Vogels in de tuin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:27

Sijsjes zijn te schattig voor woorden. In de zomer zitten er hier regelmatig <3
Goudvinken zou ik ook graag willen zien.
Boomklever zit hier ook en zien we ook regelmatig. Vind ik erg mooi.
Gohya vind je het heel erg := roept die eens op. Misschien krijg je wel kuikentjes. <3
Gisteren zag ik onder de wandeling de grauwe vliegenvanger. Was weer lang geleden. Ben zo nieuwsgierig naar de specht die elke ochtend vroeg aan het ratelen is in het bosje achter de paddock. Ml en ik gaan expres het bosje niet in want we hopen dat hij daar gaan nestelen.
Ook hier is het onderzoek door de pimpelmeesjes naar de nestjes begonnen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:33

gohya schreef:
Oke Thnx. had ik nog nooit gezien in onze tuin.Zitten wel veel vinken en goudvinken.
Ben niet blij met die 2 eenden,ik jaag ze ook iedere keer weg.

Jaag ze maar hier heen, wij hopen ieder jaar op een nest eenden in onze natuurvijver. :+ Ze komen ieder jaar wel in de vijver, maar blijven nooit helaas.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:36

Als die eenden nou van me waterplanten afblijven,mogen ze best in me vijver zwemmen.Maar ze vernielen alles en maken het water troebel.Liever geen eendenkuikens,kan ik de hele tijd de katten in de gaten houden.Dat doe ik nu ook al sinds de Tortelduif in de conifeer een nest heeft.Die rotkatten springen zo de boom in en grijpen een jonge duif.Ben een keer honderden meters achter een kat aan gerent die een jonge duif in zijn bek had.En eindelijk had ik die kat te pakken,duifje was dood,maar die kat had er geen plezier van!

@ FlyAway heb je wel dichte struiken bij je vijver? misschien is het te open voor ze?

_AB_

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:39

Leuk al die waarnemingen!
Ik heb op 2 gaaien na nog niks gezien :(

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 16:30

Jullie hebben me gestimuleerd om weer eens een wandelingetje te maken van een uurtje en het was de moeite waard! *D
Vogel(tjes) gezien, die ik bijzonder vind: blauwe kiekendief, staartmeesjes, boomklever, koppeltjes keep tussen de vinken, cirl gorsjes hele groepen, staartmeesjes hele groepjes en als klapstuk een heuse ree. Ik mocht zo dichtbij sluipen dat ik kon zien dat het een mademoiselle was en in de rui. Ik kwam denk ik op 30 meter afstand voordat ze vond dat het geval dat zo dicht bij kwam te dicht bij kwam. Ik had het voordeel van de wind die aanwezig was en mijn kant op stond. *\o/*

Ik herkende nu gelijk de keepjes en ik denk dat ik ze vroeger vaker heb gezien maar gewoon niet heb herkend. Dus ben lekker uitgewaaid. Is het bij jullie ook zo lekker weer. Het is hier prachtig zonnig weer {:} , 14 graden en het voelt veel warmer. Gewoon in mijn jasje kunnen wandelen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 16:38

gohya schreef:
Als die eenden nou van me waterplanten afblijven,mogen ze best in me vijver zwemmen.Maar ze vernielen alles en maken het water troebel.Liever geen eendenkuikens,kan ik de hele tijd de katten in de gaten houden.Dat doe ik nu ook al sinds de Tortelduif in de conifeer een nest heeft.Die rotkatten springen zo de boom in en grijpen een jonge duif.Ben een keer honderden meters achter een kat aan gerent die een jonge duif in zijn bek had.En eindelijk had ik die kat te pakken,duifje was dood,maar die kat had er geen plezier van!

@ FlyAway heb je wel dichte struiken bij je vijver? misschien is het te open voor ze?

Ja er staan genoeg dicht struiken en planten omheen. Er lopen hier wel 4 katten die ook wel bij de natuurvijver komen. Misschien vinden ze het niet veilig genoeg.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 17:02

FlyAway schreef:
gohya schreef:

Ja er staan genoeg dicht struiken en planten omheen. Er lopen hier wel 4 katten die ook wel bij de natuurvijver komen. Misschien vinden ze het niet veilig genoeg.

