gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 09:17

Het was inderdaad een abces... Wrs niet door de tanden veroorzaakt omdat het het daar te laag voor zat. Ze hebben het open gesneden en gespoeld, wat een drama. Nu moet ik dat dus thuis 2 a 3 keer per dag doen. Gisteren ging t wel oke, maar vanochtend was het al dicht gegroeid en was ze zo in paniek... Ik kan het gewoon niet, noem me maar een watje oid. Juist bij Sil, die een traumatisch verleden heeft en het me veel tijd en energie heeft gekost dat ze me helemaal vertrouwd, moet ik haar nu in een houtgreep houden, haar pijn doen en dat dan minstens 2x per dag een week lang... Ik voel me echt een slecht mens, eerst haar maatje afnemen en nu haar mishandelen. De DA had het erover dat als het niet lukt ze wel AB kunnen geven maar dat kan slecht op de darmen/maag vallen en plaatselijk aanpakken is effectiever. Echter zit ik net even op Wilhelminapark te kijken en die AB die ik heb zien staan heeft ze allemaal al eens gehad en ook langdurig (tegen snot) en daar heeft ze nooit een reactie op gegeven ook heeft ze nooit verstopping/gas oid gehad. Ik zag ook staan dat het soms mogelijk is het hele abces weg te halen, miss is dat ook nog een optie?
Ik zie het op deze manier echt niet zitten, ik zei bij de DA nog stoer wat moet dat moet en dat is misschien ook zo maar bij dit konijn... Deze behandeling.. Kijk een injectie of een Ab in haar mond geven doe ik echt niet moeilijk over maar hierdoor zal het hele vertrouwen compleet naar de kl*te gaan en geef ik dr onwijs veel stress... Haat dit... :(

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 10:40

Dan zou ik zeker gaan kijken voor andere opties! Groot gelijk hoor. Dit geeft ook stress wat heel slecht is voor de weerstand en het darmstelsel.
Heel veel sterkte en beterschap!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 12:15

Saskia, misschien dan toch over op AB gezien de situatie, sterkte ermee!

Ik maak mij zorgen om Flip, ik heb echt het idee dat hij zichzelf niet is maar m'n vriend zegt niks te zien .. Hij eet goed maar ik vind hem erg afwezig en hij gaat zo vaak liggen .. Moeilijk om erachter te komen, beeld ik mij gewoon iets in of is er echt iets ..

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 12:24

Moeilijk Tarzan! Ik heb voor mezelf besloten dat als mijn gevoel iets zegt over mijn konijnen, dat ik daar dan op moet vertrouwen. En 9 van de 10 keer klópt mijn gevoel dus ook..

Jij kent je konijnen goed en als je iets niet vertrouwt...

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 13:40

Ja daar heb je gelijk in maar om nu naar de DA te gaan, ik heb geen idee wat er is en denk ook niet dat een DA zo 123 kan zeggen wat er mis is .. Hij valt mij inmiddels ook aan als ik wil aaien dus er is wel degelijk iets aan de hand! :( (hij heeft nog niet gebeten en komt wel gewoon naar mij toe, eet en drinkt gewoon ...)

Ik heb de opvang even een berichtje getuurd misschien dat zij kan aangeven waar ik aan zou kunnen denken?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 13:42

Ik zou toch als het gedrag zo afwijkt de DA informeren... is er bij jullie zaterdag niemand behalve spoed? Want als hij aanvalt dan heeft hij denk ik wel zodanig pijn ergens dat hij niet wil dat hij aangeraakt word.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 14:03

Ik heb even overlegd met de opvang en zij denkt dat misschien de EC weer opspeelt en raad mij aan om weer met de medicatie te beginnen, ook gezien hij zo mager is. Maandag dus maar even een bezoekje brengen aan de dierenarts!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 14:12

Dat is ook heel goed mogelijk inderdaad. Hoe lang heb je behandeld?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 14:21

Ehm, de kuur afgemaakt, zo'n hele fles fenbendrops dus.. 2 maanden ofzo? Ik kan het mij niet meer zo goed herinneren hoe lang het is geweest!

Misschien dat hij weer pijn aan z'n blaas heeft ofzo? Zou goed mogelijk kunnen zijn natuurlijk. Mandy van de opvang zij dat de medicatie voor EC geen kwaad kunnen dus het proberen waard is!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 15:03

Klopt, het kan weinig kwaad. Normaal wordt 6 weken aangehouden maar ik behandel graag wat langer door om terugval te voorkomen..

Ook hier even vragen. Mijn (half)wilde voedster Marley heeft ontzettend veel last van haar hormonen. Ze is vreselijk onrustig, ze kruipt weg en als ze te zien is bespringt ze de 4 andere konijnen...

