Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 11:05

Vanaf hier ook de beste wensen!

Vooral djes vond het wat lastig maar met gevulde kongs en kauwplaten er goed doorheen gekomen gelukkig.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 11:27

Gelukkig nieuwjaar allemaal!

Evi heeft het echt fantastisch gedaan. Was helemaal prima nog de hele dag, om 11u ook gewoon uitgelaten tijdens het knallen.
Om 12u kreeg ze een snuffelmatje en daarna ging ze lekker liggen. Wij konden ook gewoon naar buiten & vuurwerk kijken, ze is half uurtje alleen geweest. Kon op de camera zien dat ze gewoon lekker lag.

Zo blij mee! Ik vond het zelf spannender dan zij denk ik _O-

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 11:30

Hier vond de kleine man, het vooral gezellig. Normaal ga ik rond half 10 naar bed. Dus Rush mocht opblijven :')

Afbeelding

Gisteren met uitlaten vond hij eerste knal, klein beetje spannend. Maar toen hij zag dat Max niet reageerde, was het gelijk goed.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 11:30

Iedereen de beste wensen voor 2024! **\O/**

Wij hebben echt een zwaar oud & nieuw gehad. Jip was de gehele dag in volkomen stress, paniek en niet bereikbaar ondanks nood medicatie. Ik ben gewoon gesloopt van het managen, voorkomen dat hij het het halve huis afbrak en steunen.

Volgend oud&nieuw gaan we toch maar weer inzetten op medicatie denk ik. En ik ga mij de komende maanden toch maar oriënteren om hem met oud&nieuw toch maar eens weg te brengen naar een vuurwerkvrije opvang. Want eerlijk, dit ga ik niet nog een jaar doen. Of we gaan ergens heen, maar dan zit ik alleen met oud&nieuw :')

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 11:31

Maisie had er heel veel moeite mee. Na de middag eigenlijk niet meer buiten durven plassen -met als resultaat een plasje binnen. En rond/na 12 was ze zo onrustig dat ze dr yakstaaf overal heen sleepte maar nergens ging liggen. Pas rond 1u werd ze rustiger. Rond 3u durfde ze wel weer dr behoeftes te doen. Nu wel weer oké volgens mij. Heb echt medelijden met dr :(

Ondanks medicatie…. Dus volgend jaar maar een rustig plekje opzoeken en tot die tijd goed trainen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 11:47

Fitz ging wisselend. Thuis is het ieder jaar verschrikkelijk oorlogsgebied dus we zijn net als vorig jaar met Fitz naar mijn ouders gegaan. Vorig jaar ging het in de aanloop naar O&N goed, dit jaar was het zaterdag klaar met hem. Buiten bang, alleen maar naar huis willen. Thuis aanslaan op vuurwerk. Gister ochtend waren we bij de paarden en daar reageerden de andere honden niet dus daar had hij zienderogen steun aan.
Bij mijn ouders was het meeste vuurwerk kilometers weg. Een paar harde knallen waar hij kort op aansloeg met hun hond samen, maar daar waren ze goed uit te halen. Uiteindelijk heeft hij bijna de hele avond rustig gelegen en 's nachts lekker bij ons geslapen.

Afbeelding

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 12:21

Gelukkig nieuwjaar allemaal. Dat 2024 voor iedereen een prachtig jaar mag worden!

Super knap van alle hondjes die het zo goed hebben gedaan - of dat nu de eerste keer vuurwerk periode was of al vaker. Even reageren op alles is wat lastig dus sorry alvast.

