Nicky91 schreef:Er zijn bijna geen werklijn fokkers aangesloten bij de ascn.

Ik heb mij wel enorm verdiept in de Aussie voordat Mezzy kwam en de lijnen waar Maisie uitkomt zit misschien iets van werklijn in. Maar is geen volledige werklijn.

Daarom zei ik al, -ish, en dat ik het misschien wat ander had begrepen. Ze zit ook helemaal niet fanatiek in de sport dus echt een werk-werklijn zou ik ook niet verwacht hebben. Maar qua ouderdieren wel meer dat 'pit' erin dan andere honden waar ze mee fokt. Meer werk dan huishond, zegmaar.
Nicky91 schreef:Niet dat het uitmaakt, als de hond maar bij jou past.
Wat ik wel een beetje 'gek' vind is dat jij een aus benoemd als huishond.
Helaas is precies dat de reden waarom er zoveel problemen zijn met Aussies.
Een aus is geen huishond, of het nu volledig show, half show of volledig werklijn is, het is geen huishond.
Ben ik het eigenlijk niet mee eens. Nee het is geen hond die tevreden is met 3x 10 minuten wandelen (maar ja welk ras wel), maar er zitten toch echt wel honden bij die ik als huishond zou classificeren. Maisie heeft bijvoorbeeld een zusje, die zit bij een ouder echtpaar en is echt het gouden voorbeeld van een 'bankhanghond'. Helemaal gelukkig als ze met haar baasjes kan kroelen op de bank. Dan zijn de wandelingen wel wat langer dus in die zin krijgt ze wel de beweging die ze als Aus nodig heeft (gepensioneerd stel dus hebben de tijd) maar het is niet dat ze echt flinke mentale uitdaging krijgt of echt uuuuren wandelt of sport. Als ik die nieuwe pup als 'huishond' bestempel bedoel ik dat het geen hond gaat worden die een enorme drive heeft om continu bezig te zijn, maar juist als rustige, stabiele tegenpool van Maisie kan dienen. Maar wél de quirks van een Aus heeft, natuurlijk. Als de karaktertesten uitwijzen dat die rustige tegenpool er bij dit nest niet inzit en het stuk voor stuk flink pittige honden zijn, dan slaan we dit nest over.
Dus
binnen het ras zou ik dit wel als 'huishond' bestempelen. Maar zoals ik al zei: de fokker heeft echt wel in de gaten of iemand geschikt is voor een Aus of niet, en ze zou bijvoorbeeld Maisie ook van z'n leven niet bij dat echtpaar hebben geplaatst omdat dat gewoon geen match is.
Nicky91 schreef:De historie waar het karakter van de aus vandaan komt word er niet zomaar uitgefokt.
Ook jou nieuwe pup kan een handvol worden. Vergis je daar aub niet in.
Natuurlijk. Maar ik heb het volste vertrouwen in deze fokker en dat ze echt wel weet welke pups ze waar moet plaatsen. Het gaat geen labrador worden die prima de hele dag kan liggen maffen (ook daar zit trouwens ook een wereld van verschil obv welk 'type' / lijn je koopt), maar het wordt ook geen Maisie die heel veel moet kunnen doen. Relatief aan de Aus is het dus een rustige huishond.
Nicky91 schreef:En dus ook voor de mensen die hier mee lezen: koop geen Aussie omdat de fokker jou verteld dat het huishonden zijn... Verdiep je in de hond die je van plan bent aan te schaffen en verdiep je in hun historie. Want instinct fok je er niet zomaar uit.
Onze fokker heeft het altijd over 2 a 3 typen honden.
De 'huishonden', in de zin van dat dit wat rustigere karakters zijn die het op zich wel prima vinden om een sport te beoefenen, maar waarbij het niet per se nodig is om die uitdaging continu op te zoeken. Die echt oprecht tevreden zijn om lekker bij je op de bank te liggen (Maisie is dat bijv al heel snel zat).
En de 'werkhonden', die qua karakter veel pittiger zijn en energieker zijn. Echt wel uitdaging nodig hebben en de baasjes ook (flink) kunnen uitdagen.
En dan de honden die er tussenin zitten.
Kan jij al geen Aus aan (ook de rustige niet), dan krijg je er bij haar ook geen. Daarna kijkt ze echt naar wat bij je past, naar wat je zoekt, bij je levensstijl past.
Wil even heel duidelijk zijn over dat dit echt wel een hele goede fokker is die niet zomaar iets plaatst en ook echt wel waarschuwt over de valkuilen van het hebben van een Aus. En dat 'huishond' dan ook altijd relatief is aan het ras.
@Pippa: ohhh wat een gave foto's zeg!
@Van: ook al zo cute