Maar ontopic wil ik wel even mijn mening nuanceren en zeggen dat ik heel goed begrijp dat het hartbrekend is voor TS. Maar toch denk ik dat het eerlijker is ze de kat terug te geven, mits ze dit echt willen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sky schreef:Ik vind het bizar dat mensen puur omdat het raskatten zijn of ze in stad wonen hun katten niet los naar buiten laten. Als ze niet naar buiten kunnen, neem je maar een hamster. Maar dat is een andere discussie!
Maar ontopic wil ik wel even mijn mening nuanceren en zeggen dat ik heel goed begrijp dat het hartbrekend is voor TS. Maar toch denk ik dat het eerlijker is ze de kat terug te geven, mits ze dit echt willen.
Sky schreef:Ik vind het bizar dat mensen puur omdat het raskatten zijn of ze in stad wonen hun katten niet los naar buiten laten. Als ze niet naar buiten kunnen, neem je maar een hamster. Maar dat is een andere discussie!
Maar ontopic wil ik wel even mijn mening nuanceren en zeggen dat ik heel goed begrijp dat het hartbrekend is voor TS. Maar toch denk ik dat het eerlijker is ze de kat terug te geven, mits ze dit echt willen.
Sheran schreef:Amaris: het dier is niet bij de gemeente aangegeven. Niet aangemeld bij de asielen. Ze hebben wel contact met Amivedi, maar het zijn twee aparte instanties.
@Wendy: ik ben in deze materie (gevonden dieren) geen expert (dat blijkt ook maar weer, anders had ik natuurlijk wel de pasklare oplossing gegeven). Ik ben wel juriste. Maar ik zou TS dan ook verzoeken te bellen met het juridisch loket.
Wendy schreef:Sheran schreef:Amaris: het dier is niet bij de gemeente aangegeven. Niet aangemeld bij de asielen. Ze hebben wel contact met Amivedi, maar het zijn twee aparte instanties.
@Wendy: ik ben in deze materie (gevonden dieren) geen expert (dat blijkt ook maar weer, anders had ik natuurlijk wel de pasklare oplossing gegeven). Ik ben wel juriste. Maar ik zou TS dan ook verzoeken te bellen met het juridisch loket.
Ja, want bij het juridsch loket kun je je laten adviseren door een student of een SJD'er, dat is inderdaad een stuk betrouwbaarder dan bokt
Kom op zeg, het is echt geen rocket science. Als je alle mitsen en maren en mogelijke risico's wilt weten, dan is het handig om een jurist in te schakelen. Zeker als je het ook nog eens netjes onderbouwd wilt hebben met wetsartikelen en jurisprudentie.
Maar verder... behoort iedere Nederlander gewoon de wet te kennen. En zijn er, behalve juristen, genoeg mensen die best een prima advies kunnen geven in een relatief simpel geval als dit.
melissac schreef:(...)
De kat is langer bij TS dan bij de oude eigenaren, ik vind het netjes dat ze gebeld heeft maar ze hoeft hem niet terug te geven. De oude eigenaren zitten ook nog eens midden in een verhuizing, dat is nou ook weer niet de ideale woonsituatie voor de kat. De kat is op dit moment gesetteld bij TS, ik vind het daarom alleen maar beter voor de kat om hem te laten waar hij nu op dit moment is.
Mochten ze echt moeilijk gaan doen dan kun je altijd nog de kosten berekenen, de DA, het voer en het kattengrind.
Wendy schreef:Sheran schreef:Amaris: het dier is niet bij de gemeente aangegeven. Niet aangemeld bij de asielen. Ze hebben wel contact met Amivedi, maar het zijn twee aparte instanties.
Ja, want bij het juridsch loket kun je je laten adviseren door een student of een SJD'er, dat is inderdaad een stuk betrouwbaarder dan bokt
Kom op zeg, het is echt geen rocket science. Als je alle mitsen en maren en mogelijke risico's wilt weten, dan is het handig om een jurist in te schakelen. Zeker als je het ook nog eens netjes onderbouwd wilt hebben met wetsartikelen en jurisprudentie.
