Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 23:08

Allemaal de beste wensen voor 2024. :)

Elvis heeft het echt ontzettend goed gedaan gisteren en was totaal niet bang voor het vuurwerk. Hij vond het - net als Melle - eigenlijk wel interessant om naar te kijken. Daar was ik dus enorm blij mee. Helaas is Suus wel erg bang voor vuurwerk en is dat de laatste weken dus al wat meer managen. Op zich ging het tot een uur of 21:30 erg goed, maar toen was haar emmertje toch echt vol en was ze toch heel erg angstig. Er was dit jaar ook veel meer (knal)vuurwerk in ons dorp en het ging ook erg lang door, dus Suus en ik hebben een korte nacht gehad. Gelukkig is ze nu weer helemaal de oude en hebben we vanmiddag alweer even lekker in het bos gewandeld. Ze reageert nu ook niet op het kleine beetje vuurwerk dat sporadisch wordt afgestoken, dus ik hoop dat het drama voor haar nu weer even voorbij is. Het is zo sneu om je dier zo angstig te zien en voor je gevoel zo weinig te kunnen doen…

Ik overweeg ook om volgend jaar misschien toch naar een plek te gaan met minder vuurwerk, maar aan de andere kant moet Suus ook altijd wel even wennen aan een nieuwe omgeving. Dat is dus even de afweging maken wat het minste stress gaat geven.

xSannee

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 23:27

Silvia wat een goed begin van 2024! Gefeliciteerd & veel plezier samen <3

Heerlijke roedelfoto op de vorige pagina *D

Sneu voor Suus ook... Lastig waar je goed aan doet dan he!

Wij hebben vandaag alweer heerlijk uitgewaaid op de hei. Lekker racen door de modder, was een feestje volgens Evi haha. En verder bijslapen & rustig aan gedaan

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 07:45

Hmm, mocht iemand een aanrader hebben graag.
Ik krijg Jip niet uit die paniek en/of stress toestand. Ik ga vandaag wel even met de dierenarts overleggen of we hem misschien iets kunnen geven dat hij weer kalmeert en/of er weer uit komt.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 08:20

Arme Jip ;( Geen tips, maar heel veel sterkte met hem :(:) hopelijk voelt hij zich snel weer beter..

Wij kwamen gister thuis in een oorlogsgebied. Ik kon wel janken, het leek wel oudejaarsavond. Andere jaren was het 1 januari op een verdwaalde knal na echt wel klaar. Tijdens plasrondje stak een onverlaat kind rotjes af op de brug samen met zijn opa, dus ik riep of afstand of ze wilden stoppen zodat ik er langs kon met mijn hond (op dat punt geen optie om andere route te kiezen). Geen antwoord maar ze stopten. Tot ik een meter voorbij was, toen smeet hij er een onder de brug. Nou helemaal klaar dus -O- |(
Gelukkig kan Fitz thuis weer herstellen, maar het heeft nog uren geduurd voor hij voor de deur durfde te gaan plassen. Hopelijk is het vandaag echt klaar.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 10:52

Leo, je doet het niet maar eigenlijk wil je ze blauwe ogen tikken #) ik kan me daar zo boos over maken.

Hier wel even heel goed nieuws, Bonne had zojuist de jaarlijkse enting/controle bij de dierenarts. Niet heel lang terug moest hij afvallen en werd er een gesprek met een voedingdeskundige gepland. Door ziekte werd deze geannuleerd en sindsdien niks meer mee gedaan. Ook na jullie advies en advies fokker er het eerste jaar niet te druk om te maken ben ik doorgegaan zoals ik daarvoor deed. Bonne is helemaal gezond! *\o/* Precies 7 kilo en helemaal niet te zwaar nu. Iedere hond is anders en groeit anders.

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 11:31

1 januari is inderdaad nog redelijk veel afgestoken. Komt omdat het weer beter was. Hopelijk heeft Fitz geen trauma opgelopen. Hoe moeilijk kan het zijn om even te wachten als je weet dat honden er zo in paniek van kunnen raken.

