Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 19:06

Gisteren zijn er 5 kuikens geboren. Er lagen 6 eieren onder de broedse kip. Helaas zei mijn dochter te laat dat er vanmorgen 1 ei was aangepikt. Toen we net gingen kijken was het kuiken er in helaas al dood. We hebben hem er nog voor zover uitgepeld, maar er zat geen leven meer in. Misschien door de warmte of door moeders verstikt. Maar in elk geval een bevruchting van 100%, dus niet slecht.

Ik hoop dat we dit jaar mee hennen dan hanen hebben. Vorig jaar hadden we 4 hanen en 3 hennen. Uiteraard werd 1 van de jonge hennen opgevreten door de marter en toen bleven er 2 hennen over.
Heeft mijn man 3 van de 4 hanen moeten slachten, want die raak je niet kwijt en 5 hanen samen gaat echt niet. Nu hebben we nog 2 hanen en tot nu toe gaat dat goed.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 21:45

iemand nog op zoek naar jonge Wyandotte kriel haantjes? zoek voor 2 heren nog een fijn huisje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 22:03

Daarom wil ik dus geen kuikens... Het lijkt me zó leuk, maar er zitten altijd haantjes bij

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 22:07

Moet zeggen dat ik tot nu toe altijd grotendeels hennen heb in verhouding dus dat scheelt. maar Helaas moeten deze mannen dan toch weg.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 22:25

Hooi! Mag ik ook mee kletsen?
Ik ontdek dit topic net :D vanmiddag heb ik een topic geopend over beestjes in ons tweedehands hok >;)

Wij krijgen over een paar weken 3 marans (schrijf je dat zo?) ik denk dat ik hier wel wat info kan opdoen :o

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:07

Ik heb pasgeleden nog al mijn haantjes op ski vakantie gestuurd. Als je eenmaal een adresje hebt en je bent een beetje hard voor jezelf, dan maken als die haantjes niet zoveel uit.
Hennen word je altijd wel kwijt, maar de meeste mensen willen geen haan of willen er maar één bij hun toom.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:29

Handig als je zo iemand in de buurt hebt.
Die moeten wij ook nog zien te vinden.

Wij nemen alleen kippen, geen haan inderdaad. Ik zou wel eieren willen laten uitbroeden en dan de haantjes de soep in.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:07

Hier gaan de haantjes ook gewoon de soep in, heb er geen moeite mee, ze hebben een mooi leven bij ons gehad, daarna merken ze er toch niets meer van :)

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:27

Ik heb echt drie keer moeten nadenken over de skivakantie _O-

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:30

Ceetje_bokt schreef:
Ik heb echt drie keer moeten nadenken over de skivakantie _O-

Klinkt net iets netter dan 'een plek waar ze de nek opgedraaid krijgen en in de vriezer belanden tot ze worden opgevoerd' :P

Ik zelf heb niet de ruimte om alle hanen volwassen te laten worden. Dus met 5-6 weken komt hij ze ophalen. Komt natuurlijk wel niet voor één à twee haantjes, maar meestal zijn het er wel een stuk of tien.

Eerder had ik geen adres, verkocht enkel trio's of koppels aan mensen. Maar nu kan ik ook gewoon alleen hennen verkopen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:21

Ja lastig idd. vorig jaar raakte ik alles netjes kwijt aan particulieren. nu ook nog maar net begonnen. 1 is wel erg mooi maar moet eigenlijk mijn eigen haan ook verversen. Dus iets te veel inteelt anders. als ik mijn haan kwijt ben zoek ik weer een lieve Wyandotte kriel haan.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 19:58

Helaas te druk met het huis om hier echt mee te praten, maar wil graag even gebruik maken van jullie kennis :D

Helaas twee weken terug een kip moeten laten inslapen omdat ze waarschijnlijk een tumor had. Één haan en één kip vond ik een beetje weinig, dus sinds gisteren drie nieuwe kippen erbij. Het was mij al eerder opgevallen dat mijn haan soms een beetje kreupel liep, ze lopen hier gewoon los op het erf. Vandaag viel het mij weer op, een via Google vond ik informatie over de ziekte Bumblefoot.

