Katten fokkers topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xoranlover

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 20:42

Ik zou als ik jou was gewoon een aantal vragen desnoods op papier in het Duits meenemen.
Ik zou even uitzoeken welke tests er verplicht zijn voor de Bengalen fokkerij.
Ik moet bij de vereniging een negatieve fiv en felv test laten zien. Negatief pkdef en pra. En een patella luxatie test. Ook moeten wij een navelbreuk verklaring en een verklaring van ingedaalde ballen in geval van een kater.

Ik zou dus als ik jou was uitzoeken welke tests verplicht zijn. En even navragen of ze die hebben en of je kopieën mee krijgt.
Ben je al lid van een vereniging?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 20:58

liesje84 schreef:
@Fealynn, https://www.katzenvh.de/

Als het kitten een stamboom heeft met 5 generaties dan kan je als je wilt fokken de stamboom bij een vereniging laten importeren, dan zou je naar elke (stamboom) kater na keuze kunnen. Voor de kittens kun je dan stambomen aanvragen.
Voor het kopen van een fokpoesje is het wel handig dit ook met de betreffende fokker te bespreken.
Want je wilt dan ook een kopie testen ouders en weten of er geen restricties in de fokker zijn contract staat.
Dit soort vragen zou de fokker je ook mee kunnen helpen.

Dat van 5 generaties is van felikat.

Maira heeft Duitse papieren en ouders onbekend. Bij neocat kreeg ik wel papieren voor de toekomstige kittens. Bij felikat niet.

Durf het bijna niet te zeggen, maar gaat weer goed op het moment. :')

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 21:27

liesje84 schreef:
@Fealynn, https://www.katzenvh.de/

Als het kitten een stamboom heeft met 5 generaties dan kan je als je wilt fokken de stamboom bij een vereniging laten importeren, dan zou je naar elke (stamboom) kater na keuze kunnen. Voor de kittens kun je dan stambomen aanvragen.
Voor het kopen van een fokpoesje is het wel handig dit ook met de betreffende fokker te bespreken.
Want je wilt dan ook een kopie testen ouders en weten of er geen restricties in de fokker zijn contract staat.
Dit soort vragen zou de fokker je ook mee kunnen helpen.

Aah dankjewel! Dat is de juiste stamboom, ik herken het logo. Heb je snel gevonden, ik kreeg het niet voor elkaar :+
Betwijfel of er 5 generaties bekend zijn, de foto van de stamboom is helaas te onscherp om tekst te kunnen lezen, maar gezien de opbouw lijkt aan de meest rechterkant wel een hele lijst te staan, maar met wat roodgekleurd tekst, terwijl de linkerkant waar dan dus als het goed is de ouders van de ouders staan en verder terug wel in zwarte tekst is, hoe verder je terug gaat in de tijd en voorouders, hoe meer rode tekst dus.. Volg je het nog :') mogelijk dat dit dan niet bekend betekent? Nouja, zal het morgen maar even moeten bekijken.
Heb overleg gehad met de fokker dat fokken met dit poesje akkoord is en ik hier dan ook een hoger tarief voor betaal. Beide ouders zijn aanwezig bij de fokker en mag ik morgen ook zien.

xoranlover schreef:
Ik zou als ik jou was gewoon een aantal vragen desnoods op papier in het Duits meenemen.
Ik zou even uitzoeken welke tests er verplicht zijn voor de Bengalen fokkerij.
Ik moet bij de vereniging een negatieve fiv en felv test laten zien. Negatief pkdef en pra. En een patella luxatie test. Ook moeten wij een navelbreuk verklaring en een verklaring van ingedaalde ballen in geval van een kater.

Ik zou dus als ik jou was uitzoeken welke tests verplicht zijn. En even navragen of ze die hebben en of je kopieën mee krijgt.
Ben je al lid van een vereniging?

Dankjewel voor de tips.
Nee ben nog geen lid van een vereniging.
Mijn moeder heeft vroeger wel shows gedaan met abessijnen, (en momenteel hebben we nog een half abessijn poesje, oudere dame van 16), maar dit was nog voor mijn bestaan, gelukkig gaat zij morgen wel mee met het bezoekje, heeft wel meer ervaring met raskatten en fokkers hierdoor namelijk.

