Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 21:36

Ik heb dan herplaatshonden maar herken dat gevoel wel.
Bij Mahdutje zag ik een advertentie op facebook voorbijkomen met oa deze foto:
Afbeelding
En iets in die blik (zijn 'ik ben rottigheid aan het verzinnen' blik :Y)) zei me dat dat hem was.
Uiteindelijk heb ik hem ongezien meegenomen, dat volgens de vorige eigenaren valse en onhandelbare hondje dat ik wel ff zou gaan heropvoeden.
Dat liep even anders dan ik vooraf bedacht had, maar toen we elkaar eenmaal begrepen bleek het een voor mij gouden hondje te zijn. <3
We hebben een ontzettend diepe band, bijna alles lijkt vanzelf te gaan zegmaar en ik kan aan zijn blik zien dat hij rottigheid aan het verzinnen is, zeg iets als 'doe maar niet ventje', geef hem een kus op zijn kop en hij stopt er acuut mee.
Ik krijg dan weleens de vraag waarom ik hem 'corrigeer' terwijl hij zo zoet bij me zit, wanneer ik uitleg dat hij die blik in zijn ogen had die rottigheid (vooral ondeugd) voorspelt snappen ze het ineens. :')

Ik ben ook knettergek met Dívka, maar anders.
Ook wel een diepe band maar veel minder vanzelfsprekend zegmaar en we moeten veel harder werken om het samen gezellig te houden.
Maar zij is ook het tegenovergestelde van Mahdutje en qua karakter niet de beste match met mij, te gevoelig zegmaar.
Echter heb ik toen bewust voor haar gekozen en me voorgenomen een zo goed mogelijke eigenaar te zijn voor haar.
Maar heel eerlijk, als ik toen ten volle had beseft wat een werk erin zat en nog steeds zit had ik wsl een andere keuze gemaakt. :o
Gewoon omdat het soms ontzettend pittig is en het me af en toe een beetje boven het hoofd groeit, dat ze wellicht in veel kortere tijd daar had kunnen zijn met een beter passende eigenaar dan waar we nu na een kleine 4,5 jaar zijn.
En tegelijkertijd is ze zoveel verder ontwikkeld dan ik toen überhaupt durfde te dromen. _/-\o_

kiwiwitje

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-24 21:43

Hier nog 5 nachtjes slapen voor de nieuwe puppy <3
Nouja puppy… meneer word zondag 16 weken..

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 01:52

Jaaaa nieuwe puppy's!! *\o/*

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 09:05

StalMelyn schreef:
Imandra, houdt de fokker daarnaast ook rekening met gevoelsmatige voorkeuren?

Bij de keuze van Bonne heb ik vanaf begin al aangegeven dat de fokker mocht aangegeven welke van de twee reutjes beste bij mij zou passen. Ik kom immers maar 2 keer kijken. Echter had ik zo'n sterk gevoel bij Bonne dat ik dat heb aangegeven. Uiteindelijk was dat gevoel zo sterk dat als de ander werd toegewezen ik waarschijnlijk toch nee had gezegd (ik dat terwijl ik heilig overtuigd was dat ik fokker zou volgen). Nu lagen de karakters van beide reuen erg dicht bij elkaar en had de andere koopster voorkeur voor de andere reu dus zo was iedereen helemaal blij. (En in dit nest speelt kleur natuurlijk geen rol nu alle pups dezelfde kleur hadden, snap wel dat met sommige rassen dat een extra punt van aandacht is omdat mensen op kleur of patroon afgaan).

Onze fokker vond het ook heel belangrijk dat er goeie match zou zijn qua karakter. Wij wilden eigenlijk het liefst een bruine of gevlekte lagotto maar vanaf het eerste filmpje dat we zagen hadden we al zoiets dat we Obi wilden. Altijd op verkenning en veel aan het spelen. En met kijken werd het al helemaal duidelijk dat we een goeie match waren met hem. Qua karakter is hij ook wat we wilden: een hond die graag speelt en die mee wil met hardlopen, urenlange wandelingen en een beetje behendigheid doen. In het begin hebben we wel een beetje onderschat hoe moeilijk hij zijn rust kon pakken maar inmiddels is hij 2 en thuis een grote slaapkop <3 En op een terrasje/restaurant schreeuwt hij niet meer de boel bij elkaar als hij moet wachten maar gaat hij gewoon slapen *\o/*

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 10:31

IMANDRA schreef:
StalMelyn schreef:
Imandra, houdt de fokker daarnaast ook rekening met gevoelsmatige voorkeuren?

