Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:27

Het RIVM heeft al een reactie op een van de fb berichten gezet dat een dierenarts ook onder medisch valt en gewoon open mag blijven. Ben even aan t zoeken. Maar dit hebben ze wel al bevestigd.
Zoals inderdaad hierboven te zien.
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 23-03-20 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

xDenies

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 15:28

Maar het is een reactie van de Rijksoverheid, die mag je toch wel vertrouwen mag ik hopen? :')

Biala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:34

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:57

Ik werk bij een bedrijf waar we maaltijden maken en door de corona wordt er nu massaal besteld, vooral door ouderen. Daardoor maken wij mega lange dagen. Wat natuurlijk niet erg is maar daardoor blijft thuis wel veel liggen.
Na heel veel uren te hebben gewerkt was ik gister vrij en vandaag ook. Gister het hele huis schoongemaakt en vandaag is Floki aan de beurt. Bovenste laag weggegooit en zijn wctjes die onder de grond zaten ook weggegooid. Rest is allemaal gewoon weer bruikbaar.
Hopelijk kan ik nu een goeie en mooie scape maken want de vorige was niet helemaal naar wens.

Natuurlijk even 2 fotos :P

Afbeelding
Jinn helpt mij altijd heel goed.

Afbeelding
De tafel met alle prutjes. Zoom es in op het doosje vooraan de tafel :P

Ik nog een 'dingetje' waar de bak op kan staan, ik kan alleen niks passend vinden bij mijn interieur :P
Laatst bijgewerkt door JesdaJinn op 25-03-20 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 14:59

Haha super leuke foto's! Ik ben benieuwd naar je scape! Volgens mij doe je wel heel mooi werk <3

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 15:02

xDenies schreef:
Haha super leuke foto's! Ik ben benieuwd naar je scape! Volgens mij doe je wel heel mooi werk <3

Ik ben ook benieuwd naar mijn scape. Haha
Kloot, heel mooi werk

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 15:05

Het komt vast goed!

Ik ben hier ook aan de schoonmaak gegaan. Gisteravond is één van mijn oudste rusjes overleden dus daar heb ik nu alles van schoongemaakt. Gelijk het terrarium maar even onder handen genomen want ik vond hem een beetje smoezelig. Er zat ook een lichtstrook in en die heb ik er gelijk uitgetrokken. Naast dat ik hem smerig geel vond, vond ik het ook niet nodig. Alle plakband heb ik er vanaf gehaald en daar waar het lukt kit ik de boel wel opnieuw; vind plakband zo professorisch staan. Lekker een sopje er door heen en ik twijfel of ik de 'wandposter' opnieuw terug plak; naast dat die ook heel viezig voelt ben ik er zelf ook niet zo van haha, vind het zo druk altijd.

En als het helemaal schoon is ga ik eens het scapen uitvogelen in een terra :D

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 15:41

Wat een prachtige hond heb je Jesda, en wat een leuke foto met je hamstertje zo! Wat voor soorten bodembedekking gebruik jij precies?

Ik las het op insta Denies, wat jammer van je overleden rusje. Ik ben ook niet zo van de wandposters. Ben benieuwd wat voor moois je van je terra gaat maken!

Hier is loon weer binnen, dus kan alvast de eerste items gaan bestellen voor mijn toekomstige hamstertje. Heb een mooie bak bij Hornbach gezien (80x35x40) die qua prijs ook nog leuk is, en verder vorige week al een lijstje gemaakt met alle prullaria die ik wil hebben (huisjes en schuilplekjes enzo) :D Leuk om mee bezig te zijn!

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 15:42

Tot zo ver ben ik nu.

Afbeelding
Hopelijk heeft Floki een zwemdiploma, maar denk jet wel.
Daarbij staat zijn zandbakje en voer en wat decoratie.

Afbeelding
Dan het hogere gedeelte. De wijnrank en kurktunnel liggen deels onder de grond. Natuurlijk het radje en een huisje. Voor de rest genoeg graafruimte.

Foto'svan bovenaf:

Afbeelding

Afbeelding
Ik vind de rechterkantbest leuk gedaan alleen de linkerkant lijkt nog wat kaal, alleen ik weet niet wat er tussen te plaatsen

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 15:43

@Sanne, ik gebruik zaagsel, cotton en die andere xD

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 15:44

Leuk gedaan, misschien kun je nog wat meer groens toevoegen? Mos ofzo? Wat voor dennenappels heb je gebruikt?

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 15:45

__Sannne schreef:
Leuk gedaan, misschien kun je nog wat meer groens toevoegen? Mos ofzo? Wat voor dennenappels heb je gebruikt?