Zelf heb ik alleen een vreselijk schattige rode poes van minmiddels 4 jaar oud :')
Is een zwerfkat die op de boerderij van mijn destijds paardrij instructrice rond liep, geen moeder bekend, er waren meer kittens maar die hadden de honden al opgegeten en waren verder in de kliko beland. Deze zat al dagen op de stapel hooibalen uit het bereik van de honden, was behoorlijk ziek en mager, denk 5 weken oud ongeveer. Plan was meenemen, oplappen en een goed huisje vinden, maar we zijn vrijwel direct onafscheidelijk geworden. Ik ben recentelijk op mij zelf gaan wonen en de rode poes ging natuurlijk met mij mee, fijner voor onze oude kat want die heeft liever het paleis voor zich zelf, maar mijn kat mist nu een vriendinnetje om mee te spelen > ofwel bij die oudere poes was dat plagen :+
Zelf altijd al de bengaal prachtig gevonden en betreft karaktereigenschappen en energielevel verwacht ik dat deze heel goed aan gaan sluiten bij mijn huidige kat. Nu ik op mij zelf woon kan ook de droom van een nestje in de toekomst een optie worden. Al ben ik er nog niet 100% uit want weet dat ik moeite zal hebben met afstaan/verkopen van de kittens, maar voordat de poes oud genoeg is zijn we een flinke tijd verder, dus ik wil de optie open houden.

Goed inmiddels flink afgedwaald, maar gezien het allemaal nog even duurt en niet 100% zeker is dat er een nestje komt (al komt de kitten met stamboom er wel zeker weten en wil ik het daarvoor dus goed doen) ben ik nog niet aangesloten bij een vereniging. De reden dat dit alles op gang kwam was eigenlijk gewoon omdat ik dit monstertje een vriendinnetje wil geven.

Afbeelding

Mocht iemand trouwens in de buurt wonen van Arnhem en een nestje hebben waarvan je graag mooie foto's wil, ik vind het heel leuk om foto's te maken van kittens/katten, zeker als ze een beetje in de actieve ontdekkende levensfase zitten. Voel je vrij om mij dan een berichtje te sturen :j

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 21:56

Oh leuk abessijnen! Ik fok abessijnen en somali’s.
Ik show ook met ze. Alleen nu dan even niet. Blergh wat mis ik het.
Ik zou dan wel even kijken bij wat voor vereniging je lid wilt worden en wat de voorwaarden zijn. Fijn dat je moeder mee gaat.
Ik woon niet heel dicht in de buurt maar als ik een nestje heb ben je van harte welkom om foto’s te komen maken. Ik woon vlak bij Venlo.

Wat een leuk ding op de foto!

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 22:56

Toch jammer want ik woon zo niet in de buurt van Arnhem :')

Over de kleurtjes op de stamboom weet ik niks, iedere vereniging mag zijn eigen stamboom layout maken dus er zit heel wat variatie in. Misschien kun je de ouder dieren opzoeken op Pawpeds en kijken of daar niks geks te vinden is. Dus alle familie van hetzelfde ras en geen onbekende kleurcodes enz.
Wat ik zelf wel doe bij katten uit het buitenland is even de catterynaam googlen en kijken of ze al eerder katten voor de fok hebben verkocht.
Goed dat je al met de fokker hebt overlegd, zeker als je begint kan het heel fijn zijn om een hulplijn te hebben die je vanalles kan vragen.
Eventueel als je al een vereniging op het oog hebt kun je ook daar met vragen terecht.
Ze helpen je liever voordat de kat is aangeschaft, dan achteraf de troep opruimen.

Enne have fun morgen :D

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:03

Zo ik ben weer terug. :D
rode kleur op de stamboom betekent dat het ouders zijn die een bepaalde titel/prijs gewonnen hebben. Vandaar dat dit ook veel meer voor kwam bij de vaderlijn dan de moeder. Maar de stambomen gaan een aardig eindje terug gelukkig.