Wat ontzettend rot voor alle dieren weer die het zo moeilijk hebben gehad :(
Wel fijn dat jullie het merendeel konden ontwijken nu Leo
cupcakes, klinkt idd echt heel erg ellendig weer, arme Jipperd! Dat klinkt echt zwaar kl*te weer -O-

--

Ik voel me bijna schuldig om ons positieve verhaal dan te delen (anderzijds kan het misschien wel hoop geven aan de extreme angst hond eigenaren :+: ), want ik heb zo te doen met alle dieren en eigenaren die door ellendige uren (& meer) heen gaan, maar jeetje… Voor ons is de jaarwisseling echt bizar goed gegaan en ik ben zo ontzettend blij en dankbaar hiermee en dat is echt een understatement. Ik kan nog steeds niet geloven dat ik dit nu zo kan schrijven nav hoe het voor ons is gegaan. Velen weten waar wij vandaan komen, hoe extreem Arya’s angst is geweest (van alleen maar hijgen, trillen, verstoppen en voor niks bereikbaar meer te zijn ook in huis niet waardoor je echt niks kon doen voor en met haar hierin), welke is ontwikkeld tijdens een zeer ongelukkig moment in corona periode en er keihard in heeft geslagen en hoe vreselijk ellendig de vuurwerk periode bij ons elk jaar is gegaan vanaf toen omdat ze al maanden van te voren bezig zijn hier in de regio - waardoor Arya’s angsten ook uitmondden in niet meer durven te lopen in de avond hier in de wijk o.a. en dus niet alleen meer impact had op stress rondom oudjaar maar ook in het dagelijks leven met dingen merkbaar werd (ondertussen hebben we daar keihard aan gewerkt en zoveel vooruitgang in geboekt ook!)

Gisteren dan zien hoe ze op alleen wat ongemak na om 00:00 zelf toen ze haar toppl met vlees op had, (en ik denk dat dat vooral komt omdat m’n man en zoon heel even buiten zijn gaan kijken, en het was echt heel minimaal) 10 minuten later alweer echt lag om proberen te slapen door te knallen heen (en er worden hier echt bommen geknald ook en alles is zeer gehorig door de manier waarop de huizen staan in onze wijk)… Ik kon het haast niet geloven. Je zit constant te wachten tot er net die ene knal komt die het allemaal laat omslaan. Maar gewoon niet. De hele dag al niet, de afgelopen dagen en weken ook al niet (op de nachten na)

Wij zijn voor het donker de laatste ronde gaan doen op de Tevener heide. Hier hoorde je alsnog in de regio helemaal rondom constant knallen maar buiten in licht maakt het d’r gelukkig sowieso niet uit en is ze gewoon relaxed (al blijf ik het wel belonen dus veel zoek spelletjes gegeven naar snoepjes en balletje).

Afbeelding

Ze zijn sinds gistermiddag 15:00 sowieso Non-stop bezig geweest bij ons, maar ze deed het zo onwijs knap (toen haar angst ontwikkeld was dit namelijk ook Heel erg gelinkt aan binnenshuis en buiten in onze wijk) en deed net alsof er niks aan de hand was. We zijn dus bv. na onze ronde vlak voor het donker, ook niet meer naar buiten gegaan tot vanochtend vroeg om half 6. Dat houd ze gelukkig prima vol, zodat we het vuurwerk ook in het donker niet meer hoeven ‘op te zoeken’. Hier moet je vaak echt vlak langs mensen die afsteken als je naar een plas/poep plek wilt, dus dat gaan we echt niet uitproberen meer.

Onze schoonmoeder is met haar hond op bezoek geweest vanaf 20:00u en ik was bang dat die extra prikkels juist zouden tegenwerken, maar niks bleek minder waar gelukkig. We hebben spelletjes gespeeld en toen heeft ze tussen bedelen voor eten door ( wat ik niet zo erg vond gisteren haha dus ze heeft ook genoeg gehad, heb bewust haar avond eten ook over geslagen zodat ze door de avond heen vanalles kon hebben) de hele tijd gewoon geslapen naast me, met gewoon non-stop knallen. TROTS.

Erna naar de bank verhuisd en daar ging ze weer verder op dezelfde toer, en lekker slapen samen met Kira. Ik kon echt niet blijer zijn. Echt, wat een hoop bloed, zweet en tranen hebben wij jarenlang verloren met die vuurwerk ellende en dan nu dit zien… Dit was voor mij echt zo mooi, dat kan ik niet in woorden uitdrukken.

