Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
vosjevos schreef:De verdiepingen zou je zelf kunnen creëren dmv bij een doos en wat ander creatief gefreubel, touwtjes etc. Ik heb vroeger ook muizen gehad, maar altijd in een dichte bak (aquarium of zelf gemaakt) , en nooit een kooi met tralies. Volgens mij kunnen muizen wel door een kier van 1 cm maar zeker weet ik dit ook niet.
Ik heb zelf ook een vraag, ik heb met mijn zoon van 10 twee super lieve ratjes, we hebben ze gekregen rond juni 2013 ze waren toen nog jong. Omdat ze reutelden toen ze jong waren, mee naar de dierenarts geweest die niet zo ratten-minded was volgens mij.
Ze zei dat ze het reutelen reuze mee vond vallen en gaf er niks tegen. maar die avond is er wel eentje overleden. Mijn zoon ontroostbaar en voor het overgebleven ratje, er weer een ratje bijgenomen.
Omdat ik toch graag een oplossing wilde, heb ik via een dierenwinkel Beaphar Bogena Astricycline gekocht en dit hielp heel erg goed. De ratjes kwamen in perfecte conditie.
Nu zijn mijn ratten sinds de kerstvakantie, erg in conditie achteruit gegaan. ze zijn een beetje mager, en ze reutelen weer.
Ik durf niet met mijn ratten naar de dierenarts omdat ik dan bang ben dat de stress weer meer goed dan kwaad doet.
Het middel wat ik eerder in de dierenwinkel kocht mag niet meer verkocht, dus ik weet niet meer hoe ik daar aan moet komen, misschien jullie wel. De dierenarts wil me het middel niet geven als hij de ratjes niet gezien heeft.
Nu overweeg ik om bisolvon voor kinderen te geven, iemand ervaring of andere tips?
vosjevos schreef:Bedankt voor de reactie van jou en je moeder Ik denk dat je gelijk hebt. Dit is ook wat de dierenarts zei (andere dan in 2013), maar in 2013 mocht dit middel nog gewoon in de dierenwinkel worden verkocht en het hielp enorm. Terwijl ik toen natuurlijk ook al eerst naar een dierenarts was geweest die het allemaal wel best vond.
Volgens mij is het zo dat de ratten niet resistent worden voor de AB maar het virus of de bacterie en dat als zo'n virus of bacterie overslaat naar mensen dat dan daar de AB ook niet meer werkt.
Ik begrijp het argument van de dierenarts wel, maar ik wil natuurlijk gewoon weer lieve sterke ratjes.
Ik heb het gevoel dat dat gereutel hen best wel in de weg zit.
AnneJ1995 schreef:Voor zo ver ik weet (moeder is een da en heb zelf ratten) hebben heel veel ratjes dit en is er eigenlijk niet veel tegen te doen. Je kan idd AB geven, maar over het algemeen komt het dan toch weer terug.
vosjevos schreef:Volgens mij is het zo dat de ratten niet resistent worden voor de AB maar het virus of de bacterie en dat als zo'n virus of bacterie overslaat naar mensen dat dan daar de AB ook niet meer werkt.
RedPassion schreef:AnneJ1995 schreef:Voor zo ver ik weet (moeder is een da en heb zelf ratten) hebben heel veel ratjes dit en is er eigenlijk niet veel tegen te doen. Je kan idd AB geven, maar over het algemeen komt het dan toch weer terug.
Jammer dat je dat advies geeft, dat klopt namelijk niet. Als het onbehandeld blijft/chronisch wordt is er inderdaad weinig tegen te doen, maar over het algemeen zijn heel veel luchtweginfecties prima te behandelen en hoeft het na juiste (!) behandeling echt niet terug te komen en ook geen resistentie in de hand te werken. Het is wel belangrijk dat de dosering klopt (daar gaan veel dierenartsen helaas de mist in) en dat de kuur wordt afgemaakt. Eerste keuze antibiotica is doorgaans doxycycline (Novadox of Doxoral bv). Bisolvon ernaast geven is prima, dat versterkt het effect van de antibiotica alleen maar.vosjevos schreef:Volgens mij is het zo dat de ratten niet resistent worden voor de AB maar het virus of de bacterie en dat als zo'n virus of bacterie overslaat naar mensen dat dan daar de AB ook niet meer werkt.
Jawel, de ratten worden wel resistent. Maar nogmaals, dat gebeurt vooral als de dosering niet klopt en/of een kuur niet wordt afgemaakt. En er zijn zeer weinig ziektes die overdraagbaar zijn, dat AB verhaal gaat vooral op voor de (intensieve) veehouderij en mensen die AB binnenkrijgen via vlees/zuivel.
Mijn advies: Zoek een dierenarts die wel verstand van ratten heeft. Als je je bv. aanmeld op een rattenforum zoals ratten.nl kan je daar wel adressen vinden of zelf vragen naar een dierenarts in jouw buurt. Of misschien weet iemand hier iets, waar kom je vandaan?
Reutelen kan ook komen door astmatische klachten of bv. hartproblemen, beide zijn meestal onder controle te houden met medicatie maar dan moet je wel eerst een diagnose van een goede rattendierenarts hebben. Met de Bisolvon kan je sowieso vast starten.