Bij de keuze van Bonne heb ik vanaf begin al aangegeven dat de fokker mocht aangegeven welke van de twee reutjes beste bij mij zou passen. Ik kom immers maar 2 keer kijken. Echter had ik zo'n sterk gevoel bij Bonne dat ik dat heb aangegeven. Uiteindelijk was dat gevoel zo sterk dat als de ander werd toegewezen ik waarschijnlijk toch nee had gezegd (ik dat terwijl ik heilig overtuigd was dat ik fokker zou volgen). Nu lagen de karakters van beide reuen erg dicht bij elkaar en had de andere koopster voorkeur voor de andere reu dus zo was iedereen helemaal blij. (En in dit nest speelt kleur natuurlijk geen rol nu alle pups dezelfde kleur hadden, snap wel dat met sommige rassen dat een extra punt van aandacht is omdat mensen op kleur of patroon afgaan).

Deels wel denk ik, maar ze vind het belangrijker dat je een hond krijgt die bij je levensstijl etc past, dan dat je een hond krijgt die je alleen maar wil omdat je hem mooier vindt dan de rest (die eigenaren zitten er idd tussen :)) : bij haar nesten heb je dus black tri, red tri, blue merle en red merle, en dan bij de merle's nog wel eens flink verschil in aftekeningen).

Je mag bijv. wel je 2 voorkeuren doorgeven en ze houdt sowieso rekening met of je een reu of een teef wil. Ze zegt dat het eigenlijk nog nooit is voorgekomen dat iemand niet een van de voorkeurshondjes heeft gekregen. Maar anderzijds heeft zij ook kennismaking met de eigenaren vooraf dus ze zal sowieso niet snel mensen een pup geven die gewoon niet geschikt zijn voor het ras. Maisie was onze 2e voorkeur, want de 1e hield ze zelf in co-own voor de fok.

We krijgen dit keer sowieso een merle: alle 4 de reutjes zijn namelijk merle! Qua karakter moet het ook wel goed komen. Dit zijn echt bankhanghonden qua karakter (althans, zo zijn de ouders uitgekozen, het is altijd even de karaktertest afwachten om het iets zekerder te weten) terwijl Maisie uit een (pittige) werklijn komt. We zoeken ook bewust naar een reu die qua karakter wat rustiger/stabiel is zodat ze elkaar wat balanceren (ook op aanraden van de fokker).

@Van: Wat een schatje!

Uit wat voor lijn komt Maisie dan als het een werklijn is? Ziet er namelijk niet echt werklijn achtig uit in mijn mening. Hoop dat je verwachtingen uitkomen betreft de pup. Ik heb 1 showlijn border en dat is precies de moeilijkste hond tussen de 6 werklijnen die hier ook wonen }>

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 15:12

Nynkster schreef:
Uit wat voor lijn komt Maisie dan als het een werklijn is? Ziet er namelijk niet echt werklijn achtig uit in mijn mening. Hoop dat je verwachtingen uitkomen betreft de pup. Ik heb 1 showlijn border en dat is precies de moeilijkste hond tussen de 6 werklijnen die hier ook wonen }>

Haha misschien is het meer werklijn-ish hoor, heb er zelf geen verstand van en ze benoemde dit toen we de pup aan het vergelijken waren met Maize :)). Maize heeft veel meer (mentale danwel fysieke) uitdaging nodig dan deze pup waarschijnlijk nodig heeft :j. Maar nogmaals: geen verstand dus misschien heb ik haar gewoon verkeerd begrepen.

Nieuwe pup is ook niet per se showlijn volgens mij, ze noemde het een huishond. Maar hoe dan ook zal de karakter test straks wel beeld geven, bij Maisie klopte dat ook goed (en nu nog steeds).

