Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tigress

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:46

Zulke geluidjes :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:58

Dit vind ik wel wat heftiger dan gewoon reutelen.
Toen mijn ratje begon met reutelen ben ik antibiotica gaan geven (via DA uiteraard). Maar toen ze zo heftig geen reutelen als in het filmpje heb ik de DA gebeld of ik haar kon laten inslapen. Echter is ze toen al uit zich zelf overleden. Ratje is overigens nooit 100% gezond geweest. Altijd lopen kwakkelen met gezondheid.

Een beetje niezen is niet zo erg, maar bij beginnend reutelen zou ik wel naar de DA gaan. Absoluut niet wachten tot het zo is als in het filmpje.

Heeft het ratje dit overleefd Tigress?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 16:06

Ja, voor zover ik weet wel. Moet ook zeggen, dit filmpje was de eerste hit bij reutelen, en heb die dus geplaatst (want anderen waren niet te horen, of andere geluiden dan reutelen :'))

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 08:39

Thanks, nu weet ik in ieder geval waar ik op moet letten ;)

Gelukkig hebben we na alle probleempjes geen last van reutelende ratjes. Onze Charlie zat voor de derde keer onder de wondjes en we hebben hem nu apart gezet. De kooien staan naast elkaar, ze kunnen elkaar zien en snuffelen. Als we thuis zijn zetten we de kooien open en dan kunnen ze met elkaar op de bank rondrennen/spelen. Zolang wij erbij zijn gaat het altijd goed! Ik vind het sneu dat we voor deze oplossing hebben moeten Kiezen maarja het is helaas niet anders. We merken we dat er Meer rust is en dat Bravo, ons kleine ventje die sowieso wat terughoudender is langzaam uit zijn schulp begint te kruipen :D Gisteren kwam hij zowaar als eerste met me knuffelen op de bank <3 <3

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:43

Dit beestje krijgt bijna geen lucht meer :n
Ik krijg het er zelf benauwd van....
Tigress schreef:
[ Video ]
Zulke geluidjes :)

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:08

Wat zit dat ratje er op de video er sneu bij. :(:) . Maar wel goed dat we dit filmpje even kunnen bekijken. (gewoon on even goed te weten waar we het over hebben.) Mijn ratjes zijn er ook lang niet zo erg aan toe, maar het geluid en het niezen is wel wat ik bedoel. Ik heb het idee dat mijn ratjes al weer iets beter gaan. maar ik wil ze gewoon in topconditie. Zo zijn ze afgelopen tijd geweest en zo wil ik het weer. maar ze zijn nu 1,5 jaar oud. misschien hoort het er bij dat ze een beetje aftakelen? (wat vinden jullie daarvan?) Ik heb inderdaad nog wel in dubio gestaan wat nu het beste is, ik vind het negeren ook niet zo'n goed idee, maar omdat ze nu zelf al wat herstellen wacht ik het nog even af. Ik vind het ook lastig dat ik de dierenartsen na mijn laatste bezoek niet zo goed meer vertrouw met ratjes. Nemen ze het wel serieus? etc.
We hebben een grijze en een rossige rat. Bijna zoals de rat Remy van Rattatoulle en zijn Broer. (ik heb 2 vrouwtjes) De rossige rat is best wel dik en de grijze altijd prima qua gewicht. (ze eten samen uit een bakje dus invloed heb ik daar maar beperkt op) . De grijze heeft ook een hele gladde pels. en de rossige is van zichzelf veel ruighariger. Nu kwamen we terug van vakantie terwijl de buurvrouw voor ze had gezorgd, en toen waren beide ratjes afgevallen en hun haren stonden allemaal heel pluizig. (misschien hebben ze het koud gehad.) Vooral het afvallen van de grijze vond ik zorgelijk en dan dat (lichte) reutelen en niezen.
Je merkt dan dat ze veel minder energiek en avontuurlijk zijn. Ook at grijsje heel langzaam.
Ik ga misschien later nog naar de dierenarts, ik vond ze toen ik net terug kwam van vakantie echt te kwetsbaar om mee te gaan slepen in een mandje. maar omdat ze nu langzaam aansterken, kan ik wellicht het risico nemen, of het gaat nu zo goed dat ik niet meer hoef te gaan.

