Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 13:08

Heb je dat grote hok dat ik ook heb? Dan wordt het lastig inderdaad...

Is het geen optie in Leeuwarden te gaan wonen?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 13:11

Nee, omdat ik huur momenteel niet aan kan is dat geen optie helaas :c

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:10

Is het dan misschien een idee om Rover bij je te houden en je ratten tijdelijk ergens anders te laten wonen?
Dat je ze dan weer terug neemt als je wel huur kunt betalen?

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 19:10

Goed nieuws Kaus, fijn! :)

De tijd lijkt mij persoonlijk niet zo'n probleem. Het is toch prima als je ze aandacht geeft als je thuis bent? Het scheiden zou ik ook wel serieus in overweging nemen. Eens valt de groep toch uiteen, of het dan nu is of over een aantal maanden/jaren. Dat maakt dan ook niet echt uit.
Maar is het geen optie om een kooi te nemen die weinig grondoppervlakte inneemt, maar wel lekker hoog is? Dan bespaar je een hoop ruimte in de kamer, maar hebben je ratten plek zat.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 20:21

Zoals het nu lijkt ga ik alles even aankijken hoe het zal gaan, en mogen de heren (nu het nog warmer is buiten) in onze overdekte halve schuur staan. Mooi uit de wind, regen, zon etc.
Rovertje kan dan al wel binnen staan tijdens de verbouwing, maar dan hoef ik de heren niet de stress te geven in de verbouwingsherrie te zitten :)
Vanuit daar gaan we weer even verder puzzelen met ze.

Ik heb er aan zitten denken Kaus, maar ja...ergens anders laten onderkomen voor onbepaalde tijd is ook niet gratiesj :n
Zeker niet omdat ik geen vrienden in mijn directe omgeving heb die wel iets doen met ratten :=

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 22:14

Als ik mijn moeder kon overtuigen mocht je ze voor kost en inwoning komen brengen. Maar ik denk niet dat zij het zo'n tof plan zou vinden...

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 09:02

Herkenbaar Tigres! Sinds onze verhuizing hebben we binnen weinig ruimte voor de ratten, waardoor ze nu in de schuur staan.. Ze staan daar prima, maar i voel me er wel heel schuldig over. Ik ben bang dat ze het koud hebben 's nachts (is niet zo, maar dat is een hersenspinsel) en door ons nieuwe werk en hondjes blijft er weinig tijd voor ze over..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 09:11

kooslover schreef:
Het scheiden zou ik ook wel serieus in overweging nemen. Eens valt de groep toch uiteen, of het dan nu is of over een aantal maanden/jaren. Dat maakt dan ook niet echt uit.

Juist wanneer er minder tijd is om ratten aandacht te geven zitten ze beter in een groep. ;) En het gaat om 4 ratten begrijp ik, daar is ook geen onbenullig grote kooi voor nodig. Met een goed ingerichte Jenny ben je al klaar. Als je ze scheidt loopt je het risico dat er eentje overlijdt en er dus eentje alleen overblijft, je weer een intro moet doen enz. enz. En je moet je apart van elkaar aandacht geven/los laten lopen. Kost alleen maar meer tijd en je doet er de dieren ook geen plezier mee.

Overigens is een schuur -tenzij geisoleerd en aangepast- een verre van ideale omgeving van ratten, zeker met de herfst en winter in aantocht. Te veel vocht en kou.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 09:23

De halve schuur is even een tijdelijke optie. Hooguit een weekje of 2 :)
Hmm, zoektocht openen naar een wat smaller hok zou de oplossing kunnen zijn dus? :) Gaan we daar eens even naar zoeken +:)+

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 15:20

Op marktplaats heb je redelijke hokken voor best goedkoop.

Mocht je echter niks kunnen vinden mag je mijn oude hok (te klein voor 4 ratten, maar tijdelijk te doen) wel lenen. Woon niet ver van Leeuwarden (Drachten) dus dat is te doen qua ophalen. :)
Is in goede staat, heb het alleen nog als noodhok voor als één van mijn ratten iets besmettelijks krijgt.

