cursebreaker schreef:Ik gebruik in de regel ook geen speelgoed/stokken/ballen bij andere honden. Alleen bij zeer bekende honden zoals bij onze Golden vriendjes, gooit de eigenaar met stokken soms - doe ik zelf niet want ik ben sowieso geen fan van stokken - en dan spelen de honden onderling wel. Als Arya ‘m dan als eerste heeft, gaat ze weg rennen en uitdagen maar andersom zal Arya nooit een speeltje of stok van een ander (durven) afpakken wanneer ze deze in bezit hebben (ondanks dat haar golden vriendjes dat juist Wel leuk vinden en naar haar toe komen met stok in de bek zodat ze ‘m vast kan pakken maar dat doet ze niet omdat ze te veel ervaring heeft met andere honden die onwijs naar doen als ze iets vast hebben dus dat wil ze op voorhand al vermijden, die kans op conflict). Maar als ze haar eigen bal heeft is ze wel echt bezitterig dus dat doe ik ook gewoon niet, ook met bekende honden niet - ook voor haar zelf gewoon helemaal niet fijn om dan zo rond te moeten lopen met constant bezig willen zijn ermee en weg willen houden van anderen.
Maar met andere meer onbekendere honden vind ik met balletjes, stokken, speelgoed e.d. spelen echt ontzettend onhandig en raad het ook echt af om dat toe te staan van alle partijen. Dat is vragen om problemen.
Zo heeft Arya eens een keer heel onredelijk van een andere teef flinke correctie gehad, waarbij ze ook nog met pech vast zat tussen die hond en een bankje buiten waardoor die teef flink door ging en dat vond ik echt vreselijk, want het was zo onterecht en te voorkomen ook, zo onnodig. Die eigenaar was uit het niks met stokken aan’t gooien (zijn honden waar we eerder wel eens mee liepen, maar het zijn intense honden die heel duidelijk zijn met correcties en gedragingen; wolfhonden en Tamaskan’s, maar niet zodanig vaak dat ze nu onderling zo Oke waren met elkaar om met speeltjes e.d. om te gaan) en Arya gaat dan ook echt de stok niet pakken maar omdat ze puur al diezelfde richting op wilde als de stok, ging die teef flink tekeer op haar want die accepteerde Dat al niet, dat ze in diezelfde richting wilde gaan waar de stok naartoe werd gegooid. Ik ben dus echt echt geen fan van speeltjes/stokken/ballen met andere honden erbij. Ik snap het nooit zo goed waarom er speelgoed moet zijn wanneer mensen met de honden onderling dingen ondernemen.
Als ik hier in het grote losloop zie hoe vaak mensen dan met groepen bij elkaar stokken gaan gooien, of balletjes e.d ook wanneer er verschillende vreemde groepen elkaar kruisen/passeren… ik houd m’n hart vast elke keer. Ik snap dat echt niet. Maar als je hond ook telkens alles van anderen afpakt zou ik resoluut dit afkappen, je hond begrenzen en ook aan de rest erbij vragen of er geen speeltjes meer mee gaan op wandeling, bij samenkomen van de honden. Want op deze wijze gaat het er niet echt eerlijk aan toe en dan kun je het beter voorkomen. Met pech komt ie ook een keer een andere hond tegen die echt heel duidelijk gaat zijn dat het niet oke is. De meeste geven dit al vroeg aan met grommen en lichaamstaal maar als hij het zo gewoon word dat hij kan door gaan tot afpakken bij veel andere honden heb je kans dat hij bij een verkeerde hond die signalen dus al gaat negeren en dan kan het goed fout gaan.
Wanneer er tzt een pup bij komt, ben je thuis zelf ermee bezig en niet afhankelijk ook van andere eigenaren en andere honden. Dan kun je begeleiden mocht het niet vanzelf loslopen. Maar zoiets kan tijd nodig hebben ook. Vaak regelen ze het dan zelf wel, en zo niet, begeleid je zelf maar dat is op zaken vooruit lopen ook. Die situatie is sowieso anders weer tov nu met andere honden, als wanneer je 24/7 een pup erbij hebt tzt. Dat ga je in ieder geval niet perse aanleren zoals het nu gaat met andere honden erbij waar hij vrij intensief bezig is met afpakken e.d. Dat zou ik echt niet meer toelaten dan in jouw geval. En dit zou ik dan gewoon wanneer er een pup is in de toekomst aankijken en ‘aanpakken’.
Ik snap helemaal wat je zegt hoor! Daarom vraag ik tegenwoordig ook altijd of speeltjes weggelegd kunnen worden.
Maar bijvoorbeeld afgelopen weekend waren we in de tuin met de samojeed en daar liggen na die stormachtige dagen veel kleine takjes (de grote had ik al weggehaald). Dat werd dus ook al een dingetje. Gelukkig heeft het niet tot escalaties geleid en zijn we weer uit het achterste deel van de tuin met veel takjes gegaan.