http://hdw.eweb4.com/out/113186.html, (eerste plaatje) wij vinden onze ratten hier dus sprekend op lijken en dat is grappig want daar hadden we niet bedacht toen we ze uitzochten. maar grijsje is een dumbo en rossig is gewoon en die is dus heel dik geworden in korte tijd. Ik kan niet zeggen dat een van de ratjes dominant is aan de ander. eigenlijk zijn ze gewoon dikke matties.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:20

Voor het niezen zou je wat Bisolvon doorhebt water kunnen doen. Maakt niet uit als het niet verkouden ratje dat drinkt.
Mijn Grijsje niest nu ook wat maar gaat al een stuk beter sinds de Bisolvon.

Met 1,5 zouden ze nog niet hoeven aftakelen. Witje was 1 jaar en 10 maanden toen ze overleed maar dat zag ik aankomen en zij overleed ook heel vroeg.
Grijsje is nu 2 jaar en 3 maanden en nog in goede conditie. Ze is wel enorm dik maar haar laten afvallen lukt maar beperkt.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:42

Welke bisolvon pak je dan precies? Ga ik ook eens voor kijken..

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:59

Bisolvon drank voor vastzittende hoest en taai slijm.
Daar een scheutje van door het water en proeven ze niks van.

Als je rat echt verkouden is helpt het ook om hem mee te nemen naar de badkamer wanneer je gaat douchen. Hij moet dan wel weer héél langzaamaan wennen aan de normale temperatuur.

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:53

Mijn ratten hebben altijd 'iets' allebei tegelijkertijd. Dus nu het niezen en licht reutelen. Ze waren ook allebei afgevallen, maar Bolliewollie (rossig) had wat weer spek dus dat merkte je minder. Van grijsje vind ik het echt jammer dat ie afgevallen is. Ik voer nu ongezouten pinda's bij om een beetje aan te komen, verder hun eigen voer.

Ze hebben ook een keer mijt aan de oortjes gehad. Dat begon een beetje bij ratje rossig. dat behandelde ik toen met teatree en lavendelolie, dat vonden ze niet leuk. Toen we toen terug kwamen van vakantie en de ratjes bij de vaste oppas ophaalden, (dus niet de buurvrouw) zaten ze er echt allebei helemaal onder. meteen een middel bij de dierenwinkel gehaald en toen waren ze er snel van af en hebben ze het nooit meer gehad.
Wat ik me afvraag, is de bisolvon voor symptoombestrijding of genezen ze er ook echt van? Wat zijn de ervaringen?
Gebruik je deze bisolvon Kaus?
https://www.deonlinedrogist.nl/bisolvon ... tAodiXMA3g
Ik ben zelf bang voor overdoseren of valt dat wel mee? wat is bijv een scheut en op hoeveel water?

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 10:11

Een van mijn dames wat ook een beetje aan het reutelen toen heb ik een beetje mint olie tussen haar schouderbladen gedaan.
Met douchen heb ik haar in een kooitje bij me gezet zodat ze kon stomen (wel even warm houden na het stomen anders is de overgang te groot)
En nog 2 halve uien in het hok gelegd en Bisolvon in het water en het gaat nu een heel stuk beter!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:29

Ik doe 5 ml per 500 ml in het flesje. Maar komt niet heel precies.

Na/tijdens het stomen wordt het reutelen vaak wel wat erger omdat het snot dan los komt. Maar daarna voelen ze zich weer goed vaak. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:51

Kaus schreef:
Ik doe 5 ml per 500 ml in het flesje. Maar komt niet heel precies.

Jawel, dat komt het wel. ;) Als je wilt dat het effect gaat hebben tenminste wel...

