Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:11

Yup, geleerd van mijn Beppe (Oma voor die niet noorderlingen onder ons :P) Fluitje van een cent als je het eenmaal door hebt :)
En anders kun je er altijd klittenband op laten zetten of een rits in de winkel.

Ik merk trouwens wel dat Witje (rat met de tumor) ouder wordt. Ze heeft er nog geen last van. Maar ze komt als snel bij mij liggen als ze even los lopen. Als het te druk wordt omdat ik de anderen ook los heb lopen zoekt ze het hok op om te slapen.

Plato en Witje zijn beste vriendinnetjes, in het begin konden ze elkaar niet uitstaan.
Plato heeft wel wat kale plekjes, ik denk dat die iets te vaak de confrontatie is aangegaan. Zie ook regelmatig een plukje dwalen :')

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 22:15

Pfftt, verhuizing achter de rug...nu zit ik thuis met spyker op de arm.
Op zich niks bijzonders, zij het niet dat Spykie mensenhanden nooit vertrouwd heeft...t arme ding is terminaal zoals het eruit ziet...
Hij ligt nu heerlijk bij me te slapen, maar hij is op zoals het nu lijkt.
Hij komt waarschijnlijk uit een inteelt nestje, hij heeft altijd al een vreemde tic gehad (hij zat eigenlijk altijd lichtelijk te weven met zn koppie) en ik weet gewoon niet in hoeverre hij vol zit van binnen..
Gisteren wel een bijzonder moment gehad met hem. Nog nooit eerder een rat zien ploppen, en Spyker deed het gewoon gisteren! Eindelijk laat hij mijn liefde toe in zijn, waarschijnlijk, nog korte leven. Hij is nog maar 2 jaartjes oud ;(

Kaus

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 22:29

Sterkte! Lastige tijd :(:)

Hoe heb je het uiteindelijk gedaan met de hokken?

Mijn Plato poept nog steeds als ik haar oppak. Erg vervelend... Als ik haar eenmaal heb vindt ze het heerlijk. Ze kruipt ook zelf op mn hand. Maar met oppakken komen er elke keer wel weer 5 stinkende, zachte poepjes uit...
Iemand een idee?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 23:03

De andere 3 heren staan buiten, Rovertje en Spyker binnen. Spykie lag helemaal alleen beneden in het hok en niemand die hem warm hield, dus nu doe ik dat.
Hij wordt steeds slechter, heb hem nu lekker warm in een fleecekleedje gelegd :(:)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 23:06

Buiten als in in een schuur of waar?
Ik dacht dat je Rover niet kon koppelen?

Wat rot voor Spyker :(:)

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 23:24

Ja, in een schuur :j Winddicht, en in het ergste geval kan er zelfs even een kacheltje bij aan, al redden ze zichzelf ook super nu :D Zou eerst in een halve schuur, maar mijn ratties komen gewoon vanuit het lekkere warme binnen dus wilde ze liever meer warmte kunnen geven waar nodig :D

Klopt, zowel Rover als Spyker hebben hier nu binnen een eigen hok.
Spyker zit nu als nood in een hamsterhok. Klinkt klein, is ook klein, maar hij loopt amper nog dus meer heeft hij ook niet nodig. De pasjes die hij zet is van waterflesje naar voerbak en dat is het eigenlijk ook :c

Ik heb het vermoeden dat hij vannacht zal gaan, en anders morgen. Pfft, dit komt wel even flink *piep* zo na de verhuizing, maar goed het zij zo. Ik maak er het beste van, ik geef hem een geweldige laatste tijd, en meer dan dat kan ik niet voor hem doen ;(

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 23:32

loslaten is altijd moeilijk ja...
meer dan alle liefde geven die zo'n diertje nu nodig heeft kun je toch niet...

