Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Optiwolk

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 15:46

Ja daar dacht ik ook al aan.
Sowieso in dat geval zien vriendlief en ik het niet zitten de nodige behandeling uit te voeren.
Net even gestuurd naar kennis die da is of ze ook kippen doet. Want ik ken wel veel da's maar die doen meestal enkel paarden ...

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 18:59

Wie kan mij helpen en zeggen of dit bloedluis is ?

Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 19:26

Bloedluis is een mijt (heet dus eigenlijk rode bloedmijt of vogelmijt.) en die hebben 8 poten. Luis heeft wel 6 poten. Ik tel er zo 6, maar foto is niet geheel scherp.
Ongewenste gasten zijn het wel, maar hoe ze heten?

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 19:28

Ik tel er 3 aan de zijkant en dan die 2 wat naar voren dus 8 pootjes pff maandag is de haan dood gegaan.

Dus waarschuwde mijn zus al was uit het niets

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 19:31

Dan dus inderdaad bloedluis/vogelmijt. Hok goed schoon maken en daarna in de witkalk zetten (groene zak poeder, welkoop bij de duivenspullen).

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 20:27

Is die foto vergroot?
bloed luis is nl veel kleiner.
zou wel gewone luis kunnen zijn

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 20:52

Foto is vergroot ja.

Ik ga het doorgeven

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 23:12

Volgens mij is dit veerluis. Dir zijn langwerpig. Bloedluis is model teek

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 09:43

Mij lijken het ook vwerluizen. Bloedluizen zijn grijzig en inderdaad model teek.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 13:29

Maar deze zijn juist niet langwerpig. en 8 pootjes

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 14:53

volgens mij is dit gewoon bloedluis. Die nog niet gegeten heeft dus daarom niet donkerrood.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 09:59

Lijkt mij ook bloedluis.. Ik heb er al duizenden vermoord afgelopen maand >;)
Sterkte!

Oh ja, en de kippen behandelen met 404 of zo

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 17:15

Ik kom mij hier ook melden als dat mag. Ik heb al een tijdje de wens om kipjes te nemen, maar ik ben echt een kippen-leek. En om nou 218 pagina's door te gaan lezen, leek mij ook wat veel.

Dus gelijk maar mijn eerste twee vragen: wat is een goed kippenras voor iemand met weinig kippen-verstand? En maken kippen altijd veel herrie, of ligt dat aan het ras? (ik wil ze graag in de voortuin, maar wil geen problemen met de buurman vanwege geluidsoverlast)

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 17:42

Ik was poep aan het ruimen in de tuin en het keek of er bij een keutel twee wormen zaten. In elk geval lang dun wittig en het leefde niet. Ik vermoed wormen bij een kip. Hoe bestrijden jullie dat? Ga in elk geval de honden meteen ontwormen, want eentje eet kippenpoep (helaas)

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 17:43

TinGu schreef:
Ik kom mij hier ook melden als dat mag. Ik heb al een tijdje de wens om kipjes te nemen, maar ik ben echt een kippen-leek. En om nou 218 pagina's door te gaan lezen, leek mij ook wat veel.

Dus gelijk maar mijn eerste twee vragen: wat is een goed kippenras voor iemand met weinig kippen-verstand? En maken kippen altijd veel herrie, of ligt dat aan het ras? (ik wil ze graag in de voortuin, maar wil geen problemen met de buurman vanwege geluidsoverlast)

Ik heb ook niet super veel verstand van kippen-rassen, maar wil je de kippen voor de eieren of maakt het niet uit als ze bijvoorbeeld relatief vaak broeds zijn? En wil je grote kippen of krieltjes?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:49

De meeste kippen zijn op zich wel te houden ook als je er geen verstand van hebt. Google eens en kijk wat je aanspreekt qua uiterlijk en type en dan komt het wel goed.
Ontwormen kun je middel voor halen bij de DA, ik heb spul van Elanco, weet zo de nA niet. Dat klop ik op met water en dan laat ik het in oud brood trekken, dan leg ik in de rennen en dan eten ze het zo op.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 21:13

SpeechLess schreef:
TinGu schreef:

Ik heb ook niet super veel verstand van kippen-rassen, maar wil je de kippen voor de eieren of maakt het niet uit als ze bijvoorbeeld relatief vaak broeds zijn? En wil je grote kippen of krieltjes?

