Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 11:23

Even offtopic: Ik keek even in je profiel Kaus en zie je hondje.
Een jaar of 5 geleden ben ik pleeggezin geweest voor een hondje uit Spanje die daar door omstandigheden niet kon blijven.
Vervolgens is ze naar hele lieve mensen in België gegaan.
Moet je is kijken hoe veel ze op jouw hondje lijkt!
Afbeelding

Kaus

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 15:28

Woow! Dat is echt een mini versie van mijn hond!
Geweldig :D

Plato lag vandaag al wel weer bij de anderen. Ze eten samen van de maiskolf en hebben eigenlijk nauwelijks ruzie.
Ik heb het idee dat ze vooral van slag raakt door het veranderen van de inrichting van de kooi. Ik ga een tijdje het hokje wat nu haar veilige hoekje is hetzelfde te laten zodat ze zich daar veilig voelt.
Ze schrikt ook extreem snel. Ik word nog regelmatig gebeten wanneer ik haar (voor haar gevoel) te onverwacht aanraak.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:48

Kaus schreef:
Hoeveel wegen jullie vrouwtjes ratten?
Witje weegt 235 gram (ze is erg klein) en Grijsje 404 gram :wow:. Zou houdt erg van yoghurt dropjes dus ik ben bang dat ik haar iets te dik heb gemaakt. Ik ben al aan het minderen in de dropjes, komt weer helemaal goed :D

Plato weegt 125 gram en Socrates 180 gram. Ze zijn beiden +- 3,5 maand oud.

Ik heb mijn ratten nogmaals gewogen om het verschil te bekijken.
Witje weegt nu 300 gram, woog 235. Deel vetjes wat er bij is, dat mocht ook wel, en een deel tumor.
Er is nu geen twijfel meer of je de tumor ziet zitten, eerst moest ik 'm aanwijzen, nu is ie er gewoon. Ze heeft er echter totaal geen last van, klimt als een dolle!

Grijsje, die ik probeer te laten afvallen gaat juist de verkeerde kant op. Die woog 404 gram, en weegt nu 425 gram! Zij is echt een enorme vreetzak...
Iemand nog tips hoe ik die in godsnaam laat afvallen? Het lukt mij namelijk kennelijk echt niet...

Plato en Socrates gaan beiden de goede kant op. Plato woog eerst 125 gram en weegt nu 250 gram. Socrates woog 180 gram en weegt nu 270 gram :j
Ze zijn nu beiden +- 5 maanden oud.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:48

Als jullie een rat laten inslapen nemen jullie dan een andere rat mee voor de rust, of versterken ze elkaar juist qua stress?
Ik moet waarschijnlijk morgen beslissen, dus ik hoop op snel antwoord!

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 22:47

Ik zou geen andere rat meenemen.. Mijn ervaring is dat de rat die ingeslapen moet worden, heel graag bij je wil blijven. Letterlijk en figuurlijk.. Dus ze trekken erg naar de baas, zo verdrietig altijd. Sterkte!

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 22:47

Ik heb dat nooit gedaan en zou het ook niet doen. Neem altijd alleen het betreffende ratje mee.
Neem gewoon iets mee waaronder ze zich kan verstoppen, doekje of iets. Als het goed is, ben je niet lang bezig bij de dierenarts.

Gaat het ineens een stuk minder met Witje?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 22:58

Oké dan neem ik haar alleen mee.

Ja gaat om Witje. Waar ik om 13:48 nog plaatste dat het zo goed ging kreeg ze het rond 8 uur heel benauwd. Ze had al wat langer last van verkoudheid, maar dat heeft ze eigenlijk altijd wel wat.
Ik heb haar in de douche kabine gestoomd waarbij het resultaat vrij heftig was. Ze bromde en piepte als een kind met een woedeaanval. Heb toen nog overwogen haar meteen in te laten slapen maar eerst op internet gezocht of ik nog iets kon doen.
Heb haar wat Bisolvon met limonade gegeven en ze piept nu nog maar heel licht. Ze eet yoghurtdropjes en geniet van de yoghurt dus ze voelt ze beter.