Dit is het nest van Maize!

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 15:23

Wat heerlijk, weer zoveel nieuwe pups in het topic! <3 <3

IMANDRA: ik ben zelf altijd wat minder van merle, maar die papa van Maize is echt prachtig! <3
Komt jullie nieuwe pup van dezelfde fokker?

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 15:37

IMANDRA schreef:
Nynkster schreef:

Haha misschien is het meer werklijn-ish hoor, heb er zelf geen verstand van en ze benoemde dit toen we de pup aan het vergelijken waren met Maize :)). Maize heeft veel meer (mentale danwel fysieke) uitdaging nodig dan deze pup waarschijnlijk nodig heeft :j. Maar nogmaals: geen verstand dus misschien heb ik haar gewoon verkeerd begrepen.

Nieuwe pup is ook niet per se showlijn volgens mij, ze noemde het een huishond. Maar hoe dan ook zal de karakter test straks wel beeld geven, bij Maisie klopte dat ook goed (en nu nog steeds).

Dit is het nest van Maize!

Er zijn bijna geen werklijn fokkers aangesloten bij de ascn. :)

Ik heb mij wel enorm verdiept in de Aussie voordat Mezzy kwam en de lijnen waar Maisie uitkomt zit misschien iets van werklijn in. Maar is geen volledige werklijn. :)

Niet dat het uitmaakt, als de hond maar bij jou past.

Wat ik wel een beetje 'gek' vind is dat jij een aus benoemd als huishond.

Helaas is precies dat de reden waarom er zoveel problemen zijn met Aussies.

Een aus is geen huishond, of het nu volledig show, half show of volledig werklijn is, het is geen huishond.

De historie waar het karakter van de aus vandaan komt word er niet zomaar uitgefokt.

Ook jou nieuwe pup kan een handvol worden. Vergis je daar aub niet in.

En dus ook voor de mensen die hier mee lezen: koop geen Aussie omdat de fokker jou verteld dat het huishonden zijn... Verdiep je in de hond die je van plan bent aan te schaffen en verdiep je in hun historie. Want instinct fok je er niet zomaar uit.

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 15:39

Wij hebben de fokker de keuze laten maken. Het was onze eerste hond, we hebben wat eisen met de fokker besproken en zij heeft de pups gematched. We hadden geen voorkeur voor een reu of teef, dus dat was makkelijk. Ik vond dat toendertijd erg prettig.
Bij een tweede pup zou ik het wel fijner vinden om wat vaker op bezoek te gaan en ook de pups wat beter te leren kennen. Mede omdat de pup goed bij Vidar moet matchen. Vidar is een wat onzekere reu met wat gekke trekjes, ik zou het dan wel fijn vinden om een goede afweging te kunnen maken tussen de pups en hun karakter. Een zelfverzekerde teef zou dan namelijk meer mijn voorkeur hebben. Ik denk ook dat je in overleg met een goede fokker echt wel de juiste pup mee naar huis krijgt.
Ik kijk lekker mee met al jullie lieve en leuke pups. Een rode wocker staat hoog op mijn lijstje, maarja ik krijg mijn vriend niet aan de spaniels helaas. Er komt wel ooit een tweede hond, maar waarschijnlijk als Vidar wat ouder en wijzer is.

We zijn inmiddels een week terug uit Noorwegen. En ik wil nu al wel weer terug haha. Voor Vidar was het de 3e keer, eerste keer in de winter. We hadden zowel op de heenreis als de terugreis de nachtboot met storm. Eerst Pia en daarna Henk. Gelukkig is Vidar al meerdere keren meegeweest op de nachtboot en is hij heel relaxed. Ik vind Noorwegen een ontzettend hond vriendelijk land en ook deze vakantie was weer fantastisch. Ik kan het iedereen aanraden! En een fijne bijkomstigheid, we zijn de feestdagen ook mooi ontvlucht!