Ik heb geen mos, hier in de buurt nergens te krijgen en om alleen voor mos bij Denise dr winkel te bestellen wordt beetje duur :P
Ik heb toen een hele doos van iemand overgenomen en daar zaten die dennenappels bij

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 15:46

Snap ik helemaal hoor! Alsnog echt een leuke scape. Dat blauwe als water is echt té cute.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 15:47

Ja, dat water wordt wel meer gedaan en ik vind t wel leuk :)

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:04

Hier een filmpje van hoe Floki door de nieuwe scape gaat.

Aan het eind ging hij het huisje in en begon te graven:

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:30

Je zou meer huisjes kunnen plaatsen, ik gebruik meestal minstens 4 huisjes, vooral halve kokosnoten zijn erg geschikt, niet al te groot, maar wel schuilruimte. Ze houden van veel verstopplekjes, ik vind het zo nogal open eerlijk gezegd. Ik gebruik zelf overigens ook geen mos, maar probeer wel geen grote kale vlaktes te bouwen.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:35

Ohh Floki is echt te schattig!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 16:48

Lekker creatief bezig geweest JesdaJinn! :) Je bent aan het puzzelen met je inrichting en dat is heel goed, vooral blijven doen. Wel mis ik een beetje een opbouw en een gevulde ruimte hier in. Het is nu heel erg kaal & open wat voor je Floki niet fijn is. Probeer met je ladders rekening te houden dat je ze gebruikt als richtlijn voor je laag bodembedekking. Als je met een laag bodembedekking begint, zeker in een 50cm hoog bak, mag je daar echt wel meer gebruik van maken! Daarna ga je natuurlijk de ladders er op plaatsen om verdere lagen te creëren. Je hamster vind meer graafruimte veel fijner dan steile heuveltjes met ladders en die ladders kan je dan meer gebruiken voor dimensie in je bak.
Omdat je natuurlijk ook nog niet zo heel veel spulletjes hebt voor deze ruimte is het erg zonde om belangrijke spullen onder de grond te stoppen, die hadden nu wel een toevoeging gegeven om de ruimte minder open te maken; het idee van deels ingraven is natuurlijk wel hartstikke leuk. Sowieso de hele setup is een leuk idee maar voor de hamster zou het net even iets anders uitgevoerd 'moeten' worden :)

Ik ga met Jorex mee dat één huisje op 100x40 wel te weinig is. Dan gebruiken we toch minimaal één groot huis en twee kleine of drie tot vier kleine huisjes.

Oké, mijn terra is in ieder geval schoon nu. Brrrr. Ik moet morgen even kit van mijn werk meenemen om een glasrandje (waar de deurtjes in horen) opnieuw te bevestigen. Dit zat met tape vast *krijgt weer de rillingen). Alle lijmresten heb ik weggekrabt en geboend en ik denk dat de wandposter niet meer terug komt, dat ding blijft vies glibberig aanvoelen. Morgen ook maar gelijk even een aquapad er voor onder halen want die dingen zijn zo ideaal; veel beter dan een handdoek.

Sanne, ze heeft een mooi leven gehad. Ze was mijn ena laatste zelfgefokte dame, haar dochter woont hier nog. Alpha is ook familie van hun dus stiekem blijft het wel een beetje in de hamstery. Maar sneu is het wel, ze is niet 'vredig' heen gegaan :( Toch twee jaar en bijna 3 maanden dus klagen mogen we niet.
Gister was het erg rustig tussen de koppels terwijl ik er bij minimaal één wel weer feest had verwacht … dus best spannend. Je bent in ieder geval al lekker bezig! *\o/*

Ik ga morgen weer naar mijn werk dus als iemand nog iets specifieks nodig heeft (als in een mooie wijnrank of dergelijke .. ) geef een gil :)

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:57

Als ik de foto's van hamsters op de vorige pagina zie wil ik er weer een |(. Ik mis Ivan nog steeds heel erg, en zou zo graag weer een syrtje willen. Helaas is zijn terrarium (1.20x50) omgebouwd tot het huis van mijn tenrec en ik heb geen extra terra.

Mijn twee slangen en tenrecje zijn heel lief hoor, maar ik mis het dat je een dier hebt wat iets mensgerichter is. (Dat zijn hamsters niet, maar wel vergeleken met de drie dieren hierboven := ).

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 17:42

Ik heb het iets aangepast en wat meer huisjes (2) toegevoegd.
Het oogt iets voller nu.

Het scapen zelf vind ik best lastig

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 17:50

Ik heb afgelopen weekend een Syrische hamster overgenomen van een gezin waarvan de zoon niet naar de hamster omkeek en ze dachten dat het een dwerghamster was.

De kooi die ze hadden was zo gruwelijk klein, huisje was ze al uitgegroeid, molentje paste ook al lang niet meer.
Ook totaal niet tam en de enige verstopplek waren die transparante buizen aan de kooi.

Ik heb maandag een 130*50 aquarium op de kop getikt en het stof uit m'n portemonnee geklopt bij de plaatselijke dierenwinkel.

