Slijmerige slakkenpraat!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NailB

Re: Slijmerige slakkenpraat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 16:14

Ik heb dat ook een tijdje gehad! Kwam er later achter dat de oorzaken waren dat ofwel de lucht te droog was, ofwel het terrarium toch te koel.
Weet niet of dat bij jou ook het geval is, maar is misschien de moeite waard om te checken!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 16:28

Hoe weten jullie dan of de slak nog leeft?
En hoe maak je een zieke of beschadigde of weg geselecteerde slak dan eigenlijk af?

Apart huisdier wel haha

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 18:08

Marigold schreef:
Hoe weten jullie dan of de slak nog leeft?
En hoe maak je een zieke of beschadigde of weg geselecteerde slak dan eigenlijk af?

Apart huisdier wel haha

Van een dode slak ga je over je nek van de stank :+

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 19:32

Pinacolada schreef:
Ik heb nog 2 ovums en ze slapen al een jaar zo ongeveer.. maak ze soms maar eens wakker maar na 2 keer wakker zie ik ze dan weer maanden niet.

Weet niet hoe lang ze dit vol gaan houden, maar gezellig is het niet

Dit is niet zoals het hoort. Hoe warm houdt je je terrarium? Mijne gaan nooit in winterslaap omdat hun terrarium op constante 28 graden wordt gehouden (heb reticulatas).

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 19:50

Ik kwam dit topic tegen via Google. Ik heb sinds vorige week twee slakken uit de tuin in huis. Ik was als kind ook altijd in de weer met bakjes met slakken en ben blij te zien dat er ook volwassen mensen zijn die slakken houden <3 .

Ik ben erover na aan het denken om in de toekomst misschien ook twee reuzenslakken erbij te nemen.

Inmiddels heb ik trouwens vier slakken in huis :o . Ik had per ongeluk toen ik in de tuin was een huisje van een slak beschadigd en vandaag vond ik tijdens een wandeling een mini baby slak die in het water lag, die heb ik ook maar meegenomen en zit nu in een apart bakje en leeft nog.

Is er hier ook iemand die ervaring heeft met niet reuzenslakken? Ik heb denk ik helix lucorum slakken heb (van de mini weet ik het niet) en kan er maar weinig info over vinden, behalve dat ze veel gegeten worden... Voor de winter heb ik een warmtematje besteld, voor nu is dat denk ik niet nodig. Ze slapen wel echt veel, overdag liggen ze verstopt en rond 23/24 uur worden ze pas wakker.

Ik ben wel benieuwd of er bepaalde soorten zijn die activer zijn? Ik kwam op youtube iemand tegen die zei dat de fulica het meest actief zijn. Wat is jullie ervaring?

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 20:57

Niemand ervaring met de helix soorten?

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 22:38

Nee sorry. Ik heb ervaring met agaatslakken.
En in het aquarium met appelsslakken en renslakken.

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 19:46

Bedankt voor je reactie, was ook wel te verwachten dat niemand specifiek deze soort heeft.

Ik ben ook wel geïnteresseerd in agaatslakken en ben benieuwd hoe actief die doorgaans zijn.

Mijn slakken worden nu ook wel af en toen wat eerder actief en ik vind het wel leuk om ze ook af en toe te zien. Heerlijk rustgevend om naar ze te kijken :) .

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 12:52

Agaatslakken heb je ook nog verschillende soorten in. Maar doorgaans waren ze bij mij in de avond actief.
Of als je sproeit om dat ook te drinken.

In de winter zijn ze niet actief geweest bij mij en een jaar of 8 geworden.

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 20:18

Inmiddels zijn ze ook wat eerder op de avond actief. Wel leuk om ze ook regelmatig te zien.

Ze zitten nu in een plastic bak, er komt een nieuw glazen terrarium voor ze in de loop van de week. Ze lijken het alle vier goed te doen.

Ik weet inderdaad dat er verschillende soorten agaatslakken zijn. Ik weet ook nog niet of ik echt reuze slakken zou willen. Mijn medium slakjes vind ik ook heel grappig. Dus eerst maar even aankijken hoe het zo gaat voordat mijn hele huis straks volstaat met slakken terraria :') .

Over de winterslaap lees ik verschillende meningen, sommigen zeggen dat het beter is om de omstandigheden optimaal te houden om het te voorkomen. Ik vind het zelf ook fijn om ze regelmatig te zien om te kijken of het goed met ze gaat.