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 23:33

Nee inderdaad, en ik merk dat hij er nu gewoon van geniet :+:

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 23:34

Tigress schreef:
Nee inderdaad, en ik merk dat hij er nu gewoon van geniet :+:

gelukkig maar :j
het is ook fijn dat dat laatste beetje tijd prima en vol genot verloopt :)

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 23:37

Ja, echt wel. Hij had vanavond al even babyhapje en wat komkommer (da's niet te hard...want hard voedsel krijgt hij amper nog weg...) en er zit genoeg vocht in (iets wat hij ook goed kan gebruiken nu)
Vanavond leek hij weer wat op te knappen, maar daarna ging het toch weer slechter.
De stille hoop op genezing is inmiddels vervlogen :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 10:32

Tigress schreef:
Ik maak er het beste van, ik geef hem een geweldige laatste tijd, en meer dan dat kan ik niet voor hem doen ;(

Jawel, een bezoekje dierenarts en hem uit zijn lijden laten verlossen. Of laten onderzoeken, want zoals ik het lees weet je helemaal niet wat hij mankeert? Maar goed, het minste wat je kan doen is hem laten inslapen.

Kaus schreef:
Mijn Plato poept nog steeds als ik haar oppak. Erg vervelend... Als ik haar eenmaal heb vindt ze het heerlijk. Ze kruipt ook zelf op mn hand. Maar met oppakken komen er elke keer wel weer 5 stinkende, zachte poepjes uit...
Iemand een idee?

Hoe pak je haar op? Ratten zijn natuurlijk prooidieren, dus van boven (rug) opgepakt worden is sowieso bedreigend, al leren de meesten het te accepteren. Dat ze poept geeft aan dat ze het stressvol vindt en is dus een kwestie van of anders oppakken (als het ware opscheppen van onder haar buik) en veel geduld hebben. Het beestje kan er ook niks aan doen.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 10:42

Inslapen is de stress van het vervoeren niet eens waard. Hier ligt hij nu gewoon lekker rustig en warm, en daar wil ik hem ook houden zo. Daarin maakt een ieder zijn eigen keuzes ;) Ik weet wat voor een stresskipje het is, daar ken ik hem goed genoeg voor. Hij heeft geen pijn. Ik weet hoe subtiel hij dat kan aangeven, en daar let ik dus ook op. Mocht hij pijn hebben -> inslapen. Zo zonder pijn, gewoon oud en moe zijn...lekker bij me houden tot hij het zelf opgeeft.
Laten onderzoeken? Voor wat? Beter wordt hij niet. Het is altijd al een vreemde rat geweest, met zijn vreemde trekjes. Hij is gewoon fout gefokt, hij kwam uit een oepsnest van neef x tante, dus daarin zijn al genoeg problemen te bedenken. Nogmaals, die stress wil ik hem niet aan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 11:13

Knap dat jij zelf kunt zien dat hij niet beter wordt. Er zijn zoveel ratten 'fout' gefokt (het merendeel zelfs), maar die komen lang niet allemaal zo aan hun einde...
En zelfs als het inderdaad het einde is, is een spuitje het minste dat je kan doen. Enig idee hoe lang ze zo kunnen liggen voor een hartje er daadwerkelijk mee stopt? Dan gaan ze dood van de honger en dorst en ben je vaak dagen verder. Zelfs de meest stressgevoelige diertjes doe je een plezier met ze uit hun lijden te laten verlossen. Hulpeloos liggen sterven, dat is pas stressvol.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 11:36

Ja, dit is gewoon al te zien.
Dit is mijn keuze. Je kunt je eigen rat het beste zelf inschatten, en dit is hoe het voor mij duidelijk is.
Nogmaals; mocht hij pijn lijden, spuitje. Ik ben echt niet de moeilijkste met de DA, als het nodig is ga ik erheen, en pleeg op zijn minst een belletje.
Maar hij wil nog wat fruithapje van me aannemen, hij drinkt nog uit zijn flesje, en voor de rest ligt hij lekker warm ;)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 13:04

Ik schep haar met 2 handen om haar buik op. Dan zet ik haar gewoon op mijn hand. Niks mis mee toch...?

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:12

Wat naar voor je Tigress.
Heel veel sterkte, want het is toch wel je maatje.
En het is inderdaad jouw keuze.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 20:11

Mijn ferplast kooi komt met enkele weken beschikbaar ter overname ben ik bang.