Alles zag er echt heel netjes uit, mooie ouders, prachtige verblijven. Ze hebben heel veel land en kassen, dus ze hebben voor de katten een plek gemaakt waardoor ze in huis kunnen, maar ook door een lange tunnel over de daken naar buiten, dan komen ze uit in de tuin waar een groot afgesloten buitenverblijf is opgezet met allemaal bomen en klimspullen etc en via daar kunnen ze nog weer een tunnel door waarbij ze uit komen in een kas (mensen kweken planten) waar ook nog een groot verblijf is met mandjes, slaapplek extra kattenbak etc. Echt heel bijzonder opgezet, maar alle ruimte voor ze en mooi schoon allemaal. Daarnaast vriendelijke open man, mocht ook altijd tussendoor langs komen als ik dat wou en krijg regelmatig filmpjes enzo door. Stambomen van de ouders een kopie van meegekregen, vaccinatieboekje in kunnen zien en het contract.

Maarja dan een puntje, kitten was aan het niezen met snotneusje, niet zo heel erg, zag het pas bij vertrek, toen kwam er namelijk even een niesbuitje. -O- t is ook nog allemaal zo klein, oogjes zijn net open en lopen word geprobeerd, maar is meer kruipen en omvallen nog :') ouders waren in orde, nu weet ik vanuit mijn werk dat niesziekte bij kittens vaak voor komt en op zich ook goed te verhelpen is, soms is het gewoon pech, dus wil er eigenlijk niet meteen op afknappen.
Heb daarnet nog maar even een berichtje gedaan met extra vraag naar FIV FeLV testen ivm weerstand en aangegeven dat ik de snotneus wel had opgemerkt en zeker wil weten dat dit niks is/ofwel niet een andere onderliggende oorzaak heeft of chronisch word, zodat de kitten zeker weten gezond is bij ophalen, zeker gezien het besmettelijk is en ik nog een gezonde kat thuis heb zitten.

Vind het allemaal heel spannend merk ik, heb ook echt heel slecht geslapen vannacht, bang dat er iets mis is of gaat. :')

Er moet trouwens een naam met een A komen, sta open voor suggesties :P

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 18:48

Hoe oud zijn de kittens dan?

Klinkt als een super huis!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 19:35

Klinkt goed.

Had net weer 2 katten op schoot. Maar zou zomaar kunnen dat Maira over 5 minuten uithaalt naar Blue. :')

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 19:47

xoranlover schreef:
Hoe oud zijn de kittens dan?

Klinkt als een super huis!

Er is maar 1 kitten in het nestje, deze is van 14-2 dus bijna 3 weken.
Het is het 2e nestje van deze poes, eerder wel meer kittens gehad.

Gezien de taal barrière is communiceren wat lastig, maar Voor wat ik nu begrijp hebben de ouders geen testen gehad.. en heb nog even wat dieper informatie opgezocht over de niesziekte, eenmaal gehad en dus drager is er altijd kans op overbrengen. Ik zou t heel erg vinden als ik met mn goede intenties misschien wel mn eigen huidige kat ziek maak. Met welke ziekte dat dan ook is.
Ben nu maar even heel hard in een hoekje gaan huilen. Had eigenlijk al toegezegd en alles ondertekend, maar weet op t moment even niet waar ik goed aan doe. -O-
Voel me ook heel schuldig om t nu niet te doen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 19:50

Zou het niet doen met ongeteste ouders.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 19:56

Ik zou het ook niet doen. Of een test eisen van de kitten voordat die komt. Maar mocht je al komen kijken met 3 weken oud?
Ik vind het wel vreemd dat een fokker dat niet test. Hier is het verplicht bij de vereniging en bij een buitendekking wordt het vaak ook door de katereigenaar verplicht. Is er helemaal niks getest dan?

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 20:02

Bij twijfel niet doen!

Is deze poes maar van 1 bevallen of is dit de enigste die nog leeft?
Deze cattery geeft behoorlijk wat rode vlaggen, beter nu ff in een hoekje janken dan straks in je eigen huis met die ellende zitten.
Er is maar 1 die zich in dit verhaal schuldig zou moeten voelen... de fokker.