Ik heb deze:
Afbeelding
Maten: 69cm breed, 78cm hoog, 40cm diep.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 08:37

Ik kom even binnen vallen met een tip.
1 van mijn dames was continue verkouden, ze had al een antibiotica kuur gehad en ik gaf haar ook nog dagelijks Bisolvon maar ze bleef snotterig.
Nu heb ik haar een paar keer een klein stukje haring gegeven en het gaat meteen een stuk beter!
Ik dacht ik deel het even ;)

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 09:18

Oh wat grappig, Haring ? Die ga ik onthouden :j

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 10:03

Ze vinden het ook heel erg lekker :9

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 10:09

Heeft iemand nog een tip voor te dikke ratten? Wij hebben drie ratjes waarvan 2 normaal op gewicht zijn maar 1 begint echt dik te worden............Charlie heeft al de bijnaam dikkie dik gekregen -O-

We geven al minder lekkers als voorheen en we houden het voornamelijk bij het voer maar het schijnt niet echt te helpen. Of is dit gewoon een teken dat hij de baas is?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 11:13

Daar heb ik ook moeite mee Allienda. Ik heb 1 dikke rat, 2 gemiddelde en 1 dunne. Bij traktaties krijgt de dikke wat komkommer of pasta en de dunne een hazelnoot of pitjes.
Maar aangezien de dikke hoger in de rang staat en hazelnootjes erg lekker vindt pakt deze gewoon af. Ik haal de dikke eruit en geef de rest dan de vette hapjes. Als die op zijn mag dikkie er weer bij.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 23:08

Ik zou vooral niet eentje gaan houden en de rest wegdoen.. houd er dan minimaal twee...
want als jij ze minder aandacht gaat geven is juist hoe groter de groep is, hoe beter zij zichzelf/elkaar kunnen vermaken.
je wil niet weten hoe een ratje kan wegkwijnen als je ze alleen laat zitten.. ook de oudere vaak slapende dieren..
ik raad je aan een keuze te maken tussen rover + een ander.. (is er eentje waar die goed bij matcht?)
en de andere drie gezamenlijk ergens anders onder te brengen (dan wel tijdelijk)

dan kan je 1 kleinere kooi halen, en ze daar in houden met zijn twee/drie ;)

...
@ dikke ratten..
hier doe ik de dikkerdtjes vaak juist uit de kooi halen als ik de bakjes bijvul..
speel een uurtje met ze en dan heeft de rest al vaak het lekkerst/vettigst eruit geplukt en zit alweer rustig... ;)
dan merk ik dat als de rest niet meer etende is, onze (toen) dikke vent, niet meer de echte drang heeft om snel snel te pakken, te eten, (of te verstoppen voor de rest)...en weer met een soort dwangneurose te gaan vreten/pakken...
die deed vanaf toen heel rustig aan eten ;)

ook een beetje op dieet kan wel hoor,
maar dan moet je inderdaad meer geportioneerd voeren en ze of uit elkaar zetten,
of ze uit de hand geven en goed in de gaten houden wie wat krijgt (bij mij werk ik veel met vers/gedroogde groente/vlees/vis/noten etc. etc.. dat doe ik sws alleen uit de hand geven zodat ik goed in de gate kan houden wie waarvan wat krijgt.. (jongere dieren meer dierlijk etc.)

voor de mensen die weten v/h nestje v/h damejte dat zwanger bij mij binnen kwam,
het zijn allemaal in ieder geval gezonde prachtige diertjes :)
wij zijn wijs geworden dat pap hoogstwaarschijnlijk een siamees is geweest... (dit was een rex & dumbo, en dat is wel terug te zien in de baby's..de andere 2 mogelijke papa's van bij die man... (hij kon zich drie herinneren in de bak waar ze vroeger inzat) waren allemaal geen rex...
en de man die ik erbij mee heb genomen (zaten toen allemaal in een klein kooitje) was een husky gladhaar met normale oren...
een ritten is dumbo en mam is normaal oor..?