Ik weet wel dat er veel mensen van hier uit de buurt richting Luxemburg zijn vertrokken speciaal voor de honden om het vuurwerk te omzeilen. Maar denk dat dat voor jullie wellicht wat ver rijden is ;)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 12:11

StalMelyn schreef:
Leo, je doet het niet maar eigenlijk wil je ze blauwe ogen tikken #) ik kan me daar zo boos over maken.

Hier wel even heel goed nieuws, Bonne had zojuist de jaarlijkse enting/controle bij de dierenarts. Niet heel lang terug moest hij afvallen en werd er een gesprek met een voedingdeskundige gepland. Door ziekte werd deze geannuleerd en sindsdien niks meer mee gedaan. Ook na jullie advies en advies fokker er het eerste jaar niet te druk om te maken ben ik doorgegaan zoals ik daarvoor deed. Bonne is helemaal gezond! *\o/* Precies 7 kilo en helemaal niet te zwaar nu. Iedere hond is anders en groeit anders.

Wat fijn! Super.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 12:29

Goed nieuws StalMelyn, dat scheelt weer een zorg!

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 12:51

Een ander dingetje waar ik jullie advies bij zou kunnen gebruiken, Nori steelt speeltjes van andere honden. Eerst was het af en toe met name als hij vermoeid is. Maar de laatste tijd lijkt het wel erger te worden. Dit hangt overigens ook van de hond af. Hij lijkt meer competitie te voelen van reuen. Er zijn dan gewoon meerdere speeltjes en hij heeft zijn eigen speeltje. Toch wil hij niet dat de andere hond een speeltje heeft, gaat er op af en hapt naar de bek zodat de andere hond het speeltje laat vallen.

Als dit gedrag begint dan vraag ik of we alle speeltjes weg kunnen leggen. Bij nieuwe onbekende honden vraag ik dit sowieso op voorhand al om geen extra competitie te creëren. Maar aangezien ik voor ogen heb dat er nog een pup ooit bij komt zou ik hier wel op willen trainen. Echter, als je met voerbeloning gaat werken rond andere honden dan staan de meeste andere honden ook direct naast je en is het hele trainingsmoment voorbij. Hoe zouden jullie dit aanpakken?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 14:23

ik gebruik sowieso geen speelgoed bij andere honden/vreemde honden. Niet eens onze eigen honden mogen allemaal met speelgoed samen spelen. dus aan mij heb je niks gok ik. maar ze spelen hier sowieso eigenlijk niet met onbekende honden.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 15:17

Ik gebruik in de regel ook geen speelgoed/stokken/ballen bij andere honden. Alleen bij zeer bekende honden zoals bij onze Golden vriendjes, gooit de eigenaar met stokken soms - doe ik zelf niet want ik ben sowieso geen fan van stokken - en dan spelen de honden onderling wel. Als Arya ‘m dan als eerste heeft, gaat ze weg rennen en uitdagen maar andersom zal Arya nooit een speeltje of stok van een ander (durven) afpakken wanneer ze deze in bezit hebben (ondanks dat haar golden vriendjes dat juist Wel leuk vinden en naar haar toe komen met stok in de bek zodat ze ‘m vast kan pakken maar dat doet ze niet omdat ze te veel ervaring heeft met andere honden die onwijs naar doen als ze iets vast hebben dus dat wil ze op voorhand al vermijden, die kans op conflict). Maar als ze haar eigen bal heeft is ze wel echt bezitterig dus dat doe ik ook gewoon niet, ook met bekende honden niet - ook voor haar zelf gewoon helemaal niet fijn om dan zo rond te moeten lopen met constant bezig willen zijn ermee en weg willen houden van anderen.

Maar met andere meer onbekendere honden vind ik met balletjes, stokken, speelgoed e.d. spelen echt ontzettend onhandig en raad het ook echt af om dat toe te staan van alle partijen. Dat is vragen om problemen.

