gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mioux

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 09:45

Kan het zijn dat de konijn die ingeslapen is, sterkte overigens, hogere rang had?Kan zijn dat nu er 1 overleden is de rang weer even bepaald moet worden. Word de ram weggejaagd of ook met wonden aan toe? En de ram is wel geholpen? De andere twee zijn 2 voedsters?

Zou sowieso eerst het gehele hok leeghalen, even zien of je ze in de tuin kan laten lopen intussen en kan zien hoe ze reageren. En het hele gok wel even ontsmetten en goed reinigen.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 11:00

Ja, sorry, wat meer info is natuurlijk wel makkelijk.

De ingeslapen was een voedster, geholpen. Ze zat de afgelopen 2 weken binnen met een geholpen ram.
Buiten zitten nog een geholpen voedster en geholpen ram.
De ingeslapen voedster stond als 3de in rang.
De ram die er nu weer bij komt heeft altijd onder aan de rang gestaan. En wordt nu weg gejaagd door de voedster de andere ram kijkt niet naar hem om en jaagt hem ook niet weg.

Ik heb nu even de ren opgesplitst, hij ging er namelijk nu ook uit, terwijl hij apart zat, dus zit hij nu aan de andere kant.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 11:01

Opnieuw koppelen op neutraal terrein, desnoods met een nieuwe voedster erbij. Een trio is niet altijd even stabiel.

Als hij even weg is geweest is het logisch dat hij weggejaagd wordt; wellicht zien ze hem als indringer.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 11:09

Ja, dat was ook mijn gedachten, maar hoe neutraal moet dit terrein zijn?
Ze komen af en toe allemaal los in de tuin, maar is dit dan nu wel neutraal genoeg?
Afgelopen 2 weken zijn ze niet in de tuin geweest. Alleen de weggejaagde ram dus omdat die uit de ren gejaagd werd.

Eventueel een voedster er bij heb ik ook over gedacht maar wil het toch graag eerst zo proberen.
Het was echter wel echt zijn vriendinnetje die nu weggevallen is.

Was vooral bang dat 2 rammen niet goed zou gaan maar die lijken het dus wel oke te vinden. Vooral de voedster doet het.

En, los in de tuin? of in een panelen ren?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:03

Neutraal terrein is echt terrein waar alle dieren nog niet geweest zijn. Dat lijkt me zeker in dit geval echt noodzakelijk.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:06

Als ze nog nooit binnen zijn geweest en je hebt de kans, zou ik dat proberen. Dan met een panelen ren uiteraard. En anders de voortuin als je die hebt? Zou nog niet in de achtertuin doen als het al paar keer mis gegaan is.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:12

Thanks voor jullie hulp :)

Ik ga een ren opzetten bij mn moeder in de tuin, die woont recht achter ons en dan gaan we het daar proberen.

Mocht het niet gaan komt er nog een voedster bij.

Voortuin heb ik wel, maar met veel katten in de buurt durf ik dat niet aan.

Hij is trouwens niet tot bloedenstoe aangevallen. Maar hij vloog echt de ren uit. Dus straks maar bij mn moeder proberen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:22

Mooi dat dat kan dan. Houd wel rekening ermee dat t soms ook even gekibbel is als er in de groep wat veranderd. Dat is vaak vrij normaal, zolang het niet met plukken haar of bloeden aan toe gaat. Hier was het koppelen 2 min even achter elkaar rennen, toen even klein hapje en sindsdien zijn jut en jul continue bij elkaar :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:56

Plukken vacht vinden is juist normaal, net zoals jagen en vlinderen. Zie je echt bloed en vechten ze (een kluwen konijn, rollend over de grond) zou ik ze zsm uit elkaar halen.

Het heeft ook wel tijd nodig, dus geef ze dat ook. Ik zou ze ook pas terugplaatsen in hun eigen verblijf als het al een paar dagen goed gaat.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:17

Ja dat weet ik inderdaad. Plukken haar vlogen ook rond toen ik ze met z'n 4 koppelde. Dus ik vind dat ook niet heel gek. Maar moet even zorgen dat ik de ruimte kan maken dat ze elkaar uit de weg kunnen en niet kunnen ontsnappen zeg maar :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 19:30

Hoi allemaal, 1 van onze 2 konijntjes is plotsklaps overleden. Nu zit mijn andere konijntje alleen. Is er misschien iemand anders met een konijntje alleen om ze met elkaar te koppelen? Ik heb een voedster.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 20:05

Misschien handig om te vertellen of die bij jouw blijft en dus dat je er 1 bij zoekt, of dat je je voedster elders wilt onderbrengen ?