De juiste dosering:
Citaat:
- Bisolvon(8mg/5ml): Mengen door het drinkwater, per 98 ml water 2 ml Bisolvon
Of per 100 gram rat 2 á 3x daags 0,031 ml
- Bisolvon (4mg/5ml): Mengen door het drinkwater, per 96 ml water 4 ml Bisolvon
Of per 100 gram rat 2 á 3x daags 0,063 ml

NIET stomen!! Vernevelen kan soms wel helpen (al wordt dat nog nauwelijks gedaan omdat andere middelen/behandelingen vaak effectiever zijn), maar stomen is ronduit gevaarlijk als je niet precies weet wat de rat heeft. In het geval van een bacterie in de luchtwegen maak je het met vocht/warmte alleen maar erger omdat die daar juist bij gedijen.
Nogmaals: Ga naar een goede (!) rattendierenarts. Advies van internet is -zoals in dit topic helaas vaak blijkt- lang niet altijd kloppend of zelfs gevaarlijk. Op een speciaal rattenforum vragen kan nog wel eens helpen, daar is veel meer kennis aanwezig, maar naar een goede dierenarts gaan is altijd de meeste logische en veilige stap.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:24

Met niet heel precies bedoel ik vooral dat ze niet dood gaan van een paar milliliter te veel.

Uiteraard ga je met een reutelende rat naar de DA. Als is bevestigd dat het een verkoudheid of luchtweginfectie is kan je prima stomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:52

Maar dat stond er niet. ;) Te weinig heeft geen effect, dus met 'een scheutje' kan iemand niet zo veel.

Kaus schreef:
Als is bevestigd dat het een verkoudheid of luchtweginfectie is kan je prima stomen.

Ben ik niet met je eens. Er zijn veiliger en betere behandelmethodes.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:01

Daarom gaf ik dus daarna wel de hoeveelheid die ik geef. En anders kun je het altijd nog googelen.

Ik vind stomen een prima methode.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:03

Dan ben ik wel benieuwd waarom. Wat is volgens jou het voordeel t.o.v andere behandelingen?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:08

Ik gebruik het niet als enige benadeling, maar er bij.
Ik merkte dat het mijn ratje enorme verlichting gaf en dat ze echt opleefde na het stomen.
Het snot kwam los en ze kon vrij ademen.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:29

Ik ben het eens met Kaus.
Ik heb ook alleen maar goede ervaringen met stomen.
Niet als medicijn maar voor verlichting.
Als je er maar wel altijd op let dat je je ratje niet meteen van de warme stoom in zijn koude hok zet.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:52

Hallo,
Mag ik mij ook melden?
Vanaf 2008 heb ik al ratten gehad.
Momenteel nog niks, maar morgen ga ik (als alles door gaat) 3 knappe jonge dames ophalen <3

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 00:17

Wat gezellig 3 rattendames. Plaats maar snel een paar leuke foto's als ze een beetje bij je gesetteld zijn. we zijn benieuwd. Ik heb vandaag voor het eerst met uiterste precisie een bisolvon mengsel voor mijn ratten gemaakt. Kijken of me dat helpt om ze weer in oude conditie te krijgen.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:46

Natuurlijk mag je je hier melden.
Wat leuk Biebz, foto's van ratsels zijn altijd welkom :D

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 15:52

Zal vanavond even foto's plaatsen!
Zo leuk weer wat i de kooi ♡ Kan er echt uren naar kijken! Zijn nog wel heel klein.
Heb de dames vernoemd naar de nichtjes van Donald duck. Lizzy juultje en babetje.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 23:11

Niet de meest duidelijke foto's, maar zodra ze gewend zijn zal ik kijken of ik een keer foto's in mijn studiootje kan maken :)

Lizzy op ontdekking in de kooi:

Afbeelding

Babetje op ontdekking:

Afbeelding

Juutje vind het allemaal nog een beetje spannend en blijft veilig in het huisje om afentoe snel wat eten naar binnen te smokkelen (zodra niemand kijkt) :j Deze foto gemaakt toen ik de dames ging ophalen.

Afbeelding

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 23:27

Aaaw wat zijn ze schattig! <3