Maar verder... behoort iedere Nederlander gewoon de wet te kennen. En zijn er, behalve juristen, genoeg mensen die best een prima advies kunnen geven in een relatief simpel geval als dit.
koos2015 schreef:Nee dat hoeft de dierenarts niet op Amivedi te zoeken, als ze scannen krijgen ze gelijk het dossier in de computer waarbij dan vermist staat, mits je dit zelf wel meldt bij de chip databank
Marloez schreef:Wow ik lees dit topic echt met grote verbazing.. TS, ik vind dat je eerlijk en open er over bent, maar als ik in jouw schoenen had gestaan had ik altijd rekening gehouden ergens in mijn achterhoofd dat de eigenaar nog gevonden kon worden en het dus ergens juist zelfs leuk gevonden zou hebben dat de eigenaar eindelijk gevonden zou zijn! Als je zoiets in je achterhoofd houd hoeft het toch niet zó hartbrekend zijn.. Maar goed ik spreek vanuit mijn gevoel, iedereen gaat daar natuurlijk anders mee om.
Ik schrik er van TS dat je het als een keuze hebt gezien om geen contact met de eigenaren op te nemen. Ik vind ook dat je de rollen een beetje omdraait.. je zou hun ook kunnen vragen of je de kat af en toe nog mag bezoeken ipv andersom.
Het is niet uitzonderlijk dat sommige katten na jaren zelfs weer uit zich zelf terug komen lopen.
Ik verbaas me vooral over de tips die hier gegeven worden.. Mensen die de kat sowieso zouden houden?! Dat je volgens de wet geld mag vragen na zoveel tijd? Waarom na een bepaalde periode mag het rechtmatig ineens wel jouw kat worden? Waar haal je het lef vandaan om zoiets te doen als je donders goed weet dat je een vermiste kat hebt geadopteerd en ook weet wie de rechtmatige eigenaren zijn?! (Dit is niet tegen jou TS maar tegen de mensen die hier tips over geven.)
Ik mag toch hopen dat het merendeel van de mensheid het fatsoen heeft om zo'n kat terug te brengen naar de rechtmatige eigenaren.. Ook al mis je een kat vier jaar, het is toch fantastisch als je maatje dan weer terug komt.. En dat zij de kat dan korter hebben gehad dan jou vind ik geen goed argument omdat je in een jaar tijd (zeker jonge kinderen) super veel kunt hechten aan een dier. Juist als je ze van jongs af aan hebt gehad.
Ik begrijp dat het moeilijk is maar bedenk alsjeblieft hoe het voor jou zou voelen als je huisdier weg loopt en een ander hem ineens wel erg graag wil houden.. (ik weet dat TS hier al over nadenkt). Stel je hebt een kat al 6 jaar en hij loopt weg.. iemand anders heeft hem al twee jaar en je komt daar achter en kunt hem niet meer terug krijgen want immers, er zit zoveel tijd overheen dat hij zich de rechtmatige eigenaar mag noemen. Zoiets wens je toch niemand toe dus dan moet je dat zelf ook niet gaan doen. Ik heb er overigens nog nooit over gehoord deze regel, maar dat terzijde.
TS, ik heb het idee dat de vorige eigenaren haar wel graag terug willen maar erg in twijfel worden gebracht omdat het voor jou zo emotioneel is. Ik wens je veel sterkte en succes.
Jolien87 schreef:melissac schreef:(...)
De kat is langer bij TS dan bij de oude eigenaren, ik vind het netjes dat ze gebeld heeft maar ze hoeft hem niet terug te geven. De oude eigenaren zitten ook nog eens midden in een verhuizing, dat is nou ook weer niet de ideale woonsituatie voor de kat. De kat is op dit moment gesetteld bij TS, ik vind het daarom alleen maar beter voor de kat om hem te laten waar hij nu op dit moment is.
Mochten ze echt moeilijk gaan doen dan kun je altijd nog de kosten berekenen, de DA, het voer en het kattengrind.
Is dit je eigen bevinding of heb je een online juristencursus gevolgd?