Zo heeft Arya eens een keer heel onredelijk van een andere teef flinke correctie gehad, waarbij ze ook nog met pech vast zat tussen die hond en een bankje buiten waardoor die teef flink door ging en dat vond ik echt vreselijk, want het was zo onterecht en te voorkomen ook, zo onnodig. Die eigenaar was uit het niks met stokken aan’t gooien (zijn honden waar we eerder wel eens mee liepen, maar het zijn intense honden die heel duidelijk zijn met correcties en gedragingen; wolfhonden en Tamaskan’s, maar niet zodanig vaak dat ze nu onderling zo Oke waren met elkaar om met speeltjes e.d. om te gaan) en Arya gaat dan ook echt de stok niet pakken maar omdat ze puur al diezelfde richting op wilde als de stok, ging die teef flink tekeer op haar want die accepteerde Dat al niet, dat ze in diezelfde richting wilde gaan waar de stok naartoe werd gegooid. Ik ben dus echt echt geen fan van speeltjes/stokken/ballen met andere honden erbij. Ik snap het nooit zo goed waarom er speelgoed moet zijn wanneer mensen met de honden onderling dingen ondernemen.

Als ik hier in het grote losloop zie hoe vaak mensen dan met groepen bij elkaar stokken gaan gooien, of balletjes e.d ook wanneer er verschillende vreemde groepen elkaar kruisen/passeren… ik houd m’n hart vast elke keer. Ik snap dat echt niet. Maar als je hond ook telkens alles van anderen afpakt zou ik resoluut dit afkappen, je hond begrenzen en ook aan de rest erbij vragen of er geen speeltjes meer mee gaan op wandeling, bij samenkomen van de honden. Want op deze wijze gaat het er niet echt eerlijk aan toe en dan kun je het beter voorkomen. Met pech komt ie ook een keer een andere hond tegen die echt heel duidelijk gaat zijn dat het niet oke is. De meeste geven dit al vroeg aan met grommen en lichaamstaal maar als hij het zo gewoon word dat hij kan door gaan tot afpakken bij veel andere honden heb je kans dat hij bij een verkeerde hond die signalen dus al gaat negeren en dan kan het goed fout gaan.

Wanneer er tzt een pup bij komt, ben je thuis zelf ermee bezig en niet afhankelijk ook van andere eigenaren en andere honden. Dan kun je begeleiden mocht het niet vanzelf loslopen. Maar zoiets kan tijd nodig hebben ook. Vaak regelen ze het dan zelf wel, en zo niet, begeleid je zelf maar dat is op zaken vooruit lopen ook. Die situatie is sowieso anders weer tov nu met andere honden, als wanneer je 24/7 een pup erbij hebt tzt. Dat ga je in ieder geval niet perse aanleren zoals het nu gaat met andere honden erbij waar hij vrij intensief bezig is met afpakken e.d. Dat zou ik echt niet meer toelaten dan in jouw geval. En dit zou ik dan gewoon wanneer er een pup is in de toekomst aankijken en ‘aanpakken’.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 02-01-24 15:25, in het totaal 7 keer bewerkt

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 15:17

Jeetje Leo wat aso... vreselijk dat soort mensen. Je kunt je toch wel even 10 tellen inhouden....
Lekker voorbeeld van opa ook aan kleinzoon :+

Wat fijn Pien! Evi heeft haar éénjaars check vorige week ook gehad!
Door alles van afgelopen jaar veel stress bij de DA, maar dat snap ik ook wel :(:)

