Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DarkoFoitzik

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 18:52

Wij hadden er ook 3. Super leuke dieren en erg tam. Heel dankbaar dat ze nu 50m2 per kip hadden buiten en 5m2 per kip binnen ipv 5 kippen om 1m2. Ik zou het zo weer doen.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 19:12

Ik heb ze ook gehad. Hebben hier nog een seizoen lekker buiten kunnen scharrelen. Ze zijn daarna stuk voor stuk overleden. Gewoon op.

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 19:22

petitparis schreef:
ik kom nog eens even binnenvallen, maar starten jullie altijd met eitjes of "nieuwe" kippen/kuikens.

Ik heb namelijk vorige week 2 kippen uit de legindustrie geadopteerd. Zo zielig, beestjes hebben bijna geen pluimen meer, waren compleet versuft en wisten niet waarheen. Gisteren voor het eerst zelf naar het nachthok gegaan om te slapen.
3 vrienden hebben mijn voorbeeld gevolgd enin totaal nog 7 kippen geadopteerd. Zijn er hier ook bokkers die kippen uit de legindustrie hebben?

Ik vind het wel knap dat je het doet maar eigenlijk is het geld klopperij.
Omdat er zo een groot overschot is aan soepkip moeten de legkip 'fabrieken' geld betalen om hun kip naar de slacht te doen en nu krijgen ze er voor hen heel veel geld voor dus ja, echt eerlijk zijn ze er niet over.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 19:25

Wij fokken kippen om zeldzame rassen te behouden en weer terug te krijgen op de menukaart. Wij zouden dus nooit en te nimmer industriekippen nemen. Ik weet ook niet zo goed wat ik ervan moet vinden met name over wat hierboven gezegd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 23:15

NenaC schreef:
Wij fokken kippen om zeldzame rassen te behouden en weer terug te krijgen op de menukaart. Wij zouden dus nooit en te nimmer industriekippen nemen. Ik weet ook niet zo goed wat ik ervan moet vinden met name over wat hierboven gezegd wordt.

Ben wel heel benieuwd naar welke rassen jullie fokken :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 00:14

ik besef ook wel dat er ergens van geprofiteerd wordt. Maar aan de andere kant kunnen die beestjes er niks aan doen... Mijn andere legkippen zijn onrechtstreeks ook "gered", want als ik ze niet had gekocht hadden ze ook in een grote leghal gebleven en volgens mij na 1j "vervangen".

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 00:08

Legkippen zoals ze nu zijn, zouden überhaupt niet moeten bestaan. Ze zijn puur gemaakt voor hoge productie en dat gaat altijd ten koste van welzijn.
Ik fok zelf ook aparte rassen, zeldzame rassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 00:36

Ik heb 10 NOVOgen Brown legkippen lopen tussen de Twentse Grijzen, Brahma's en kriel, Sussex, Noordhollandse blauwe, Leghorn, Australorpen, Barnevelders en Wyandotte's... maar de NOVOgen's zijn eigenlijk de meest aanhankelijke, lieve, aaibare, tamme, nieuwsgierige en levendige kippen van de hele club. Wanneer ik de voordeur open laat staan gaan ze naar binnen. Je kunt ze zo oppakken, op de arm mee rondlopen en aaien. Ze zitten altijd goed in de veren en zijn mooi op gewicht. Had ik niet van ze gedacht toen ik ze kocht (waren 22 weken jong).

En ik heb weer een kip broeds, dit keer een Noord-Hollandse blauwe. Heb er 8 Brahma isabel broedeieren onder gekocht, ze doet vreselijk haar best. Haar kam hangt ervan.

Afbeelding

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 08:23

Nu onze kip is overleden willen we graag 2 nieuwe erbij plaatsen. Ras weten we nog niet, behalve een kriel variant.

De kinderen zouden graag 2 kuikentjes willen zodat de kipjes wat tammer worden dan die we nu hebben. Maar bij een kuikentjes is het geslacht natuurlijk lastig te bepalen.

Wat doen jullie met een beestje als het een haantje blijkt te zijn? Hoe leuk ook, een haan is ivm de buren niet welkom.

Kan je een haantje weer op mp zetten of raak je die aan de straatstenen niet kwijt?

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 08:40

Mijn ouders hebben ook gewoon bruine kipjes en die zijn zo lief en aanhankelijk.

Repelsteel wat lief hoe lang moet ze nog?

