CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Re: CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 10:48

Auw Peelie!! Dat ziet er super pijnlijk uit!!!

Hier ook onderweg naar Ede, erg zenuwachtig want geen idee wat te verwachten _O- Maar we gaan vast veel lol hebben!

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 11:12

Zo flinke smakkerd zeg! Gelukkig dat je er zelfs wel om kan lachen maar snap dat zo’n val even minder prettig is :')
Wel fijn dat je hond braaf bleef wachten toen je dat van hem vroeg.
Heb verder niks meer gezien of meegekregen van de Postbank trail.

Eelmo schreef:
Gisteren idd een heel lekker gelopen, met stiekem ook echt heel mooi weer! Ondertussen hier ook een TropDog custom size tuig in bestelling, kan niet wachten tot 'ie binnen is :D

Ah is dus gelukt om een custom maat te bestellen, welke krijg je nu?
En fijn dat het weer goed was, ik liep in de ochtend wel droog maar was bewolkt.

Veel plezier en succes voor iedereen die aan de dog survival mee doen *\o/*

Zaterdag was onze training redelijk rustig voor mijn gevoel, had naar mijn idee nog wel een halfuurtje door kunnen lopen. Merk wel dat naar beneden gaan meer vraagt van mijn lichaam. Mijn hond kan best trekken dus ik moet echt goed in dat harnas zitten maar dat lukt nog niet altijd even goed. Heb denk ik daardoor nu klein beurs plekje op mijn scheenbeen (hopelijk geen shin splint ;( ).

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 11:26

Als je de aankomende week een beetje rustig aan doet met wat loopjes op stabiele ondergrond en schoenen die goet dempen, dan moet een training met wat meer afdalingen waar je eenmalig een beetje beurse schenen van hebt echt geen probleem zijn. Het word wat anders als de pijn aan houdt.

Met beginnende shinsplints kan je de klachten nog goed onder controle krijgen met gedoseerd bewegen. Maar dan moet je wel echt goed naar je lijf luisteren en dus ook echt rustiger aan doen als je tijdens het hardlopen last krijgt.

Verder kan het ook goed helpen om het onderbeen te masseren en de voet uit te rollen met een bal.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 15:55

Leo schreef:
Auw Peelie!! Dat ziet er super pijnlijk uit!!!

Hier ook onderweg naar Ede, erg zenuwachtig want geen idee wat te verwachten _O- Maar we gaan vast veel lol hebben!

Heel veel gekruip _O-

Maar hoop dat je het leuk hebt gehad :D

kanjerroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 20:08

Jaa hoe was het?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 20:21

Héél veel kruipen.. :j :j :') en heel veel prut :+
Maar we hebben vooral veel lol gehad!

Afbeelding

Afbeelding

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 20:28

Ik zit nog meer onder de blauwe plekken als normaal, maar het was leuk en uitdagend. Bij sommige dingen hadden we iets hulp nodig. Het optillen na het doolhof bijvoorbeeld. _O-
Jip was zijn blije zelf, alleen was tegen het einde er wel klaar mee. Flink overprikkeld en mensen die geen afstand hielden.

Wat ik wel jammer vond was dat andere deelnemers geen rekening hielden met gele hond. Ondanks dat ik het bij hindernissen aangaf aan degene die op dat moment achter ons was. Ik heb het gedurende de survival vaker mis zien gaan met gele honden omdat andere deelnemers geen afstand hielden. -O-

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 22:47

Optillen na het doolhof hadden wij ook hulp bij nodig :))

Jammer dat er weinig afstand gehouden werd! Ik vond het ook erg druk / vol op sommige plekken. De honden waren ook bekaf op het eind.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 23:46

Ik moet wel zeggen dat voor de wat grotere honden aka mijn kalf bijvoorbeeld _O-

Dat sommige dingen daar toch niet helemaal geschikt voor waren. Waar je onder door moest waarbij er eigenlijk een kleine hond onderdoor kon, te kleine kratjes en dergelijke. :+