Eerder op de avond, terwijl wij spelletjes speelden
Afbeelding

Tussendoor even vlees uit de toppl en wobble. Sansa is gewend om met Arya samen te eten, dus die dacht dat Kira ook wel kon delen :')
Afbeelding

Samen met Kira slapen op de bank om 22:20
Afbeelding

Om 00:10 gewoon d’r hoofd alweer neer leggen! Sansa was om 00:00 ook even onrustig (ik denk ook doordat m’n man en zoon naar buiten gingen even) en die ging Arya meteen opzoeken en heeft toen een half uur naast Arya gelegen. Voor de rest is Sansa ‘cool as a cucumber’ met vuurwerk wel, dus daar ben ik ook onwijs blij mee
Afbeelding

Om 00:20 zijn ze gewoon helemaal zen terwijl het echt keihard losgaat
Afbeelding

Om half 2 heeft m’n man schoonmoeders naar huis gebracht. Erna zijn we ook lekker meteen ‘het bed’ ingedoken - we slapen een aantal nachten met onze matrassen in de woonkamer haha tot groot plezier van onze zoon, wat een feest! Het heeft tot 3u nog geknald en toen was het rustig. Om 6u vanochtend (vlak nadat Arya even voor een kleine ronde was geweest zodat ze even kon plassen in ieder geval) gingen nog wat mensen vuurwerk afsteken. Sindsdien is het nu rustig. Al zal het vast later vandaag nog wel doorgaan.

Wij hebben de afgelopen jaren net als veel anderen wie in zo’n zelfde situatie zitten met hun angstige honden, onwijs veel geld en wat ik al zei bloed zweet en tranen gestoken in niet alleen training maar ook hulpmiddelen. Maar je weet nooit wat nu echt gaat helpen en wanneer, het is zo’n enorm naar proces om doorheen te gaan, dat constant uitproberen en zoeken wat werkt voor je hond. Door de jaren heen kregen we daar een steeds beter beeld van… En dit jaar hebben wij op supplementen van Puur (alleen de tranquil poeder) na en de phytonic stress op oudjaar dag zelf, geen andere hulpmiddelen gebruikt. Ook de oordempers hebben in de kast gelegen. *\o/*

Wij wonen overigens in een randwijk van een stad. Heel de regio hier is echt vreselijk, zeker sinds corona. Bij m’n ouders in het dorp 10min verderop was tot 31dec gewoon niks, terwijl het hier al weken heftig bezig is en al maanden zelfs meerdere keren per week.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 01-01-24 12:35, in het totaal 9 keer bewerkt

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 12:22

Gelukkig Nieuwjaar! *\o/*

Ik ben echt heel trots op Meeko. Overdag trok hij zich niet zoveel aan van knallen. In de avond hebben we hem een klein beetje kalmeringsmiddel gegeven voor de zekerheid. We hebben film gekeken, en daar moest hij ook even aan wennen, maar uiteindelijk heeft hij bijna de hele avond lekker bij ons gelegen. Toen er wat vuurwerk dichtbij werd afgestoken, kwam hij wel de bank op gekropen, maar er leek bijna meer nieuwsgierigheid dan angst bij te zitten. Ook heeft hij altijd zijn behoeftes durven doen, al wilde hij wel gauw naar binnen.
We wonen hier in een redelijk vuurwerkarm-gebied, dus dat scheelt heel veel.
Een goede ervaring voor hem geweest *\o/*

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 12:40

Wat goed zeg cursebreaker! En daar hoef je je toch helemaal niet schuldig om te voelen, we zitten allemaal in onze eigen fase van dat “trainproces” en jij bent inmiddels een mooi stuk verder. Wat knap *\o/*

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 13:08

Ik lees nu je verhaal, wat een verhaal zeg! En wat fijn dat het zo goed is gegaan! Daar mag je natuurlijk heel blij mee zijn, leuk dat je het deelt.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 13:15

Wat vervelend om te lezen dat sommige er zoveel last van hebben.

