Kat al 2 jaar in huis nu waarschijnlijk advertentie gevonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sky

Re: Kat al 2 jaar in huis nu waarschijnlijk advertentie gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 15:56

Ik vind het bizar dat mensen puur omdat het raskatten zijn of ze in stad wonen hun katten niet los naar buiten laten. Als ze niet naar buiten kunnen, neem je maar een hamster. Maar dat is een andere discussie! :P

Maar ontopic wil ik wel even mijn mening nuanceren en zeggen dat ik heel goed begrijp dat het hartbrekend is voor TS. Maar toch denk ik dat het eerlijker is ze de kat terug te geven, mits ze dit echt willen :) .

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 16:03

Sky schreef:
Ik vind het bizar dat mensen puur omdat het raskatten zijn of ze in stad wonen hun katten niet los naar buiten laten. Als ze niet naar buiten kunnen, neem je maar een hamster. Maar dat is een andere discussie! :P

Maar ontopic wil ik wel even mijn mening nuanceren en zeggen dat ik heel goed begrijp dat het hartbrekend is voor TS. Maar toch denk ik dat het eerlijker is ze de kat terug te geven, mits ze dit echt willen :) .

Het mag dan wel een andere discussie zijn, maar dat neemt niet weg dat je hier een volstrekt belachelijke stelling neerzeg. Maar dat is een andere discussie.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 16:10

Ik wil niet het risico lopen dat mijn kat word doodgereden, aangevallen, ontsnapt, gestolen, vergiftigd of wegloopt. Als he buitenaf woont prima maar in de stad doe je dat niet, ook omdat katten voor overlast zorgen. Ik houd van mijn katten en ze vinden buiten duidelijk leuk maar zolang ik hier woon komen ze niet in hun eentje buiten. Ik heb ook last van de katten van buren die in mijn tuin schijten, óp het gras. Stinkt een uur in de wind... Wil niet dat mijn dieren dat bij andere mensen doen.

Maar dit is offtopic.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 16:14

Lastige situatie.

Maar zij hebben de kat nog geen jaar in hun bezit gehad begrijp ik? Vervolgens al 2 jaar niet dus maar 1/3 van de kat zijn leven was zij in hun bezit. Daarbij komt dat de kat niet gechipt is en dat vind ik zeer kwalijk.

Ik vind de reactie nogal vreemd van de oude eigenaar. Eerst kijken, dochtertje over de emmer helpen en dan waarschijnlijk reageren met "we willen haar terug". Jouw voorstel van een nieuwe kitten vind ik zeer coulant.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 16:56

Sky schreef:

Volgens mij is het een stuk denken aan de veiligheid van je kat en evt overlast voor andere mensen als je je kat niet buiten laat. Als iedereen die een kat heeft ze buiten zouden laten, dan zou het wel een stinkzooi worden in veel tuinen, van alle katten die erin poepen, en ik wil niet weten hoeveel katten er dan langs de weg liggen, platgereden.
Dus die opmerking van jou slaat echt op niks.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 17:29

Alsof elke kat die buiten loopt overlast veroorzaakt en platgereden word.. Zucht!!

Ontopic.. De kat heeft een nieuw huis uitgezocht dus het huis is de rechtmatige eigenaar.. In dit geval woont TS er toevallig ook en betaald voor het onderhoud van huis en kat.. De kat is al langer in het huis van TS dan in het vorige huis.. Dus kat behoort aan huis TS.. Simpel toch..

Als het mijn kat was geweest had ik dezelfde avond op de stoep gestaan en gekeken hoe de kat erbij zat en hoe de kat op mij had gereageerd.. En vanuit dat perspectief had ik een beslissing genomen..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 17:48

Sheran schreef:
Amaris: het dier is niet bij de gemeente aangegeven. Niet aangemeld bij de asielen. Ze hebben wel contact met Amivedi, maar het zijn twee aparte instanties.

@Wendy: ik ben in deze materie (gevonden dieren) geen expert (dat blijkt ook maar weer, anders had ik natuurlijk wel de pasklare oplossing gegeven). Ik ben wel juriste. Maar ik zou TS dan ook verzoeken te bellen met het juridisch loket.

