gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nizoni4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 18:24

Eoweyn_x schreef:
7 weken? Die hoort nog bij de moeder te zitten..

Maar ja, dat kan. Beginnen met kleine beetjes, van een veilige soort zoals witlof of andijvie en dit opbouwen.

Mijn moeder is haar gaan halen. Ik zei ook al: is ze pas 7 weken? Dan moet ze toch nog bij de mama zitten? Ze komt van een dierenwinkel. Dus het kan zijn dat ze de leeftijd niet goed ebben gezegd... Dankjewel voor je antwoord :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 18:30

Jammer dat je zo'n jong konijntje van een dierenwinkel hebt gehaald.... :( Ga je er straks wel een maatje bij nemen? :)

Schattige foto's komen er voorbij! :D
Nou dat uit het spuitje likken was van korte duur, vanochtend dacht mevrouw er heeeel anders over.. Jammer weer :=

Mioux

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 18:36

7 weken is wel erg jong.. begin echt met mini beetjes... en zorg voor goed voer. Anders kan een (te) jong konijntje al snel last hebben van haar darmen.

Nizoni4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:38

saskiakefie schreef:
Jammer dat je zo'n jong konijntje van een dierenwinkel hebt gehaald.... :( Ga je er straks wel een maatje bij nemen? :)

Schattige foto's komen er voorbij! :D
Nou dat uit het spuitje likken was van korte duur, vanochtend dacht mevrouw er heeeel anders over.. Jammer weer :=
ja ik heb al een ander konijn. Daarom wilde ik een vriendje

Nizoni4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:39

Mioux schreef:
7 weken is wel erg jong.. begin echt met mini beetjes... en zorg voor goed voer. Anders kan een (te) jong konijntje al snel last hebben van haar darmen.

Ik heb speciaal voer waar alle voedingsstoffen in 1 brokje zitten. Zo krijgt ze alles binnen wat ze nodig heeft. En hooi natuurlijk

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 20:13

Oke kom nog 1x zeuren :Y) Maar wil wel graag mn ervaring delen. Als je er geen zin in hebt lees er maar overheen haha.

Sil wil het nu dus niet meer uit het spuitje dus geef ik het in dr mond en moet dus wel haar vasthouden, hoofdje iets omhoog en dan erin. En vechten dat ze doet :oo Met dr voorpoten krabben/slaan, proberen weg te komen. En ik weet zeker dat het er nog mee te maken heeft met dat abces behandelen, want ik heb haar vaak medicijnen gegeven en nooit een probleem. Ik had nooit verwacht dat er agressie in haar zat, tuurlijk dat zit in elk gedragsysteem maar dat het er bij haar eruit zou komen... :oo Wat een impact kan zoiets hebben, het ging al zo erg tegen mn gevoel in en ik merk dat dit nu al zoveel van het vertrouwen heeft geschaad. En dat na amper 3x. Ik wil niet weten hoe het was afgelopen als ik gewoon door was gegaan... Word er naar van als ik eraan denk. %) Ik weet niet wat jullie zouden doen maar ik merk dat ik wel echt tegen mn grens ben aangelopen hoe ver ik ga. Misschien wat egoïstisch en zou ik er bij een kat toch anders in staan, ik hoop vooral dat deze behandeling gaat helpen want geen idee wat anders.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 22:37

Hopen dat je konijn het door jullie uitgekozen maatje leuk vindt.. Zo vanzelfsprekend is dat namelijk niet, vandaar dat er vaak een opvang aangeraden wordt. De karakters moeten namelijk wel matchen en in de opvang heb je keuze uit meerdere konijnen :)

Is het geen kwestie van doorzetten? Ik bedoel, als ik medicatie moet geven maak ik hier ook écht geen vrienden. Zeker bij mijn halfwildjes niet... Maar wat moet, dat moet. Hoe moeilijk ook. Ik probeer het zo snel mogelijk te doen altijd en ik merk dat ze zich er redelijk snel bij neerleggen. Lukt het echt niet, wikkel ik ze in een handdoek.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 22:42

Huh? Met abcessen schoonspoelen en het pus eruit 'duwen'? Met die pijn? Ja ik had inderdaad door kunnen zetten, dan had ik een konijn gekregen met eeuwige angst voor mensen of aangeleerde hulpeloosheid denk ik zo.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 22:48

Dat snap ik, maar wat is de andere optie? Laten zitten waardoor het verder ontsteekt, waardoor het nóg pijnlijker en langer duurt voor het klaar is?

