Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yasmijntje

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 21:23

Nóg een vraagje..
Wat zijn alle dingen (maar dan ook echt álle!) die je moet aanschaffen/hebben als je ratjes wilt nemen?

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 21:30

Yasmijntje schreef:
Nóg een vraagje..
Wat zijn alle dingen (maar dan ook echt álle!) die je moet aanschaffen/hebben als je ratjes wilt nemen?

Basisdingen:
- Kooi
- Huisje/hangmatje/oude theedoek of verzin het maar, als slaapplek in de kooi
- Voerbakje
- Drinkfles
- Voer
- Bodembedekking (ikzelf heb gewoon kranten + beukensnippers)

Verder heb ik nog snoepjes (bv yoghurtdrops), toilet, tuigjes (ja echt!).
En een spaarpotje voor eventueel dierenartsbezoek. Ookal is t zo'n klein beestje, met een operatie ben je al gauw wat kwijt.

Als me nog iets te binnen schiet, vul ik het aan!

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 21:33

verdiepingen voor in de kooi (verdiepingen moeten niet van tralies gemaakt zijn trouwens)

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 21:38

Naskapower schreef:
verdiepingen voor in de kooi (verdiepingen moeten niet van tralies gemaakt zijn trouwens)

Bij mij zijn ze wel gewoon van tralies..
Op sommige verdiepingen ligt er wel een oude doek op, maar heb niet het idee dat ze zonder vervelend vinden (gaan er net zo graag naast zitten).

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 21:42

Verdiepingen van tralies zijn heeel slecht voor de pootjes..

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 21:45

S_en_Z schreef:

Op wat voor manier?
Ik ben oprecht geïnteresseerd hoor, niet aanvallend bedoeld :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 22:09

Ga er zelf maar eens op staan, dat loopt niet fijn!
Ratten kunnen er bumble foot van krijgen. Dat is zeker niet fijn voor een rat.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 22:14

ajspruit schreef:
S_en_Z schreef:

Op wat voor manier?
Ik ben oprecht geïnteresseerd hoor, niet aanvallend bedoeld :)

Bumblefoot :j

Afbeelding

Mogelijke oorzaken van bumblefoot zijn o.a.:
Obesitas (overgewicht)
Diabetes (suikerziekte)
Tralieplateaus (huid gaat kapot door roest en ijzer
Onhygiënische omstandigheden (geïrriteerde huid)
Genetische aanleg (erfelijk)
Bacteriële infectie, vooral Stafylokokken (Staphylococcus aureus) door vieze kooi

Bron en verdere info: http://ratten.nl/index.php/medisch/bumblefoot

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 22:18

Aii, dat is naar..!

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 22:21

Thanks voor de info! Zoals daar ook in het artikel staat, zal ik overal ook placemats op gaan leggen.
Echter wil ik er wel even bij zeggen dat mijn verdiepinkjes niet verroest zijn en ik dit bij mijn ratten nog nooit heb gezien. Ik heb op dit moment 1 verdieping met een handdoek er op en 1 zonder en ik heb niet het idee dat ze op die zonder handdoek minder of minder graag zitten.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 22:23

Ook zonder roest kan het ontstaan :j
Het gaat er voornamelijk om dat de huid kapot gaat door de tralies :)

Ik heb echt al geweldige oplossingen gezien voor de tralieverdiepingen. Sommige mensen maken er speciale matjes van fleece omheen bijvoorbeeld :D

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 22:26

Tigress schreef:
Ook zonder roest kan het ontstaan :j
Het gaat er voornamelijk om dat de huid kapot gaat door de tralies :)

Ik heb echt al geweldige oplossingen gezien voor de tralieverdiepingen. Sommige mensen maken er speciale matjes van fleece omheen bijvoorbeeld :D

Ah dat is ook nog een goeie.. Ik vind dat soort dingen knutselen erg leuk.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 22:51

LDRD schreef:
Rapalje in Nijmegen?

Ah die had ik nog niet gevonden, Dankje!
Heb je hier zelf ervaring mee?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 08:12

Ja, heb 2 hele lieve rattendames daar vandaan. Kreeg ze in perfecte conditie mee toen ik ze ging halen.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 19:43

En ook Rover heeft zojuist zijn laatste adem uitgeblazen. Met een respectabele leeftijd van 3,5 jaar en een verslechterende gezondheid is hij rustig gegaan. Mijn moeder riep me omdat ze nog een kleine beweging zag aan de ademhaling, en toen ik hem oppakte en zijn hartslag checkte hoorde ik net een van zijn laatste. In mijn handen is hij gegaan, en ook hij zal vanavond terug worden gegeven aan de aarde Y;(

Afbeelding

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 19:49

Heftig, sterkte! :(:)

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 11:02

Sterkte tigress!!

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 11:07

Sterkte zeg, wel mooi dat je afscheid hebt kunnen nemen en dat hij in je handen is heen gegaan

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:45

Ik heb echt jullie hulp nodig wat betreft Plato.
Al sinds ik haar heb is ze extreem bang. Ze zit de hele dag in een hoekje voor zich uit te staren en komt alleen uit het hoekje om te drinken of te eten.
Af en toe ligt ze bij de anderen, maar alleen als dat haar vaste hoekje is.
Ze klimt niet uit de kooi wanneer ik het deurtje open doe en rent weg als ik haar wil pakken.
Als ik met eten aan kom zetten komt ze wel naar me toe en af en toe kruipt ze ook wel op mijn arm.
Als ze dan in mijn capuchon zit schijt en piest ze alles onder van angst. Als ik haar oppak om terug te zetten piept en schreeuwt ze alsof ik haar vermoord.
Ook is ze als enige van mijn ratten niet zindelijk. Ze ligt gewoon in haar eigen poep en plas.
Ze ziet er verder prima uit (ze is alleen extreem klein, ik zal ze binnenkort eens wegen) en wordt ook wel geaccepteerd door de groep. Ze eet en drinkt goed.
Ze is alleen zó bang en ik weet echt niet meer wat ik moet... Ik heb ze nu zo'n 2 maanden geleden van het andere gezin gekregen waar ze verwaarloosd werd en het is niet echt vooruit gegaan.