Dan denk ik idd. dat ze het niet veilig genoeg vinden i.v.m. de katten. ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 15:45

Afbeelding

Vloog een groenling tegen het raam. Heb hem in het zonnetje gezet om bij te komen, en na een half uur vloog ie gelukkig weer weg.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 15:56

achgos, arm vogeltje.
Onze overburen hebben een terror pimpelmees. Beest gaat zodra ze hun auto op de oprit zetten aanvallen uitvoeren op de buitenspiegels waar hij zichzelf in ziet. Ze hebben om hem te redden van z'n kamikaze acties nu mutsen over de spiegels gedaan _O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 17:13

Gek die groenlingen, die deden dat zo vaak in NL. |o We hebben er heel wat bijgebracht. Mooie foto heb je gemaakt.

Vandaag zie ik opeens weer de roodstaartjes in en rond het huis en ook met wandelen zag ik ze. Is lang geleden, dus trekken die misschien meer naar het zuiden, dat iemand zo weet? Anders vanavond eens googelen.

Ook een kramsvogel gezien. VOnd ik wel heel speciaal.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 18:16

pien_2010 schreef:
Gek die groenlingen, die deden dat zo vaak in NL. |o We hebben er heel wat bijgebracht. Mooie foto heb je gemaakt.

Vandaag zie ik opeens weer de roodstaartjes in en rond het huis en ook met wandelen zag ik ze. Is lang geleden, dus trekken die misschien meer naar het zuiden, dat iemand zo weet? Anders vanavond eens googelen.

Ook een kramsvogel gezien. VOnd ik wel heel speciaal.

Lijkt wel een groenlingending ja. Onze diepvriesgroenling (was van een huisgenoot maar woonde in de algemene vriezer) is ook tegen een raam aan zijn einde gekomen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 00:47

Gini schreef:
Goeroe, welk soort houder gebruik je voor havermoutvlokken?

Hoewel hij er eigenlijk niet voor bedoeld is gebruik ik deze. Er staat bij dat hij bedoeld is voor meelwormen, maar ik vind hem daar eerlijk gezegd niet ideaal voor (of ik heb de verkeerde meelwormen :P ). Ik gooi er altijd iets onderin want anders valt de helft er gelijk alweer uit. Het mengsel van meelwormen en havervlokken vind ik wel handig, want als de mezen een meelworm pakken vallen er altijd wel wat havervlokken uit voor de minder acrobatische vogeltjes. :Y)

_AB_ schreef:
Leuk al die waarnemingen!
Ik heb op 2 gaaien na nog niks gezien :(

Jammer, gewoon volhouden, dan komen ze vast vanzelf!

Klinkt als een heerlijke wandeling pien_2010. Hier was het vandaag ook fraai weer. We hebben de pony's eens goed onder handen genomen (en dat leverde flink wat nestmateriaal op). :+

Mooie foto van de groenling. Helaas niet zulke handige vogeltjes. Een diepvriesgroenling. :') Pimpelmezen zijn al niet veel beter dus. Hier helaas ook wel eens vermoedelijke raamslachtoffers gevonden, een pimpelmees en een vink. Blijft toch heel jammer hoor.

Op de vraag of de roodstaartjes meer naar het zuiden trekken moet ik het antwoord schuldig blijven. :o

'Onze' vogeltjes nemen het er nog even goed van met de laatste vetbollen. Vooral de vinken komen in grotere aantallen dan ik kan tellen. Ik had wat vet uit een pindakaaspot op de voederplank gelegd en daar hebben ze goed van gesmuld, alles is weg. Mijn vriend zag gister een geelgors zitten, die heb ik zelf al een tijdje niet gezien. Vandaag zag ik zelf voor het eerst sinds lange tijd wel weer een witte kwikstaart. Vorig jaar brachten ze jongen groot langs onze oprit, geweldig. <3 De staartmezen zien we nu regelmatig en ze leken laatst zelfs ons huis uitgebreid te inspecteren. Vorig jaar zat er een nest koolmezen onder de dakpannen, van mij mogen ze! :D Wat er in elk geval ook onder de dakpannen zit zijn vleermuizen. Daar zag ik er een paar dagen geleden voor het eerst weer eentje van vliegen. Weliswaar geen vogel, maar toch leuk. :Y)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 11:13

Oooh wat leuk vleermuizen. Die zitten hier ook in de zomer, vind ik zo gaaf.

goeroe schreef:
Op de vraag of de roodstaartjes meer naar het zuiden trekken moet ik het antwoord schuldig blijven. :o
heb dus even gegoogeld en vond dit antwoord http://www.birdphoto.nl/vogels/Zwarte%20roodstaart.htm , waarin staat de zwarte roodstaart keert in maart naar zijn broed gebied terug . Dus mijn waarneming klopt.

