Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 12:43

Misschien dat hier iemand een idee heeft. Had al wat gegoogeld maar met weinig resultaat.
Wij hebben 5 hennen en 3 daarvan lijken wel een beetje ziek.
Ze zijn soms lusteloos en oogjes erg moe. Ook gapen ze een soort van steeds en lijkt de krop vol te zitten. 1 heeft het het ergst. Die wankelt ook erg met lopen. De andere 2 lopen nog wel normaal rond.
Ze drinken wel water.
Het lijkt alsof het eten in de krop vast zit.

01San

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 13:18

Hoi! Toevallig iemand hier interesse in verplaatsbaar kippengaas ? Stuur maar pb :)

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 13:40

AnnaXBoy het kan gaapworm zijn. Even langs de da voor een kuurtje

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:45

Ik denk dat het de ziekte van Marek is. Het kuiken die het het ergst had gaat het ook niet meer redden. Die andere weet ik niet.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 12:28

Marek kan een krop verlamming veroorzaken. Hoe oud zijn de kippen en welk ras?
Je kan marek niet genezen en volledige diagnose os pas na autopsie te bepalen

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 13:03

Ze zijn denk ik 2 maanden oud ongeveer en sebright kuikens. Lees ook dat die daar extra gevoelig voor zijn.
Het ziet er ook uit als een krop verlamming en de pootjes werken ook niet meer.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 16:04

NenaC schreef:
Zo je foto's kunnen maken van een close up van de kopjes, de nekveren en de staarten? Dan kan ik het wel redelijk beoordelen.

Hier dan alsnog, een week later :+ :+
De witte
Afbeelding

Afbeelding

Lichtgrijze

Afbeelding

Afbeelding

Donkergrijze

Afbeelding

Afbeelding

15/16 weken oud nu allemaal. Er is nog niet veel veranderd.... Hopelijk zijn er minder hanen dan ik zelf denk :+

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 21:24

AnnaXBoy schreef:
Ze zijn denk ik 2 maanden oud ongeveer en sebright kuikens. Lees ook dat die daar extra gevoelig voor zijn.
Het ziet er ook uit als een krop verlamming en de pootjes werken ook niet meer.

Dan is de kans groot dat het marek is.
Snel.uit hun lijden verlossen. Dit is ongeneeslijk

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 23:47

Helemaal gelijk in maar dit vind ik lastig. Om toch een diervriendelijke manier (snel en zo weinig pijn) en voor mij niet al te luguber.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 09:40

Rivendell schreef:
@riddershow, bedoel je haan of hen? Beide, maar bij de brahma kan ik het nog niet zien

Ik bedoelde ras... Maar het zijn brahma's?

Jammer dat je zo ver weg woont... Je komt vast niet wat meer naar het oosten of wel?

Mijn broed eieren zijn weer niet uitgekomen. En ik wete niet wat de oorzaak was, want met het laatste schouwen (16/17 dagen) zaten er gezonde kuikens in (die duidelijk leefden)... Netjes de laatste 3 dagen het vochtgehalte verhoogt, maar niks uit gekomen :n

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 10:52

En op dag hoeveel zit je nu?
En beweegt er nu niks meer?

ekelienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:09

is er misschien nog iemand die opzoek is naar Serama kipjes?

Hanen en Hennen te koop.
ook mooie koppeltjes
en kuikentjes.

ik woon in brabant.

:)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:22

Riddershow schreef:
Rivendell schreef:
@riddershow, bedoel je haan of hen? Beide, maar bij de brahma kan ik het nog niet zien

Jammer dat je zo ver weg woont... Je komt vast niet wat meer naar het oosten of wel?

Mijn broed eieren zijn weer niet uitgekomen. En ik wete niet wat de oorzaak was, want met het laatste schouwen (16/17 dagen) zaten er gezonde kuikens in (die duidelijk leefden)... Netjes de laatste 3 dagen het vochtgehalte verhoogt, maar niks uit gekomen :n

Ik zit inmiddels op dag 24 dus ze hebben ook al wat meer tijd gehad. :n Ik heb de temperatuur continu in de gaten gehouden en afgezien van het draaien de eieren alleen 2x met schouwen in de hand gehad.

