[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 12:02

Aan diegene met maantjes; wat is jullie vis bestand? :+
Ik ben aan het kijken wat er wel en niet bij kan en ik heb echt werkelijk geen idee..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 12:08

Kardinaal tetra's :j

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 12:15

Ja, ik heb nu nog neon's zitten, maar dit is een groep van 10 geweest, maar momenteel nog maar 6, heb al wat rondgekeken en ze scholen ook samen met kardinalen, dus denk dat ik er zeker een groep van minstens 15/20 kardinalen bij haal. Ik moet in elk geval van al mijn platy's en molly's af. De cory's kunnen mee, kan ik er eventueel meer van maken, en ik weet dat ik nu wel kan kijken voor een leuke algeneter. Iemand suggresties? Bak van 400 liter, 150 lang.

(goh wat een vragen, sorry :+)

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 12:38

Wat een prachtige ombouw Mioux! <3

Ik heb nu nog maar 5 prachtbarbelen....De oudste man die ik had is sinds een paar dagen dood. Waterwaardes zijn ok en de andere vissen ook dus ik denk dat hij gewoon 'op' was.

Hoe hebben mensen met meerdere bakken dat in hun huis gepast? Ik wil nog wel een 2e (kleinere) bak, maar heb nog geen idee waar ik die zou moeten plaatsen. En we hebben geen kleine woonkamer...:')

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 13:17

Mioux, mooi *\o/*

Ik heb 2 van 60 liter gewoon in de woonkamer op kastjes staan
En de kleine bak staat op de slaapkamer.
Heb nu trouwens nog 3 garnalen zwanger en er zwemmen echt veel in de bak haha :D
Nog even en ik heb overbevolking :P

Oh ja, vraag aan de cory eigenaren!!
Die van mij zitten vaak met zijn 6en boven op elkaar
Echt maf om te zien, zitten ze in een hoekje en echt gestapeld
, zs zijn verder happy, schuilplek genoeg,maar enig idee waarom ze dat doen??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 13:52

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 14:03

Ja die ben ik idd wel tegen gekomen! Vind ik ook erg leuk, en best apart vergeleken andere ancistrussen.

Kwam ook de L103 Peckoltia specie (Clownplecostomus), tegen maar die moet volgens mij ook in een bak van min 2 meter.
Of anders de Long Fin ancistrus;
http://corydora.nl/Ancistrus-L144-gold-lyretail

Ik ben er nog niet over uit haha

Edit; Kom je zelf wel eens bij die zaak? Ik vind het echt heel netjes en duidelijk uitgelegd allemaal op die site, en ook erg uitgebreid! :j
Ik zit nu in limburg, Arcen, dus misschien een keertje heen en weer rijden moet te doen zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 14:18

Ieuw, die laatste vind ik echt niet mooi :(
Die peckoltia wel weer!

Die link van mij had ik gewoon van google geplukt hoor.
Kom er dus niet,alleen in de zaken hier in assen :j

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 14:56

Haha okee, ja ik heb een mailtje gestuurd met de vraag om wat info over de prijzen etc.

Die longfin foto is recht van de bovenkant genomen haha, ik heb ook foto's gezien op fb van de voor/ zijkant, dan vind ik ze wel leuk :=

Ik twijfel alleen of die peckoltia in mijn bak kan ja of nee.
Als dit wel zo is bestel ik bij corydora deze vis, en nog een aantal corydora's erbij. :j

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 15:13

Tijdje geleden had zoonlief een aantal platy's erbij gekocht. Had hij nu weer een groepje van 5.
Roept hij mij gisteren... blijken er 2 van de 4 zwaardragers te zijn.
1 man en 1 vrouw. Althans vermoed dat dat ook een zwaardragers is want die is een stuk groter dan de platy's.
De zwaardragers en de platy's zaten daar in 1 bak. Nu dus lekker aan het groeien. ..
Heb al gezegd dat als ze volwassenen zijn,dat weet misschien toch een ander huisje moeten zoeken voor ze.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 17:53

Goh, ik weet in mijn huidige bak donders goed wanneer hij overbevolkt raakt en wanneer niet.. Nu moet ik echter een heel nieuw bestand gaan samenstellen en weet ik niet waar ik op moet letten en van wat ik uit kan gaan..

Mag ik mijn lijstje hier dumpen en eens jullie mening horen? 1.50 is ineens veel groter dan wat ik nu heb maar ik wil niet te over enthousiast raken :+
Ik merk dat ik behoorlijk wat grondbewoners op mijn lijstje heb staan dus zeg het me alsjeblieft als het te veel is!

