gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 16:42

Het zijn drie verdiepingen met ieder een oppervlakt van 120 x 60 per verdieping. Pellets vinden de konijnen heerlijk, ze graven erin, maar liggen er ook uitgestrekt in te slapen. In het nachthok ligt overigens stro en op de onderste verdieping ligt er niet overal bedekking, die verdieping is bekleed met vinyl en ze plassen en poepen daar nooit.

Edit: en als het mooi weer is, kunnen ze in de buitenren van 2 x 1 meter.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:05

Eoweyn_x: Ahh wat een leukerd <3
EskeGirl: Super schattig!
Saskiakefie: Wat een vervelende situatie! Gelukkig heb ik nog geen ervaring hier mee.
Tink89: Welkom in het topic! Hopelijk is het mannetje snel weer beter.

Vandaag nog bij 6 ren delen het gaas erop zetten en dan is het alleen nog een kwestie van afwerking! Wanneer kunnen de konijnen dan naar buiten? Je leest best veel wisselende dingen op internet. En behandelen jullie je konijnen prefentief tegen madenziekte?

_Tarzan

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:01

Desteny, ze Zeggen dat konijnen na IJsheiligen buiten kunnen, ik zou ze gewoon op een warmere periode buiten zetten, zo heb ik het zelf altijd gedaan (toen ik nog niet zo wijs was :+ )

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:40

Ik behandel mijn konijnen niet preventief. Dat is meer omdat ik vind en vaak hoor dat als je preventief teveel gaat klooien, het minder werkt op t moment je het echt nodig hebt. En zolang ze gezond zijn en goed eten en drinken doe ik dat niet. Ik zou deze week nog niet de konijnen naar buiten, zou bv zeggen als boven 10 is nachten en zonder teveel wind en overdag dichtbij je kamer temperatuur ze gaan over wennen zoals hele dag als je kan buiten, nacht binnen en dan rustig opbouwen en nacht keer erbij pakken met goed stro voor het wennen en warmte.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 19:06

Normaal zeggen ze dat konijnen in mei naar buiten komen, maar ik zou toch nog even wachten met dit weer :+

Tink89 succes met je zieke konijntje.

Mijn konijnen waren super tam, vooral de voedster <3
Helaas is dat een stuk minder geworden nadat ze ziek zijn geweest. Heb meerdere keren moeten dwangvoeren, ab en injecties geven (dat mag ik zelf doen van de da), en sindsdien is het vertrouwen toch echt een stuk minder -O-
Het is al een tijd geleden maar het wordt nog niet beter helaas.
Ze durven nog wel wat lekkers uit de hand te nemen maar aaien zit er niet echt in terwijl dat eerst wel kon.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 19:17

Ja ik vind nu dus ook niet zo een goed idee. :P
Mijn hok komt naast de paardenstal ik ontkom dus niet aan vliegen bij het hok. Dus vandaar dat ik erover zit te denken ze preventief te behandelen.
En qua temperatuur dacht ik niet onder de 15 graden snachts? Of is dat nog te fris? Ze staan nu natuurlijk op mijn slaapkamer. Daar staat de kachel nooit aan.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:03

Ja ik vind nu dus ook niet zo een goed idee. :P
Mijn hok komt naast de paardenstal ik ontkom dus niet aan vliegen bij het hok. Dus vandaar dat ik erover zit te denken ze preventief te behandelen.
En qua temperatuur dacht ik niet onder de 15 graden snachts? Of is dat nog te fris? Of kan het juist wel wat lager? Ze staan nu natuurlijk op mijn slaapkamer. Daar staat de kachel nooit aan.

Sorry ik drukte te snel op enter.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:15

Mijn konijntje met chronisch snot word ook al 2! :) Hij heeft dit ook een week na aankoop gekregen en ik dacht ook dat hij mij nooit leuk zou gaan vinden daardoor, maar dat is gelukkig nog aardig goed gekomen! Hij is alleen vaak nog al afwachtend en eet bijna nooit uit mijn hand. :P

Overigens heeft het vandaag zo hard geregend dat het hok vanbinnen ook nat was (het stro).. En er zit nog wel zo'n afdakje aan! Overigens is er bij de andere 2 niks binnen geregend (die staan aan de overkant).
Heb dus nog alles kunnen verversen en toen vond ik een dode muis tussen het stro.. (Bah)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 23:09

Snot hoeft zeker niet dodelijk te zijn hoor! Een van mijn dames heeft het nu al 2 jaar, misschien daarvoor ook al. Dat weet ik niet, toen was ze nog niet van mij.
Ik werk overigens niet met antibiotica.
Krijgen ze ook nog een ren aan hun kooi?