Afbeelding

Poseren met zijn sneeuwsokken:
Afbeelding

Sneeuw snorrie:
Afbeelding

Terugweg relaxed op de boot:
Afbeelding

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:15

Ik heb de fokker ook laten kiezen
Of telt dat niet aangezien ik de fokker ben? _O-

Nu 8 weken <3

Afbeelding

Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-24 17:54

Wauw! Wat gaaf met Vidar!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 20:51

xSannee schreef:
Wat heerlijk, weer zoveel nieuwe pups in het topic! <3 <3

IMANDRA: ik ben zelf altijd wat minder van merle, maar die papa van Maize is echt prachtig! <3
Komt jullie nieuwe pup van dezelfde fokker?

Yes! Wel echt compleet andere ouders :j

Nicky91 schreef:

Ik heb mij wel enorm verdiept in de Aussie voordat Mezzy kwam en de lijnen waar Maisie uitkomt zit misschien iets van werklijn in. Maar is geen volledige werklijn. :)

Daarom zei ik al, -ish, en dat ik het misschien wat ander had begrepen. Ze zit ook helemaal niet fanatiek in de sport dus echt een werk-werklijn zou ik ook niet verwacht hebben. Maar qua ouderdieren wel meer dat 'pit' erin dan andere honden waar ze mee fokt. Meer werk dan huishond, zegmaar.

Nicky91 schreef:

Een aus is geen huishond, of het nu volledig show, half show of volledig werklijn is, het is geen huishond.

Ben ik het eigenlijk niet mee eens. Nee het is geen hond die tevreden is met 3x 10 minuten wandelen (maar ja welk ras wel), maar er zitten toch echt wel honden bij die ik als huishond zou classificeren. Maisie heeft bijvoorbeeld een zusje, die zit bij een ouder echtpaar en is echt het gouden voorbeeld van een 'bankhanghond'. Helemaal gelukkig als ze met haar baasjes kan kroelen op de bank. Dan zijn de wandelingen wel wat langer dus in die zin krijgt ze wel de beweging die ze als Aus nodig heeft (gepensioneerd stel dus hebben de tijd) maar het is niet dat ze echt flinke mentale uitdaging krijgt of echt uuuuren wandelt of sport. Als ik die nieuwe pup als 'huishond' bestempel bedoel ik dat het geen hond gaat worden die een enorme drive heeft om continu bezig te zijn, maar juist als rustige, stabiele tegenpool van Maisie kan dienen. Maar wél de quirks van een Aus heeft, natuurlijk. Als de karaktertesten uitwijzen dat die rustige tegenpool er bij dit nest niet inzit en het stuk voor stuk flink pittige honden zijn, dan slaan we dit nest over.

Dus binnen het ras zou ik dit wel als 'huishond' bestempelen. Maar zoals ik al zei: de fokker heeft echt wel in de gaten of iemand geschikt is voor een Aus of niet, en ze zou bijvoorbeeld Maisie ook van z'n leven niet bij dat echtpaar hebben geplaatst omdat dat gewoon geen match is.

Nicky91 schreef:
De historie waar het karakter van de aus vandaan komt word er niet zomaar uitgefokt.

Natuurlijk. Maar ik heb het volste vertrouwen in deze fokker en dat ze echt wel weet welke pups ze waar moet plaatsen. Het gaat geen labrador worden die prima de hele dag kan liggen maffen (ook daar zit trouwens ook een wereld van verschil obv welk 'type' / lijn je koopt), maar het wordt ook geen Maisie die heel veel moet kunnen doen. Relatief aan de Aus is het dus een rustige huishond.

Nicky91 schreef:
En dus ook voor de mensen die hier mee lezen: koop geen Aussie omdat de fokker jou verteld dat het huishonden zijn... Verdiep je in de hond die je van plan bent aan te schaffen en verdiep je in hun historie. Want instinct fok je er niet zomaar uit.

Onze fokker heeft het altijd over 2 a 3 typen honden.
De 'huishonden', in de zin van dat dit wat rustigere karakters zijn die het op zich wel prima vinden om een sport te beoefenen, maar waarbij het niet per se nodig is om die uitdaging continu op te zoeken. Die echt oprecht tevreden zijn om lekker bij je op de bank te liggen (Maisie is dat bijv al heel snel zat).
En de 'werkhonden', die qua karakter veel pittiger zijn en energieker zijn. Echt wel uitdaging nodig hebben en de baasjes ook (flink) kunnen uitdagen.
En dan de honden die er tussenin zitten.