Maar dit is natuurlijk maar een tijdelijk effect van het stomen en de Bisolvon...
Als de DA mij een snelwerkend medicijn kan meegeven overweeg ik dat. En anders is het over... Dan wil het haar niet aan doen om te lijden... Dan mag ze voor altijd naar dromenland... ;(

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 08:53

Ik neem altijd andere ratjes mee als ik een ratje in moet laten slapen… dan hebben ze gezelschap en steun aan elkaar (naar de DA is toch altijd stress).. en dan kunnen de anderen afscheid van hun overleden vriendje/vriendinnetje nemen… helaas ligt mijn tuin nu behoorlijk vol, dus ik kan de overleden ratjes niet mee naar huis nemen en ze in de tuin begraven…

En een meer “egoïstische” reden om meerdere ratjes mee te nemen: dan hoef ik niet met een leeg reismandje terug… :o

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:56

Kan ik me heel goed voorstellen :j
Ik nam ook nooit iemand mee, maar wil het de volgende keer als er een wordt ingeslapen wel doen.
Toen ik de heren afscheid liet nemen van spyker zag ze toch een bepaalde afsluiting. Ze snuffelden, probeerden nog wat te pushen, en gingen door.
Bentley is twee keer wezen kijken en daarna was het klaar. Toen konden zij door, maar ik ook :j

Onze tuin ligt ook vol...gelukkig hebben we een complete boswal voor :P

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:35

Als ze wordt ingeslapen neem ik haar weer mee terug zodat de anderen afscheid kunnen nemen, anders blijven ze zoeken...

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 17:21

De DA was zo veel positiever dan ik überhaupt had durven hopen!!
Ze heeft waarschijnlijk astma waardoor het gisteren zo heftig was, op dat moment vond ik het klaar. Buiten die aanvallen ging het prima waardoor ik ging twijfelen.
Met 2 medicijnen gaat het een stuk beter in principe.
Mocht het maandag niet verbeterd zijn, dan mag ze alsnog naar dromenland :(:)

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 17:48

Oh ik duim met je mee dat medicatie het kan gaan verhelpen! :(:)

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:07

Sushi had gisterochtend opeens een enorm dikke poot :(
kon geen DA vinden die open was in de buurt dus toch maar met moeite moeten wachten tot vandaag..
net gegaan en het pootje leek niet gebroken (veel te dik/opgezwollen, is normaal dan niet) maar het leek op een ontsteking doordat er waarschijnlijk via een inimini wondje een bacterie is binnen gekomen.... Omdat het wondje zo klein is geweest is hij al dichtgegroeid voordat het schoon en wel was... dus zit de ontsteking erin ;(

Met een spuitje daar (bij de DA) en twee medicijnen ( antibiotica + pijnstiller/ontstekingsremmer) voor de komende vier dagen naar huis gestuurd...
please, laat het beter gaan!!!

fototje van gisteren...

Afbeelding

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:51

Aai dat ziet er wel erg opgezwollen. Hopelijk slaat de medicatie aan.

En hoe gaat het nu met Witje?

Iemand hier nog een tip om barberen te stoppen? Een van mijn meisjes is de sjaak bij de andere twee. Vind het altijd een beetje sneu en het ziet er niet uit natuurlijk.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:15

Ik zou niet weten wat barberen is...? Ik vind alleen iets over mensen die baarden scheren :')

Met Witje gaat het nu wel prima! Ze heeft af en toe nog wel haar piep aanvallen waarbij ze het best benauwd heeft. Maar daar buiten gaat het goed. Ze rent springt, eet, drinkt, slaapt en ligt af en toe heerlijk bij me <3

edit;
Pfoe als ik soms informatie opzoek over bijvoorbeeld oorontstekingen, infecties, tumoren, wondjes en dat soort dingen bij ratten krijg je daar vaak een foto bij. Soms echt de meest pijnlijke, lugubere foto's. Hoelang laten sommige mensen hun rat door leven of hoe lang wachten ze met helpen!?