Hier wordt ook niet echt met speeltjes gespeeld als er een andere hond is. Denk ook ergens dat het vrij natuurlijk gedrag is om liever het speeltje van de andere hond te pakken dan die van zichzelf :))
Maar snap dat als er een pup bijkomt hij toch zal moeten delen. Geen idee hoe je dat het beste aanpakt dan.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 15:41

cursebreaker schreef:
Ik gebruik in de regel ook geen speelgoed/stokken/ballen bij andere honden. Alleen bij zeer bekende honden zoals bij onze Golden vriendjes, gooit de eigenaar met stokken soms - doe ik zelf niet want ik ben sowieso geen fan van stokken - en dan spelen de honden onderling wel. Als Arya ‘m dan als eerste heeft, gaat ze weg rennen en uitdagen maar andersom zal Arya nooit een speeltje of stok van een ander (durven) afpakken wanneer ze deze in bezit hebben (ondanks dat haar golden vriendjes dat juist Wel leuk vinden en naar haar toe komen met stok in de bek zodat ze ‘m vast kan pakken maar dat doet ze niet omdat ze te veel ervaring heeft met andere honden die onwijs naar doen als ze iets vast hebben dus dat wil ze op voorhand al vermijden, die kans op conflict). Maar als ze haar eigen bal heeft is ze wel echt bezitterig dus dat doe ik ook gewoon niet, ook met bekende honden niet - ook voor haar zelf gewoon helemaal niet fijn om dan zo rond te moeten lopen met constant bezig willen zijn ermee en weg willen houden van anderen.

Maar met andere meer onbekendere honden vind ik met balletjes, stokken, speelgoed e.d. spelen echt ontzettend onhandig en raad het ook echt af om dat toe te staan van alle partijen. Dat is vragen om problemen.

Zo heeft Arya eens een keer heel onredelijk van een andere teef flinke correctie gehad, waarbij ze ook nog met pech vast zat tussen die hond en een bankje buiten waardoor die teef flink door ging en dat vond ik echt vreselijk, want het was zo onterecht en te voorkomen ook, zo onnodig. Die eigenaar was uit het niks met stokken aan’t gooien (zijn honden waar we eerder wel eens mee liepen, maar het zijn intense honden die heel duidelijk zijn met correcties en gedragingen; wolfhonden en Tamaskan’s, maar niet zodanig vaak dat ze nu onderling zo Oke waren met elkaar om met speeltjes e.d. om te gaan) en Arya gaat dan ook echt de stok niet pakken maar omdat ze puur al diezelfde richting op wilde als de stok, ging die teef flink tekeer op haar want die accepteerde Dat al niet, dat ze in diezelfde richting wilde gaan waar de stok naartoe werd gegooid. Ik ben dus echt echt geen fan van speeltjes/stokken/ballen met andere honden erbij. Ik snap het nooit zo goed waarom er speelgoed moet zijn wanneer mensen met de honden onderling dingen ondernemen.

Als ik hier in het grote losloop zie hoe vaak mensen dan met groepen bij elkaar stokken gaan gooien, of balletjes e.d ook wanneer er verschillende vreemde groepen elkaar kruisen/passeren… ik houd m’n hart vast elke keer. Ik snap dat echt niet. Maar als je hond ook telkens alles van anderen afpakt zou ik resoluut dit afkappen, je hond begrenzen en ook aan de rest erbij vragen of er geen speeltjes meer mee gaan op wandeling, bij samenkomen van de honden. Want op deze wijze gaat het er niet echt eerlijk aan toe en dan kun je het beter voorkomen. Met pech komt ie ook een keer een andere hond tegen die echt heel duidelijk gaat zijn dat het niet oke is. De meeste geven dit al vroeg aan met grommen en lichaamstaal maar als hij het zo gewoon word dat hij kan door gaan tot afpakken bij veel andere honden heb je kans dat hij bij een verkeerde hond die signalen dus al gaat negeren en dan kan het goed fout gaan.

