Hondensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fannetje

Re: Hondensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:31

Ja ik vond dat ook een koopje, dus dacht daar rij ik wel even voor heen en weer.

2o2o leer ik aan met een plankje, eroverheen laten lopen, begeleiden tot hij goed staat, dan belonen. Daarna commando aan koppelen en dan steeds meer afstand nemen. Ik vind het fijn als het plankje wat schuin staat en dan van de zij kant op laten stappen, zodat je wat hoogteverschil hebt, zoals je ook hebt bij de toestellen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:39

Ik doe her eerst middels balans werk, zorgen dat ze weten dat ze vier poten hebben die onafhankelijk van elkaar gebruikt kunnen worden.

Als ze dat beheersen laar je ze met de achterpoten op een krukje of twee egels staan en de voorpoten op de grond, daar koppel ik het touch commando aan.

Touch is dus twee voorpoten op de grond en twee achterpoten ergens op.

Als ze dat beheersen ga ik met de afloop plank van de kattenloop beginnen. Om een pion plank op en commando touch.

Als dat erin zit de hele kattenloop. Tada. :D

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:42

KimD schreef:
Ik doe her eerst middels balans werk, zorgen dat ze weten dat ze vier poten hebben die onafhankelijk van elkaar gebruikt kunnen worden.

Als ze dat beheersen laar je ze met de achterpoten op een krukje of twee egels staan en de voorpoten op de grond, daar koppel ik het touch commando aan.

Touch is dus twee voorpoten op de grond en twee achterpoten ergens op.

Als ze dat beheersen ga ik met de afloop plank van de kattenloop beginnen. Om een pion plank op en commando touch.

Als dat erin zit de hele kattenloop. Tada. :D

Goede tip! :D
Dat kan ik ook gewoon thuis doen! 8-)

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 19:41

Thanks voor de tips! Ga er eens met een frisse blik naar kijken en meteen gemotiveerd nieuwe dingen te proberen!

Net weer les gehad en nu hoofd vol haha. Hoog, draaien, overpakken, vooruit sturen whaaaaaa :D nieuwe soorten van de sprong geoefend en voor het eerst tussen oefeningen wisselen van hand. Poeh zeg! :P maar pupsel deed het voortreffelijk, vrouwtje oefent stug door haha.

Wat doen jullie allemaal nu met de hondjes? Kunnen jullie nog trainen of doen jullie vooral zelf veel?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 19:54

Onze trainingen zijn gewoon doorgegaan, dus onze hondjes kunnen zich twee keer per week uitleven. :+

En thuis nog wat kleine dingen geoefend.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 20:59

Mijn trainingen gaan niet meer door helaas. Daarnaast zou ik met het OV moeten voor training wat dus voorlopig ook niet gaat gebeuren. Ik ben dus weer teruggegaan naar frisbeeën oppakken want daar heb ik mee verstand van dan wat aanmodderen met behendigheid :Y)

Pak binnenkort wel weer een privéles behendigheid als ik de auto beschikbaar heb.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 07:26

Mijn trainingen lagen stil. Gelukkig vanaf dit weekend, elke week 1 x trainen staan, komend weekend 2 x half uur les, samen met iemand anders en vanaf die week daarop 5 x privéles staan van ene half uur. Ben wel blij dat we op deze manier iig iets kunnen doen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 07:33

Vanwaar de keuze 5x les? Dat is wel erg heftig voor de hond.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 07:49

Bij ons gaan de lessen ook niet door. Ik overweeg nog privé les te nemen. Alleen de hond waar ik het mee doe begint ineens dusdanig oud te worden dat ik me afvraag of hij überhaupt nog een training zal lopen. En de andere twee zijn eigenlijk nog te jong naar mijn zin.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 07:58

Als de hond aangeeft dat hij het niet meer leuk / prettig vind dan zou ik stoppen. Dat is eigenlijk van toepassing in iedere sport.

Je zou kunnen kijken naar hoopers met die hond?

Wij beginnen met trainen als ze honden 16 weken oud zijn.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 08:02

Hij geeft nog niks aan omdat we geen training meer hebben haha. Maar ik vind hem gewoon in de omgang heel erg veranderen. Hij wordt 11 dit jaar maar heeft hartklachten, zijn prostaat is niet goed en zijn gebit is er al bijna helemaal uit. Hij kraakt soms wat maar heeft geen artrose.

Hij vindt het wel altijd leuk om mee te gaan! Maar voor mijn gevoel ziet en hoort hij het ook niet altijd heel goed meer. We deden overigens al een volledig aangepast parcours. Paaltjes en schutting deed hij bijvoorbeeld al niet meer, en de slurf ook niet. Dus we deden alleen wat hele lage sprongetjes, de kattenloop, tunnel en de band. En dat was prima voor hem! Maar we gaan het zien als het seizoen weer begint.

Begin je met behendigheid als ze 16 weken zijn? Wat doe je dan precies?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 08:09

Ymor schreef:
Hij geeft nog niks aan omdat we geen training meer hebben haha. Maar ik vind hem gewoon in de omgang heel erg veranderen. Hij wordt 11 dit jaar maar heeft hartklachten, zijn prostaat is niet goed en zijn gebit is er al bijna helemaal uit. Hij kraakt soms wat maar heeft geen artrose.

