Hèt vogeltopic !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Divers

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 19:26

Mijn vogeltjes zijn wel tam maar zitten expres met z'n 2 omdat ik het ook wel eens druk heb. Ik vind het ideaal, als er een keer iets is kan ik ze goed onderzoeken

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 20:03

Echt tam zijn de mijne niet maar goed, ze wonen ook niet in huis. Ze komen wel lekkers uit mijn hand eten en ik kan me ook wat verbouwingswerken in hun kooi permitteren zonder dat ze hysterisch weg vliegen. Dat vind ik wel fijn. Anders heb ik er enkel maar “kijk”vogels aan want kweken doe ik niet. Wordt ook lastig denk ik zo met 2 mannen :):)

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 20:19

Wij hebben ze echt voor de kweek :)
Betekend niet dat ik ze minder leuk vind ofzo.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 20:29

Ja die ukjes zijn op zich wel zo leuk!

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 20:40

Zeker!
De oudste zebravink jongen zijn alweer 2 weken oud :D
Nog even en ze vliegen alweer uit :')

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 21:20

Gaat hard hè met die kleintjes, vind het altijd zo leuk om te zien hoe ze groeien. Ik vind zelfs mijn veulen momenteel groeien als kool :oo

Ik heb ook geen tamme grasparkieten. Jonge vogels maak ik wel handtam, dit jaar wil ik er iets meer mee bezig dan vorig jaar. Ik vind het wel fijn dat ze zo 'wild' zijn in de volière vliegen ze ook niet per ongeluk weg _O-

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 21:37

Veulen? :))

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 07:58

Kimley schreef:
Veulen? :))

Ja, totaal niet on topic :') maar ik heb in januari een veulen gekocht .

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:34

We mogen wel een beetje uitwijken toch :')
Super leuk!

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 11:26

Voor later zou ik het ook heel gaaf vinden om met pyrrhura's te kweken voor hobby en dan de jongen een zo goed mogelijke (huiskamer) start te geven met de juiste voorlichting voor de nieuwe baasjes.

Lijkt me ontzettend mooi om dat jonge grut te zien opgroeien en op een verantwoorde manier aan de juiste mensen mee te geven voor een zo gelukkig mogelijk leven.

Ik heb zelf veel plezier gehaald uit het tam maken bij mijn eigen vogels. Heb ook wel geleerd dat het resultaat ook erg van het karakter van de vogel afhangt :j

Mijn grasparkiet en valkparkiet popje blijven namelijk ontzettend wantrouwig. Terwijl die laatste in een huiskamer is opgegroeid met pa en ma incl. elke dag gerichte aandacht om handtam te worden.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 11:46

Ja het lijkt me ook super leuk om een tamme te hebben hoor! Die lekker bij je komt enz. Maar wij zijn heel veel weg (eigen stal, Dus eigenlijk 24/7 aan het werk) dan vind ik het naar het beestje toe niet eerlijk zeg maar :D
Maar ik geniet van jullie kroel foto's <3

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 11:54

Wat leuk, Elina!

En kweken is idd ook erg leuk hoor! Maar er gaat ook veel stress en energie in zitten.
En tamme vogels zijn echt superleuk <3 Voor mezelf is het geen vereiste dat de valken tam zijn, maar ik vind het wel fijn dat ze zich op hun gemak voelen wanneer ik in de voliere sta!
Mango is natuurlijk een ander verhaal :D

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 12:12

Ja ik weet niet, ik ervaar die stress helemaal niet :)
Wij kijken 1x per dag in t blok, houden bij wanneer ze ongeveer uit moeten komen. Ringen ze wanneer nodig en voor de rest bemoeien we ons er niet mee :=

Maar dat ik maar net hoe je er zelf mee omgaat natuurlijk :D

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:52

Ik herken me helemaal in Cayenne :)

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 21:32

Mocht er iemand nog een tamme grasparkiet willen... Bijdehand geval van 32g heeft bedacht dat ze verliefd is op mijn vriend. Afbeelding

Maar ik vind tam zijn ook idd eerder een leuke gimmick dan een pluspunt. Ik geniet meer van natuurlijk gedrag van dieren. Als jij netjes met ze om gaat komt er vanzelf een gewenning en bieden ze vanzelf alles aan. Is in ieder geval mijn ervaring met kromsnavels.

Ik zou t bij kweken denk ik ook wel spannend vinden, al dat tere kleine spul <3

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 21:48

Oei, die heeft de coronaregels ook niet goed gelezen! Waar zijn die 1.5m ?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 21:53

Hoppit _O- Idd een bijdehandje!