De ergste kou hebben we al wel gehad, maar je kunt ook wachten tot het weer wat beter is.
Ik behandel alleen risicokonijnen met nomyiasis. Dus konijnen die zichzelf niet goed schoon kunnen houden oid.

Vanmiddag een afspraak gemaakt voor Marley's castratie. De inentingen stellen we even uit. Vrijdagochtend gaat ze onder het mes!

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 23:56

Oh spannend. Dat is best een zware operatie voor konijnen toch? Dat zeiden ze bij de opvang iig.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 00:02

Nee hoor. Althans, ik vind het vreselijk meevallen.
Dit is de 6e voedster die ik laat helpen. De 5 hiervoor gingen ook vrijwel vlekkeloos. 1 of 2 dagen pijnstilling nodig gehad, de dag erna weer naar buiten. Aten direct weer. Het valt mij vreselijk mee. Het is natuurlijk een buikoperatie en ingrijpender dan het castreren van een ram, maar ik vind dat het overdreven wordt.
Het is iedere keer weer spannend want ook ik ken de verhalen dat het misging, en het blijft natuurlijk een operatie..
Al gaat dat 9 vd 10 keer in de nazorg fout en niet door/tijdens de operatie zelf.

Voorbereid zijn en een goede DA scheelt een hoop!

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 00:05

Ah ok, goed om te weten dat het meevalt :j ik heb er geen kaas van gegeten; Eva was al gecastreerd toen ze bij ons kwam en verder altijd mannetjes gehad.

Nazorg zal bij jou iig wel goedkomen denk ik zo :D .

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 08:04

Eoweyn_x schreef:
Snot hoeft zeker niet dodelijk te zijn hoor! Een van mijn dames heeft het nu al 2 jaar, misschien daarvoor ook al. Dat weet ik niet, toen was ze nog niet van mij.
Ik werk overigens niet met antibiotica.
Krijgen ze ook nog een ren aan hun kooi?

De ergste kou hebben we al wel gehad, maar je kunt ook wachten tot het weer wat beter is.
Ik behandel alleen risicokonijnen met nomyiasis. Dus konijnen die zichzelf niet goed schoon kunnen houden oid.

Vanmiddag een afspraak gemaakt voor Marley's castratie. De inentingen stellen we even uit. Vrijdagochtend gaat ze onder het mes!

Ik ga er even vanuit dat die ren-vraag voor mij bedoeld is. Ze krijgen een losse buitenren op het gras straks, maar binnen krijgen ze geen ren. Als ze straks wat tammer zijn, mogen ze wel los.

Overigens ging de antibiotica vanochtend prima. Hij vond het lekker en at het zelf uit het spuitje. Geen bunnywrap, houdgreep of dwang nodig dus :D

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 08:23

Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan vinden, praktisch al mijn konijnen breken de boel af als ze kleiner zitten dan drie vierkante meter (als grondoppervlakte).

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:15

Ierpier schreef:
Ah ok, goed om te weten dat het meevalt :j ik heb er geen kaas van gegeten; Eva was al gecastreerd toen ze bij ons kwam en verder altijd mannetjes gehad.

Nazorg zal bij jou iig wel goedkomen denk ik zo :D .

Dat is wel heel fijn! Ik vind het toch altijd weer spannend hoor. Maar het komt inderdaad vast goed :D

Inderdaad, of dat het goed blijft gaan tussen beide konijnen. Verdiepingen zijn leuk maar tellen niet mee qua ruimte. Een sprintje trekken is in zo'n kooi vrijwel onmogelijk. Te weinig ruimte kan ontzettend veel frustraties geven. Vandaar mijn vraag over de ren.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:21

Succes vrijdag eoweyn! Toch altijd spannend om de konijnen bij de DA achter te laten he!

En inderdaad een ren is wel fijn voor ze, ook als ze 3 verdiepingen hebben ..

