StalMelyn schreef:Imandra, houdt de fokker daarnaast ook rekening met gevoelsmatige voorkeuren?
Bij de keuze van Bonne heb ik vanaf begin al aangegeven dat de fokker mocht aangegeven welke van de twee reutjes beste bij mij zou passen. Ik kom immers maar 2 keer kijken. Echter had ik zo'n sterk gevoel bij Bonne dat ik dat heb aangegeven. Uiteindelijk was dat gevoel zo sterk dat als de ander werd toegewezen ik waarschijnlijk toch nee had gezegd (ik dat terwijl ik heilig overtuigd was dat ik fokker zou volgen). Nu lagen de karakters van beide reuen erg dicht bij elkaar en had de andere koopster voorkeur voor de andere reu dus zo was iedereen helemaal blij. (En in dit nest speelt kleur natuurlijk geen rol nu alle pups dezelfde kleur hadden, snap wel dat met sommige rassen dat een extra punt van aandacht is omdat mensen op kleur of patroon afgaan).
Deels wel denk ik, maar ze vind het belangrijker dat je een hond krijgt die bij je levensstijl etc past, dan dat je een hond krijgt die je alleen maar wil omdat je hem mooier vindt dan de rest (die eigenaren zitten er idd tussen
: bij haar nesten heb je dus black tri, red tri, blue merle en red merle, en dan bij de merle's nog wel eens flink verschil in aftekeningen).
Je mag bijv. wel je 2 voorkeuren doorgeven en ze houdt sowieso rekening met of je een reu of een teef wil. Ze zegt dat het eigenlijk nog nooit is voorgekomen dat iemand niet een van de voorkeurshondjes heeft gekregen. Maar anderzijds heeft zij ook kennismaking met de eigenaren vooraf dus ze zal sowieso niet snel mensen een pup geven die gewoon niet geschikt zijn voor het ras. Maisie was onze 2e voorkeur, want de 1e hield ze zelf in co-own voor de fok.
We krijgen dit keer sowieso een merle: alle 4 de reutjes zijn namelijk merle! Qua karakter moet het ook wel goed komen. Dit zijn echt bankhanghonden qua karakter (althans, zo zijn de ouders uitgekozen, het is altijd even de karaktertest afwachten om het iets zekerder te weten) terwijl Maisie uit een (pittige) werklijn komt. We zoeken ook bewust naar een reu die qua karakter wat rustiger/stabiel is zodat ze elkaar wat balanceren (ook op aanraden van de fokker).
@Van: Wat een schatje!