Het geheel is nog verre van af, maar ze heeft in ieder geval 2 verstopplekken, ze kan graven als ze wil, ze heeft een zandbadje en wat is ze blij met haar nieuwe molen.

Even gedoe om haar van haar oude kooi naar de nieuwe bak te krijgen, ze verstopt zich in die buizen en ze is zo bang.
Dus buis inclusief hamster losgemaakt en in de nieuwe bak gelegd.
Die werd al snel verkend en haar hele blik straalde een bewonderend 'oh!' uit.

Het viel me ook op dat ze nu veel belangstellender naar mij is, terwijl ze in dat kleine kooitje bij elke beweging in die buizen wegkroop.

Maar ze is nog lang niet handmak en ik vraag me af of dat nog gaat lukken.
Ze zou een maand of 4 moeten zijn, maar ze is niks gewend.

Eerst maar lekker laten wennen aan haar bak en nieuwe huis, ik had een camera met bewegingsmelder op de bak gezet.
Zo leuk om te zien hoe ze vooral de eerste nacht in haar molen aan het rennen was.

Het nieuwe voer bevalt duidelijk ook goed, ik heb nu een mix en eerst had ze volgens mij speelgoedvoer ofzo.

Heeft iemand tips om haar op termijn toch wat handtam te maken?
Want stel dat er een keer wat op doet, dan moet ik ze wel kunnen hanteren.

Met voer wil ik niet lokken, ik wil niet dat ze m'n vingers en eten door elkaar gaat halen.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 17:59

Het is ook niet makkelijk JesdaJinn, maar al doende leert men! Dat gaat bij jou ook helemaal goed komen :)

Jeetje LBLGypsyCobs, wat fantastisch dat je het hamstertje een nieuwe ontzettend gaaf plekje hebt gegeven! Voor nu zal ik de hamster eerst de nodige rust geven dat ie ook kan herstellen. De buizen waren gok ik niet groot genoeg en dat kan best invloed hebben gehad op de binnenkant van de wangzakken. Daarom even lekker met rust laten en herstellen, alle tijd die ie nodig heeft! En daarnaast ben ik ook altijd van mening dat wanneer de bak niet af is (los van welke reden dan ook) we nog niet teveel van de hamster mogen verwachten. Eerst een blije hamster en dan volgt de rest.
Je kan natuurlijk wel goed kijken wat de hamster zelf aangeeft en een beginnetje maken, straks, om in een bakje/kommetje/schaaltje te stappen. Dan kan je het hamstertje al wel van dichterbij bekijken mocht dat nodig zijn :)

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 18:07

Is een hazelaar ook goed voor hamsters?
Wij hebben deze in de tuin staan:

Afbeelding

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 18:11

Het geeft wel veel voldoening om de oogjes te zien twinkelen als ze zo'n grote bak verkennen.
Ze toont echt relaxter dan in haar oude kooi, waar gewoon geen beschutting was.
Altijd maar licht lijkt me ook niet bevorderlijk voor het leefritme?

Ik heb al jaren geen knaagdieren meer gehad, heel vroeger bij m'n ouders wel hamsters gehad en later zelf ratten.
Maar het assortiment hier in de dierenwinkel viel me een beetje tegen.

Ik zag op de site van jouw werk al mooie dingen, dus er gaat zeker nog inboedel bij komen voor kleine Mathilde.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 18:17

JesdaJinn schreef:
Is een hazelaar ook goed voor hamsters?
Wij hebben deze in de tuin staan:

[ [url=m/66qZgl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hazelaar wordt inderdaad gebruikt door sommige mensen :)

LBLGypsyCobs schreef:
Het geeft wel veel voldoening om de oogjes te zien twinkelen als ze zo'n grote bak verkennen.
Ze toont echt relaxter dan in haar oude kooi, waar gewoon geen beschutting was.
Altijd maar licht lijkt me ook niet bevorderlijk voor het leefritme?

Ik heb al jaren geen knaagdieren meer gehad, heel vroeger bij m'n ouders wel hamsters gehad en later zelf ratten.
Maar het assortiment hier in de dierenwinkel viel me een beetje tegen.

Ik zag op de site van jouw werk al mooie dingen, dus er gaat zeker nog inboedel bij komen voor kleine Mathilde.

Nee zeker niet, drukte continu ook niet. Hamsters kunnen daar echt depressief van raken. Klinkt gek om dit over een diertje te zeggen maar het is echt zo.

Mocht je willen gaan shoppen & iets specifieks zoeken (zoals een geschikte kurk tunnel of een mooie wijnrank), dan mag je altijd een PB sturen. Ik zit in de ziektewet dus werk niet alle dagen maar ik check met alle liefde de producten. Ik kijk daar toch altijd even iets anders naar dan mijn collega's haha :P