5x corydora habrosus
6x pterophyllum scalare zebra S (jong dus)
8x pangio Kuhlii
1x peckoltia vittata
15x kardinaal tetra

En dan vanuit mijn huidige bak
5x corydora panda
5x corydora paleatus
2x pangia Kuhlii (totaal dus 10)
5x neon tetra

Te veel of kan het zo?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 18:48

Ik vind het teveel, corydoras houden ook van rust he.
En je hebt ook kuhlii op de bodem, gaan ze beiden niet fijn vinden denk ik, dan mag je wel heel veel schuilplaats maken
Zou echt minder doen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 18:52

Habrosus moet je mazzel mee hebben, bij sommige mensen gaat alles zomaar dood en bij anderen blijven ze allemaal leven. Je kan er makkelijk 15 van hebben in die bak bij de andere corydorassen :) schijnt dat ze een lichte stroming en veel zuurstof verlangen. Kardinaaltetra zou ik ook op 20 durven zetten.

Ik zou ook kijken of je voor de neons een nieuw huisje kan zoeken, deze kun je nl op kamertemleratuur houden terwijl de maantjes en kardinalen echt warm wille zitten. Hetzelfde voor de panda, die wil ook het liefft kamertemperatuur. Dat matcht helaas niet.. Paleatus zit met een temperatuurwens van 22-26 beter :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 19:14

Okee thanks!
Ik vind het zo lastig inschatten. Maar zeker omdat ik bij corydora.nl 10 euro bezorgkosten bij moet betalen en minstens 25 euro moet uitgeven wil ik daar zeker gelijk even goed bestellen.

Ik had net trouwens opgezocht; neon tetra's hebben een temperatuur nodig van 22-27 graden en de kardinaal tetras 23-28 graden, dus ik dacht zelf aan een temperatuur van 25/26 graden want de maantjes die ik op het oog heb zitten tussen 24/28 graden.

Maar hier klopt het dus ergens niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 20:19

Klopt dat het kan, maar dan zit je bij de neon tetra's bijna op hun max en zullen ze korter leven, wat zonde is :)

Dat is een ding wat in veel aquaria voorkomt, dat de temperatuur het hele jaar op dezelfde, eigenlijk te hoge, temperatuur gehouden wordt. In de natuur komen er ook constant schommelingen voor, sowieso in de seizoenen. De temperaturen opgegeven zijn meestal de zomertemperaturen. Dit houdt in dat als je die temperatuur het hele jaar aanhoud, de vissen snel opbranden omdat ze altijd in de 'zomerstand' staan. Zonde natuurlijk :)

Dit is ook de reden dat ik in mijn eigen aquarium gewoon geëxperimenteerd heb met temperatuur en nu weet ik dat het minimum voor mijn Pangio's 19 graden is. Daarom laat ik in de herfst/winter het verwarmingselement op 20graden staan. Op dit manier krijg ik een natuurlijke opwarming naar max 26/27 graden in de zomer en zakt de temperatuur in de winter naar 20.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 20:29

LoveUggs schreef:
Aan diegene met maantjes; wat is jullie vis bestand? :+
Ik ben aan het kijken wat er wel en niet bij kan en ik heb echt werkelijk geen idee..

Maantjes zijn snelle eters/rovers, ik heb ze in een 2 meter bak met:

Kardinaaltjes
Corydoras
Koperzalmpjes
(tijdelijk) guppen
Zwarte neons
gibbicebs
synodontis

en zal er vast 1 of 2 soorten vergeten :P

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 20:30

LoveUggs schreef:
Ja, ik heb nu nog neon's zitten, maar dit is een groep van 10 geweest, maar momenteel nog maar 6, heb al wat rondgekeken en ze scholen ook samen met kardinalen, dus denk dat ik er zeker een groep van minstens 15/20 kardinalen bij haal. Ik moet in elk geval van al mijn platy's en molly's af. De cory's kunnen mee, kan ik er eventueel meer van maken, en ik weet dat ik nu wel kan kijken voor een leuke algeneter. Iemand suggresties? Bak van 400 liter, 150 lang.

(goh wat een vragen, sorry :+)

Kijk eens voor de L066 en als die boven budget ligt, kijk dan eens voor de L134 :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 20:36

ellepel corydorasjes doen dit vaker :) Omdat het echte groepsdiertjes zijn, mijne liggen ook vaak opgestapeld en half op elkaar.