Kan jij al geen Aus aan (ook de rustige niet), dan krijg je er bij haar ook geen. Daarna kijkt ze echt naar wat bij je past, naar wat je zoekt, bij je levensstijl past.

Wil even heel duidelijk zijn over dat dit echt wel een hele goede fokker is die niet zomaar iets plaatst en ook echt wel waarschuwt over de valkuilen van het hebben van een Aus. En dat 'huishond' dan ook altijd relatief is aan het ras.

@Pippa: ohhh wat een gave foto's zeg!
@Van: ook al zo cute <3

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 21:10

Hier in de buurt loopt een verschrikkelijke Aussie :+
of nouja, verschrikkelijke eigenaren met een Aussie die daardoor verpest is :')

Pippa13; wat fantastisch die foto's! En love de sneeuwsnor!!

Van; ik smelt :+: :+:

IMANDRA; ik snap wat je bedoeld hoor! Binnen een ras zitten grote verschillen, ook binnen werk of showlijnen. Een fokker, al dan niet met gedragstest kan dan ongetwijfeld goed matchen.

Evi is vandaag voor het eerst meegeweest met de uitlaatservice. Was heel goed gegaan en ze had heerlijk gespeeld *D
Daarna was de hartstikke moe natuurlijk haha.

Afbeelding

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 21:16

Ik heb er één die zeer tevreden te houden is met 3-5x daags een blokje om of zelfs naar het uitlaatveld, plassen& poepen en weer terug. :+
Maar dan moet je hem binnenshuis wel de ruimte geven om met een knuffel te klooien, een goede kluif geven en lekker laten 'helpen' (lees: meelopen en toekijken) bij je huishoudelijke klusjes.
Hij loopt met kouder weer gerust een uur aangelijnd zonder pauze, wil je langer lopen dan moet je even een korte pauze inlassen.
Los houdt hij het langer vol maar dan kan hij zijn eigen tempo meer bepalen. :)
Maar hij steekt anatomisch niet zo goed in elkaar, gok dat wanneer hij gezonder gebouwd zou zijn hij een stuk meer beweging nodig zou hebben.

De andere stuitert door je plafond heen op dat regime, die moet idd meer bewegen en het liefst nog een beetje werken.
Maar die heeft een lange neus, is functioneel gebouwd en een actiever ras.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 21:27

IMANDRA schreef:
Nicky91 schreef:

Daarom zei ik al, -ish, en dat ik het misschien wat ander had begrepen. Ze zit ook helemaal niet fanatiek in de sport dus echt een werk-werklijn zou ik ook niet verwacht hebben. Maar qua ouderdieren wel meer dat 'pit' erin dan andere honden waar ze mee fokt. Meer werk dan huishond, zegmaar.

Nicky91 schreef:

Ben ik het eigenlijk niet mee eens. Nee het is geen hond die tevreden is met 3x 10 minuten wandelen (maar ja welk ras wel), maar er zitten toch echt wel honden bij die ik als huishond zou classificeren. Maisie heeft bijvoorbeeld een zusje, die zit bij een ouder echtpaar en is echt het gouden voorbeeld van een 'bankhanghond'. Helemaal gelukkig als ze met haar baasjes kan kroelen op de bank. Dan zijn de wandelingen wel wat langer dus in die zin krijgt ze wel de beweging die ze als Aus nodig heeft (gepensioneerd stel dus hebben de tijd) maar het is niet dat ze echt flinke mentale uitdaging krijgt of echt uuuuren wandelt of sport. Als ik die nieuwe pup als 'huishond' bestempel bedoel ik dat het geen hond gaat worden die een enorme drive heeft om continu bezig te zijn, maar juist als rustige, stabiele tegenpool van Maisie kan dienen. Maar wél de quirks van een Aus heeft, natuurlijk. Als de karaktertesten uitwijzen dat die rustige tegenpool er bij dit nest niet inzit en het stuk voor stuk flink pittige honden zijn, dan slaan we dit nest over.