Ja, want bij het juridsch loket kun je je laten adviseren door een student of een SJD'er, dat is inderdaad een stuk betrouwbaarder dan bokt :')
Kom op zeg, het is echt geen rocket science. Als je alle mitsen en maren en mogelijke risico's wilt weten, dan is het handig om een jurist in te schakelen. Zeker als je het ook nog eens netjes onderbouwd wilt hebben met wetsartikelen en jurisprudentie.
Maar verder... behoort iedere Nederlander gewoon de wet te kennen. En zijn er, behalve juristen, genoeg mensen die best een prima advies kunnen geven in een relatief simpel geval als dit.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 17:49

Als mijn kat verdwijnt en niet binnen 10 minuten plat gereden wordt en iemand neemt hem mee en geeft hem liefde en brokjes, dan zal hij daar ook vast wel kunnen wennen. Wij namen hem met 3 jaar in huis en zijn fokker (waar hij tot dan leefde) was verbaasd over hoe snel hij gewend was bij mij, aangezien hij altijd helemaal aan haar verknocht was (en daarom ook weg ging, hij vond het niets zijn huis te delen met andere katten). Katten zijn egoïsten; eten, fijne slaap- en speelplekjes en aandacht zijn meestal voldoende om een dier te laten wennen. Máár dat doet niets af aan het feit dat mijn kat hier bij mij ook een gouden mandje heeft en ook best een beetje boel verwend wordt.
Als hij dus zou verdwijnen en iemand concludeert dat hij het vast niet fijn heeft gehad, omdat hij weer kan wennen in een ander huis zou ik ronduit gekwetst zijn omdat dat een leugen zou zijn.
Als ik na 2 jaar gebeld zou worden, zou ik ook meteen op de stoep staan, mét een reismandje. Omdat ik zou denken dat ik gebeld wordt omdat ze me weer willen herenigen met mijn kat. TO had dat doel niet, al vanaf het eerste begin, ik blijf er dus bij dat ik totaal niet begrijp waarom ze dan gebeld heeft. Nu brengt ze eigenlijk twee keer verdriet. Eerst toen de eigenlijke eigenaren gingen denken dat ie nooit meer terug kwam en nu omdat ze hem nooit meer terug zullen krijgen.

En gezien het verloop van topics met soortgelijke verhalen, maar waarbij dan de TO 'aanspraak' maakt op een kat en men dan massaal de TO steunt, denk ik dat het op het wereld wijde web heel makkelijk is om Topic Openers te steunen in plaats van echt te denken wat je zelf zou willen. Wat ook wel logisch is, je weet nooit zeker wat je in een situatie zou doen tot je er echt zelf in beland, maar interessant is het wel.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 18:43

Wendy schreef:
Sheran schreef:
Amaris: het dier is niet bij de gemeente aangegeven. Niet aangemeld bij de asielen. Ze hebben wel contact met Amivedi, maar het zijn twee aparte instanties.

@Wendy: ik ben in deze materie (gevonden dieren) geen expert (dat blijkt ook maar weer, anders had ik natuurlijk wel de pasklare oplossing gegeven). Ik ben wel juriste. Maar ik zou TS dan ook verzoeken te bellen met het juridisch loket.

Ja, want bij het juridsch loket kun je je laten adviseren door een student of een SJD'er, dat is inderdaad een stuk betrouwbaarder dan bokt :')
Kom op zeg, het is echt geen rocket science. Als je alle mitsen en maren en mogelijke risico's wilt weten, dan is het handig om een jurist in te schakelen. Zeker als je het ook nog eens netjes onderbouwd wilt hebben met wetsartikelen en jurisprudentie.
Maar verder... behoort iedere Nederlander gewoon de wet te kennen. En zijn er, behalve juristen, genoeg mensen die best een prima advies kunnen geven in een relatief simpel geval als dit.

Nouja, blijkbaar dus niet :P Juridisch loket wordt echt wel goed gecheckt. En nee, je wil liever geen juristen erbij. En je hoopt ook altijd dat dat niet nodig is. Maar als de nieuwe eigenaren de kat per se terug willen en TS wil het dier per se houden, dan moet je soms wel.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 19:28

Ik lees al een tijdje mee, los van het feit dat het idd klopt dat (zolang je aan de eisen voldoet) na een aantal jaar je de kat als eigen mag beschouwen.
Ik vind het netjes dat je gebeld hebt, zo blijven de oude eigenaren ook niet in de onzekerheid.
Ik heb ook een tijd een kat kwijt geweest, en was heel bang dat die was aangereden (we wonen aan een drukke weg.) Een paar maanden kwamen we erachter dat die ook bij anderen naar binnen is gegaan en daar gebleven is.
Uiteraard zijn wij even langs geweest om te kijken hoe het met hem ging, ondanks dat wij enorm verdrietig erom werden hebben wij hem daar gelaten.