Wanneer er tzt een pup bij komt, ben je thuis zelf ermee bezig en niet afhankelijk ook van andere eigenaren en andere honden. Dan kun je begeleiden mocht het niet vanzelf loslopen. Maar zoiets kan tijd nodig hebben ook. Vaak regelen ze het dan zelf wel, en zo niet, begeleid je zelf maar dat is op zaken vooruit lopen ook. Die situatie is sowieso anders weer tov nu met andere honden, als wanneer je 24/7 een pup erbij hebt tzt. Dat ga je in ieder geval niet perse aanleren zoals het nu gaat met andere honden erbij waar hij vrij intensief bezig is met afpakken e.d. Dat zou ik echt niet meer toelaten dan in jouw geval. En dit zou ik dan gewoon wanneer er een pup is in de toekomst aankijken en ‘aanpakken’.

Ik snap helemaal wat je zegt hoor! Daarom vraag ik tegenwoordig ook altijd of speeltjes weggelegd kunnen worden.

Maar bijvoorbeeld afgelopen weekend waren we in de tuin met de samojeed en daar liggen na die stormachtige dagen veel kleine takjes (de grote had ik al weggehaald). Dat werd dus ook al een dingetje. Gelukkig heeft het niet tot escalaties geleid en zijn we weer uit het achterste deel van de tuin met veel takjes gegaan.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 15:46

Ja soms kun je ook niet alles voorkomen inderdaad, zoals die situatie wat je net beschrijft.

Wat je dan zou kunnen doen is hem zelf aanleren dat er überhaupt niet met stokken gespeeld word buiten bv? Of dat je er een soort stop-knop op gaat zetten en dat als je aangeeft dat er niet gespeeld mag worden (met stokken), dat ook goed is en hij maar wat anders moet gaan doen (zodat hij gewoon tijdelijk niet mag spelen).

Je zou dan bv kunnen gaan proberen af te leiden, en proberen te timen dat je dat doet voordat hij idd in die spel focus komt (mocht hij al in die focus zitten, dan fysiek gewoon proberen weg te halen tot er weer rust is zoals je nu inderdaad gedaan hebt :j). Gaat heel lastig en intensief zijn met pech, maar meestal leggen ze linkjes wel snel en als je dat even consequent volhoud, ben je er snel. Maar je ziet dat je toch al snel in ieder geval andere manieren vind om het dan op te lossen, zoals in dit geval dan uit dat deel van de tuin weg te gaan bv :j

edit:
Ik had al prive gereageerd natuurlijk, maar echt onwijs kl*te Leo met wat er gebeurde bij jullie ook nu. Arme Fitzie -O- Blijft zo ongelooflijk poedersuiker dat je zo machteloos bent soms met deze dingen en dat andere mensen gewoon vaak 0 rekening houden met je is echt vreselijk verdrietig :( _understatement.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 16:01

cursebreaker schreef:
Ja soms kun je ook niet alles voorkomen inderdaad, zoals die situatie wat je net beschrijft.

Wat je dan zou kunnen doen is hem zelf aanleren dat er überhaupt niet met stokken gespeeld word buiten bv? Of dat je er een soort stop-knop op gaat zetten en dat als je aangeeft dat er niet gespeeld mag worden (met stokken), dat ook goed is en hij maar wat anders moet gaan doen (zodat hij gewoon tijdelijk niet mag spelen).

Je zou dan bv kunnen gaan proberen af te leiden, en proberen te timen dat je dat doet voordat hij idd in die spel focus komt (mocht hij al in die focus zitten, dan fysiek gewoon proberen weg te halen tot er weer rust is zoals je nu inderdaad gedaan hebt :j). Gaat heel lastig en intensief zijn met pech, maar meestal leggen ze linkjes wel snel en als je dat even consequent volhoud, ben je er snel. Maar je ziet dat je toch al snel in ieder geval andere manieren vind om het dan op te lossen, zoals in dit geval dan uit dat deel van de tuin weg te gaan bv :j

edit:
Ik had al prive gereageerd natuurlijk, maar echt onwijs kl*te Leo met wat er gebeurde bij jullie ook nu. Arme Fitzie -O- Blijft zo ongelooflijk poedersuiker dat je zo machteloos bent soms met deze dingen en dat andere mensen gewoon vaak 0 rekening houden met je is echt vreselijk verdrietig :( _understatement.