Ik snap het echt niet. Mijn eerste keer dat ik eieren uitbroede (vorig jaar) waren ze allemaal uitgekomen en zelfs een dagje eerder dan verwacht. Nu waren ze met laatste keer schouwen duidelijk nog levendig, maar is er niks uitgekomen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 13:37

Riddershow, mijn verkoop kippen zijn inmiddels allemaal weg.
Wat betreft niet uitkomen:
Ik draai ze door tot ze beginnen met aanpikken. Ik heb keersystemen die je van buitenaf bedient, dus de bak hoeft niet open. Bij.mij heeft het door draaien erg geholpen om meer kuikens te krijgen.
Er kunnen echter meer oorzaken zijn.
Gebrek aan vitamine b bij de ouders zorgt voor zwakkere kuikens. Die komen moeilijker uit.
De laatste dag mag de bak zeker niet meer open. Elke keer open doet het vochtgehalte in het ei dalen. Hierdoor droogt het kuiken van binnen uit.
Wat wel eens wil helpen, is sproeien met een mengsel van lauw water en natuur azijn. De azijn maakt de schaal poreuzer. Dit mag alleen de laatste twee dagen

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 14:40

Riddershow schreef:
Rivendell schreef:

Met welke machine broed je?
Zijn termo en hygrometer geijkt?

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 14:49

Ik ga vanmiddag vier kriel Wyandotte hennetjes (15 weken oud) halen in de kleur die ik graag wil, zilver patrijs.
Maar ik heb in de groep een hennetje lopen met drie kuikens van drie weken.
Kan ik de nieuwelingen erbij zetten of is het beter ze eerst even apart te houden?

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 15:19

Apart houden anders krijg je geheid ziekte als snot :j
Zeker als de ruimte heb zou ik dat doen ik las toevallig vandaag iemand die ze dan een week of 2 apart hield :j

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 15:37

Ik heb een hele simpele. ik moet de eieren zelf handmatig draaien (en daarvoor hem dus even open doen) Dan wordt doordraaien maar de bak niet open doen ook lastig.

Ik heb een thermometer erin liggen om de temperatuur in de gaten te houden. Hij staat ook bij ons binnen omdat ik hem daar beter in de gaten kan houden en de temperatuur stabieler is. Hij heeft netjes 37 graden gehad de hele tijd.

Zullen de kuikens al gestorven zijn of is er nog een kans dat er iets overleeft heeft? Heb het namelijk niet meer aangeraakt v.a. dag 18. (Wel waterpeil in de gaten gehouden)

Of de ouders gezond zijn weet ik niet, heb de eieren gekocht. Ik zit nu te denken of ik nog een setje eitjes koop en dan maar mijn broedse dames een kan geef (omdat het met de broedmachine niet lukt) of verder te zoeken naar kuikens...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 15:56

37 is te laag. Dan duurt het zeker twee dagen langer. Een te lage temperatuur is minder erg dan te hoog.
Ik broed Europese rassen op 37,7 en Aziatische op 38,1

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 16:15

Ahh, overal las ik die temperatuur... Vorige keer was hij te hoog (toen had ik er nog geen extra thermometer bij) en kwamen de kuikens 2 dagen te vroeg uit (maar ja... ze kwamen wel uit... )

Ik lees net iets... als de kuikens langzamer ontwikkelden kan het dus nu zijn dat ik de luchvochtigheid te vroeg verhoogd heb? :x

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 17:25

Ja dat kan. Teveel vocht is ook niet goed zolang ze niet door de luchtkamer heen gepikt zijn.
Je zou ze even snel kunnen schouwen. Als ze nog gaan uitkomen zouden ze nu wel door de luchtkamer heen moeten zijn.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 17:25

Hoeveel m2 moet een volwassen kip eigenlijk hebben?
Deze van ons zitten op een afgesloten stukkie, voor de katten van de buren. Maar ik weet niet of 't genoeg is.
(En ik weet eigenlijk uberhaupt niet welke rassen t zijn)

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 20:45

Ik heb deze tekst gevonden op http://www.kippenforum.nl:

Per m² kan je 3 grote kippen of 5 krielen huisvesten in je nachthok. Dat is natuurlijk relatief, want 5 Hollandse krielen zullen minder plaats in nemen dan 5 Brahma krielen.

