Snap de Buizerd uiteraard wel, is haar 'terrein' voor haar idee. Maar lijkt me lastig voor omstanders die rustig voorbij fietsen! Volgens mij kan een buizerd best wel schade aanrichten
Die is echt wijs! Ben ook wel benieuwd wat zo'n vogel kost...
Heel veel tijd, geld, kennis en ervaring
caaramel
Geplaatst: 01-06-17 16:10
Ik vind dit echt zo'n interessant topic!!! En Charlie... zo cute!!!
Nog een vraagje over het aaien... Geldt dit voor alle vogels? En is dit echt zo schadelijk? Want onze vogels worden nogal heel regelmatig geaaid en opgepakt... Ter info, dit zijn onze vogels...
Spoiler:
Spoiler:
(en ik bedoel het eigenlijk echt wel als een serieuze vraag... Bij gebrek aan kennis over echte roofvogels... Hoewel ik onze kippen ook al muizen en kikkers heb zien vangen... We leren ze ook om op de hand/arm... te zitten... )
Nou, mijn kuiken gaat niet door. Te weinig broedsels en veel onbevrucht. Voorschot word terug gestort. Slechte kweekjaren de laatste tijd. Niks aan te doen.
LadyMadonna
Geplaatst: 01-06-17 22:37
CarinaR schreef:
Ohh wauw.
Bij een buitenweg hier in de buurt staan weer bieden met Pas op voor de buizerd. Die s aan t broeden en valt fietsers en wandelaars aan.
Toevallig dat je het erover hebt... mijn man is vanavond met hardlopen ook aangevallen...
En nee, wij noemen het geen terror buizerd, t beest beschermd gewoon z'n nest
Is idd best sneu voor het dier vind ik idd, dier beschermd haar nest en zal ook best wat extra stress ondervinden op deze manier denk ik.
Maaike_Indy
Geplaatst: 02-06-17 09:41
Volg het topic vanaf het begin al vol interesse in stilte. Heb zelf geen aspiraties wegens een overschot aan hobby's dus vind het leuk om jullie avonturen te volgen.
Nu heb ik zelf een uilenvraag en dit topic leek me de meest geschikte plek vanwege de diverse deskundigen. Vanochtend vond ik twee uilskuikens onder onze watertoren. Vermoedelijk zit daar een nest in en zijn de kuikens daar uit getuimeld. Eentje leek niet al te florissant en mijn man wilde die afmaken. Toch had hij nog behoorlijk wat kracht in zijn klauwen en vleugels dus we hebben hem maar gelaten. Moeders (of vaders) houd vanaf een afstandje de boel in de gaten. Maar nu, moet ik ze gewoon op de grond laten zitten? Er zijn hier veel loslopende honden en ook vossen en daar zijn ze een gemakkelijke prooi voor. Terug in het nest zetten is uitgesloten want de watertoren is 35m hoog en het nest zit waarschijnlijk ergens aan de buitenkant. Ik zou ze in een elektriciteitspaal kunnen zetten zodat ze wat hoger van de grond zijn. Maar kunnen de ouders ze nog vinden?
Wat is jullie advies?
Het goede kuiken
Als je goed kijkt zi je boven in de paal een van de ouders.
_Dracarys
Geplaatst: 02-06-17 11:23
Lekker de natuur z'n gang laten gaan. Dit zijn takkelingen. Een vos heeft geen voorkeur voor dit soort prooien. En de ouder uilen zullen de jongen beschermen
Daarnaast mag je nooit een beschermd dier afmaken. Flora en faunawet.
Maaike_Indy
Geplaatst: 02-06-17 11:29
Geen idee of die wet ook in Roemenië geldt en dan alsnog zou ik het welzijn (of in dit geval het lijden) van een dier voorrang geven boven wat de wet mij verteld. Geen Roemeen die er wat van zal zeggen want uilen pakken kippen kuikens en bijgeloof zegt ze dat uilen de dood brengen. Ze zijn er dus nog bang voor ook.
Maar bedankt voor je advies, ik zal de kuikens laten zitten en we zien wel wat er gebeurt.
Inderdaad lekker laten zitten... ouders zullen heel fel zijn op eventuele roofdieren
_Dracarys
Geplaatst: 02-06-17 15:35
Het wonder is geschied. Gister wou ze nog geen meter vliegen en nu vliegt ze los Natuurlijk hing ze eerst in mn been met dr klauwen .. Gefrustreerde pinda..