De kat is langer bij TS dan bij de oude eigenaren, ik vind het netjes dat ze gebeld heeft maar ze hoeft hem niet terug te geven. De oude eigenaren zitten ook nog eens midden in een verhuizing, dat is nou ook weer niet de ideale woonsituatie voor de kat. De kat is op dit moment gesetteld bij TS, ik vind het daarom alleen maar beter voor de kat om hem te laten waar hij nu op dit moment is.

Mochten ze echt moeilijk gaan doen dan kun je altijd nog de kosten berekenen, de DA, het voer en het kattengrind.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 19:32

melissac schreef:
(...)

De kat is langer bij TS dan bij de oude eigenaren, ik vind het netjes dat ze gebeld heeft maar ze hoeft hem niet terug te geven. De oude eigenaren zitten ook nog eens midden in een verhuizing, dat is nou ook weer niet de ideale woonsituatie voor de kat. De kat is op dit moment gesetteld bij TS, ik vind het daarom alleen maar beter voor de kat om hem te laten waar hij nu op dit moment is.

Mochten ze echt moeilijk gaan doen dan kun je altijd nog de kosten berekenen, de DA, het voer en het kattengrind.

Is dit je eigen bevinding of heb je een online juristencursus gevolgd?

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 19:58

Wendy schreef:
Sheran schreef:

Die student wordt echt wel gecheckt of hij/zij een juist advies geeft hoor. En lekker neerbuigend naar de SJD'er (die zich trouwens ook jurist mag noemen, maargoed). Het is in ieder geval zeker betrouwbaarder dan bokt. Deze mensen zijn juristen en hebben hiervoor gestudeerd. Merendeel van bokt niet.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 20:17

Is het eigenlijk wel zeker dat het ook daadwerkelijk om hun kat gaat?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 20:26

Ik vind dat je helemaal niet vreemd of verkeerd handelt, ik denk dat vele niet eens gebeld zouden hebben. En vind dat de vorige eigenaren dat ook moeten beseffen. Ik heb de kat van een vriendin (bij mij geboren) terug kunnen vinden via twitter. Gewoon even iets getweet met wat foto's erbij en voor ik het wist kreeg ik een berichtje, dacht dat dit nooit zou helpen. Kattin lief was wel 10-15 kilometer verder geraakt (ik denk ook mee gelift) in een dorp. Lastige zaak natuurlijk, ik zou mijn kat echt niet kwijt willen maar stel me ook in de plaats van de eigenaars. Maar je mag best egoïstisch zijn, jij hebt die kat wel 2 jaar verzorgd. Stel je eens voor dat je een paard koopt en na 2 jaar iemand je komt vertellen dat dat paard eigenlijk van hen is en het gestolen was. Mijn wereld zou ook instorten moest ik mijn paard, kat of hond verliezen.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 20:29

koos2015 schreef:
Nee dat hoeft de dierenarts niet op Amivedi te zoeken, als ze scannen krijgen ze gelijk het dossier in de computer waarbij dan vermist staat, mits je dit zelf wel meldt bij de chip databank

Ik weet niet of het bij jouw dierenarts zo werkt maar bij de dierenartsen die ik ken (paraveterinair) werkt dat zo toch echt niet.

Wij controleren altijd of er al een chip inzit, helemaal bij een zwerver/vondeling maar dan moeten we op dezelfde manier als particulieren gaan zoeken naar een evt eigenaar. Dus amivedi, asiel of via chiregistratie maar dat komt echt niet zomaar naar voren in het systeem.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 20:32

Vind dat je goed handelt hoor ts! Je bent in een lastige en zeker gevoelige situatie terecht gekomen. Sterkte de komende tijd en hoop dat jullie er beide OK uitkomen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:15

colunder schreef:
Is het eigenlijk wel zeker dat het ook daadwerkelijk om hun kat gaat?

Zou wat zijn als ze langskomen en concluderen dat het niet hun kat is :=

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:22

Dat is op zich ook wel een interessante, want hoe kunnen zij eigenlijk aantonen dat ze eigenaar zijn geweest van de kat?

