[VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

YazhiSien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 12:20

a door blijven gaan hoor! Had nooit wat met vogels, maar door jouw topic en dat van Cayenne waardeer ik ze nu veel meer :) en ben ik stiekem een beetje verliefd (op sommige dan)

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 12:33

Tessa_93 schreef:
Imprint harris ziet zichzelf niet als roofvogel maar als "mens". En gedraagd zich ook anders daardoor, denkt dus dat ik het op ga eten als ie niet snel genoeg is met eten en gaat het daardoor afdekken.

Edit: loez, voorheen deed ze er alles aan om ervoor te zorgen dat ik niet bij het voer kwam inderdaad, aanvallen met de klauwen en krijten :o

Maar is dat dat iets typisch voor (imprint) vogels? Want bij andere (huis)dieren kun je een soort knopje installeren ( :+ ) dat 'hun mens' gratis eten betekent. Het is nieuwsgierigheid hoor! :D Ik snap het gedrag gewoon niet zo goed haha. Hij krijgt eten van zijn mens, mag eten, maar is toch bang dat zijn eten gestolen wordt?

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 12:45

LoesLucky schreef:
a door blijven gaan hoor! Had nooit wat met vogels, maar door jouw topic en dat van Cayenne waardeer ik ze nu veel meer :) en ben ik stiekem een beetje verliefd (op sommige dan)

Heb je een link naar het topic van Cayenne? :j

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 12:46

Ik denk dat je zulke vogels teveel menselijke redenatie toeschrijft Eelmo.
Zoals Tessa zei, imprint vogels zien mensen als soortgenoten=voedselconcurrenten. Verder dan dat denken ze vermoedelijk niet.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 12:48

Eelmo schreef:
Tessa_93 schreef:
Imprint harris ziet zichzelf niet als roofvogel maar als "mens". En gedraagd zich ook anders daardoor, denkt dus dat ik het op ga eten als ie niet snel genoeg is met eten en gaat het daardoor afdekken.

Edit: loez, voorheen deed ze er alles aan om ervoor te zorgen dat ik niet bij het voer kwam inderdaad, aanvallen met de klauwen en krijten :o

Maar is dat dat iets typisch voor (imprint) vogels? Want bij andere (huis)dieren kun je een soort knopje installeren ( :+ ) dat 'hun mens' gratis eten betekent. Het is nieuwsgierigheid hoor! :D Ik snap het gedrag gewoon niet zo goed haha. Hij krijgt eten van zijn mens, mag eten, maar is toch bang dat zijn eten gestolen wordt?

Ik denk dat het verschil is dat roofvogels niet tam worden :j

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 12:48

Zeker blijven posten, ik lees altijd mee!

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 12:54

Tessa_93 schreef:
Eelmo schreef:

Ohja, dat is ook nog een ding natuurlijk. Niet bij stilgestaan, goed punt. Ook van Kuggur, zo had ik er idd nog niet over na gedacht :j

YazhiSien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 12:55

Tessa_93 schreef:
LoesLucky schreef:

Heb je een link naar het topic van Cayenne? :j

Geen roofvogels maar super leuke valkjes :)

[BB-HK] Goede Eitjes, Slechte Eitjes! Het kweekseizoen van 2016!!

_Dracarys

Re: [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 13:00

Oh die heb ik ook := een albino en een cinnamon bonte witmasker :D

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 13:01

Kuggur schreef:
Ik denk dat je zulke vogels teveel menselijke redenatie toeschrijft Eelmo.
Zoals Tessa zei, imprint vogels zien mensen als soortgenoten=voedselconcurrenten. Verder dan dat denken ze vermoedelijk niet.

Mooi uitgelegd! :j

loezJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:05

Gewoon blijven posten hoor! Ik vind het super leuk om te volgen!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:31

Tessa_93 schreef:
Eelmo schreef:

Het verschil is dat je normaal gesproken een dier op laat voeden door de ouders en het niet op veel te jonge leeftijd weghaalt bij de ouders en zelf op gaat voeden.
Zulke 'imprint' zie je ook bij andere dieren vaak verkeerd gaan.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 13:46

Klopt inderdaad. Alleen bij uilen is het noodzakelijk anders kan je er niks meer mee

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:49

Werkt dag bij roofvogels dan net als bij kuikens en eendjes dat zodra ze uit het ei zijn ze het wezen dat ze als eerste zien als mama en soortgenoot beschouwen?

Of heeft dat bij roofvogels een andere redenatie?

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 14:29

Kaus schreef:
Werkt dag bij roofvogels dan net als bij kuikens en eendjes dat zodra ze uit het ei zijn ze het wezen dat ze als eerste zien als mama en soortgenoot beschouwen?

Of heeft dat bij roofvogels een andere redenatie?

Ze zeggen van wel.
Daarom is het 't beste dat uilen een mens als eerste zien als de ogen open gaan, zo krijg je ze het meeste zeeg.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 18:46

Mijn 2 valkparkietjes. De grijze is inmiddels alweer 7 jaar. (de witte 6) die grijze is mn eerste vogeltje, beide gekocht toen ze zelfstandig waren :o

Afbeelding

En mn eerste harris :D (de imprint)

Afbeelding

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 18:51

Ik heb een zwak voor valkparkieten. Wat een plaatjes

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 19:39

Blijven posten hoor! En als het mag kom ik ze graag eens in het echt bewonderen! Vind ze fantastisch

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 20:08

Wat ik me afvroeg, hoe doe je het eigenlijk als je op vakantie (of een weekendje weg) wil? Gaan je vogels dan naar een bevriende valkenier, of komt er iemand langs om voor ze te zorgen en er mee te vliegen? Of ga je gewoon niet op vakantie?

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 20:44

Die foto van die Harris, dat zal er gek uit zien als je dat plots in je spiegel ziet opduiken!

Ow en zeker blijven posten hoor, geniet elke keer met volle teugen van de updates.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 23:55

Op vakantie ga ik eigenlijk zelden. Maar anders kan mn vrijwilligster de vogels doen of ik verspreid ze tussen bevriende roofvogelhouders :j

Hieronder het duidelijke verschil qua gedrag met voedsel tussen imprint:

Afbeelding

en mn parent reared (natuurbroed) harris.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Uiteraard kan je bij parent reared vogels ook het imprint gedrag opwekken (lanen,mantelen,krijten en klauwen) maar dat ligt dan puur aan jezelf door bijvoorbeeld verkeerde omgang met het beestje.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 02:55

Merkt zo'n vogel er iets van dat ie ergens anders is? Een paard even een weekje ergens anders onderbrengen zal ie niet zo snel waarderen denk ik, hoe zit dat met je vogels?

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 09:52

Ik heb hier nu bijna een week 2 logé's zitten, en merk dat zolang ze maar te eten krijgen het ze niet zoveel interesseerd :+

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 18:25

En heb je foto's van de logés? Of mag je die niet laten zien? Je hebt dus wel plek voor meer vogels?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 18:33

Wat zijn het toch bijzonder beesten. Ze komen op mij een beetje over als opperkatten. :Y)