Het is niet negatief bedoeld naar de site, het zijn waarschijnlijk niet hun ratten, maar deze site bijvoorbeeld:
http://www.ratjetoe.info/ratteninfo_gezondheid.html#
Die tanden, die tumor! Dat doe je je ratje toch niet aan... :n

Heb op die site gevonden wat barberen is trouwens.
Heeft je rat een maatje? In wat voor kooi zit je ratje?

edit2;
Iemand enig idee wat dit ratje zou hebben? (Komt ook van de site)
Afbeelding

Witje heeft ook zo'n overdreven dikke haaien kop, en ik heb dat nog nooit eerder bij een rat gezien. Deze rat heeft het ook!
Is dat gewoon de bouw van de schedel of is het iets anders?

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:50

Wellicht een tumor van binnenuit. Ik heb dat nog nooit eerder gezien...

Bij een rat is het inderdaad vaak duidelijk te zien wanneer het genoeg geweest is. Ik vind überhaupt niet dat je dieren moet laten lijden. Klaar is klaar, ook al is dat nog zo rot.

Barberen is niet het scheren van een baard haha. Al heeft het er misschien wel een beetje mee te maken. Het is namelijk het veroorzaken van kale plekken op het eigen lichaam of dat van soortgenoten. Bij mij is het dus zo dat twee ratjes haren 'uittrekken' op de kaak van nummer drie. Ik heb het vroeger ook wel eens gehad bij een ratje. Die had een kale plek in haar nek. Ze beginnen er ineens mee, maar hoe te stoppen is een ander verhaal....

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:00

Ooh dat klinkt niet echt fijn nee!
Voelt de rat zich verder wel goed in de groep?

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 07:18

Ja op zich wel. Het is wel een beetje een aparte tante, maar ze kunnen allemaal best met elkaar overweg.

Uittrekken is misschien niet het juiste woord, meer afknagen. Haar huid is namelijk heel mooi rustig.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 21:19

Wat vinden jullie, is deze rat aan het egelen?
Ze heeft nu bijna een week antibiotica en prednison. Haar oogjes zijn helemaal schoon maar ze reutelt en piept nog steeds wat. Vanavond zag haar vacht er zo uit. De tumor lijkt op de foto's met flits groter dan hij daadwerkelijk is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:06

Socrates blijft mij bijten. Als ik de poepjes uit de kooi haal of een rat die in de buurt ligt wil oppakken slaat ze gewoon toe.
Ik hoef niet eens mijn hand richting haar te bewegen of ze hangt alweer in mijn hand. Ze bijt ook echt tot bloedens toe.
Als ik een handschoen aan heb is er niks aan de hand. Als ze buiten de kooi is of als ik haar bij me heb is het ook een echte schat.
Ik heb ze nu toch al wel 2 maanden. Plato is nog steeds bang maar bijt tenminste niet.

Wat kan ik aan het bijten in de kooi doen?

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:34

Als een ratje je bijt meteen een tik op de neus geven. (niet te hard uiteraard)
Zo heb ik het bijten afgeleerd bij een bijtertje.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:21

Witje is overleden ;(
Ik heb haar zonet gevonden onderin het hok nadat ik haar niet in het huisje zag liggen. Na de toetsweek wilde ik haar in laten slapen, maar ze heeft zelf besloten dat het genoeg was. Ze heeft vanochtend nog heerlijk bij me gezeten en kaasjes gegeten. :+:
Morgen ga ik haar begraven.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:26

Neee! Ooooh, heel veel sterkte :(:)

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 07:25

Sterkte!!

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:15