziet het er uit vanaf buiten
Afbeelding

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 17:56

Hoe hoog is jou ren? De voedster springt namelijk wel, maar de ram niet. Ik heb er nu ook een visnet overheen, maar wil het op een over ander manier de ren verhogen.
Ziet er echt super mooi uit zeg! Ik ga dit zo aan mijn vriend laten zien, kijken wat die ervan vindt!

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 17:57

hoe doen jullie het eigenlijk als jullie op vakantie gaan?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 17:58

Maaaarije schreef:
Ik zit midden in een woonwijk dus roofvogels zijn hier niet,

Even hierop in hakent haha, ik woon ook midden in woonwijk, maar hier zit regelmatig een roofvogel in de buurt :) Dat zegt dus niet altijd alles :P

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 18:01

Volgens mij is mijn schapen hek 90 cm hoog, maar dit is in verschillende hoogtes te koop.

Bij mij komt er iemand in huis. Dit jaar mijn broer :).
Alleen de hond gaat mee met vakantie.
En met dan 4 konijnen, 3 cavia's, 3 katten en wat vissen heb je er ook wel even werk van :+

Klopt hoor van die roofvogels! In het begin wel een overdekte ren gehad maar aangezien ik ze hier nog nooit gezien heb, daarna toch gekozen voor een open ren :)

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 18:04

Mijne gaan naar de opvang. Daar zitten ze bij iemand op het erf in een lekker ruim hok.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 18:29

Ooh ja, ik woon ook in een woonwijk, wel aan de rand (100m van de recreatie plas). Nog geen roofvogels gespot, maar die zitten hier vast.

Ik moet nog even bedenken hoe ik dat ga doen. Vorig jaar deed mijn moeder het en heeft 1X het toilet verschoont. Nu met twee konijnen doe ik dat toch wel om de dag haha, Hopelijk wil ze dat doen.
Maar mijn schoonzusje wilde ook wel een weekje hier logeren en anders mijn vriendin met haar vriend ook wel. Die willen dat vast ook wel voor mij doen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 18:57

Mijn vriend blijft thuis als ik 2 weken op vakantie ga dus die verzorgd dan mooi de konijn :D
Als ik met m'n vriend weg ga verzorgd m'n moeder ze, ideaal zo, want ja voor 6 konijnen laat je niet even de buurvrouw komen.

Wat een leuke konijnen en mooie ren zeg!

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:22

Spency een nog amper wat, het voer dat ze normaal krijgen eet ze helemaal niet. Morgen is de laatste dag op pijnstillers, ben bang dat het dan nog erger wordt. De sulfatrim slaat nog niet aan, maar die heeft ze nog geen week.
Haar urine laat ze lopen, ze zit zelf onder het bloed.
Wanneer zou dit moeten verbeteren? Als ze helemaal stopt met eten bellen we de DA voor evt nog meer pijnstillers of iets anders. Mn arme meisje :(:)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:41

Tink89 schreef:
Ik zeg toch dat ze buiten een ren krijgen... En ze zitten inmiddels al bijna een jaar samen in die kooi (heb ik overgenomen van de vorige eigenaren), wij hebben de ruimte alleen maar groter gemaakt en maken een buitenren. De twee konijntjes vermaken zich echt prima en vertonen helemaal geen tekenen van stress of verveling ofzo. Zoals ik ook al zei mogen ze binnenkort gewoon lekker een paar uur per dag los in huis.

Ik ga dit topic maar weer links laten liggen, want ik heb geen zin om me te moeten verdedigen. Daaag!

Dieren hoeven niet per se aan te geven of een kooi voldoende uitdaging biedt of niet. Zo lang je aan het minimum houdt als permanente huisvesting, weet je zeker dat je goed zit. Soms is het zelfs zo dat een dier zich 'prima' vermaakt in een kleinere kooi, daarna naar iets groter verhuisd en daarna nooit meer in dat kleine kooitje kan wonen. Dan zien ze ineens hoe het ook kan. Zoiets zou ik ze niet willen ontnemen.

Mieke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:26

Hoi,

hebben jullie nog tips voor mij. Heb sinds kort twee dwergkonijntjes uit een opvang gehaald. Moeder en zoon, de zoon is geholpen. Ze zitten bij mij op de wei in een grote ren met daarin een buitenhok. Ik zoek vooral dingen om ze bezig te houden overdag, nu ze het hok een beetje gewoon zijn. Ik zie soms dat mensen hun konijn karton geven, is dit wel gezond?
Ik weet niet of ze groenten gewoon zijn dus heb al eens af en toe een kleine hoeveelheid wortel of witloof gegeven, ook eens 1 keer een kwartje appel, keuteltjes bleven hetzelfde. zijn er nog groenten/kruiden die ik eens kan proberen?

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:27

Mieke93 schreef:
Hoi,

hebben jullie nog tips voor mij. Heb sinds kort twee dwergkonijntjes uit een opvang gehaald. Moeder en zoon, de zoon is geholpen. Ze zitten bij mij op de wei in een grote ren met daarin een buitenhok. Ik zoek vooral dingen om ze bezig te houden overdag, nu ze het hok een beetje gewoon zijn. Ik zie soms dat mensen hun konijn karton geven, is dit wel gezond?
Ik weet niet of ze groenten gewoon zijn dus heb al eens af en toe een kleine hoeveelheid wortel of witloof gegeven, ook eens 1 keer een kwartje appel, keuteltjes bleven hetzelfde. zijn er nog groenten/kruiden die ik eens kan proberen?

andijvie of de bladeren van wortels? dat vinden ze ook erg lekker. karton mag gewoon, als ze maar niet die hele doos opeten :+

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:33

Hier spelen ze veel met balletjes en kranten worden heen en weer gesleept. Ik ben nu ook een beetje aan het zoeken wat ze leuk vinden.
Qua groenten kun je best veel geven. Witlof, andijvie, paprika, bleekselderij, wortelloof, rucola en ik geef ook blaadjes munt. Van wat ik nu opnoem is eigenlijk wat ik dagelijks eet, dus dat ligt altijd in huis en geef ik ze.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:44

spookyskippy schreef:
Spency een nog amper wat, het voer dat ze normaal krijgen eet ze helemaal niet. Morgen is de laatste dag op pijnstillers, ben bang dat het dan nog erger wordt. De sulfatrim slaat nog niet aan, maar die heeft ze nog geen week.
Haar urine laat ze lopen, ze zit zelf onder het bloed.
Wanneer zou dit moeten verbeteren? Als ze helemaal stopt met eten bellen we de DA voor evt nog meer pijnstillers of iets anders. Mn arme meisje :(:)

Oei, heftig zeg! :( sterkte en beterschap met je meisje! :(:)