Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:52

Ik mag me hier ook melden, vanaf morgen ben ik trotse eigenaar van een kip met 6 kuikentjes :D Het zijn Barnevelder krieltjes. Nu heb ik een vraag. Moet ik het binnenhok afsluiten zodat de kuikentjes (zijn 1,5 week oud) niet naar beneden kukelen van het trapje of gaat dat wel goed? Het is zo'n soort hok: https://www.google.nl/search?q=kippenho ... mD1nm4M%3A . Ik hoop niet dat dit een hele domme vraag is :+

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 21:14

SpeechLess schreef:
Ik mag me hier ook melden, vanaf morgen ben ik trotse eigenaar van een kip met 6 kuikentjes :D Het zijn Barnevelder krieltjes. Nu heb ik een vraag. Moet ik het binnenhok afsluiten zodat de kuikentjes (zijn 1,5 week oud) niet naar beneden kukelen van het trapje of gaat dat wel goed? Het is zo'n soort hok: https://www.google.nl/search?q=kippenho ... mD1nm4M%3A . Ik hoop niet dat dit een hele domme vraag is :+

Ik denk dat dit geen probleem is.
Het kan wel zijn dat de kuikentjes niet boven gaan graken.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 09:33

Oké, bedankt. Dan laat ik het hok gewoon open en help ze eventueel omhoog als dat nodig is :)

No_No

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 22:41

Hier ook gekalkt, ben benieuwd of dat echt werkt

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:20

Iemand enig idee wat het inhoud als de poten van een kuiken lichter worden? Ze zijn nu geelachtig ipv grijs. Het zijn geen kalkpoten want ik zie totaal geen schubben of schilfers alleen een andere kleur.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 17:36

Ik spring weer even binnen.

Kippen doen het hier echt goed, alleen is de zwarte (géééén idee welk ras 't is) weer broeds.
Ze zit nu apart, maar wel naast de twee andere kippen.
Ging de vorige keer goed. Na weekje of twee was 't over.
Hoe vaak is een kip broeds eigenlijk?

Maar dan een vraagje:
een kip blijft steeds 'zitten'.
Ze is wakker en pikt rondom zich, maar als ze wil gaan rechtstaan moet ze steunen op haar vleugels.
Ik ga zo meteen even samen met vriendlief kijken om ze op te heffen en naar haar buik/ poten te kijken...
Iemand een ideetje?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 21:28

die van mij leggen ineens geen eieren meer -O-

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 22:12

Hoe vaak een kip broeds is, is heel erg wisselend per ras en ook per kip volgens mij. Mijn ouders hadden een tijd 3 kippen waarvan er 1 ongeveer constant broeds was in de zomer en die andere twee echt nooit.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 18:21

Afbeelding

Ohja dit is de kip die abnormaal doet. Denk probleem met haar staart? Doe ligt nl plat.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 18:29

SpeechLess schreef:
Hoe vaak een kip broeds is, is heel erg wisselend per ras en ook per kip volgens mij. Mijn ouders hadden een tijd 3 kippen waarvan er 1 ongeveer constant broeds was in de zomer en die andere twee echt nooit.

Dit hebben wij ook gehad met 1 specifieke kip inderdaad. Ze is vaak broeds geweest, tot ze van ons een keer eieren uit mocht broeden (of nou, 1 kip in het algemeen, ze gebruikten vaak hetzelfde nest met z'n allen), daarna is het nooit meer geweest. Op een gegeven moment werd ze er ook denk ik te oud voor, maar ze is toch mooi 14 geworden uiteindelijk. :)

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 18:29

Ligt er nou zoveel klimop in de ren?
Weet je dat dat giftig is?

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 18:41

colunder schreef:
Ligt er nou zoveel klimop in de ren?
Weet je dat dat giftig is?