Ja zoiets ga ik inderdaad mee oefenen. Heb ook de tip gekregen van een fijne fokker om in een gecontroleerde setting een andere hond op een speeltje te laten kauwen, beide honden aan de lijn en dan Nori te belonen als hij wegkijkt van het speeltje. Om zo een positieve associatie te creëren tussen met andere hond die een speeltje heeft en hem te leren dat hij daar niet altijd wat mee hoeft. Wellicht kunnen we hier op de hondenschool ook nog eens aan werken.

Heb trouwens ook een keer zo’n vreemde situatie gehad. Liep in het bos en er kwam een dame voorbij met een teckel, die liep los. Het was een soort t-splitsing en ik ga een beetje uit de weg staan om haar rustig te laten passeren, want ik wilde de richting in waar zij vandaan kwam. Ze komt voorbij en de teckel besteed geen aandacht aan Nori. Ze is 10 meter verder en gooit een stok terug richting ons waardoor die teckel ook weer in onze richting gerend kwam 8)7
Nori natuurlijk helemaal aan…

@Leo, echt heel naar inderdaad! Zoiets is ook mijn grootste angst dat we in zo’n situatie terecht komen. En het is dan ook volkomen logisch als een hond daar trauma’s van oploopt. Mensen lopen daar al trauma’s van op!

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 16:22

Hier een kelpie die alles goed vind, een pittige teef met voedsel/speeltjesnijd en tevens een pup met voedselnijd.

Vanaf begin gewoon heel consequent geweest. Pup en kelpie weten over het algemeen dat ze bij teef vandaan moet blijven.

Al had de pup gisteren ineens 3 snacks ipv 1 _O- Kleine ding heeft wel lef :')

Maar dan pak ik het hem gewoon af en geef ik het weer aan de rest. En dan hou ik hem goed in de gaten, want hij weet heel goed dat het niet mag. Een flinke Pas op Rush, is dan voldoende. En dan kijkt ie mij keer brutaal aan, maar dan laat ie het wel.

Heerlijk karakterdier is het <3
Afbeelding

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 00:47

Hi, mag ik hier aansluiten? Wij hebben sinds kerstavond ook een hond. Voor mij is het mn eerste hond en ik vind het nog best wennen. We hebben een Golden retriever en ze is super lief. Zindelijk maken is nog best lastig. Ze is buiten zo snel afgeleid dat ze dan vergeet haar behoefte te doen. Ze is pas 9 weken oud en heet Yfke.
Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 08:06

Welkom!

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 10:44

Ach Yfke <3 Welkom hoor!!

Op kerstavond heb ik corona opgepikt en mn vriend na een paar dagen uiteraard ook aangestoken :+ Dus wij zijn op oudjaarsdag gewoon vroeg naar bed gegaan. Om 00:00 heb ik de gordijnen open gehad om even vuurwerk te kijken en daarna vond ik het wel weer best haha. Ves mag met oud en nieuw op bed slapen en daar heeft ze heerlijk van genoten. Ze is niet bang van vuurwerk dus ze lag languit te pitten <3

Dit jaar starten we met een start to detect cursus en daar hebben we ook veel zin in! Oh en ze is loops aan het worden. Haar tweede keer, in maart wordt ze twee :P

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 10:53

welkom onpaard, wat een schattige pup is Yfke <3

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 11:46

Welkom Yfke en onpaard!

Fijn Flux, dat ze niet bang is van vuurwerk, dat scheelt een boel. En beterschap! Zo'n cursus klinkt ook heel tof, ik wil eigenlijk alle cursussen die er zijn wel doen met Meeko :D lijkt me zo tof.

