Ik weet inmiddels dat ik voor minimaal 300-400 liter moet gaan haha
PanamaD
Geplaatst: 04-06-16 23:31
Helaas hier slecht nieuws... 1 van de sluiers drijft naar boven op zn zij/rug. Ingelezen op internet en zit nu in een bak ondiep water met wat plantjes waar ik hem onder stop. Arme beest vocht echt voor zn leven.
Hoop echt dat hij het haalt maar heb er een hard hoofd in
Iemand nog tips? Las dat zuurstof steentjes erbij doet goed is?
Morgen ochtend ververs ik het water weer (water uit aquarium) 2 keer per dag en dan hopen dat die arme stakker het red ...
Wortelsussie, ik denk niet dat die het gaat halen. Zou mij niet verbazen als dit het gevoel is van inwendige vergroeiing namelijk doordat de bak waarin je ze houdt te klein is.
Kan het niet liggen aan de temperatuur? Mijn aquaria zijn echt mega warm met dit weer, misschien trekt de goudvis dit niet?
ellepel
Geplaatst: 05-06-16 08:10
Heeft het visje de nacht gehaald? Is dat de vis die laatst ook al wat vreemd deed bij jou?
Heb je nog wat veranderd met de pompen,jij had toch twee verschillende En had jij je waterwaardes oog laten testen toen? Ach weet je, waarschijnlijk kom je erniet achter, je doet in elk geval je best voor ze
Ik had afgelopen week ee dode garnaal, ook sneu eigenlijk Was nog een kleintje trouwens
PanamaD
Geplaatst: 05-06-16 10:01
Hij is de nacht 'goed' door gekomen. Zwemt een beetje rond maar kruipt wel steeds weer onder de plantjes om te rusten.
Dit is (helaas) niet de vis die misvormt is maar juist in mijn ogen de sterkste is.
Ze lagen de afgelopen tijd wel veel op de bodem en kwam weinig uit, beide vissen.
Jip ik ben die muts met 2 verschillende pompen en wil deze week dan ook officieel een goede pomp hebben. Moet ik nog goed in geadviseerd worden voordat ik een flop koop.
Water waardes heb ik nog niet gedaan. Heb wel de bak vrijdag (toen ik hem zag tobben) vervest 1/3 eruit gehaald en kouder water bij gedaan. Zal even meten hoe warm het er nu is.
De temperatuur is bijna 24 graden dat is best warm! Kan ik dan het best het water elke dag deels verversen en koud water bij doen?
Ik zou er geen koud water bij doen, vorig jaar is menig aquarium gesneuveld doordat het glas de snelle temperatuursdaling niet aan kon, zou zonde zijn als dat je overkomt.
Mijn vissen hebben met 25 graden nergens last van, zelfs de appelslakken lijken het prima te vinden. En dat terwijl die een tijdje zich niet fijn gevoeld hebben als het alleen al 24 graden was en ineengedoken op de bodem bleven zitten.
Verversen met koud water is mij verteld dat de vissen dan sneller eitjes gaan zetten? met warmere temperaturen zou ik wel iets vaker wat water verversen denk ik, ik doe nu wekelijks ongeveer 20%. En dan met lauwwarm water
ik heb thuis de bakken allemaal op 24 graden staan.
Omdat ik genoeg ellende heb gehad met ziektes, en het zo prima gaat. Elke keer als ik de temperatuur terug schroefde had ik na een paar dagen weer vissen die zich niet lekker voelde. En ze doen het prima op die temperatuur, dus waarom terug schroeven?
Hoelang raden jullie mij aan om de vis apart te houden in ondiep water? Hij zit nog wel veel onder de planten maar zwemt ook weer rond. Zal ik hem nog een nacht of dag daar houden?
ellepel
Geplaatst: 05-06-16 20:30
Heb je gelijk in. Vissen wennen er natuurlijk ook aan he. zou t dan zo laten ja. ik heb de bakken een tijd op 21 gehad, en nu sinds een maand op 24. Gaat ook prima
En ik ben juist van 24 naar 20 gegaan, omdat ik veel gelezen heb over dat mensen hun bak over het algemeen te warm houden en dit de levensduur vd vissen verkort. Ik heb het gewoon geprobeerd, en alleen mijn kuhlii's verbleken bij 17/18 graden, dus voor kuhlii's is het voor mij minimaal 19 graden. Op die manier krijg ik de seizoenen ook een beetje in mijn bak, winter/voorjaar 20 graden, verwarmingselement eruit en op zijn beloop laten. Dan koelt het rond het najaar weer af en dan gaat het element er weer in.