Dat zag ik in de gauwigheid over het hoofd. Het zou zomaar kunnen dat daarin de verklaring voor het gedrag van de kip ligt.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 19:08

Echt?
Weer iets bijgeleerd. Andere twee hebben t niet iig.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 19:11

Overigens is dit niet de broedse kip.
We hebben er drie: twee zon bruine als op de foto en een zwarte.
Het is de zwarte die nu een tweede keer broeds is en die zit apart, maar naast de andere. Ze hebben dus contact maar de broedse kip kan niet op t nest gaan zitten.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 20:47

Oh, ik wist ook niet dat klimop giftig is.. Is dat alleen met grote hoeveelheden of ook al met kleine? Wij hebben namelijk klimop vlak naast de ren, waardoor er wel eens een takje/blaadje binnen kippen-bereik komt.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:00

Het ligt volgens mij aan hoe de kip(pen) in kwestie het oppikken. Ik ken honden die bijvoorbeeld hele vrachten chocolade gestolen hadden en niet ziek zijn geworden, maar er zijn ook honden die van 1 bonbon al haast dood gaan. Net zoiets als mensen met een notenallergie bijvoorbeeld. Ik neem aan dat dit bij kippen ook zo is. Liever helemaal geen klimop, maar ik denk dat als ze af en toe een takje pikken dat dit geen ernstige gevolgen zal hebben.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:32

Verschijnselen na het eten van Klimop:
geirriteerd slijmvlies,koliek,diarree,braken en verlammings verschijnselen

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:20

Ah oke, bedankt. De klimop moet helaas blijven staan ivm dat we een huurhuis hebben. Maar ik zal er dan in ieder geval voor zorgen dat ik de takken zo veel mogelijk weer terug leid wanneer ze naar de kippen toe gaan :j

Dat van de kip van Optiwolk klinkt wel alsof het verlammingsverschijnselen zouden kunnen zijn..

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 00:29

Zat ik ook aan te denken

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 16:58

Ik dacht eerst: kan niet, want dan zouden de anderen ook ziek moeten zijn toch?
Maarja, de anderen eten er niet van en deze wel dus.
Bon, de vuile broek aan en met gevaar voor eigen tenen maar even in de ren kruipen.

Fyi: we zijn beide niet zot van kippen en ze zijn bijgevolg ook niet "mensen"tam in hun hok.
De kippen waren een -goedbedoeld- cadeautje van vrienden. We vinden wat beweging in de tuin en de eitjes best leuk, maar daar stopt het ook voor ons :)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 17:05

Ik heb sinds gister er een baan bij. Ik heb toch het idee dat iemand zijn overtollige hanen bij mij dumpt.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 17:07

Ik vond het altijd wel leuk om in mijn eigen kippenren te kruipen toen we nog kippen hadden. Een van mijn kippen smeerde hem als de bliksem het hok in, maar mijn andere kip (die 14 is geworden, dus ik deed vast iets goed :+ ) ging lekker bij me staan als ik met een klein harkje aan het hakken was in de aangestampte aarde. We kwamen samen van alles tegen wat ze op wilde eten. Ze was trouwens vroeger ook mensenschuw, en je kon haar ook niet aaien, maar vaak hebben kippen vrij snel door wat je wel en niet gaat doen. Deze kip besloot altijd dat eten erg fijn was, en dat het dan niet zoveel uitmaakte of de mensen daarbij waren of niet. Overigens heeft ze toen ik nog klein was en zij zelf nog jong een soort onafgesproken dingetje met mij gehad dat wanneer ik na zonsondergang (en dus kippen bedtijd) bij de buurvrouw in de tuin was, ik dikwijls terug kwam met echt hele grote wormen. Ze was de enige van 5+ kippen die nog wakker bleef om die dingen op te eten. :')
Ik weet niet, het creëert wel een fijn gevoel bij mij om dieren als kippen te leren dat je niet gevaarlijk bent. Daarom vind ik het ook altijd een goede tijdsinvestering.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 18:47

Ik breek hier altijd bijna mijn nek over 1 van de kippen.
die gaat echt geen meter bij me weg als ik in de ren kom.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 19:06

Ze hebben iig niet gepikt. Kathleen (ja ze hebben wel namen hoor) is de enige nog "normale" kip momenteel en een beetje veel lawaai maar weinig actie. Veren opzetten enzo maar als je je bukt staat ze plots in een ander hoekje.

Ben tussendoor naar stal geweest en Karen (de zieke kip) doet het al een stukje beter. Ik hou ze in de gaten, kuis de ren morgen verder uit en indien maandag nog geen eitje, komt er een da.
Nou nog een vinden die pluimvee doet haha.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 21:43

Heb je ook gekeken of ze geen legnood heeft?