Dus mocht er iemand nu nog op 2 rittens wachten en nog een kooi moeten gaan zoeken.

Als t zo ver is zal ik m schoonmaken en fotograferen.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 22:11

Dankje. Inmiddels is hij vredig gestorven en heb ik een afscheidstopic voor hem;
[BB] Dag kleine vent, mijn dappere strijder

Gisteren heeft hij zijn laatste adem uitgeblazen, maar het is goed zo :)

Wat nou dan samantha?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 23:07

mijn laatste kereltje gaat t ook niet zo lang meer volhouden.

hij eet en drinkt goed maar traag, maar hij begint te dementeren lijkt wel, springt naar beneden terwijl de trap naast m zit en die zit al een jaar op dezelfde plek.. hij loopt ook vreemd met Zn voorpootje. tilt al een tijdje zn eten niet meer op. Hij poetst zn neus ook bijna niet meer. Hij kan nog wel zitten en zichzelf wassen zonder om te vallen maar dan moet ie zich met zn voorpootjes wel goed aan zn vacht vasthouden voor balans.

Knuffelen en loslopen mag ie heeeel veel. Afentoe ben ik m kwijt en dan hoor ik uit een hoekje een partij geknars en geplop komen dus dan kan ik m opsporen :=

Hangmatjes komt ie niet meer in, klimmen lukt m niet. Hij komt niet verder dan de eerste etage dus hij mist kracht in zn pootjes denk ik.

Morgen ga ik zn kooi anders indelen. Hij heeft nu een knuffelbeertje waar ie tegenaan kruipt met slapen. Nu liggen we lekker samen tv te kijken maar als ie weer wil wandelen laat ie zich rustig van de bank af vallen om op de grond te komen (zou die een paar maanden geleden niet in zn koppie halen dan ging ie van de laagste stuk van de bank af proberen te klimmen.. nu denkt superman van de leuning af te kunnen springen :')

well see... hij krijgt lekker muesli en brinta en wordt vertroeteld. Heb nu twee weken vakantie <3 dus geniet van m tot ie te ver heen is.

Hij is wel helemaal in zn sas verder eigenlijk. xD zit hier continu met zn oogjes half stok. Geen last van vieze oogjes ofzo, maar ik poets m een beetje ook. Lijkt ie wel heel fijn te vinden.

Heerlijk opaatje <3

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 23:17

Witje belast haar rechter voorpoot niet... Ze houdt 'm als een soort vuistje.
Ik heb er even wat aangezeten en het pootje gestrekt, maar ze geeft er niks om.
Iemand enig idee wat dit zou zijn?
Ze rent nog vrolijk rond en lijkt lekker energiek, ze eet er ook mee.

edit; het pootje ziet er niet anders uit dan normaal. Niet rood, bloederig of dik of wat dan ook.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 16:30

Weet iemand van jullie een echte goede rattery in provincie Gelderland of Utrecht?

Alvast bedankt!

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 16:34

Tanx _Dribbel, dat was exact ook mijn vraag!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 17:36

Rapalje in Nijmegen?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 19:35

in Duiven zit opvang Parzival en in Apeldoorn zit opvang Rattenpootjes... :)
Geen ratteries, maar ze hebben wel erg leuke ratjes :)

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 21:16

Ik heb vrijdag twee hele lieve mannen uit de opvang gehaald die op de castratielijst stonden omdat hun hormonen met ze op de loop gingen.
Dus die worden komende week gecastreerd en over een paar weekjes kunnen ze dan mijn twee meiden gaan ontmoeten! Ik ben heel benieuwd hoe het zal gaan, vind t wel spannend!
Mijn meiden zijn van mei en juni 2012 en de mannen van december 2012 en mei 2013.
Hoe lang denken jullie dat het verstandig is om na castratie te wachten met introduceren?
Een van m'n dames is gesteriliseerd, dus zwanger kan zij in ieder geval niet worden :Y)