Net even foto's gemaakt van de poten van mijn haan en de kip die ik al had. Wat vinden jullie, ziet dit er uit als Bumblefoot? Het zijn Brahma's, zoals ik lees zijn die er wel gevoelig voor. En wat kan ik doen om dit te voortkomen? Ze lopen los op het erf dus op bestrating maar ook gewoon zachte grond.. Damn.. Nog niet echt mazzel met de kippenhobby tot nu toe..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 20:15

Kans is groot dat het bumblefoot is. Elke dag paar keer weken in soda en trekzalf erop.
Als het niet openbreekt, zal de dierenarts het moeten open snijden

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 20:25

Er gaat een wereld voor me open sinds we kippen hebben, wat zijn ze grappig en ontzettend dom :D . Vandaag kregen ze een veranda en ik moest nog wat verven. We hebben twee cocker spaniels en die zijn nieuwsgierig met klussen, maar kippen zijn nog veel erger. Het is maar goed dat ik met niet giftige Skandinavische verf bezig was, want één kip heeft nu een zwarte snavel. Mijn kwast moest even gepakt worden. Heerlijk.
Beterschap voor je haan, Mariska.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 20:55

Rivendell schreef:
Kans is groot dat het bumblefoot is. Elke dag paar keer weken in soda en trekzalf erop.
Als het niet openbreekt, zal de dierenarts het moeten open snijden

Dank je wel.
Mmmm zullen ze leuk vind.. :D Hoe lang moeten ze met hun poten daar in dan? Paar minuten?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 23:11

Minuut of tien per keer

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 08:08

Ceetje_bokt schreef:
Er gaat een wereld voor me open sinds we kippen hebben, wat zijn ze grappig en ontzettend dom :D . Vandaag kregen ze een veranda en ik moest nog wat verven. We hebben twee cocker spaniels en die zijn nieuwsgierig met klussen, maar kippen zijn nog veel erger. Het is maar goed dat ik met niet giftige Skandinavische verf bezig was, want één kip heeft nu een zwarte snavel. Mijn kwast moest even gepakt worden. Heerlijk.
Beterschap voor je haan, Mariska.

Hmm dom.. ik denk dat je nog versteld komt te staan door de intelligentie van een kip :)

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:44

Ze hebben wel snel gewoonten door, maar ruimtelijk inzicht = 0. Maar ze zijn wel echt super leuk. En dan: 3 kippen, 3 stukken komkommer... Ze rennen alledrie op een stuk af, eentje heeft m, ondertussen heb je de twee andere stukken ook gegooid. Kip met eerste stuk laat m vallen en gaat achter de andere twee aan. +:)+

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:51

Ja dat is heeeeel herkenbaar haha, vechten ze met zijn allen om een stukje brood ofzo.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 12:31

Nou ik weet het niet hoor met dat ruimtelijk inzicht. Als ik zie hoe hoog de serama's vliegen om op hun slaapplek te komen, en ze redden het altijd perfect. Ze zijn toch wel heel goed in het schatten van afstanden vind ik.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 12:38

Mijn kippen hebben moeite met het open hekje vinden... Proberen ze door het hek naar hun voer te komen. Ze lopen ook niet met me mee als ik ze ga voeren, ze gaan voor mijn voeten stáán. En ik voer ze altijd in hun eigen tuintje, waar ik dus heen moet lopen. Als we s morgens het hok openmaken, blijven sommige tegen het ruitje staan tikken, maar ze moeten eerst naar beneden en dan kunnen ze pas naar buiten Misschien heb ik domme kippen, maar hé het zijn wel míjn domme kippen. Ze leggen trouwens als een malle, dus het zal wel goed gaan met ze.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 10:46

Mijn nieuwe kippen zijn ontzettend gezellig... iets te vele misschien zelfs.

Zodra ze mij zien rennen ze naar mij toe (uiteraard omdat ze eten willen hebben) Maar ze lopen ook continu met ons mensen mee. en zitten steeds daar, waar ook mensen zitten.

Een beetje jammer genoeg, want nu weten ze waar ze uit "de tuin" kunnen komen (dus de weilanden/rijbak/straat op) En ik moet binnenkort hun ren gaan "afsluiten" d.m.v. kippengaas, want nu springen de kleintjes gewoon tussen het hek door en graven manliefs tuin om (en we hebben houtsnippers liggen en die liggen nu overal; in het gras, op de stoep ect)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 15:38

Mijn kippen zijn ook zo gezellig. Het grootste nadeel vind ik de kippenstront overal. Vooral nu het warm is en ze dan bij het kinderbadje rondscharrelen.

ekelienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 13:51

Hallo,

Zijn er nog mensen omgeving Brabant opzoek naar kippen?
Ik heb er verschillende te koop,

Serama, Kriel, en witte leg kippen.

Graag hoor ik het als jullie interesse hebben :D

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 08:46

In de zomer zijn onze 2 kipjes overleden. Na lange tijd het hok toch maar ontsmet en nu ingesmeerd met kalk. Geen idee of het bloedluis was, maar het zal vast helpen voor de toekomst.

Gisteren 3 nieuwe kipjes opgehaald.
Afbeelding