Je had het trouwens over medicatie geven toch? Of over de abcessen zelf? Dat kan ik niet echt opmaken uit je bericht. Maar ik denk dat het in beide gevallen even doorzetten is.

Ze zal het zeker niet fijn vinden, dat snap ik echt wel, maar levenslange angst lijkt mij wat overdreven. Ik denk niet dat konijnen zo denken namelijk :) tenminste, hier is simpel medicatie geven al een strijd bij sommigen, en toch vergeven ze het me steeds weer.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 22:50

De andere optie is wat ik nu aan het doen ben, oraal antbiotica en ontstekingsremmer geven...

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 22:52

Dan snap ik het probleem niet echt :') medicatie erin, hoppakee.

Begrijp je bericht ook niet echt.. Gaat het nu specifiek om de medicatie die je moet geven wat lastig gaat of?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 22:56

Nee abces schoonspoelen etc ga ik niet doen dan laat ik haar nog liever inslapen. Bovendien kan ik er al vanuit gaan als ik het wel zou doen dat door de stress sowieso de EC ook weer terug komt. Geloof me ik heb al heeeeel wat jaren ervaring met medicijnen, injecties etc toedienen en ik zeg echt niet zomaar nee.
Levenslange angst lijkt me niet overdreven, gezien haar verleden en de impact daarvan zie ik nog dagelijks terug. Geen enkel konijn gehad die daar zoveel last van had als Sil. Dat komt omdat zij dan in paniek raakt, ik heb liever een konijn die boos wordt als hij het niet wil dan zo in paniek raakt. Maarja Sil is wat dat betreft gewoon heel gevoelig en daarom is het zo naar dat dit haar nou net overkomt.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 22:56

Eoweyn_x schreef:
Dan snap ik het probleem niet echt :') medicatie erin, hoppakee.

Begrijp je bericht ook niet echt.. Gaat het nu specifiek om de medicatie die je moet geven wat lastig gaat of?

Lees je wel?

Het is duidelijk dat je me niet begrijpt nee. Jammer.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 23:02

Nou, rustig maar!
Ja, ik lees. Wat ik eruit opmaakte was dat zowel het schoonspoelen van de abcessen als de medicatie geven erg lastig is.
Daarop reageerde ik dat ik het een kwestie van doorzetten vind. Ook ik heb een aantal paniekhazen die alleen al flippen als ik naar ze kijk, een traumakonijn, en die had ik al 100 keer kunnen laten inslapen omdat iets niet zo makkelijk ging. Soms gaan dingen niet makkelijk, maar wat moet, dat moet. Zeker als ze daarna nog prima kunnen leven. En ja, mijn paniekkonijnen zijn het ook vrij snel weer vergeten.
Ik persoonlijk vind het sneu om een konijn in te laten slapen als medicatie geven niet makkelijk gaat. Er zijn heel weinig konijnen waarbij dit simpel, zonder geworstel oid gaat. Maar daarom vraag ik ook meerdere keren wat je bedoeld; blijkbaar begrijp ik je verkeerd of maak ik iets anders op uit je verhaal.

Misschien kun je ook een poging doen om het beter uit te leggen, als je vindt dat ik het niet begrijp?

Overigens kan ik haar verleden en de impact daarvan etc niet ruiken, dus ik probeerde ook maar advies te geven vanuit mijn eigen ervaringen. Mag ook wel gewaardeerd worden. :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 23:09

wauw.... 'omdat iets niet zo gemakkelijk ging'. Je hebt geen idee. En je komt nogal denigrerend over. Misschien had ik mijn ervaring idd toch beter niet kunnen delen ik weet alleen dat ik er wel weer van geleerd heb en dat is luisteren naar mijn gevoel. Ik denk er nog wel over om het nog eens uit te leggen ben nu te gefrustreerd, voel me gekwetst en ga slapen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 23:16

Volgens mij heb jij geen idee van het soort konijn wat ik hier rond heb lopen :) ik zeg al een aantal keer dat ik het snap, dat ik de paniek snap, etc, etc, omdat ik zélf ook altijd voor die problemen sta bij wat voor medicatie geven dan ook. Maar daar lees je overheen, denk ik?
Daarbij is dat dan ook erg denigrerend tegenover mij. Alsof het niet waar is dat ik net zulke angsthazen heb.

Ik zal mezelf even citeren. Ik had het namelijk ook over mijzelf, over mijn eigen konijnen.
Ook ik heb een aantal paniekhazen die alleen al flippen als ik naar ze kijk, een traumakonijn, en die had ik al 100 keer kunnen laten inslapen omdat iets niet zo makkelijk ging.