Wat maakt een kat überhaupt jouw kat?

ultimate

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 22:33

Dat precies ...
Ze kunnen niet bewijzen dat die kat van hun was.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 23:17

Marloez schreef:
Wow ik lees dit topic echt met grote verbazing.. TS, ik vind dat je eerlijk en open er over bent, maar als ik in jouw schoenen had gestaan had ik altijd rekening gehouden ergens in mijn achterhoofd dat de eigenaar nog gevonden kon worden en het dus ergens juist zelfs leuk gevonden zou hebben dat de eigenaar eindelijk gevonden zou zijn! Als je zoiets in je achterhoofd houd hoeft het toch niet zó hartbrekend zijn.. Maar goed ik spreek vanuit mijn gevoel, iedereen gaat daar natuurlijk anders mee om.

Ik schrik er van TS dat je het als een keuze hebt gezien om geen contact met de eigenaren op te nemen. Ik vind ook dat je de rollen een beetje omdraait.. je zou hun ook kunnen vragen of je de kat af en toe nog mag bezoeken ipv andersom.

Het is niet uitzonderlijk dat sommige katten na jaren zelfs weer uit zich zelf terug komen lopen.

Ik verbaas me vooral over de tips die hier gegeven worden.. Mensen die de kat sowieso zouden houden?! Dat je volgens de wet geld mag vragen na zoveel tijd? Waarom na een bepaalde periode mag het rechtmatig ineens wel jouw kat worden? Waar haal je het lef vandaan om zoiets te doen als je donders goed weet dat je een vermiste kat hebt geadopteerd en ook weet wie de rechtmatige eigenaren zijn?! (Dit is niet tegen jou TS maar tegen de mensen die hier tips over geven.)

Ik mag toch hopen dat het merendeel van de mensheid het fatsoen heeft om zo'n kat terug te brengen naar de rechtmatige eigenaren.. Ook al mis je een kat vier jaar, het is toch fantastisch als je maatje dan weer terug komt.. En dat zij de kat dan korter hebben gehad dan jou vind ik geen goed argument omdat je in een jaar tijd (zeker jonge kinderen) super veel kunt hechten aan een dier. Juist als je ze van jongs af aan hebt gehad.

Ik begrijp dat het moeilijk is maar bedenk alsjeblieft hoe het voor jou zou voelen als je huisdier weg loopt en een ander hem ineens wel erg graag wil houden.. (ik weet dat TS hier al over nadenkt). Stel je hebt een kat al 6 jaar en hij loopt weg.. iemand anders heeft hem al twee jaar en je komt daar achter en kunt hem niet meer terug krijgen want immers, er zit zoveel tijd overheen dat hij zich de rechtmatige eigenaar mag noemen. Zoiets wens je toch niemand toe dus dan moet je dat zelf ook niet gaan doen. Ik heb er overigens nog nooit over gehoord deze regel, maar dat terzijde.

TS, ik heb het idee dat de vorige eigenaren haar wel graag terug willen maar erg in twijfel worden gebracht omdat het voor jou zo emotioneel is. Ik wens je veel sterkte en succes.

Juist, ze heeft een gevonden - niet vermiste, dat kon ze niet weten, dat hij vermist werd - kat geadopteerd . Oftewel, het werd haar kat na zoveel tijd. In de wet is die termijn 1 jaar. De kat is dus volgens de wet van haar. Als de kat na twee jaar gevonden word en de baasjes willen hem terug, dan zou ik afhangende van de situatie gewoon weigeren en de kat houden, of wel teruggeven, maar aangezien de kat dan in al die tijd niet van mij is geweest - en ik weiger kosten te hebben aan een kat die weer terug gaat en/of moet (is een beetje als wel de lasten, maar niet de lusten) en dus zou ik geld terug eisen. Stel ik vind een kat en na een aantal maanden - of jaar - besluit ik haar te steriliseren, of moet ze speciaal duur niervoer of dit en dat.. Doe ik graag voor mijn huisdier. Maar komen de oude eigenaren de hoek om en willen ze haar terug, dan wil ik ook dat geld terug. Heb dat over voor mijn huisdier, maar niet die voor een ander/als die weer van een ander word. Ik heb die kosten betaald met de intentie dat het voor mijn kat was en dat ze haar hele leven bij mij zou zijn. Als dat niet meer zo is, door zulk soort omstandigheden, dan wil ik logischerwijs mijn geld terug.