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 07:25

Eens, Fitz had vooral moeite met de kratjes. Je gaat toch niet in een te klein kratje zitten. :+ het was voor de lol dus als ik merkte dat hij er echt geen trek in had sloegen we het over. Tijdens de training die we in mei daar hadden gevolgd vond Fitz de zware netten om onderdoor te gaan best eng dus die had ik nu ook overgeslagen. De kubus hebben we ook overgeslagen, na het doolhof had ik even genoeg donkere lage gangen gehad. :')

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 07:37

Het is daar veel kruipen, ja. Ik vind het zelf wel een leuke afwisseling maar helaas sta je zelfs bij de atleten alsnog te wachten bij de hindernissen en heb je minder invloed op een goede tijd.
Ik liep er ook altijd met mijn kalf (68 cm/35 kg) maar als je het een beetje oefent en handig doet met de kratjes lukt het wel. Hij paste niet met zijn billen in het kratje dus had snel onbalans. Als je het touw dan dicht op het kratje pakt en zelf half kruipend achteruit loopt voelt het stabieler voor je hond en bleef hij zitten.
Met het kruipen vroeg ik weleens of ik er toch langs mocht. Tenzij je natuurlijk in dat doolhof zit. Ik vond het altijd frustrerend als je dan vast zat maar mijn hond nog veel meer :+

Leuk dat jullie mee hebben gedaan! Ik denk dat dit de laatste survival van het jaar was?

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 08:10

CupCakes_ schreef:
Ik zit nog meer onder de blauwe plekken als normaal, maar het was leuk en uitdagend. Bij sommige dingen hadden we iets hulp nodig. Het optillen na het doolhof bijvoorbeeld. _O-
Jip was zijn blije zelf, alleen was tegen het einde er wel klaar mee. Flink overprikkeld en mensen die geen afstand hielden.

Wat ik wel jammer vond was dat andere deelnemers geen rekening hielden met gele hond. Ondanks dat ik het bij hindernissen aangaf aan degene die op dat moment achter ons was. Ik heb het gedurende de survival vaker mis zien gaan met gele honden omdat andere deelnemers geen afstand hielden. -O-

Ik liep zelf ook met een gele hond, maar merkte bij mijzelf ook dat ik het enorm lastig vond om de andere gele honden te spotten. Je bent zo bezig met jezelf, je eigen hond managen, de route vinden.. Maar wachtend/in/op hindernissen (en zeker als je het aangeeft) speelt dat minder natuurlijk en zouden mensen gewoon afstand moeten houden/nemen. En los van de gele lintjes is het gewoon netjes als je even wacht tot een hindernis vrij is.

Genoeg honden gehoord die flink over de flos gingen idd (en mensen trouwens :+ ). Ik vond het zelf ook heel erg veel prikkels.

Wij hebben ook genoeg overgeslagen ja, grote hond en krappe tunnels/netten/kratjes waren niet zo'n succes. Maar al met al heel trots op hoe Speurneus en zijn erwtenbrein het gedaan hebben <3

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 11:13

Ik heb deze editie niet mee gedaan in Ede.
Maar zat te denken.... Misschien een idee om zelf ook een geel tshirt aan te trekken, met Pas op, Afstand houden.

Want een geel fleece lintje valt natuurlijk niet op als je in de modder heb gebanjerd.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 11:25

Ik had aan mijn heupgordel ook een lintje hangen idd, niet alleen aan de hond :j

Maar het is ook gewoon je eigen focus en de adrenaline waardoor je omgeving minder opvalt (vond ik).

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 12:23

Even een heeeeeel andere vraag.

Duco is een watje als het om regen gaat en blijft dan het liefste binnen, terwijl hij energie voor 10 heeft.