(Edit: ook wel handig uit te sluiten of het een besmettelijke konijnenziekte is, tenslotte sneu als er 1 gekoppeld word en die krijgt wat...)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:41

Dat maakt me niet uit mag bij mij maar de voedster mag ook elders. Als het konijn maar grlelukkig is.

Degene die dood is heeft geen tekenen van ziekte vertoond maar was wel oud.

Als iemand een ram heeft en zou bij mij komen dan wel liever eentje die al een paar jaar oud is.

De voedster is een rustig lief konijn van ongeveer 3 jaar maar geen kinderknuffelkonijn. Daar doe je ze geen plezier mee. Ze wil gewoon lekker konijn zijn en niet opgepakt of op schoot. Ze is kerngezond en erg mooi. Een Hollander, maar omdat de tekening niet helemaal symetrisch is niet voor de fok. Verder een sociaal konijn dat altijd samen is geweest met een gecastreerd rammetje.
Laatst bijgewerkt door piezze op 16-05-16 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:46

het kan dan ook VHS zijn. Bij VHS zie je ook meestal geen symptomen, maar gaat het konijn ineens dood.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:47

Ok hoe lang incubatietijd heeft dat? Konijn is al begraven dus testen wordt lastig.

Hij was trouwens rustig ingeslapen voor zover je dat kan zien. Lag er rustig bij alsof ie een tukje deed. Dat deed hij het laatste jaar ook veel. Slapen dan.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:53

1-2 dagen en het konijn overlijdt.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:57

Nou ja hij is zaterdag doodgegaan. Met de voedster gaat het nog goed. Maar kan gerust nog een paar weekjes wachten hoor met koppelen.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 22:03

ik zou nog een paar dagen wachten en dan rustig beginnen.

Noa28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 19:00

Eoweyn_x schreef:
Hm, Jillz haar oogje is weer wat ontstoken. De 27e komt de DA en wil kijken of het tot dan kan wachten...

Ik hoop het :=

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 17:18

Het is wat met de konijnen.

Afgelopen week zagen we weer allemaal rode plasjes in het hok, vermoedelijk Spency. De vorige keer echo en röntgenfoto's laten maken, niks aan de hand.
Net was mijn moeder het hok aan het schoonmaken, komt er een flinke rode plas uit Spency, snel opgezogen en naar de DA met dat spuitje.
Blijkt dat ze een flinke blaasontsteking heeft, ze heeft nu pijnstillers en morgen krijgt de er nog een ander medicijn bij.

Noa28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:33

spookyskippy schreef:
Het is wat met de konijnen.

Afgelopen week zagen we weer allemaal rode plasjes in het hok, vermoedelijk Spency. De vorige keer echo en röntgenfoto's laten maken, niks aan de hand.
Net was mijn moeder het hok aan het schoonmaken, komt er een flinke rode plas uit Spency, snel opgezogen en naar de DA met dat spuitje.
Blijkt dat ze een flinke blaasontsteking heeft, ze heeft nu pijnstillers en morgen krijgt de er nog een ander medicijn bij.

Beterschap voor spency Y;(

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 21:01

Wel fijn dat je er nu achter bent wat het is! Beterschap met haar!

Eoweyn, hoe is het met jillz z'n oogje nu?

Vanmiddag zat ik even bij de konijnen en Flip wilde erg graag gekriebeld worden (wil hij niet vaak dus van de gelegenheid gebruik gemaakt) en hij viel er gewoon bij in slaap, zo vertederend om te zien he! <3

Afbeelding
Zo lag hij op een gegeven moment te slapen <3

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 21:02

_Tarzan schreef:
Wel fijn dat je er nu achter bent wat het is! Beterschap met haar!

Eoweyn, hoe is het met jillz z'n oogje nu?

Vanmiddag zat ik even bij de konijnen en Flip wilde erg graag gekriebeld worden (wil hij niet vaak dus van de gelegenheid gebruik gemaakt) en hij viel er gewoon bij in slaap, zo vertederend om te zien he! <3

[ [url=m/pOUjRp.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zo lag hij op een gegeven moment te slapen <3

Wat enorm schattig! :j
Vandaag nog zoiets liefs gehad, Pucky kreeg een stofwolk recht in z'n gezicht waardoor hij een beetje ging niezen, Moffel rende als een malle naar hem toe en begon hem helemaal schoon te likken <3

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 21:05

Wat een heerlijke foto tarzan! <3

Moffel klinkt als een geweldig konijn!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 22:08

Balen zeg! Ze krijgt wel AB?

Met Jillz d'r oogje gaat het redelijk. Heb nog een aantal keer gespoeld, en ik hoor de 27e wel hoe en wat :)
Afbeelding

Wat een lieve foto Tarzan!