Ik vind TS helemaal niet raar reageren en ik snap ook wel dat ze ermee wacht tot na de vakantie. Moet ze zich dan maar op haar vakantie druk maken en bellen en appen met mensen en er dus zwaar mee in haar maag zitten, omdat ze op vakantie een beslissing moet maken. Natuurlijk niet. Ze heeft gebeld en ging twee dagen later op vakantie en heeft dat netjes aangegeven. De eigenaren die haar al twee jaar kwijt zijn gaan niet dood van een weekje extra langer wachten hoor.. En zo heeft TS ook even de tijd goed te bedenken wat ze wil doen.

Daarnaast, inderdaad het argument van het asiel. Dat termijn is twee weken en dan vinden mensen het wel oké als iemand een dier adopteert, de baasjes komen twee jaar later, en dan is het pech voor ze, want het ging via het asiel. Wat maakt het asiel zo anders? Omdat je er een bedrag voor neertelt? Als TS beest in het asiel had gezet twee weken en daarna had opgehaald, wat was er dan anders geweest, behalve dat ze onnodig een hoog bedrag had moeten neerleggen? Niets...

Het is nu simpelweg TS haar kat. Ik vind het al lief genoeg dat ze belt, wetende dat er gedoe om zou kunnen komen, om de kat waar ze gek op is, maar toch belt ze, terwijl menig persoon dat niet meer zou doen, omdat dat het juiste is om te doen. Maar dat betekend niet dat ze maar meteen de kat moet terugbrengen of beslissen. Ze heeft ze geïnformeerd over de situatie en nu moeten ze er beide uitkomen, wat nu het beste is. Dus ze moeten rond de tafel. Misschien vind de oude eigenaresse het straks helemaal geen punt dat de kat blijft, als ze de kat bij TS thuis ziet.. En dan hoeft er ook helemaal geen gedoe te komen van TS die dingen gaat eisen en de wet erbij haalt. Maar het is wel fijn om vooraf te weten wat je rechten zijn en dus krijgt TS daarover ook gewoon advies van bokkers. Niets mis mee. Betekend niet meteen dat ze dan maar harteloos is of de kat wil toe-eigenen. Het is nooit verkeerd goed geïnformeerd te zijn over je rechten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 23:26

Ja weet je, dat hele gedoe met die rechten, ik geloof het allemaal wel. Ik ben geen jurist en ik wil niet volledig afgaan op wat op de interwebs staat.

Het is een verhaal met heel veel emoties. Hoe ik erover denk, is wel duidelijk. Maar dat die mensen TS zo in het onwetende laten, snap ik gewoon niet. Als ik aan de andere kant had gestaan, als het mijn vermiste kat was dan stond ik eergisteren nog voor de deur. Sowieso om te dubbelchecken of het hem echt is. En dan zou ik in gesprek gaan met degene die hem gevonden had.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 23:30

jammer dat zo sommige reageren. Ik zou na 2 jaar ook zo emotioneel reageren, is niet meer dan menselijk.
Snap ook je punt helemaal, al denk ik wel als ze de kat terug willen het ergens zo hoort, want hij was officieel van hun. Maar van hun kant zou ik het na 2 jaar ook een beetje onrealistisch vinden, daar de kant zo bij jouw thuis voelt.
Hopelijk kom je eruit met de "vorige" eigenaren.

youaremystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 23:48

Ik vind (even heel kort door de bocht gezegd): geen chip, geen baas.

Hier is 10 jaar geleden ook een kat aan komen lopen. Deze was wel al wat ouder, maar had ook geen chip. Hoe moesten wij dan weten van wie of waar die kat vandaan kwam?
Kat laten chippen en mee genomen. Als dan 2 jaar later ergens een advertentie op duikt over die kat, had ik zelf niet eens gebeld.

Ik vind dat als je "zuinig" met je beesten bent, je ze laat chippen. Zorgen dat het goede adress en telefoonnummer er op geregistreerd staat, dan kan je zulke situaties voorkomen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 00:28

Jolien87 schreef:
melissac schreef:
(...)

Is dit je eigen bevinding of heb je een online juristencursus gevolgd?

Niet nodig.. Je hoeft enkel te weten hoe je google gebruikt en je moet kunnen lezen..

http://wetten.overheid.nl/BWBR0005288/2 ... 2_Artikel5

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 01:21

Ik had in TS haar plaats ook zeker overwogen om gewoon niet te bellen (met alle informatie hier over je recht etc). Die mensen hadden wellicht 'hun' kat al losgelaten. Minder pijn voor beide partijen..
Ik hoop TS dat je je kat kan houden zonder veel problemen.