Gebruiken jullie een regenjas voor de hond op de echt koude en natte dagen? Zo ja, welke raden jullie aan?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-23 12:34

Ik zag al foto's voorbij komen van een paar hier, van de survival. Ik ben maar een beetje jaloers hoor haha. Zag er echt leuk en gezellig uit! Al denk ik dat ik het met sommige obstakels idd erg moeilijk had gehad om ergens onderdoor te komen (met Arya) en tillen zou sowieso al niet gelukt zijn met 37kg, lol. Dat met het geel lintje is volgens mij bij vrijwel elke survival wel zo. Dat was bij die @ Animal Event vorig jaar ook wel moet ik zeggen. Beetje jammer, maar denk idd wat Eelmo zegt dat die adrenaline erbij komt kijken ook. En de survivals worden elk jaar steeds populairder en drukker ook dus dat helpt hoe dan ook niet echt mee denk ik.

Voor de rest even nog in meelees modus want kan niet echt mee kletsen. Maar wel heerlijk om te zien hoeveel mensen lekker actief bezig zijn, love it. Ik heb vorige week nog een keer een klein rondje canitrail geprobeerd en gekeken hoe het gaat met korte stukjes joggen maar m'n long covid is het er absoluut niet mee eens dat ik dat gedaan heb en flinke terugval nu weer verdorie. Maar goed, dan weet ik wel weer waar ik sta en dan voorlopig maar weer blijven focussen op het wandelen opbouwen.

Peelie
Mijn vaste antwoord op die regenjas vraag: Non-Stop Fjord Raincoat!
Super kwaliteit en goed ontwikkelde regenjas voor de actieve hond. Lichtgewicht, en volledig ontworpen voor fysiek actieve honden, dus geen zorgen dat het materiaal ergens in de weg zit met bewegen. Komt met een klein tasje waarin je 'm kunt opvouwen, dus je kunt 'm super makkelijk meenemen tijdens je activiteiten ook, echt heel prettig. Z'n geld echt dubbel en dwars waard vind ik! Bovenop is het deel waar je vast klikt aan een tuig ook mooi met een ruime flap afgewerkt zodat daar ook geen regen naar binnen gaat.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze is ongevoerd wel, dus hij houd je hond niet Extra warm - maar met gewoon bewegen en grotendeels droog blijven is dat vaak al genoeg. Anders zul je al echt naar een gevoerde moeten kijken - maar die vind je dan weer niet snel in een mooi ontwerp vind ik - het merk Pomppa heeft die misschien wel. Ik heb van Weatherbeeta een gevoerde die we gebruiken voor even snel een kort rondje door de wijk, maar die zit voor de borst langs oa dus die kan ik echt niet gebruiken met echt een fatsoenlijke wandeling bv. Nu heeft Arya geen gevoerde jas nodig, maar vond die zo leuk qua design toen en super goede aanbieding dat we die toch gekocht hebben. Als ze straks senior is kan die bv wel weer extra uitkomst zijn.

Qua vacht heeft Arya geen regenjas nodig, ze heeft een super goed werkende dubbele vacht en ze vind regen echt niet erg. Maar het is voor mezelf wel echt ontzettend prettig - en uiteraard voor honden die regen niet leuk vinden - om niet Elke wandeling op regenachtige dagen, een zeiknatte hond met lang haar en dubbele vacht te hebben, want droog blazen kan ik alleen als het ook droog is buiten en dat gaat dus niet altijd. Ik gebruik dan na afloop vaak wel nog even de badjas met lange poten voor hetgeen wat wel nat is geworden hihi.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 30-10-23 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 12:40

Een gevoerde jas lijkt me alleen maar een meerwaarde bij onder 0 graden? Of zeg ik nu iets raars :o?

Die regenjas van nonstop kan ook over het freemotion tuig heen?