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:44

Ik zeg toch dat ze buiten een ren krijgen... En ze zitten inmiddels al bijna een jaar samen in die kooi (heb ik overgenomen van de vorige eigenaren), wij hebben de ruimte alleen maar groter gemaakt en maken een buitenren. De twee konijntjes vermaken zich echt prima en vertonen helemaal geen tekenen van stress of verveling ofzo. Zoals ik ook al zei mogen ze binnenkort gewoon lekker een paar uur per dag los in huis.

Ik ga dit topic maar weer links laten liggen, want ik heb geen zin om me te moeten verdedigen. Daaag!

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:22

Hallo allemaal,

Ik wil al langere tijd konijnen.
En misschien komt het binnenkort toch een keer.
Ik wil graag ras/tentoonstelling konijnen waarmee ik dus ook daadwerkelijk naar shows kan en zo nu en dan een nestje mee kan nemen.
(ik wil er uiteindelijk meerde in der loop van de tijd)

Ik wacht natuurlijk op HET konijntje!
Dus ik zoek wat ras/tentoonstelling fokkers

Iemand die er weet?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:46

Tink89 schreef:
Ik zeg toch dat ze buiten een ren krijgen... En ze zitten inmiddels al bijna een jaar samen in die kooi (heb ik overgenomen van de vorige eigenaren), wij hebben de ruimte alleen maar groter gemaakt en maken een buitenren. De twee konijntjes vermaken zich echt prima en vertonen helemaal geen tekenen van stress of verveling ofzo. Zoals ik ook al zei mogen ze binnenkort gewoon lekker een paar uur per dag los in huis.

Ik ga dit topic maar weer links laten liggen, want ik heb geen zin om me te moeten verdedigen. Daaag!

Dus omdat de vorige eigenaren het zo deden, en omdat ze al een jaar zo zitten is het gelijk goed?
Jeetje.. Het zijn goedbedoelde tips, je zou er ook wat van aan kunnen nemen!
2 konijnen hebben minimaal 2m2 nodig. 24/7, op een oppervlakte, dus geen verdiepingen. En dan spreek ik over dwergjes.
Loslopen, buiten een ren, het is allemaal leuk en aardig maar daar hebben ze vrij weinig aan als ze verder de hele dag in een kleine rotkooi zitten.

Trouwens, als ze af en toe in de buitenren mogen en verder binnen in die kooi, is het wachten op gedonder. Dat zou jij ook hebben, als je voor een paar uur flink de ruimte krijgt en het verder moet doen met de oppervlakte van een WC. ;)

Maar goed, je wil geen advies, dus succes ermee. Misschien had je je eerst goed in kunnen lezen voor je aan konijnen begon.
Laatst bijgewerkt door Eoweyn_x op 24-05-16 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:47

lisaturbo schreef:
Hallo allemaal,

Ik wil al langere tijd konijnen.
En misschien komt het binnenkort toch een keer.
Ik wil graag ras/tentoonstelling konijnen waarmee ik dus ook daadwerkelijk naar shows kan en zo nu en dan een nestje mee kan nemen.
(ik wil er uiteindelijk meerde in der loop van de tijd)

Ik wacht natuurlijk op HET konijntje!
Dus ik zoek wat ras/tentoonstelling fokkers

Iemand die er weet?

Geen idee. Maar ik zou bij mezelf nadenken of je de konijnen wel zo'n plezier doet met nesten en shows.
Daarbij zitten de opvangen al zo vol...

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:53

Eoweyn_x schreef:
Tink89 schreef:

Dus omdat de vorige eigenaren het zo deden, en omdat ze al een jaar zo zitten is het gelijk goed?
Jeetje.. Het zijn goedbedoelde tips, je zou er ook wat van aan kunnen nemen!
2 konijnen hebben minimaal 2m2 nodig. 24/7, op een oppervlakte, dus geen verdiepingen. En dan spreek ik over dwergjes.
Loslopen, buiten een ren, het is allemaal leuk en aardig maar daar hebben ze vrij weinig aan als ze verder de hele dag in een kleine rotkooi zitten.