LoveUggs ik vind het teveel. Cory's heb ik ook op 200 cm met khulli alleen dan heb ik 10 corydoras momenteel nog en 3 khulli's. ik zou voor je bodem max 10 nemen. dus algemene bodem diertjes 10, mooiste is 10 groepje van corydoras, kan je 2 x 5 nemen dus 2 soorten dat is ook mooi. Heb bv zelf green en gold laser door elkaar :) Zeker als je ook maantjes wilt raad ik aan

10 bodemvisjes totaal
5 maanvissen (worden namelijk ook 15-25 cm)
scholenvisje van 15
1 harem (1 man 2 vrouw) ander visje

en daar zou ik het persoonlijk op houden. Vergeet niet dat je bodem, spullen en planten ook ruimte nemen en maantjes houden bv ook van grote open ruimte.
De bak op 24 zetten kan prima hoor ! Heb mijne al jaaaaaren met allerlei vissen op 24, en doen t super, ook de maantjes ook de kleinere soorten vissen. In zomer maanden word hij max 26-27 en kan ook prima. Vergeet niet want zie hierboven over natuurlijke temperaturen en schommelingen, dat de huis tuin keuken vissen uit winkels nakweek zijn op leidingwater vaak en temperaturen die kwekers aan houden. Dit geldt dus alleen als je op wildvang gaat kijken en niet nakweek soorten ;)

Vanavond hier de bak vullen, word zwarte bodem, ben benieuwd... ben normaal van het alleen zand, maar wilde eens iets totaal anders.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 21:01

Bedankt mioux! Hier heb ik echt heel veel aan! :D

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 21:20

Ik heb bedacht dat ik mijn bak ga gebruiken voor kleine scholenvissen en garnaaltjes.
Omdat een groter aquarium hier niet gaat passen, wil ik mijn 60cm bak groter laten lijken.
Ik had bedacht om een school neontetra's erin te zetten met galaxy danio, en een rasbora (espei of briggitae). Dus een sort nano aquarium van mijn 60cm bak maken.

Hebben jullie nog tips m.b.t. planten en bestand?

Het wordt een wat langer traject, want ik heb nu nog guppy's en platy's. De guppy's gaan straks weer terug naar mijn nichtje en de platy's moet ik nog even kijken wat ik daar mee zal doen.

Eerst proberen de juiste planten en hout erin te zetten. Wil ook graag een soort boomwortel nabootsen zoals de foto op één van de vorige pagina's

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 21:35

Mioux, ja dus wel normaal gedrag he, lijkt heel maf.
Soms zie je dat ze op een stapeltje liggen en er dan eentje boven op "staat" haha
net alsof die de uitkijk is :D

Ukkiepuk, rasbora espei zijn leuk ik heb ze ook.
Beplanting, tja, ga kijken bij google afbeeldingen, zoveel voorbeeldjes!!! :j

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 21:42

Ik las al dat deze soorten houden van anubias en Echinodorus. Die laatste heb ik er nu 2 van in staan en ook al wat javamos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 22:47

Mioux, dat het nakweek is wil niet zeggen dat ze de schommelingen niet nodig hebben. De ouderdieren worden op zomertemperaturen gehouden zodat ze voor veel nakweek zorgen, maar dat betekend niet dat ze de koudere periodes niet nodig hebben ;) Het lijfje zal evensnel opgebrand zijn, aangezien ze in warmere temperaturen een hogere stofwisseling hebben én telkens in paraatheid van paren zijn, dit kost gewoon veel energie.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 00:05

Nou heb al jaren vissen, sinds ik 4 was ooit begonnen nooit meer eruit gekomen haha, maar heb altijd mijn bakken stabiel, al is het in de hete zomer maanden 2 graad verschil soms. En heb nog nooit problemen gehad :) Sterfte ook niet, op ouderdom na. En meerdere kwekers van o,a, maantjes en betta vertellen mij het zelfde :) Dus ik houdt het daarop. Oftewel mijn mening en wat ik hoor: Stabiliteit is goed, niet teveel veranderen als het goed gaat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 09:12

Ok,maar wat is dan ouderdom?

Moeilijk met dje temperaturen .
ik doe het wel,dat wisselen van temperatuur.
Maar hadden we het laatst ook over en iedereen moet gewoon doen wat voor het het beste werkt toch?