Die jas van NS ziet er wel heel netjes uit!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-23 12:43

Ik zou gevoerd in principe ook niet snel doen met een hond die normaliter geen last van de kou heeft, en geen seniors/honden met echt kortere vacht etc zijn- of je hond moet 't al aangeven het nodig te hebben. Er zijn genoeg individuen die er wel degelijk baat bij hebben, maar met een activiteit als trailen/crossen e.d. ga je dat normaliter niet doen. Wel na afloop als je langer moet rijden terug naar huis bv, om zo dan de spieren niet te snel te laten afkoelen . Je hebt wel je cooling down nog met lopen buiten, maar toch... Met echt koud weer krijgt arya in de wagen ook altijd wel een laagje om voor haar spieren als we actiever zijn geweest, lange en goed werkende dubbele vacht of niet. Maar het is altijd even kijken naar het individu ook natuurlijk. Honden met andere vacht soorten, groottes, leeftijden en evt andere dingen handel je ook weer anders naar.

Over het Freemotion tuig heen heb ik nog niet geprobeerd maar ik verwacht wel dat het kan. Bij de poten achter heb je nog bil koorden zoals bij paarden dekens bv, dus ik gok dat ie dan wel redelijk op de plek blijft met het trek tuig, maar of dat echt heel top werkt durf ik niet te zeggen. Het zal dan in ieder geval wat omhoog gaan staan gok ik achter en ik weet niet Hoe dat dan zit qua pasvorm bij je hond dan. Ik gebruik 'm met het Non-Stop Line harnas en dat werkt perfect, daar is die jas natuurlijk wel meer op ingesteld; in combinatie met gebruik van 'gewone' tuigen, want het aansluit punt zit dan bovenop de rug natuurlijk ipv achteraan zoals met de Freemotion. Ben ik nu wel benieuwd naar eigenlijk, kan het een dezer dagen wel eens uitzoeken/testen voor je.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 30-10-23 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 12:50

Ik hoor het graag. Ik ben benieuwd.

Voorheen met de jacht had ik voor hem wel een regenjas met een klein beetje voering, maar dat waren natuurlijk piekoefeningen en veel stil zitten tussendoor. Ook in de regen en kou en ik maakte hem dan echt op recht gelukkig met zijn jas. Hij is ook gewoon een beetje verwend :')

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 13:54

Peelie schreef:
Even een heeeeeel andere vraag.

Duco is een watje als het om regen gaat en blijft dan het liefste binnen, terwijl hij energie voor 10 heeft.

Gebruiken jullie een regenjas voor de hond op de echt koude en natte dagen? Zo ja, welke raden jullie aan?

Als je gaat canicrossen zou ik geen regenjas aandoen bij de hond. Dat belemmert alleen maar de beweging. Beter is om na afloop je hond een badjas aan te doen om hem droog te maken en om de spieren langzaam te laten afkoelen.
Voor een gewone wandeling zou het wel kunnen. Wij hebben een hele simpele hondenjas van Bucas.

Als je hond niet van regen houdt dan zou ik ook gewoon lekker binnen blijven en niet gaan hardlopen. Je doet je hond geen lol mee om hem te forceren in de regen te lopen als hij dat echt niet wil. Beter is om dan wat hersenwerk in huis te doen om hem moe te maken.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-23 21:12

Sluit ik me wel bij aan inderdaad, wat Pippa zegt. Het gebruik van de regenjas doen wij bv idd met hiken alleen. *het trailen ligt hier sowieso stil maar toch haha.

Ik denk dat die jas wel over de Freemotion kan als je wilt hoor, wat ik eerder aangaf, maar dan achter wel niet lekker gaat zitten - hij is ontworpen om over de gewone Y-tuigen te gaan namelijk - en dan is het de vraag in hoeverre dit een evt slechte invloed kan hebben op het sporten. Wil dat best eens passen inderdaad om het te weten en zien, maar wanneer je echt actief wilt crossen met je hond, lijkt het me idd niet aan te raden om dit standaard zo te doen, ondanks dat die regenjas niet belemmert met bewegen normaliter, maar met echt crossen is de hond wel net weer wat intensiever bezig tov trailen of hiken met rennen/loslopen en weet je vooraf al dat met een trek tuig die jas wel anders gaat zitten tov over een gewoon tuig.