*Hoeveel ruimte is nodig per kip in de ren?
Vaak worden er afmetingen gegeven die minimaal nodig zijn om kippen te houden. We noemen het hier op het forum de zgn 'bolknaknorm'. Volgens de bolknaknorm kan je per m² 1 groothoender of 2 krielen houden. Dit zijn echter de afmetingen waarop een fokker zijn dieren houdt tijdens het fokseizoen. Dit kan voor een heel korte periode, maar is zeker niet geschikt voor een permanente behuizing van uw dieren.
Bedenk daarbij ook dat tegenwoordig heel veel kippen die bedrijfsmatig gehouden worden al 4 m² uitloop per kip hebben!

Het is heel belangrijk om te kijken hoeveel uur de kippen in de ren verblijven, veel mensen laten hun dieren overdag of alleen in de middag lekker in de tuin lopen. Als u een mooie grote tuin hebt, en de dieren lopen eigenlijk de gehele dag buiten, dan is een minimale ren eigenlijk voldoende.
Zitten de dieren door allerlei redenen gewoon de hele dag in de ren, dan moet er toch naar een ruimere ren worden uit gekeken.

**De maten hieronder zijn een richtlijn om uit te rekenen hoeveel dieren je op een bepaald aantal vierkante meters kan houden.
Voor de ruimte van de ren gaan wij uit van 3 maten dieren, namelijk echte kriel, middenklasse en hoenders. Dit is beter dan krielen en hoenders, omdat er krielen zijn, die net zo groot zijn als bepaalde hoenders.
Er is een minimum ruimte welke dieren nodig hebben, een gewenste ruimte, en er is een optimale ruimte.
De optimale ruimte is zo groot, dat er zelfs gewoon gras in de ren kan groeien.
De optimale ruimte vergt ook het minste onderhoud.

De oppervlaktes zijn.

Voor krielen:
Dieren van ongeveer 500gr--- tot 750gr

Minimaal
Voor het eerste dier: 3m², voor het tweede dier 2m², en voor elk extra dier 1m²

Gewenst
Voor het eerste dier 4m², voor het tweede dier 3m² en voor elk extra dier 2m²

Optimaal
Voor het eerste dier 6m², voor het tweede dier 4m² en voor elk extra dier 3m²

Voor de middenklasse:
Dieren van 750 gr tot 1500 gr

Minimaal
Voor het eerste dier 4m², voor het tweede dier 3m² en voor elk extra dier 2m²

Gewenst

Optimaal
Voor het eerste dier 10m², voor het tweede dier 7m² en voor elk extra dier 5m²

Voor de hoenders:

Minimaal

Gewenst
Voor het eerste dier 10m², voor het tweede dier 8m² en voor elk extra dier 6m²

Optimaal
Voor het eerste dier 15m², voor het tweede dier 12m² en voor elk extra dier 10m²

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 10:15

Ik heb zo'n standaardwinkelhokje voor mijn kippen waar ze 's nachts in zitten, 2 eigenlijk maar ze kiezen er voor om met zijn zessen op elkaar gepropt in een hok te slapen. Ik vind 3 kippen op een m2 nachthok dan ook erg ruim. Mijn kippen hebben wel zo'n 100m2 ren voor overdag, dan hebben ze alle ruimte die ze maar willen.

Maximus91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 00:08

Iemand interesse in Marans kuikens van ca 6 weken oud? Ik stop met de hobby en geef al het overgebleven en vervolg voer mee.

graag pb