Tja qua kweken.. Ik controleer wel 2 keer per dag, want één van de ouders zit op het nest en die zie je niet. Ik wil dan wel weten of het met hem of haar ook goed gaat.
En de kleintjes wil ik in de ochtend en avond ook zien. Op die manier kan ik tijdig ingrijpen wanneer er iets mis is. Wanneer ze nog zo klein en kwetsbaar zijn kan de gezondheid heel snel omslaan.
Dat is ook de reden dat ik niet met alle koppels tegelijk kweek. Het zijn er dan voor mijn gevoel te veel om goed in de gaten te houden, plus dat ik dan ongeveer 50 babies per keer heb die vaak ook nog eens tam gemaakt moeten worden. Daar kreeg ik echt het gevoel van lopende band werk bij en dat stond me heel erg tegen.
Ik ben een redelijke stresskip en dan wil ik het wel goed doen.
Dus nu mogen de koppels om het jaar een nest ipv ieder jaar een nest. En ze mogen er ook maar eentje ipv 2 achter elkaar zoals sommige kwekers doen.
Op die manier merk ik ook dat de koppels voldoende fris en fruitig blijven en sneller herstellen.
Daarmee wil ik de werkwijze van andere kwekers niet veroordelen hoor. Iedereen kent zijn of haar eigen vogels het beste. Maar dit werkt voor mij het fijnste.

Het enige nadeel is dat ik soms reserveringen heb voor een specifiek koppel en die mensen moeten dan langer wachten, helemaal wanneer er ook nog eens een wachtlijst voor is.
Ik heb nu mensen die 3 jaar gewacht hadden voor het koppel dat nu kleintjes had. Pas dit jaar waren ze aan de beurt :=

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 22:23

Oh Maar ik veroordeel jullie manier/mening ook niet hoor :)
Daarom zeg ik, het is maar net hoe je er zelf mee om gaat :o
Ik beleef die stress en druk helemaal niet gelukkig

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 22:27

Dat snap ik hoor :D
Ik ben zelf een stresskip en ben ook echt gehecht aan mijn vogels. Zit ook bij ieder ei te hopen dat er geen legnood komt etc :') Het is toch ook wel een risico die je neemt. Voor het kweekseizoen worden ze qua ontlasting ook nagekeken of ze gezond zijn en weeg ik ze om te kijken of ze goed op gewicht zijn.
Aan de andere kant zijn ze er zelf altijd zielsgelukkig mee en dat is wel heel mooi om te zien <3 En het is mentaal ook heel goed voor ze om af en toe een nestje te krijgen.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 00:15

Lukasje schreef:
Oei, die heeft de coronaregels ook niet goed gelezen! Waar zijn die 1.5m ?

Daar stoort 32g bijdehand zich niet aan :') erg lollig om te zien hoe zo'n klein twiedeltje met attitude 130kg beer van een vent helemaal om haar pootje gewikkeld heeft :')

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 08:05

Ik ben gelukkig heel nuchter van mezelf :D
Ik zou denk ik, als ik zoveel stress ervan zou ervaren niet met de vogels kweken als hobby verdergaan :) Maar dat is hoe ik persoonlijk erin sta hoor, ik vind het echt super mooi om bij jou altijd te zien! Ben benieuwd naar de rest van je knappe baby's dit jaar :D

Gisteravond 1 van de lutino valk poppen omgeruild voor een hele mooie witmasker man <3

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 08:07

Leuk, een nieuwe pop! Foto? :D

Mango en zijn haat-liefde verhouding met Alfred _O-

Alfred. Moet. Nu. Dood! }:) _-:(

En weer vriendjes.. Alfred moet gevoerd worden :+:
Ook echt zijn staart voeren _O- Hoe hij hem vast houdt.... _O- _O- _O-

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 10:55

Amai, respect voor die mensen die 3 jaar wachten op een vogel!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 11:25

Lukasje schreef:
Amai, respect voor die mensen die 3 jaar wachten op een vogel!

Ja, ze wilde echt per sé een zoon van Sterre. Die heeft 2 jaar geleden ook een nest gehad maar toen waren het alle vier dames. Ze stond toen al een jaar op de lijst.
En nu zaten er gelukkig voor haar wel 2 mannen tussen!

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 11:50

Ik moet even van me afschrijven, sorry voor het negeren van jullie posts hier door.

Maar ben redelijk overstuur, zojuist een van mijn parkieten in m'n handen gestorven. Vind haar een half uur geleden op de grond al kermend. Eerste gedachte was legnood(hoewel ze geen toegang tot broedblokken had). Terwijl ik de dierenarts aan de lijn had begon ze steeds harder te piepen en naar adem te happen tot ze echt heel hard krijsend een laatste ademteug haalde. Super naar |( |(, ze was ook direct stijf super vreemd. Ze ligt nu in de tuin begraven.

Dag lieve skittle |(