De meeste honden hebben wanneer ze in focus zijn/aan het werk zijn vaak juist dat ze dingen als het weer leren negeren, maar dat is bij jullie dan niet met zulk weer? Anders zou ik wat Pippa aanraad ook overwegen ja; om dan een ander moment te kiezen om te gaan.

Je kunt wel canitrailen met bv de Line Harnas van Non-Stop - deze is ook geschikt voor honden die niet constant heel hard trekken tijdens canitrail/cross waardoor deze eventueel een optie is om op zulke dagen te gebruiken - en dan kun je wel icm de regenjas gaan evt. want dan zit de regenjas het tuig niet in de weg en vice versa want die 2 zijn echt heel erg goed op elkaar aangesloten. Maar ik weet niet hoe intensief je bezig bent - en of het meer trailen is wat je doet of crossen en hoe intensief je traint. En wat Pippa zegt; het moet idd wel leuk blijven voor je hond ook.

Voor hiken - en loslopen van hond e.d. - kan een goede regenjas als deze in ieder geval wel zeker weten zonder problemen gebruikt worden, ongeacht de afstanden die je aflegt; de Fjord raincoat is specifiek ontworpen voor de actieve hond en belemmert de bewegingen niet. Het merk Paikka heeft ook een vergelijkbare jas. Wel een stukje duurder nog.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 22:34

Er waren idd ook wat mensen die wat last hadden van spanningen... :+

Als het echt zeikt van de regen krijg ik Fitz ook echt niet mee, laat staan om te rennen :D Voor wandelen heb ik ook een Fjord raincoat van NS en die is top! Als hij nat wordt onderweg tijdens het rennen krijgt hij bij de auto een badjas aan.

Ik ben zelf overigens ook niet fanatiek genoeg om in stromende regen hard te lopen haha.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 23:06

Hij krijgt uiteraard ook genoeg mentale stimulatie. Toch zou ik niet weten waarom ik hem het rennen (in brede zin) zou ontnemen omdat een (dun) regenjasje niet zou kunnen. Ik weet dat hij helemaal happy de peppy is in de winter met een deketje op met jachttraining en dat hij er dan ook echt heel erg veel lol in heeft. Op de site van NS hebben ze de traillight serie die specifiek voor dit soort omstandigheden is, kom ik nu achter.

Ik ga het in gedachte houden.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 06:39

Oh kijk dat klinkt ideaal dan!!

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 08:24

cursebreaker schreef:
Je kunt wel canitrailen met bv de Line Harnas van Non-Stop - deze is ook geschikt voor honden die niet constant heel hard trekken tijdens canitrail/cross waardoor deze eventueel een optie is om op zulke dagen te gebruiken - en dan kun je wel icm de regenjas gaan evt. want dan zit de regenjas het tuig niet in de weg en vice versa want die 2 zijn echt heel erg goed op elkaar aangesloten. Maar ik weet niet hoe intensief je bezig bent - en of het meer trailen is wat je doet of crossen en hoe intensief je traint. En wat Pippa zegt; het moet idd wel leuk blijven voor je hond ook.

Wij hebben de survival gelopen met het line harnas en hoewel ze zeggen dat het moet kunnen vond ik het toch niet zo fijn. Voor hond (zelfs een schuurplek van de buikband) maar ook voor jezelf (heel veel ruis op je lijn, letterlijk, omdat je midden op de rug vastzit aan je hond).

Als je graag met een jasje wilt lopen zou ik dus echt een kiezen die over een trektuig past zodat je ook gewoon bij de staartaanzet kunt aanlijnen. Een jasje zonder staartflap/bilkoorden lijkt mij dan fijner (maar ik heb 0 verstand van jasjes).

Mijn survival-spierpijn had een dag vertraging, mijn god alles doet pijn vandaag :') _/-\o_