Euhm... ik wil ze vooral als onkruidverdelgers.... Heb veel last van uitzaaiend gras van de buurman, en dacht, kippen eten alles, dus kunnen ze mooi dat stukje tuin omploegen ;-)
Ik wil wel graag kleine kippen. Eitjes is leuk, maar hoeft zeker niet dagelijks. Mij gaat het vooral om makkelijk in verzorging (al weet ik niet of je ook moeilijke kippen hebt?) en niet te veel gekakel voor de buren

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 21:31

Kriel dus, grotere maat (maken meer stuk en dat wil je kennelijk) en geen veren aan de poten (die doen dat veel minder tot niet). Leuke kleurtjes ook nog? en beetje hanteerbaar dus tam te maken. Hier wyandotte krielen gekozen. Zijn rond de 1kg en geven officieel 180 eieren per jaar, maar dat gaat enkel op als ze niet /weinig broeds zijn en het weer meewerkt (te warm en ze leggen niet bv). Allemaal verschillende kleurtjes gekozen ivm uit elkaar houden, ook omdat het mijn eerste kippen zijn. Ik ben ook toompjes al leggende kippen tegen gekomen, maar alles precies gelijk is qua in de gaten houden gezondheid lastiger, het is nl moeilijker te zien of dat vreemde gedrag van dezelfde kip is als gisteren. En als kijkbeestjes is variatie ook leuk.
Qua voer en water bakken ben ik heel blij met deze :
http://kiporiginal.be/
Altijd schoon water, voer is (behalve wat er naast valt, want daar heb je toch wel wat van) in een ren in elk geval geheel voor de kippen, muizen kunnen er niet in. Buiten kan het nog steeds dat andere vogels er ook uit eten, maar dat heb je met eigenlijk elke voerbak. Standaard spul van bv de welkoop is stuk goedkoper, maar ze maken er makkelijk een smeerboel van. Deze dingen kunnen ze vrijwel niet vies maken, gezonder voor je kippen en vrijwel geen werk aan voor jouw. Ik zou wel als je ze los door de tuin laat scharrelen een vleugel (laten) knippen, anders zijn ze makkelijk weg. Krielen vliegen makkelijker dan grote kippen en zeker als ze jong zijn.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 09:37

Wat een mooie systemen. Wij geven nu de kippen twee keer per dag eten, dan blijft er zeker niks over voor ongedierte. Maar een bak waarin altijd eten beschikbaar is, is wel makkelijker.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 09:58

Mijn wynandottes zijn niet gewiekt en blijven keurig in de tuin

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:56

en mijn cochins en nu brama's gebruiken hun voetjes wel :Y) tot manliefs frustratie...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 21:59

Wat een mooi voer en water systeem. mijn enige vraag is dan Hoe je je water kan beschermen tegen de vorst. met name de nippel denk ik dan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 22:10

Geen idee, want zo lang heb ik nog geen kippen :)

Misschien dat ik hem dan wel in het nachthok zet waar het makkelijker warmer blijft (wat meer beschut).

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 23:32

De voederemmer ben ik niet overtuigd van, maar heb dan ook een grote( meer dan 10 L) waar ze op moeten staan, lijkt me beter tegen ongedierte.

De emmer lijkt me wel erg handig. Mijn huidige drink-ding is snel vies en ook maar 3 L.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 13:07

Ceetje_bokt schreef:
Ik was poep aan het ruimen in de tuin en het keek of er bij een keutel twee wormen zaten. In elk geval lang dun wittig en het leefde niet. Ik vermoed wormen bij een kip. Hoe bestrijden jullie dat? Ga in elk geval de honden meteen ontwormen, want eentje eet kippenpoep (helaas)

Ik met Wormstop van Koudijs. Even googlen.