Ik wil haar dus laten castreren, begin juli is zij een jaar oud. Echter worden mijn 10 konijnen, ook zij dus, 27 mei gevaccineerd tegen myxo-RHD1 en RHD2.
De week daarna wil ik haar laten helpen. 6 weken na de eerste RHD2 vaccinatie wordt de booster hiervoor gegeven.

Ikzelf denk dat het wel kan in dit tijdsbestek, maar wat denken jullie, of heeft iemand hier ervaring mee toevallig?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 19:03

Dan heb ik zeker 6 weken gedaan maar geloof langer want volgens mij heb ik gewoon de pot leeggemaakt ;)

Hmm mij lijkt het wel moeten kunnen maar heb er verder geen ervaring mee!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 19:06

@Tarzan: lastig is dat he dat je ziet en aanvoelt dat er iets niet klopt maar je geen idee hebt in welke richting je moet zoeken. Uit ervaring heb ik geleerd dat EC ook zo'n verschillende symptomen kan geven...

Nou ik heb overlegd en ik ga idd gewoon AB oraal geven. Pfoeh wat een opluchting zeg. Nee het probleem is er zeker nog niet mee opgelost maar het geeft mij en Sil wel een hoop rust voor nu..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 19:22

Yes! Net een AB spuitje gegeven. Pijnstilling/ontstekingsremmer vinden konijnen meestal wel lekker dus likt ze zo uit het spuitje. AB niet. Spuitje gemaakt, clicker en brokjes erbij en als ze likte clicken en belonen. En ze heeft alles helemaal netjes opgelikt. Topper :D Zo fijn dat ik haar niet hoef te dwingen tot iets. Zo volhouden denk dat het wel gaat lukken helemaal vrijwillig. :j

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 19:57

Wat fijn!

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:34

_Tarzan: Ik denk dan echt dat het gewoon het sap is. die van mij likken dat altijd op als ze klaar zijn met eten.
EskeGirl: Lekker lui. <3
saskiakefie: Jeetje wat een vervelende situatie! Fijn dat je nu AB oraal mag geven en dat ze dit zo lief doet!
_Tarzan: Wat een vervelende situatie met Flip, volg je gevoel!
Eoweyn_x: Ik denk ook dat dat wel kan hoor. Maar ik denk dat je dierenarts hier het beste antwoord op kan geven.

Vandaag alle ren delen geschilderd dus nu kunnen we weer verder! We hebben vandaag op 1 ren deel alvast gaas gezet om te kijken hoe het ging. Morgen gaan we de rest doen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Binky :')
Afbeelding

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 08:34

Saskia, fijn dat je AB kunt geven en dat ze het zonder dwang aanneemt!

Ja met Flip ik weet het niet, het kan ook zijn dat ik mij iets verbeeld omdat hij toch stiekem m'n favorietje is? Maar ik ga dinsdag even naar de DA met hem en dan weten we het tenminste zeker. Dan neem ik Billy meteen mee, kunnen z'n tandjes nagekeken worden.

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:50

Vervelend saskia, fijn dat ze het zo makkelijk uit het spuitje likt!
Wat vervelend tarzan, goed dat je naar de DA gaat, weet je het gelijk zeker.
Leuke foto's Desteny!

Helaas begint Spency weer slecht te eten, SS eet ze nog wel een beetje en aan hooi knabbelt ze ook nog.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 12:24

Sinds vrijdagavond wonen mijn konijntjes ook bij mij thuis. Ik ga straks foto's maken als het af is want het is nog een beetje kaal. En ik wilde ze ook wat meer laten wennen aan hun nieuwe plekje. Ze woonden eerst bij mijn ouders in de tuin maar ze hadden er geen tijd meer voor. En wegdoen kan ik niet dus wonen ze nu bij mij in huis. Ik hoop dat ze ook zo tam en zindelijk worden dat ze door het hele huis kunnen lopen!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 15:29

Fotomodel.. Calvin Knijn :') _O-

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:12

:')

Best stoer zo dat oor, gevochten met wilde tijgers? :')

Balen die van jullie ook weer zo van de regen?

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:20

:')

Ja, als het mooi weer is doen we het hekje open en kunnen ze zo de ren in. Telkens als ik er aankom staan ze voor het hekje te wachten :(:)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:24

Gevochten met Rambo.. :/

Hier valt het mee, al zijn ze rustiger dan normaal

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 18:06

Wauw dat oor! Verder wel een heel knap konijn.

Afbeelding
Ze leven nog :')

Nizoni4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 18:21

Ik heb sinds woensdag een konijntje van 7 weken. Kan ik met haar al rustig beginnen met het opbouwen van wat groenten geven? Of moet ik daar nog even mee wachten?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 18:23

7 weken? Die hoort nog bij de moeder te zitten..

Maar ja, dat kan. Beginnen met kleine beetjes, van een veilige soort zoals witlof of andijvie en dit opbouwen.