Marg bij sommige kan je kuikens kopen die al gesext zijn en hanen die verkopen lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 00:54

Ze moet nog krap 2,5 weken, maar ze is al langer broeds. Ze eigende zich steeds alle eieren toe van de andere kippen en werd steeds agressiever. Ik heb haar nu apart zitten op haar nest stiefbroedeieren (ik heb geen haan dus ze zou zich anders dood broeden), ze is nu helemaal happy.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 10:44

Anoniem schreef:
NenaC schreef:

Ben wel heel benieuwd naar welke rassen jullie fokken :)

Wij fokken Faverolles Frans type, Hollandse baard-en kuifhoenders in verschillende kleurslagen groot en kriel, Groninger meeuwen citroenpel groot en appenzeller spitskuiven groot. Hebben tot dit jaar ook nog brabanters en uilebaarden gefokt, maar bloedspreiding is daar echt een probleem.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 11:09

Lees ik het nou goed,je fokt met zeldzame kippen rassen om ze vervolgens te laten slachten voor op de menukaart.
smaken die anders dan?
dan blijven ze toch zeldzaam?
ik voel me heel blond nou,ik zal het wel verkeerd lezen(hoop ik)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 11:41

Franse faverolles zijn prachtig, de rest moet ik even opzoeken op google :o

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 21:16

Echt een hele tijd geleden dat ik hier geweest ben maar heb even advies nodig.
Ik heb een broedse kip en dit word nu week 3 al. Ik vind het zielig om haar apart te zetten oid dus ik haal haar 2 maal per dag van het nest af om te eten, drinken en ontlasten. Dat doet ze goed. Enig nadeel, ik ben haar dus al ruim twee weken van het hok af aan het plukken en het word niet beter. Ik laat de natuur zo veel mogelijk zijn gang gaan maar ben er nu wel een beetje klaar mee.
Kan ik het beter anders aan pakken? Nog even geduld hebben?
Ik vind het niet erg dat ze broeds is maar get is erg onhandig.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:24

Ik heb wynandottes, die dus vaaaaak broeds zijn, meestal idd een week of 3.
Ze pikt dan ook de eieren van de niet broedse kippen.
Die pluk ik eronderuit, haal d'r eens per dag van t nest, en verder laat ik de natuur z'n beloop...

Hier nog steeds bloedluis..
Nieuw hok gekocht wat beter schoon te houden is, het is ook wel minder, maar hoop dat ik het echt weg krijg.
Hoewel de kippen zelf er niet onder lijken te leiden. Kammen zijn op kleur, ze zijn niet overdreven jeukerig, leggen normaal....

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 23:42

Kippen die niet broedsaf willen worden,, is maar één remedie voor.
In een kale bench. Niets op de bodem want het moet koud worden.
Twee keer per dag de kont in koud water.
Klinkt hard, maar sommige blijven stug weken lang zitten en daar worden ze niet beter van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 00:54

LadyMadonna schreef:
Ik heb wynandottes, die dus vaaaaak broeds zijn, meestal idd een week of 3.
Ze pikt dan ook de eieren van de niet broedse kippen.
Die pluk ik eronderuit, haal d'r eens per dag van t nest, en verder laat ik de natuur z'n beloop...

Hier nog steeds bloedluis..
Nieuw hok gekocht wat beter schoon te houden is, het is ook wel minder, maar hoop dat ik het echt weg krijg.
Hoewel de kippen zelf er niet onder lijken te leiden. Kammen zijn op kleur, ze zijn niet overdreven jeukerig, leggen normaal....

Heb jij tabakstengels in het hok liggen?
Ik had gehoord dat dat zou helpen om ze uit het hok weg te houden, maar als jij luis hebt met stengels dan weet ik dat ik geld weg zit te gooien.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 07:51

Voor bloedluis hoorde ik laatst dat je buisjes mijten kunt kopen due de eitjes van de bloedluis op eten, dat schijnt te werken ik had er ook nog nooit van gehoord.

Ja het lastige is dat mijn andere twee kippen in de ochtend leggen. Als wij werken zit zij dus de hele dag op de eieren dus daar word het niet beter van. En stel dat ik haar in een bench zet, hoe lang moet ik haar daar dan in laten zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:45

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:00

Ja, ik hoorde dat je het ook gewoon bij de Boerenbond enzo kunt kopen waar ik heb het zelf nog niet gezocht. Ze schijnen in buisjes te zitten.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 10:46

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:34

Gewoon Dasty halen bij de wibra. Hele hok leeg maken en vol spuiten met Dasty. Laten drogen en paar dagen in spuiten. Weg luis

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:09

Heb net stengels gekocht, 2,50 voor een mega bos... Hok leeg gehaald, naden en kieren ingespoten met finecto (verdrijft ze uit de schuilplaatsen), na een uurtje overgoten met kokend water, na een uurtje ga ik weer kijken....

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 17:30

Bij werkte de tabakstengels niet. Zaten ze gewoon op.