Hij vindt het wel altijd leuk om mee te gaan! Maar voor mijn gevoel ziet en hoort hij het ook niet altijd heel goed meer. We deden overigens al een volledig aangepast parcours. Paaltjes en schutting deed hij bijvoorbeeld al niet meer, en de slurf ook niet. Dus we deden alleen wat hele lage sprongetjes, de kattenloop, tunnel en de band. En dat was prima voor hem! Maar we gaan het zien als het seizoen weer begint.

Begin je met behendigheid als ze 16 weken zijn? Wat doe je dan precies?

Begin dan met de basis, wat commando's en handelingen aanleren. Balansen ten behoeve van de agility, leren dat mijn speel de leukste speel is, het matje voor de runnings, tussen de vleugels doorlopen.

En iets later om pionnen draaien. Dan kan de basis erin voor het korte draaien, dus kort, check, achter, in etc.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 08:18

Ja precies daar zijn we al wel mee bezig.

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 08:25

xDenies schreef:
Ik schop het topic even omhoog. Zijn er mensen die een heupgordel kunnen adviseren? Ik ben erg smal & licht maar heb een flinke lompe Border die er aan vast moet kunnen *\o/*

Onderstaande worden mij geadviseerd maar ben benieuwd naar persoonlijke ervaringen:
https://rundog.nl/heupgordels/392-non-s ... -belt.html
https://rundog.nl/heupgordels/44-zero-d ... pants.html

Ik weet niet of je inmiddels al een heupgordel heb aangeschaft, maar ik heb zelf de Non Stop Canix en ben heel tevreden!
Ik ben zelf ook niet super zwaar of breed (62kg) en heb een hond van 28kg aan de gordel, vooral die extra band bij de rug voldoet mij enorm goed. Geeft toch iets van extra steun :)

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 07:20

KimD schreef:

Dat is niet op 1 dag, maar 5 zondagen achter elkaar ;)
Morgen is 2 x een half uur samen, was eerst 2 x een uur met z'n vieren, maar nu dus door corona 2 x een half uur met z'n tweeën. De zondagen daarna is dus 1 x een half uur, voor 5 zondagen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 07:58

fannetje schreef:
KimD schreef:

Dat is niet op 1 dag, maar 5 zondagen achter elkaar ;)
Morgen is 2 x een half uur samen, was eerst 2 x een uur met z'n vieren, maar nu dus door corona 2 x een half uur met z'n tweeën. De zondagen daarna is dus 1 x een half uur, voor 5 zondagen.

Oh sorry! Dan heb ik je zin verkeerd geïnterpreteerd, ik las het als 5x keer die week les.

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:46

Tien weken agility training, zo staan we er nu voor! Mega trots op Skye die het onwijs goed oppakt. Ik ben van een vliegende vogel inmiddels ook al een stuk rustiger geworden al zeg ik het zelf :P nog genoeg werk aan de winkel maar had tien weken geleden niet durven dromen dit nu al te kunnen!

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:37

Fijn dat het goed gaat, lekker doorgaan.
Ik heb trouwens gelezen dat ZAF wel doorgaat, jeej *\o/* *\o/*

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:56

fannetje schreef:
Fijn dat het goed gaat, lekker doorgaan.
Ik heb trouwens gelezen dat ZAF wel doorgaat, jeej *\o/* *\o/*

Ja, ongelofelijk dat ze die willen laten doorgaan.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 11:21

Alleen de lessen/training, geen camping en geen wedstrijd

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 14:01

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 16:30

fannetje schreef:
Even vandaag wezen oefenen, beetje borduren en uiteindelijk stuk parcours gelopen tot 22, fut was een beetje op en op je sokken ga je zelf ook niet zo hard, maar wel blij met hoe het ging.
https://www.facebook.com/10000832207308 ... on_generic

Hahaha ja, met zo'n hond begrijp ik dat je de kapot bent bij nummer 22. :+ Ik loop ook liever met Puk (border) dan met Dana (korthaar), dat gaat er hetzelfde aan toe als jouw filmpje. Die moet je overal brengen en alles voorkauwen. _O-

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 18:06

Haha dat is hard werken zo! Lekker even samen aan t werk :)

Wij hebben zo weer les :D op tijd van stal naar huis gegaan zodat Skye weer wat puf heeft. Vorige week door omstandigheden meteen door moeten gaan maar dat merk je dan wel :P

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 19:57

Klopt hoor Kim, ze is nog lang niet zelfstandig genoeg. Het eerste kwartier is ze wel veel fanatieker en dan kan ik wat meer afstand houden. Maar zodra ze wat moeier wordt, moet ik haar echt ondersteunen. Gaat vast nog wel beter worden. Maar kost nu nog wel een hoop energie voor mij :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 09:41

Voor de website ben ik honderden filmpjes aan het uitzoeken en aan het monteren en de runnings van Harvey heb ik nu gemonteerd. Erg tevreden van waar hij is gekomen en op het punt waar we nu zijn. Hij lijkt de balans langzaamaan te hebben gevonden en ook de intentie te hebben om bewust bezig te zijn met het raakvlak.