Dus binnen het ras zou ik dit wel als 'huishond' bestempelen. Maar zoals ik al zei: de fokker heeft echt wel in de gaten of iemand geschikt is voor een Aus of niet, en ze zou bijvoorbeeld Maisie ook van z'n leven niet bij dat echtpaar hebben geplaatst omdat dat gewoon geen match is.

Nicky91 schreef:

Natuurlijk. Maar ik heb het volste vertrouwen in deze fokker en dat ze echt wel weet welke pups ze waar moet plaatsen. Het gaat geen labrador worden die prima de hele dag kan liggen maffen (ook daar zit trouwens ook een wereld van verschil obv welk 'type' / lijn je koopt), maar het wordt ook geen Maisie die heel veel moet kunnen doen. Relatief aan de Aus is het dus een rustige huishond.

Nicky91 schreef:

Onze fokker heeft het altijd over 2 a 3 typen honden.
De 'huishonden', in de zin van dat dit wat rustigere karakters zijn die het op zich wel prima vinden om een sport te beoefenen, maar waarbij het niet per se nodig is om die uitdaging continu op te zoeken. Die echt oprecht tevreden zijn om lekker bij je op de bank te liggen (Maisie is dat bijv al heel snel zat).
En de 'werkhonden', die qua karakter veel pittiger zijn en energieker zijn. Echt wel uitdaging nodig hebben en de baasjes ook (flink) kunnen uitdagen.
En dan de honden die er tussenin zitten.

Kan jij al geen Aus aan (ook de rustige niet), dan krijg je er bij haar ook geen. Daarna kijkt ze echt naar wat bij je past, naar wat je zoekt, bij je levensstijl past.

Wil even heel duidelijk zijn over dat dit echt wel een hele goede fokker is die niet zomaar iets plaatst en ook echt wel waarschuwt over de valkuilen van het hebben van een Aus. En dat 'huishond' dan ook altijd relatief is aan het ras.

@Pippa: ohhh wat een gave foto's zeg!
@Van: ook al zo cute <3

Nou ik heb niks gezegd over de fokker, want ik ken haar niet dus zal ik ook niks over zeggen.

Waar ik over val is dat jij het een huishond noemt en je Maisie een werklijn aus noemt of ish...

Maar dat is niet en geen ene aus is een huishond.

Wat ik daarmee bedoel is dat bepaalde karaktereigenschappen en instincten zodanig in het ras zitten dat je daar altijd een x tegenaan loopt.

Mezzy is 100% werklijn en is thuis een echte 'bankhanghond' ik haat dat woord maar goed. Ik zal het even zo benoemen.

Wij trainen 'maar' 2 x in de week agility en daarnaast af en toe workshops en wedstrijden.

Wandelingen duren bij ons niet langer dan een uur per dag en verder trainen wij op rust. Rust en nog eens rust.

Want een aus is snel te veel, ze willen graag alles regelen, alles mee maken en alles zien.

Dus logisch dat het rustigere hondje bij het ouderen echtpaar daar prima op zn plek zit. Waarschijnlijk hebben die mensen een rustig bestaan waardoor die hond dat gewend is.

Dus prima als jij blij bent met je fokker en je hondjes dat is het belangrijkste.

Maar noem ze geen huishond. Want dat zijn ze niet, ze zijn waaks, oplettend, eigenwijs en met de verkeerde ervaringen en opvoeding binnen no time reactief.

Ook al zijn de ouders 'couch potatos' en zijn de pups in het nest rustig. Bepaalde ervaringen kunnen altijd instincten triggeren en activeren.

En that's all, ik ga terug onder mn mee lees steen.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 00:41

Een Aussie een huishond? Wie dat bedacht heeft mag Jip wel eens een weekje lenen hoor. :')

Als ik naar Jip kijk is het absoluut geen huishond. Tuurlijk kan hij prima languit op de bank liggen en middagen niks doen. Maar daar moet wel iets tegenover staan. Anders gaat hij zichzelf vermaken met alle gevolgen van dien. Hier wordt ook getraind op rust, aangezien Jip ook graag alles wil regelen.

En we blijven onze uitdagingen houden hoor. Het is constant die balans blijven zoeken wat goed is voor hem.