Overigens zijn we gebleven bij namen van eten :)
mama zelf is pavlova gaan heten (russisch toetje, ze is russisch gekleurd volgens de rattery die haar is komen opzoeken bij mij.. ook nestje bekeken etc.. al twijfel ik nu tussen mink..? maarja, pavlova is een leuke naam :D )
en haar babytjes krijgen allemaal ook een toetjes naam :j

het andere dametje (wat bij haar zat) is beaufort gaan eten (frans kaasje :P)
ze is uiteindelijk niet volledig kaal maar blijkt een fuzz te zijn...
(de haren zijn deels terug gekomen met oa goede voeding, flink wat (goed) aangekomen in gewicht, juiste vitamine etc. (ipv alleen brood..)

De ritten mannen zijn het ook allemaal super aan het doen, groeien goed etc.
heten nu:
Bacon, Kerrie & Sushi
Ook bij hun zijn de kale plekjes volledig verdwenen...?
Kerrie en Sushi hebben wel overduidelijk gekrulde snorharen + een beetje wavey vachtje... gok dat er toch niet alleen gladhaar in zit..
Bacon is wel volledig gladhaar :)
waarschijnlijk omdat ze daar in slechte omstandigheden zaten en hier alles weer terug is gegroeid, zitten veel lekkerder in hun vel en zijn super sociaal :)

oow, en de volwassen man is volledig ingeburgerd bij zijn volwassen maatjes! :)
Om de 'eet"traditie maar aan te houden heet meneer Cheese Cake :j
Cheese cake bleek later last te hebben van mijt... pffff :(
maar met de juiste pipetjes, poetsen met warmwater van de kooi, vloedkleedspray etc. wassen van de handmatjes en insprayen , is die er helemaal vanaf ;)
voor de zekerheid ook mijn hele huis + kooien gedaan, maar niks meer tegengekomen :)

(erachter gekomen doordat meneer een soort van bultjes op zijn oren kreeg... gelukkig snel behandeld!)

Genoeg gepraat!
even wat rittens fotootjes! :)

Afbeelding

Afbeelding

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 23:39

Dat apart zetten bij het bijvullen is slim! Ik merk dat Grijsje (de dikke) altijd het vette in haar mond propt en zich dan verstopt om het op te gaan vreten.

Het deurtje dicht doen met 2 ratten die eruit willen was te doen. Maar nu ik er 4 heb die maar al te graag wat liefde en eten willen is het een stuk moeilijker. Elke keer zit er wel weer 1 tussen waardoor het deurtje niet dicht kan.
Plato en Socrates zijn volledig tam geworden. Bij get oppakken piepen ze nog wel eens maar ze zitten graag bij me. Echt schatjes <3

Iemand nog een tip voor ratten die te veel vingers proeven? Socrates blijft mijn vingers maar pakken als ik haar laat ruiken. Ik laat het 1 keer toe om te laten merken dat ik niks heb. Daarna zeg ik een strenge 'euh' waarnaar ze stopt. Maar daarna doet ze het weer.
Het maakt niet uit of ik eten vast hen gehouden of niet. Het bloedt niet maar het voelt niet fijn.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 23:55

misschien eens limoensap/citroensap erop doen..?
zo heb ik mijn hond afgeleerd te bedelen aan tafel...
ze zeurde altijd, en een keer een citroen door midden gehaald, klaargelegd tijdens het eten en toen ze zeurde de citroen gepakt en die gegeven.. ze pakte het heel erg snel hebberig aan en beet erop...
ze keek me toch een partij zuur xD
daarna nooit meer wat zomaar gepakt haha, altijd wel 2x kijken /ruiken etc. :P