En wat Ellepel zegt met eitjes afzetten met kouder water klopt, dan boots je de natuurlijke omstandigheden na tijdens regen, dan koelt het water ook af. Maar als je water 29 graden is, kan het glas breken als er direct naast het glas koud water gegoten wordt. Maar als je er bv 25 graden van maakt kan het glas dit wel hebben
Wat vinden jullie van speciekuipen buiten met vis erin? Dat ga ik als ik terug ben uit Canada sowieso proberen met Platy's, endlers, de Celestichthys margaritatus (rasbora galaxy) en de Tanichthys albonubes (Chinese danio)
ellepel
Geplaatst: 05-06-16 21:40
Ik heb er vroeger goudvissen en shubunkin, hoe ze ook heten haha in gehad. Water werd erg snel groen en weinig zuurstof,dus dat moet je sowieso er in doen
Er is zoveel verschillende info over aquaria he Mij is ook aangeraden om om het kwartaal de bakken op een andere temperatuur te zetten,dst zou ook de levensduur verlengen
Kijk nou
Grote helena,met baby op stap
Oh en nog meer babys
2 kleine zwaarddragers, een mooie wagtail en die andere is erg licht, denk een neon,met als mama
Ik heb mijn water goed laten testen ivm sterfte van de sumatraantjes, alles was echt kei prima! Ze snapte er ook niks van. Als die andere ook verhiemelen krijg ik 5 nieuwe.
@Spruit: je ava is echt geweldig Kan niet wachten tot mijn 2 baby goaties mee mogen!!!
Helena's!!! Hier ook gehad, nuttige diertjes, hebben de slakkenplaag overwonnen. Goh, wat een verschil in temperaturen hier zeg?
En discodip aan de hemelende sumatraantjes. Geen ziekte in het water?
Hier vanmiddag toch het water laten testen, ik had 70% vd vissen aan het luchthappen en de nitriet en nitraatwaardes waren prima. Uiteindelijk bleek de fosfaat niet in orde te zijn, dus kon alsnog een derde deel water verversen
Anoniem
Geplaatst: 05-06-16 23:54
Ellepel, cool De tobbe komt dan sowieso niet in de zon te staan, lekker veel snelgroeiers erin, eendekroos, kleine lelie En inderdaad, de info is overal verschillend en soms frustrerend dat niet te achterhalen valt wie 'meer gelijk' heeft. Ook omdat het vaak allemaal wel werkt bij verschillende mensen. Daarom heb ik zelf ook geprutst met de thermostaat, want op internet is over de Pangio Semicincta (Kuhlii) te vinden dat hun temperaturen tussen de 21 - 26/23 - 28/25.5 - 28/22.5 - 30.0 ° C moet zijn. Zoals je ziet al hele verschillen, maar ik weet nu dat de laagste temperatuur waar ze zich in kunnen handhaven 19/20 is. Scheelt al 3 tot 5 graden met sommige andere bronnen!
Super, die mini-helena ^^
DiscoDipp, dankje! Geiten zijn cool Op mijn werk zitten ze nu net weer twee weekjes buiten, heerlijk vinden ze het! Stel draken Moet de klauwen nog bekappen voordat ik weg ga, daar zijn ze meestal minder van gecharmeerd..
PanamaD
Geplaatst: 06-06-16 17:04
Waterwaardes gemeten maar geen idee wat het betekend! Niet alle zijn goed als ik het begrijp maar wat het inhoud??
Edit, bak verschoont en had nieuwe plantjes gekocht ziet er weer netjes uit. De zieke vis er weer bij gedaan hij was erg levendig en mket weer naar boven zwemmen ipv dat hij vaNzelf naar boven drijft. Zodra ik zie dat het weer mis gaat gaat hij weer terug
Kunnen mooi tussen de planten verstoppen.
Laatst bijgewerkt door PanamaD op 06-06-16 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Ik heb een zomer Chinese danio's in een speciekuip buiten gehad, die deden het prima. De katten konden de bak alleen niet met rust laten dus die zijn later na een aquarium (en nog later naar een vijver) verhuist.
Geiten zijn sws cool! Kan mijn huisgeit niet meer missen! En nu we het toch over geiten hebben
Dit worden waarschijnlijk mijn 2 nieuwe babys broertje en zusje, als er nog een geitje word geboren dan kan het zijn dat we toch 2 geitjes pakken..
ellepel
Geplaatst: 06-06-16 20:20
Wortelsussie, er zit toch een gebruiksaanwijzing bij die test die jij hebt? Daar word wel uitgelegd wat alles in houd . Bij mijn test, esha, is ook zoiets als wat jij hebt is de bovenste nitriet,als dat bij jou ook zo is dan is het wel wat te hoog.
Maar typ in wat je hebt op google en daar staan ook wel gebruiksaanwijzingen op, en op verschillende fora ook vaak wel uitleg van een en ander. Als er afkortingen op je buis staan staan,kun je die ook opzoeken. Maak er maar een studie van haha
Je vissen zitten mooi vind ik Kennisje van me heeft echt waar ,nog steeds 2 goudvissen in een plastic bakje van 20 liter zitten Ze weigert ze er uit te halen,zegt dat ze al jaren zo zitten en zich prima vermaken. Dus dan is die 60 cm juist heel mooi toch Mooi bakkie.
Geiten, uh ja leuk maar ze moeten echt niet mekkeren,want dat vind ik irritant. Heb vroeger twee toggenburgers gehad !
Ik heb 8 weken lang gewerkt op een geitenbedrijf, 500 stuks De kleintjes zijn erg leuk en zijn ook makkelijk op te tillen en op de goede plek te zetten, maar de volwassen geiten Ik ben gelovig opgevoed maar màn, wat heb ik op ze staan vloeken zo nu en dan
DiscoDipp, ander laat je het bokje castreren als de balletjes ingedaald zijn als er niet nog een geitje geboren gaat worden Weertjes (gecastreerde bokken) zijn lekker simpel en lief