Wel fijn om te lezen dat het ook bij veel goed ging en dat er voortgang zit in de training:)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 13:17

Ik denk dat als het zo los zou gaan bij ons als ik bij anderen lees, wij ook wel een andere hond zouden hebben.
Sterkte voor hen bij wie het niet goed ging, lijkt me erg naar. Dat is voor jezelf ook geen fijne jaarwisseling... :\

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 13:31

Wat vervelend voor Jip, Maisie en Fitz :(:)

& Cursebreaker, yes!! Wat ontzettend fijn!! *\o/*
Je harde werken is het waard.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 13:42

Hier was ook onwijs veel vuurwerk, maar het is hartstikke goed gegaan. Buiten vindt Freek het sowieso niet eng, maar binnen is hij wel meer waaks en slaat af en toe aan. Al laat ik hem al een week niet meer los lopen. Moet er niet aan denken dat hij schrikt en 'm toch peert.

Vorig jaar heeft hij om die reden ook bij ons op de slaapkamer geslapen, zodat we hem sneller rustig kregen na een knal. Dit jaar heeft hij gewoon beneden geslapen en is snachts geen een keer aangeslagen.

Wel onwijs sneu voor alle harige vriendjes die bang zijn. Van mij mogen ze dat consumenten vuurwerk verbieden en gewoon per gemeente één mooie show geven. Op zich ben ik echt niet tegen het vuurwerk (gun iedereen zn lolletje), maar het is gewoon weken ipv één dag. Het vuurwerk begint hier al begin december en het is al de hele week alsof het oudjaarsdag is.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 13:43

Allemaal de beste wensen!

Hier was het oorlogsgebied gisteren, helaas. Het ging gisteren avond eigenlijk best goed, ze lagen met de jaarwisseling zelfs relaxed te slapen bij mij op de bank, af en toe even opgeschrikt door een illegale knal. Pas toen ik naar bed ging, namen de illegale knallen toe en die gaven toen erg veel onrust helaas. Pas om half 6 stopte ze ermee, om 6 uur even de dames laten plassen en daarna mijn bed nog even in gekropen.

Fijn voor degene die het goed hebben overleefd, dikke knuffel voor degene moet ellende.

Op naar een mooi 2024 voor iedereen!
Afbeelding

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 13:45

Wat ontzettend naar voor iedereen en de hondjes zelf die zo’n ontzettende angst ervaren… hopelijk wordt het voor iedereen uiteindelijk zo’n succesverhaal als Cursebreaker!

Wij waren met vrienden met een samojeed die zijn eerste oud en nieuw meemaakte. Nori heeft (nog) geen vuurwerkangst gelukkig. En de samojeed deed het ook super.

Afbeelding

Afbeelding

De beste wensen voor 2024!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 13:50

Oh wat grappig, wij hebben waarschijnlijk een oppasadres waar een Samojeed woont. Blijkbaar is dat wel een goede match met een Finse Lap :D
(al vond Meeko de Samojeed iets te druk in het begin en blafte hij veel en was hij echt even onder de indruk, uiteindelijk konden ze mooi spelen samen).

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 14:09

allemaal een heel goed en fijn 2024 gewenst , mooi om de verhalen te lezen, onze pup ligt natuurlijk nog lekker bij haar mama , is nu 3 weken oud :) ik denk dat ik maar met haar op een jachtcursus ga , hadden we met onze vorige border ook en die was helemaal nergens meer bang voor , ik hoop dat het met deze pup ook zo mooi gaat lukken , een border heeft toch wel een soort van uitdaging nodig, het zijn pittige hondjes, alleen moet ze in huis lekker rustig zijn, wij hebben een hectare eigen grond bij huis dus ze kan zich hier lekker uitleven buiten haha :)

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 14:16

Century schreef:
Oh wat grappig, wij hebben waarschijnlijk een oppasadres waar een Samojeed woont. Blijkbaar is dat wel een goede match met een Finse Lap :D
(al vond Meeko de Samojeed iets te druk in het begin en blafte hij veel en was hij echt even onder de indruk, uiteindelijk konden ze mooi spelen samen).