Jij hebt niet het enige konijn wat panikeert. Er zijn meer mensen met dat soort konijnen. Ikzelf voel me ook altijd erg slecht na zo'n gevecht en nog slechter als ze me niet meer vertrouwen. Maar mijn ervaringen vertellen dat het steeds wel beter wordt.
Ik dacht dat je je daardoor misschien wat beter zou voelen, dat ik je het idee kon geven dat het zo erg niet is, niet zo erg als dat het voor jouzelf voelt. Natuurlijk is het niet fijn en voelt het verschrikkelijk, maar het is toch voor een goed doel?
Heb je trouwens al eens aan bach bloesem gedacht of geloof je daar niet in? Daar bereik ik hier mooie resultaten mee, zeker wbt angst.

Was totaal niet de bedoeling om je te kwetsen oid, dus mijn excuses als dit zo overkwam.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 23:24

Nee ik weet dat jij heel veel ervaring hebt en veel weet en daarom raakt het me nou juist. Ik heb het idee dat ik hierbij toch niet begrepen wordt misschien dat ik juist daarom die berichten plaatste in de hoop dat dat gevoel niet bevestigd zou worden en blijkbaar kan ik dan niet tegen een andere mening. Sorry. Ik probeer het misschien nog wel uit te leggen maar het zit me allemaal gewoon een beetje te hoog nu. :) Ik hoop gewoon dat de AB en ontstekingsremmer aan gaan slaan.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 23:31

Dat snap ik hoor, het is ook niet niks. Je kunt je zo machteloos voelen, ik begrijp het écht wel.

Ik hoop ook dat de medicatie aanslaat, en snel ook, dat zou wel het fijnste zijn!

Saarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 23:43

Oei, wat lastig saskiakefie. Geen ervaringen met dat soort dingen, maar wil je adviseren om inderdaad naar je gevoel te luisteren. Jij kent je diertje het beste dus zegt jouw gevoel vaak zoveel meer dan woorden. Sterkte en wijsheid toegewenst! En duim voor je dat de medicatie snel aanslaat!

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 10:49

Ik begrijp eerlijk gezegd ook het probleem niet zo?
Ik heb meerdere konijnen gehad die moeilijk deden. Precies de voedsters die het ergst zijn. Zelfs een voedster gehad waar ik een tijdje mee heb gesukkeld, operaties, medicatie etc. Je krijgt er wel handigheid in om zelfs de ergste konijnen binnen twee seconden de medicijnen te geven. Niet bang zijn en gewoon doen zeg maar. Ik zie het wel vaker dat mensen moeilijk doen en bang zijn om het dier pijn te doen, maar daardoor duurt het juist langer en wordt zo'n dier nog meer gestrest van.

Over het abces: zit deze er nog dan? Want dat lijkt mij wel belangrijk dat hij wordt weggehaald... Ik heb nog maar 1x een abces meegemaakt bij een konijn en deze moest ik wel steeds spoelen en schoonmaken. Ik had het arme beest net twee dagen. Het is nooit meer goed gekomen tussen ons kan ik je vertellen.

Hier trouwens nog de nieuwe ruimte voor mijn konijntjes:
Afbeelding
Ongeveer 4,5 tot 5 m2 als permanente ruimte. Er staat nu nog meer in en ik ben van plan om nog meer leuke dingetjes te maken van oude meubels. Als ze wat meer gesetteld zijn dan krijgen ze ook de keuken erbij als we thuis zijn. En misschien mogen ze later wel het hele huis door als ze niet alles kapot knagen en zich kunnen gedragen! Dan hebben ze iets van 50 m2 om rond te rennen (als ze alleen de keuken erbij krijgen iets van 15 m2).

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:41

Saskia, moeilijk zeg, maar ik denk dat ik net als eoweyn even je verhaal niet helemaal snap .. Ik zou je gevoel volgen!

Nou ik weet ondertussen wat er met Flip is, hij was geloof ik gewoon boos en viel mij daarom aan.

Gisteravond lagen er opeens nogal veel plukken haar in de ren, duidelijk van Billy en vermoedelijk van Flip .. Die 2 hebben dus even de rangorde uitgevochten, het viel mij al op dat Billy zich wat meer begon te voelen maar dat hij echt ruzie had met de rest was mij nog niet opgevallen.