Maar een Aussie bestempelen als huishond is het slechtste idee ooit. Daar komen alle pretnestjes, oeps nestjes en gelegenheids nestjes uit voort. En daarom staan er veel Aussies met de leeftijd van 1 jaar - 3 jaar al gauw op Facebookgroepen en verplaats sites.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 04:32

Überhaupt zijn er veel honden van tussen de zeg 6 en 18 maanden die ter herplaatsing worden aangeboden wegens 'allergie' of wat voor smoes dan ook.
De hoofdreden is dat ze gaan puberen, 'lastig' worden, het hebben van een hond toch wel tegenvalt of het pupperige eraf gaat en ze niet meer schattig zijn.
Of het blijkt toch wel lastig, rekening moeten houden met een hond, ze verliezen haar, slepen modder mee naar binnen oid.
Of zich verhapt in het ras/type, denken dat ze een zo leuk schattig puppy in huis nemen of dat een hond volledig maakbaar is en dan een werkhond hebben opgehaald waar je ook echt wat mee moet doen ipv blokjes om en op zondagmiddag een uurtje naar het bos ofzo.

Zelf ook een hond die toen hij 9 maanden oud was is weggedaan door de vorige eigenaren, zou vals en onhandelbaar zijn maar was gewoon een überpuber die wat kaders nodig had waarbinnen hij zijn puberale streken kon uitkuren en hij hapt in spel in je handen.
Gouden hondje qua karakter, gewoon onbegrepen en imo niet eens een lastig ras (Shih Tzu) zolang je geen strikte gehoorzaamheid vereist.

Heb overigens een Drent aangeboden gekregen 2 jaar geleden, coronahondje en niet op zijn plaats daar (had zich verslikt in hoeveel je ermee moet doen).
Ik heb aangeboden hem eerst te laten wennen en ermee aan de slag te gaan (cursus, opvoeding, evt sport) en daarna uit te plaatsen maar dat wilde de vorige eigenaar niet, hij moest direct naar een forever home.
Nog geen 2 weken later was hij naar een stichting gegaan waar ze precies hetzelfde zouden doen als ik. :+
Ook prima, vond het stiekem een beetje hypocriet maar niet mijn hond, niet mijn probleem. :)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 08:42

Ik noem Fitz vaak gekscherend mijn luie huisAussie, maar dat is natuurlijk met een knipoog en niet waar. Hij is hartstikke nuchter en stabiel van karakter, ik denk de meest nuchtere reu van het nest, máár... We hebben wel echt hard moeten werken aan die uitknop en rust. En als er iets "aan de hand is" staat hij binnen 0,001 seconde weer aan om het te regelen.
We hebben ook momenten dat hij vol zit en minder makkelijk te managen is. Dan is het vooral blijven toewerken met rust naar rust. We hebben onze manieren en meestal werkt dat en hebben we een heerlijke 'huis'hond maar er staat zeker wat tegenover. En dat hoort bij het ras ja.

Ik hoef hem overigens echt geen uren te laten sporten, werken of rennen, juist niet zelfs. Hij doet alles super graag, staat meteen aan als we iets vragen, maar daarna moet ik hem wel faciliteren om weer "uit" te kunnen. En rustdagen heeft hij ook meerdere dagen per week, dan doet hij lekker snuffelrondes van een paar km en wat hersenwerk en klaar.
Ik heb geen regelmaat in sporten momenteel, en daar doet hij het ook hartstikke prima op. 4x per week lekker mee naar de paarden waar hij los zijn ding doet en lekker speelt met de andere honden, een paar keer per week een langere wandeling en een keertje een rondje hardlopen. En verder mag hij zijn hobby bankhangen uitoefenen. :+

@Lor1 dat laatste is zeker hypocriet... maar dan waren ze er zelf zeker wel gewoon af...
Ik word altijd heel triestig van die jonge honden die herplaatst worden. Voor de honden beter, maar dat de aanschaf van zo'n schattige pup blijkbaar toch zo gemakkelijk gaat zonder echt te beseffen wat het inhoudt..