Meeko had zonet een mooi succesvol eerste autoritje-met-mij-alleen naar de dierenarts, en we zijn ook heel 'blij' dat bleek dat inderdaad zijn anaalklieren te vol zaten na de eerdere diarree-periode, en dat dat mogelijk zijn onrust en happen naar zijn achterwerk/staart veroorzaakt heeft. Hopelijk heeft ie dan nu weer rust. Hij was ook voor zijn doen best rustig bij de dierenarts, heel tevreden <3

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 14:43

onpaard schreef:
Hi, mag ik hier aansluiten? Wij hebben sinds kerstavond ook een hond. Voor mij is het mn eerste hond en ik vind het nog best wennen. We hebben een Golden retriever en ze is super lief. Zindelijk maken is nog best lastig. Ze is buiten zo snel afgeleid dat ze dan vergeet haar behoefte te doen. Ze is pas 9 weken oud en heet Yfke.
[ [url=m/XsKHY9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Welkom!! Wat een dotje!

Wat ons hielp in het zindelijk maken was behoefte in eerste instantie op een vast plekje in de tuin laten doen. Na ieder slaapje, spelen, eten enz. structureel pup op dat plekje zetten. Scheelde naar voor het huis lopen, geen afleiding en voor de nacht ook prettig.
Binnen 3 dagen zat hij voor de achterdeur als hij moest. Natuurlijk horen ongelukjes er nog steeds bij hoor, want je mist ook nog wel eens een signaal of de pup is gewoon te snel. :+
Lopen deden we nog steeds op gezette tijden maar hebben we in het begin bewust echt losgekoppeld van de zindelijkheidstraining. De link behoefte = buiten was al snel gelegd zo en het verschoof zich vanzelf naar de wandeling. Het plassen in de tuin heeft hij na een paar maanden ook nooit meer gedaan.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 14:58

Meeko wist heel goed dat er buiten geplast werd, maar ook al zetten we hem steeds buiten na slaapje/spelen/eten, hij plaste net zo lief in huis. Maar we hebben nu ongelukvrije dagen <3, dus het gaat echt de goede kant op.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 15:01

Iedere pup zal er zijn eigen tempo in hebben en dat is ook prima. Uiteindelijk komt het vast goed :D

Overigens als we hem binnen zagen plassen tilden we hem op zonder er verder iets over te zeggen en zetten hem dan ook op het plekje in de tuin met de woorden "plasje doen".

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 15:03

Het heeft ook gewoon z’n tijd nodig. Zeker met een pup die er pas net is. En de aanpak, structuur e.d. is zo afhankelijk per individu wat werkt en wat je voorkeur heeft. Plus dat je je hond moet leren kennen en signalen moet leren lezen nog. Dus enige vorm van acceptatie dat er gewoon de eerste weken sowieso ongelukjes zijn, hoort er wel bij. Maar het is zeker even zoeken wat werkt voor jezelf en je hond als individu.

Wij hielden structuur aan, vaste volgordes een beetje van alles, maar wij hadden ook gewoon ongelukjes wel nog steeds - dat was dan vooral omdat we gewoon signalen te laat zagen en dat is een stukje wat je niet kunt forceren; dat heeft gewoon ook tijd nodig, want je moet je hond leren kennen. Ik weet het niet meer precies maar sowieso na het slapen gingen we altijd meteen naar buiten en uiteraard lekker belonen elke keer. Wij hebben niet gewerkt met pads in huis of de tuin, maar maakten gebruik meteen van het gras buiten en dat werkte voor ons en Arya prima, die had ook nooit moeite met buiten haar behoeftes te doen dus dat hielp wel, voor sommigen kan dat wel spannend zijn soms. Maar dat is ieders eigen voorkeur ook natuurlijk. We hebben gewoon vanaf het begin meteen buiten alles laten doen en de ongelukjes voor lief genomen en met 3,5 week was ze helemaal zindelijk. S nachts was ze vanaf de tweede nacht gewoon hele nacht droog (wel met wakker worden meteen optillen en pas neerzetten op het gras buiten haha)