Ik pak haar nooit hardhandig op, ik dwing haar nergens toe en probeer haar ook niet bang te maken. Hooguit een 'kst' geluidje als ze te hard mijn vinger pakt (ze ziet niet goed, af en toe mist ze het snoepje en pakt ze mijn vinger).
Wat moet ik doen!? :x

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:52

Hier ook een dametje die is zoals plato...
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik die nu naar 1maand maar lekker haar ding laat doen.. ze zal nooit meer veranderen, kwam volwassen hier..
ze komt nu wel door altijd eerst wat te voeren vanuit de hand voordat ik het bakje vul naar voren in de kooi en brokjes halen etc.
maar meer wil ik ook niet van haar vragen.. ze zal denk ik nooit de echte knuffel worden die de rest is..maar och, het maakt mij niks uit.
In de groep doet ze het prima :j
ze houdt zich vooral als ik erbij ben heel op de achtergrond en het lijkt dan alsof ze ook in de groep enorm afstandig is en altijd maar in het hoekje etc zit..
maar zie bij haar wel dat ze zeker wel met de rest is als ik er niet bij ben ( stiekem door raampje in de rattenkamer deur kijken)

Ik laat haar maar lekker op haar manier ratje :j

Misschien kun je plato ook voeren vanuit de hand voordat je brokjes geeft, zodat ze wat vaker naar voren komt etc.
maar vooral lekker de therapie van de ratten laten ondergaan denk ik.
Hoe de rest is zal ze misschien op ten duur deels overnemen :)
maar verwacht vooral niet te veel... een diertje wat sociaal naar mensen helemaal niks kent heeft echt tijd nodig om te veranderen en soms zal die nooit echt volledig tam worden..
Geniet anders lekker van ieder ander in de kooi, plato komt langzaam wel mee, en zolang zij gelukkig en zeker is in de kooi en met haar vriendjes, kan dat ook zeker geen kwaad ;)

Wat ook werkt is gewoon echt veel voor de kooi zitten en wat knuffel met de rest etc.
kooi op de grond en erbij gaan zitten.. laat iedereen maar lekker in en uit lopen voor knuffels etc..
soms komt die van mij dan gewoon in 1x mee...

Wat betreft op de plankjes pissen etc.
Ik maak alles 3x per dag echt schoon met detol... en deed haar drolletjes in de wctjes.
op een begeven moment heeft zij dus wel gelinkt dit is schoon en daar liggen mijn drollen en 'hoort' het.
Heb wil 3 wctjes ipv voorheen 1tje... (ze is wat sneller lui/bang om volledig naar onderen te komen alleen voor het wctje)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:19

Ik zou het prima vinden als ze zo doet als ze zich daar zelf ook prettig bij voelt. Als ze lekker zou klimmen, rennen en spelen is het prima. Maar ze zit alleen maar stil in een hoekje totdat ze een keer aanvalt of moet eten of drinken. Dat lijkt me geen prettig leven voor een rat.

Ik ga wel eens met mijn arm in de kooi zitten, dan kruipt ze wel op me totdat er een geluidje is. Dan schiet ze weer in haar hoekje en blijf t daar zitten.
Ze is gewoon zó extreem bang dat ik het zielig vind... :(

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:31

Sterkte Tigress, en wat ontzettend mooi dat hij in jou handen naar de hemel is gegaan.
Ook fijn voor hem, hij voelde zich vast veilig en rustig bij jou :(:)

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:21

Kaus schreef:
Ik zou het prima vinden als ze zo doet als ze zich daar zelf ook prettig bij voelt. Als ze lekker zou klimmen, rennen en spelen is het prima. Maar ze zit alleen maar stil in een hoekje totdat ze een keer aanvalt of moet eten of drinken. Dat lijkt me geen prettig leven voor een rat.

Ik ga wel eens met mijn arm in de kooi zitten, dan kruipt ze wel op me totdat er een geluidje is. Dan schiet ze weer in haar hoekje en blijf t daar zitten.
Ze is gewoon zó extreem bang dat ik het zielig vind... :(

hmm.. dat klinkt inderdaad niet zo positief..
heb je geen ratje in de buurt dat goed is voor rattentherapie? wat zelf zegmaar enorm het tegenovergestelde is maar wel lekker rustig bij haar komt liggen etc... vaak werkt dat wel ;)
hoeveel zitten erbij in de groep? (niet dat ze onderdrukt wordt door de rest)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 18:17

Ze zitten in totaal maar 4 in een enorme kooi.
Ze lopen letterlijk over elkaar heen als ze elkaar tegen komen, gaan niet opzij.

Ik ken verder niemand met ratten...

Als af en toe de andere 3 uit het hok zijn loopt ze wel eens door het hok, maar anders niet.
Gisteravond heeft ze wel 10 minuten gedronken toen ik het flesje voor hield, ze durft kennelijk niet te drinken.

Ik kan haar wel steeds voeren en drinken geven (wat ik ook doe), maar ik wil vooral dat het beter wordt...

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 11:16

Als ze wel durft te drinken als de andere weg zijn dan is ze denk ik toch bang voor 1 van haar medebewoners...
Als de situatie zo blijft dan zou je er misschien over na moeten denken om ze te scheiden, misschien is ze voor 1 van de andere dames niet bang en dat je ze dan 2 om 2 zet?