Misschien werkt het bij ratjes ook wel..?
vaak willen ze te vluchtig wat pakken, terwijl je eigenlijk niks hebt... en dan komt het bijten..
vaak niet echt hard etc. maar toch niet fijn inderdaad..
Heb nooit echt ene gehad die dat deed,
enige wat ik idd zou aanraden is niet meer uit de hand wat geven totdat ze ermee kappen..
je handen goed van te voren wassen (geen etenslucht etc.. ) maar dat doe je al..

entja, dat met even een keer dat doet afschrikken,
zodat ze twee keer gaan nadeken voordat ze 123 in je vingers zitten :P

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 08:42

Ze lijkt op zich niet te denken dat ik eten heb, maar dat mijn vinger eten is. Ze 'pakt' mijn vinger aan en probeert 'm mee te nemen. Echt als een snoepje. Ik heb al geprobeerd handen in bodembedekking te doen en zeep erop zonder af te spoelen maar ze doet het alsnog.
Ik dacht dat het wel over ging omdat Grijsje het in het begin ook deed maar Socrates doet het na een maand nog.
Het is vooral vervelend omdat mensen zeggen 'Bah ratten, die bijten toch?' 'Nee hoor, aai ze maar! ... Nee niet die, die bijt...'.
Maar die citroensap ga ik eens proberen!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 14:35

Mijn rattenkooi 2.1 :))

Afbeelding

Afbeelding
Camera stil houden is moeilijk... Ahum :')

Afbeelding

Wat er in staat:
Boven: 2 verdiepingen en de grote plaat. Hangmat, hangmandje met doekjes, sputnik, voerbakje, emmertje met muts, touw, houten huisje, 2 drinkflesjes.
Onder: 3 verdiepingen, voerbakje, hangkubus, sputnik, hanghuisje van Ikea en op de bodem 4 tunnels.

Als dat geen mooi leven is als rat :D

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 15:29

Jouw kooi is wel echt tof hoor! Is het alleen niet heel ingewikkeld schoonmaken?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 15:41

Dankje :D
Gaat eigenlijk vrij makkelijk.
Ik haal alle fleece dingen eruit (het grote bodemstuk kan het fleece vanaf) en dat stop ik allemaal in de wasmachine. Dan maak ik de plankjes schoon en haal ik de vieze bodembedekking eruit. Huisjes en haakjes afwassen en dan kan alles er weer in.
Kost me ongeveer 1,5 uur per keer denk ik.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:08

Haha ik wilde het net vragen over al dat fleece!
Heb jij nog iets onder dat fleece zitten voor stevigheid op je zelfgemaakte verdieping? Ik heb namelijk vrij groot gaas (ze hadden niks stevig kleiners) gekocht, en 1 laagje fleece is daarop dus echt niet genoeg..
En ze gaan er vaak ook aan knagen waardoor er grote gaten in komen.. \

die haken voor een douchegordijn zijn ook heel slim zeg!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:07

Ik heb een soort schuimrubber (beetje yoga matje idee) verpakt in een tafelzeil als zacht iets. Daar omheen zit een fleecehoes die ik er af kan halen door middel van een rits.
Ik vond alleen gaas ook te hard.
Dit voelt gewoon alsof ze op iets zachts lopen, je voelt het gaas niet.
Ik heb nog wel 2 gaas dingen. Éen klein ding waar ze eigenlijk niet op lopen, en en grote zwarte ding onderin. Daar lopen ze ook nauwelijks op dus daar heb ik niks op.
Knagen doen mijn nieuwe ratten ook. Ik maak gewoon een nieuwe hoes als ie kapot is. Kost misschien 2 euro in totaal :D

Door het fleece te wassen ruikt het lekker, dus ruikt het hok ook lekker :D
Het gaat alleen wel sneller stinken...

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:08

Zet je dan ook zelf zo'n rits erin? Wat knap, dat kan ik niet :+