Niet testen maakt in deze eigenlijk niks meer uit.
Fokken met een kat die niesziekte drager is is niet een optie.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 18:12

Waar is mijn kleine kitten heen >;) :wow:
Afbeelding
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 18:37

Prachtige dame is het geworden.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 18:55

Marcella schreef:
Prachtige dame is het geworden.

Zeker wel. En niet onbelangrijk ze heeft echt een super karakter. :)

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 10:12

xoranlover schreef:
Ik zou het ook niet doen. Of een test eisen van de kitten voordat die komt. Maar mocht je al komen kijken met 3 weken oud?
Ik vind het wel vreemd dat een fokker dat niet test. Hier is het verplicht bij de vereniging en bij een buitendekking wordt het vaak ook door de katereigenaar verplicht. Is er helemaal niks getest dan?

Mocht inderdaad met 3 weken komen kijken.
Ja ik was er om heel eerlijk te zijn vanuit gegaan dat dit vanuit de stamboom en vereniging waar ze bij aangesloten zijn ook verplicht was, stom van mezelf dat ik dat niet eerst beter nagezocht heb.
het is geen buitendekking geweest, fokker heeft zowel vader als moeder in bezit.
Voor wat ik begreep is er niks getest, maar alles moet via google translate omdat de fokker Duits is, ik kan mij zeker met deze toch wel aanzienlijk goede stamboom ook eigenlijk niet voorstellen dat er niks getest is, is dit ook niet verplicht voor shows bijvoorbeeld?

liesje84 schreef:
Bij twijfel niet doen!

Is deze poes maar van 1 bevallen of is dit de enigste die nog leeft?
Deze cattery geeft behoorlijk wat rode vlaggen, beter nu ff in een hoekje janken dan straks in je eigen huis met die ellende zitten.
Er is maar 1 die zich in dit verhaal schuldig zou moeten voelen... de fokker.

Niet testen maakt in deze eigenlijk niks meer uit.
Fokken met een kat die niesziekte drager is is niet een optie.

Nee maar van 1 kitten bevallen. Ik denk toch niet dat deze fokker het slecht bedoeld, als je ziet hoe veel moeite hij ook heeft gestoken in de verblijven en hoe open en vriendelijk hij verder was over alles, had hij ook zeker niks te verbergen, het snotneusje/niezen viel mij ook niet direct op. Na vragen over de testen gaf hij aan dat hij geen rapporten had maar dat zowel de ouders van vader/moeder gezond waren en zoals ik zelf gezien heb de ouders van de kitten ook, maarja dit zegt natuurlijk niks over eventuele drager zijn van iets, weet niet of hij zich daar bewust van was.
Heb ook geen idee wat precies de regels e.d. zijn voor fokken in Duitsland ten opzichte van Nederland.

Heb er best wel wat verdriet om gehad, voel mij ook een beetje schuldig naar de kitten, als of die niet gewild is.. en ik weet dat ik wel de juiste zorg kan bieden, maar heb omdat ik al een kat heb en ook nog een oudere kat bij mijn moeder waarmee die toch vaak samen in de tuin zal gaan spelen, aangegeven dat ik er vanaf zie, ik durf zonder testen het risico niet te nemen met mijn andere katten en inderdaad een eventueel toekomstig nestje.
had wel al een contract ondertekend omdat ik het niesziekte gebeuren pas zag bij vertrek.. Heb nog geen reactie, maar man wat voel ik me rot -O-

Vanmiddag maar weer even op zoek naar wat leuke speeltjes voor mn huidige kat, iets nieuws is altijd spannender dan de hele grote mand vol die ze al heeft :+

Mocht iemand trouwens nog een tip hebben voor een goede bengaal fokker dan hoor ik dat heel graag :j

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 10:37

Er zijn heel wat verenigingen (NL + buitenland) waar fiv/felv testen niet verplicht is.
Ook pkd en hcm enz is meestal niet verplicht.
Voor show moet je kat ingeent zijn en geen zichtbare beestjes hebben.

Zoals ik zei zijn de testen nog niet het ergste, niezen en snot zijn nooit onschuldig en meestal knetter besmettelijk.
Probeer je niet schuldig te voelen dat is nergens voor nodig. Zo onschuldig is de katten fokkers wereld niet.