Nee, niet omdat de vorige eigenaren het deden. Wel omdat mijn konijnen volgens de dierenarts gezond zijn (los van de snot, maar dat heeft hier niks mee te maken), geen ruzie maken, geen dingen slopen, geen gefrustreerd gedrag vertonen, prima eten en drinken en hartstikke tam zijn. Jullie vroegen je af hoe lang dit goed gaat, ik geef aan dat het al heel lang goed gaat en dat ik binnen mijn mogelijkheden goed voor ze zorg. Ze lopen straks uren los per dag (mijn man werkt vanuit huis) en ze zitten dus helemaal niet 'de hele dag in een kleine rotkooi'. Ze kunnen er bovendien rechtop in op hun achterpootjes staan op alle verdiepingen (ze hebben dan nog ruimte over) en hupsen, springen en racen er regelmatig vrolijk op los.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:00

Die kooi is niet genoeg qua ruimte, simpel... Ook al gaat het goed en vervelen ze zich niet, het is niet voldoende voor 2 konijnen. Verdiepingen tellen niet mee. NU gaat het misschien wel goed, omdat ze dit gewend zijn, maar zodra ze aan meer ruimte gewend zijn is de kans groot dat het fout gaat. Dat heb ik zelf ook meegemaakt. Konijnen die de boel afbreken omdat ze even kleiner moeten zitten ivm ziekte, bijvoorbeeld.

Je moet het zelf weten... Het zijn mijn dieren niet. :) het zou alleen zo sneu zijn als het fout gaat, vind je niet?

http://www.bunnybunch.nl/informatie/cat ... isvesting/

http://www.bunnybunch.nl/informatie/cat ... ng-konijn/

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 14:06

Hoi allemaal,
Ik lees nog steeds mee, maar heb de laatste tijd weinig tijd om mee te kletsen :(

Succes met de castratie van je nijn vrijdag, Eoweyn.

Wat betreft de konijnen naar buiten verplaatsen: Ik heb geen idee hoe dat zit, ik heb twee buitenkonijnen :+

Saskiakefie: Wat vervelend allemaal! Hoe gaat het nu met je konijn?

Temeraire: Misschien heeft zoiets meer tijd en geduld nodig? Mijn witje was 2 jaar terug ook mensenschuw, maar inmiddels eet hij ook uit de hand en kan hem nu ook gewoon oppakken en rustig zijn nageltjes knippen. De nieuwe dame heeft daar ook wat moeite mee, maar dat komt op den duur vast wel weer.

Gigixponys: iieeuw getsie!

Wat betreft het hok/ren verhaal ben ik het eens met wat er gezegd wordt. Ik heb zelf ervaren dat als ze ineens kleiner moeten leven, ze strontchagrijnig worden. Mijn ram heeft het een paar maandjes alleen met zijn hok moeten doen, omdat we verhuist waren naar een nieuwbouw woning en de tuin nog niet konijnproof was. Ik had zo met hem te doen, maar mijn moeder wilde hem ook niet langer thuis hebben, dus ik moest wel. Toen de ren klaar was leefde hij weer helemaal op. Ruimte is echt van groot belang.

Hier gaat het goed met de konijnen. Ze vermaken zich prima met zijn tweeën en zijn echt vriendjes geworden! Ik ben blij dat de koppeling zo goed als geslaagd is!
Ik vind alleen het voeren nu wat lastiger.. hoeveel voer je nou aan twee konijnen? Vooral wat brokjes betreft.. Ik geef ze elke avond nieuwe brokjes. Ze hebben onbeperkt hooi en krijgen om te twee dagen groente/fruit. Hebben ze daar genoeg aan? Of doe ik teveel?

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 14:59

Mijne krijgen twee handjes ong s ochtends en onbeperkt hooi. Iedere avond krijgen ze iets lekkers op de bank, maar alleen Puk eet dat eigenlijk. Eva weigert altijd.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 15:11

Succes vrijdag met je konijntje. Komt vast helemaal goed, maar blijft altijd een beetje spannend natuurlijk.

Ook ik ga mee met het advies over het formaat van de kooi.. En dat een permanente ren er aan beter is.
Heb het zelf ook gezien dat mijn konijnen zo veel blijer zijn nu ze meer ruimte hebben terwijl ze er daar voor ook niet zielig uit zagen.

Ik heb vandaag de konijnen weer opgehaald bij de opvang.
Er is een mooie dame mee naar huis gegaan! Ze zijn nu thuis de hele ren weer aan het ontdekken.

Afbeelding
Afbeelding