Nouja, er zijn geen gewonden gevallen en zoals ik het kon inschatten is de ruzie gesust en moet Billy even accepteren dat hij niet hoger in rang komt.

Weer een pak van m'n hart dat het niets medisch is!

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:14

Ik kom ook meekletsen, als dat mag.

Heb sinds een paar weken twee konijnen. Het gezin waar ze vandaan komen, had er geen zin meer in en nu wonen ze bij ons. In een prachtig groot hok (drie verdiepingen, alle ruimte, veel speelgoed en dingetjes om aan te knabbelen) en ze vermaken zich hier prima. Langzamerhand komen ze ook vanzelf aanhupsen als we de kooi open doen en ze eten inmiddels uit de hand en laten zich aaien en (als dat nodig is) optillen.

Nu heeft het mannetje helaas sinds het begin een beetje geniest. Zo heel af en toe (echt 1 of 2 keer per dag). Gisteren had hij ineens een prutoog en vanochtend ook een natte neus en vieze pootjes. We zijn natuurlijk meteen naar de dierenarts gegaan en hebben nu voor vijf dagen antibiotica mee. Als het dan nog niet helemaal weg is, krijgen we nogmaals vijf dagen. Hij speelt verder wel gewoon en eet en drinkt ook gewoon...

Maak me zo'n zorgen nu. Op internet lees ik allerlei horrorverhalen over konijntjes die overlijden aan snot en ik wil dat echt niet voor ons mannetje. Hij heeft nu eindelijk een fijn thuis en dan zou hij er maar zo kort van mogen genieten. Bovendien is hij pas een jaartje oud en heeft hij nog een heel leven voor zich... :(

Saarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:27

Welkom Tink89! Leuk dat je twee nieuwe aanwinsten hebt, en wat goed dat je ze een mooi leven geeft! :D
Wil je toch proberen gerust te stellen, grote kans dat hij het wel gaat redden. Is hij goed op gewicht zodat hij wat reserves heeft? Dat scheelt al een hoop. Mijn eerste konijntje was 8 weken oud toen ze bij mij kwam en had na een week ook een enorme snotneus en graatje mager. Dierenarts zei dat het verloren zaak was maar gaf toch AB mee. Beestje knapte na paar dagen op en is inmiddels een prachtige dame van ruim 2 jaar. Netjes de AB geven, van veel liefde voorzien, goed in de gaten houden met gedrag en eetlust en vooral geen horrorverhalen lezen ;) Beterschap voor je nijn!

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:49

Saarin schreef:
Welkom Tink89! Leuk dat je twee nieuwe aanwinsten hebt, en wat goed dat je ze een mooi leven geeft! :D
Wil je toch proberen gerust te stellen, grote kans dat hij het wel gaat redden. Is hij goed op gewicht zodat hij wat reserves heeft? Dat scheelt al een hoop. Mijn eerste konijntje was 8 weken oud toen ze bij mij kwam en had na een week ook een enorme snotneus en graatje mager. Dierenarts zei dat het verloren zaak was maar gaf toch AB mee. Beestje knapte na paar dagen op en is inmiddels een prachtige dame van ruim 2 jaar. Netjes de AB geven, van veel liefde voorzien, goed in de gaten houden met gedrag en eetlust en vooral geen horrorverhalen lezen ;) Beterschap voor je nijn!

Txs! Het zijn echt superlieve beestjes, maar slecht verzorgd bij de vorige eigenaren. Ze stonden buiten op de tocht en werden nooit geaaid ofzo. Ze kregen brokjes en hadden hooi als bodembedekking, wat ze vervolgens opaten, ook als ze het al ondergeplast hadden.

Nu zijn ze keurig op gewicht, zitten ze ook pellets (en stro in het nachthok), hebben ze veel meer ruimte en vermaken ze zich eigenlijk prima. Dierenarts was verder ook heel tevreden, alleen die vervelende snot :(

En ik zal geen horrorverhalen meer lezen O:) . Straks maar wat extra veldsla voeren, dat lusten ze zo graag!

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 16:09

Wat fijn dat je nu voor ze kan zorgen. Er zijn zo veel konijntjes die op die manier moeten leven helaas :( ik hoop ook dat de AB aanslaat en je konijntje straks weer gezond is.

Je hok, waar je het over hebt met drie verdiepingen, mag ik vragen hoe groot dat is? En de pellets is dat verspreid door het hele hok? Ik heb even opgezocht wat voor bodembedekking dat is, het lijkt mij niet echt prettig lopen als het overal ligt (als je snapt wat ik bedoel?).