Had je al een aanbetaling gedaan?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 11:51

Als ik het zo lees is het zou ik zeggen broodfokker en iemand die handig gebruik probeer te maken van de groeiende vraag naar katten en er leuk op probeer te verdienen. :o

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:59

Marcella schreef:
Als ik het zo lees is het zou ik zeggen broodfokker en iemand die handig gebruik probeer te maken van de groeiende vraag naar katten en er leuk op probeer te verdienen. :o

Dat is dan weer wat te overdreven, een broodfokker houd zijn dieren echt niet op de manier waarop deze meneer dat deed, daarnaast zagen de ouders er super uit, je bent niet meteen een broodfokker omdat je je dieren niet op ziektes hebt laten testen.. Onverstandig ja, maar broodfokker, nee absoluut niet.

Ik ben helaas voor mijn werk wel eens bij een broodfokker van puppy's geweest, dan weet je echt niet wat je ziet.

Veel mensen maken nu gebruik van de grote vraag naar dieren, marktplaats staat overvol, htk katten voor 600, echt onvoorstelbaar, maar ook bij fokkers gaan Bengalen met fokrecht niet onder de 3.000 meer weg inmiddels, nog niet gevonden in ieder geval, kan mij niet voorstellen dat dit alleen maar kostendekkende bedragen zijn. De prijzen zijn nou eenmaal gewoon flink opgeschroefd namate de vraag groter is. Ik heb gewoon een slechte timing :+ maakt het alleen wel lastiger om de goede en de slechte van elkaar te onderscheiden, dat is wel zeker zo.

Citaat:
Had je al een aanbetaling gedaan?

Nee nog niet, mocht ik doen als ik thuis was, maar nog niet gedaan dus. Maar heb al contact gehad met de fokker en hij was heel begripvol, snapte de keuze en wenste mij succes met mijn zoektocht.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-21 14:09

Ik kan alleen voor mezelf spreken maar ik wil geen kittenkopers op bezoek hebben voor de kittens minimaal 6 weken zijn.
En die prijzen zijn echt debiel... ik zag een kruising ocicat x savanah geloof ik voor €1500. Hallo dat is gewoon een kruising niks raskat aan. Mijn kittens gaan nu nog steeds voor de dezelfde prijs weg als vorig jaar. En met mij in ons ras gelukkig de meeste fokkers. Ik heb ook echt mega veel vraag naar kittens. Maar nee ik kan ze niet tevoorschijn toveren, nee ik laat mijn poezen niet nu al dekken en nee ze mogen al helemaal niet weg voor de 13 weken. Mensen die dat niet snappen krijgen ook echt geen kitten.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 18:57

Faylinn, stuur Vulina hier op bokt eens een berichtje. Zij heeft ook net een prachtig nestje bengalen. En voor normale prijzen. Hotspot op Facebook ;)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:17

Prijzen heb nog niet echt over na gedacht, maar dacht dat de prijzen zonder fokrecht rond de 1000 euro liggen van blauwe Rus.

Mocht het zover komen dan ga ik mij gewoon goed laten voorlichtingen door iemand van het stamboek. Eerst maar kijken of de dekking nu wel gelukt is. Durf er bijna niet meer op te hopen.

Maar ze heeft nog steeds een kort lontje en vanmorgen kreeg Blue nog op haar kop.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:45

Vraagje over het fokrecht.

Ik vind dit namelijk nog altijd wel een moeilijkheidje. Als je een kat zonder fokrecht verkoopt, kunnen de nieuwe eigenaren er alsnog gewoon mee fokken toch? Wat heeft het fokrecht als "meerwaarde/verzekering"?

Ik hoor ook dat fokkers de kittens al laten helpen voor ze naar hun nieuwe huis gaan, maar vind dit wel heel heftig voor de kleintjes.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:51

Zonder fokrecht kan je ermee fokken ja, maar dan krijg je kittens zonder papieren en zijn ook geen papieren voor aan te vragen.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 22:12

Het fokrecht word aangevraagd bij de stamboom?