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 09:41

Maar het is relatief aan een Aus hè. Binnen elk ras heb je verschillen en elk ras heeft zo z’n uitdagingen. Zoals die uit-knop :j

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 09:57

IMANDRA schreef:
Maar het is relatief aan een Aus hè. Binnen elk ras heb je verschillen en elk ras heeft zo z’n uitdagingen. Zoals die uit-knop :j

Ik denk dat die personen dat ook wel weten, maar het blijft een feit dat het geen huishond is. En daar gaat het om, niet over dat elk ras/hond zijn eigen uitdagingen heeft.

En persoonlijk had ik wel iets meer van jou verwacht qua inlezen over wat voor lijnen je in huis hebt/haalt. Aangezien er bij Maisie, totaal geen werkhonden in haar lijn zitten.

Sowieso zijn er maar weinig echte werkaussies in Nederland.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 10:00

lor1_1984 schreef:
Überhaupt zijn er veel honden van tussen de zeg 6 en 18 maanden die ter herplaatsing worden aangeboden wegens 'allergie' of wat voor smoes dan ook.
De hoofdreden is dat ze gaan puberen, 'lastig' worden, het hebben van een hond toch wel tegenvalt of het pupperige eraf gaat en ze niet meer schattig zijn.
Of het blijkt toch wel lastig, rekening moeten houden met een hond, ze verliezen haar, slepen modder mee naar binnen oid.
Of zich verhapt in het ras/type, denken dat ze een zo leuk schattig puppy in huis nemen of dat een hond volledig maakbaar is en dan een werkhond hebben opgehaald waar je ook echt wat mee moet doen ipv blokjes om en op zondagmiddag een uurtje naar het bos ofzo.

Zelf ook een hond die toen hij 9 maanden oud was is weggedaan door de vorige eigenaren, zou vals en onhandelbaar zijn maar was gewoon een überpuber die wat kaders nodig had waarbinnen hij zijn puberale streken kon uitkuren en hij hapt in spel in je handen.
Gouden hondje qua karakter, gewoon onbegrepen en imo niet eens een lastig ras (Shih Tzu) zolang je geen strikte gehoorzaamheid vereist.

Heb overigens een Drent aangeboden gekregen 2 jaar geleden, coronahondje en niet op zijn plaats daar (had zich verslikt in hoeveel je ermee moet doen).
Ik heb aangeboden hem eerst te laten wennen en ermee aan de slag te gaan (cursus, opvoeding, evt sport) en daarna uit te plaatsen maar dat wilde de vorige eigenaar niet, hij moest direct naar een forever home.
Nog geen 2 weken later was hij naar een stichting gegaan waar ze precies hetzelfde zouden doen als ik. :+
Ook prima, vond het stiekem een beetje hypocriet maar niet mijn hond, niet mijn probleem. :)

Ik denk dat er meer gedoeld werd op dat honden herplaatst worden om redenen die super voorspelbaar zijn bij het ras. Borders die op mens en kind drijven etc. Niet om allergieën…

Allemaal eigenschappen die passend zijn bij het ras wat mensen kiezen en vervolgens de hond wegdoen omdat ze dat niet willen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 10:05

Ik zeg ook juist dat allergie vaak als reden wordt opgegeven terwijl de daadwerkelijke reden oa is dat ze zich verslikt hebben in wat het ras/type nodig heeft. :)
Dus denken dat een high drive (sport/werk)hond genoeg heeft aan 3x daags een blokje om en zondagmiddag een uurtje naar het bos bijvoorbeeld.
Of denken dat een hond opgevoed geboren wordt.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 10:08

Oh ik lees eigenlijk altijd wel redenen die kloppen.
Maar misschien omdat het echt border collie herplaats groepen zijn waar ik in zit

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 10:17

Nynkster schreef:
Oh ik lees eigenlijk altijd wel redenen die kloppen.
Maar misschien omdat het echt border collie herplaats groepen zijn waar ik in zit

Er zijn meer rassen dan alleen de borders Nynke _O-

Bij de mechelaars is het vaak dat ze kinderen hebben gekregen en dan moet de hond weg :+

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 10:21

IMANDRA schreef:

Ja dat bedoel ik ook precies :j

Het is hard werken het te krijgen en blijft werken om het te behouden.