Als ze net samen zijn is het ook niet meteen een succes. Deze sam is ook nog erg druk en blaft veel. Nori wil dat corrigeren maar komt niet aan. Dus was even een kort momentje strijd waar we tussen beide moesten komen. Maar dat heeft wel geholpen want daarna was het energieniveau naar prima hanteerbaar gezakt. De sam bleef wel veel achter Nori aanlopen, vond ie ook niet zo succesvol. Dan merk je wel dat Nori volwassen geworden is. Hij zoekt wel zijn rust op.

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 14:21

Gelukkig Nieuwjaar allemaal!

Hier is Gelukkig alles ook goed gegaan. 19.30u laatste wandeling gemaakt. Gekeken voor een rustiger gebied want in het dorp zelf waren ze wel al druk aan het afsteken.
Maar ze waren beide totaal niet bang en keken er niet eens naar. Reuze meegevallen!
Tijdens de jaarwisseling heeft Nero gewoon doorgeslapen :+ En Tommy was iets onrustig en zocht wel steun maar was al snel gekalmeerd.

Gelukkig meer hondjes die er minder last van gehad hebben.
Voor degene die het zwaar hebben is het gewoon een rot tijd! Happy, onze vorige Border collie was ook zo bang. Heel sneu.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 14:41

Iedereen het allerbeste voor 2024 toegewenst!
Ik mag nu “officieel “ meepraten in dit topic want een paar dagen geleden hebben we onze pup opgehaald. Ze heet Niene en is een Markiesje.

Afbeelding

Als we in een oorlogsgebied hadden gewoond wat vuurwerk betreft dan was ze gewoon nog een weekje bij haar moeder gebleven. Maar het enige waar we hier last van hebben is carbid schieten. Maar ja, de fokster woont in Friesland en daar wordt ook flink geknald dus dat was geen echte reden om haar daar te houden.
Ze doet het echt supergoed! Afgelopen donderdag hebben we haar opgehaald en ze had echt een paar dagen nodig om te wennen. Op zich niet zo verwonderlijk als je uit een huishouden komt met 5 volwassen honden en 7 pups en naar een familie gaat met “alleen maar” 2 katten. Je ziet haar per dag meer loskomen en enthousiaster spelen.
Wat ons betreft kon 2024 niet mooier beginnen <3

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 15:06

Ah, wat leuk Silvia! Veel plezier met haar!

Gaabje schreef:
Als ze net samen zijn is het ook niet meteen een succes. Deze sam is ook nog erg druk en blaft veel. Nori wil dat corrigeren maar komt niet aan. Dus was even een kort momentje strijd waar we tussen beide moesten komen. Maar dat heeft wel geholpen want daarna was het energieniveau naar prima hanteerbaar gezakt. De sam bleef wel veel achter Nori aanlopen, vond ie ook niet zo succesvol. Dan merk je wel dat Nori volwassen geworden is. Hij zoekt wel zijn rust op.

Bij ons was het Meeko die blafte, maar dat was echt om aan te geven dat het hem wat te veel overweldigde. De Samojeed wilde alleen maar achter hem aan lopen en dat vond hij allemaal wat teveel. Toen het spel wat meer afgestemd was, was het goed en ook stil. Al moesten we ze allebei wel even af en toe stilzetten.
We gaan hem vanaf half februari 1x per week ernaar toe brengen, ben benieuwd hoe dat gaat.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 18:57

Mijn man kwam net met deze superschattige (vind ik) foto aan die een paar weken geleden gemaakt is. Die wilde ik toch even delen. :+: *\o/*
Afbeelding

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 21:24

De eerste wandeling van het jaar is in iedergeval weer gemaakt :D

Afbeelding

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 22:54

Iedereen de Beste wensen voor het nieuwe jaar!

Wij hadden Mezzy & Nicky op bezoek wat erg gezellig was. Exloo was rustig betreft vuurwerk (toch zo z’n voordelen hier te wonen). Honden waren weinig onder de indruk en hebben zich goed vermaakt. Pups waren even onwennig maar niet echt bang.

Is het een idee om met Jip naar vuurwerk vrij vakantie park te gaan ofzo?
Afbeelding