Witte kwikstaarten zijn erg mooi.

Gisteren zagen we een kleine mus onder de pannen van de garage zoeken. Een nestje? Zou leuk zijn.

Groenlingen :(:)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 13:35

Net een onbekend vogeltje gespot! *\o/* Wie weet wat ik heb gezien? Het was een klein gedrongen vogeltje, formaat roodborstje, hoofdzakelijk donkergrijs van kleur. Zijn koppie leek iets donkerder. Hij had een recht en puntig snaveltje. Het staartje had wel wat kleur, oranjebruinig. Op de rug bij de staartaanzet zag ik aan beide kanten wat wit zitten. Volgens mij zat er op de vleugels ook een dun wit streepje, maar dat weet ik niet zeker meer.

Vleermuizen vind ik geweldig, ik heb alleen geen idee welke soort hier rondvliegt helaas. Ze zijn niet alleen leuk, maar ook erg nuttig. Hier werken ze 's zomers samen met de zwaluwen in ploegendienst om allerlei minder fraai vliegend gespuis op te ruimen. :+

Nu klik ik net op de link van de zwarte roodstaart en volgens mij heb ik gelijk het antwoord op de vraag wat voor vogeltje ik heb gezien. :')

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:46

Omschrijving klinkt inderdaad als zwarte roodstaart.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 13:52

Dankjewel oomens. Ik zat hem ook echt te bekijken met het idee dat ik moest kijken naar kenmerken zodat ik hem kon beschrijven. :')

Met 19 getelde soorten is het trouwens wel een bijzonder goede week hier. Edit: De gaai zet het weektotaal net op 20. :Y) Ik houd het bij sinds half januari en het totaal staat al op 27. *D Daar hoop ik dit jaar in elk geval de zwaluw, groenling, putter en tjiftjaf nog aan toe te kunnen voegen, want die heb ik hier allemaal al wel eens gezien.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 16:06

Ik denk ook aan de roodstaart.

Vandaag weer naar l'étang de Murat geweest om vogeltje te spotten. Het is een leuk lijstje geworden want we zagen veel, namelijk:
de grote zilver reiger, de blauwe reiger, de kuifeend, de wintertaling, de wilde eend, de meerkoet, de Noorse stern, de aalscholver, de kievieten, de eerste zwaluwen *\o/* , de toren valk, en als verrassing kwam de zwarte wouw vlak boven het meer vliegen. Hij of zij had een tak in de mond, dus die is al begonnen met een nest aan het bouwen. Vond het prachtig.

Daarnaast hadden we live geographic channel voor onze neus want de futen begonnen met hun balsen. Helaas nog niet met het echte dansen op het water, maar het was het voorspel. Mannetje had zijn kraag helemaal opgezet en zijn kuif stond prachtig fier omhoog en met al die mooie kleuren vond ik het een prachtig gezicht.
Vrouwtje deed hem in alles na, van draaien met haar hoofd, links en rechts in de vleugels pikken, een stukje naar achteren, naar voren en geweldig vond ik het om te zien. Ze vond hem te weinig subtiel want toen hij onderdook en met nestmateriaal naar haar toe zwom en haar dat eerst met grote ronde borst toonde voordat hij het voor haar neus liet vallen in het water, was ze daar duidlijk nog niet aan toe :j , want resoluut draaide ze zich om om hem beteuterd alleen achter te laten :(:) . Manlief was zo enthousiast van het schouwspel.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 16:54

Wij hadden keepjes vandaag. *\o/* *\o/* *\o/*
Heb ze nooit eerder gezien, was de eerste keer dat ik ze zag, maar wat een prachtig vogeltje.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 16:55

Ik hoor vanalles, maar zien? neuh.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:10

xniieeenke schreef:
Ik hoor vanalles, maar zien? neuh.

Dat zie en hoor ik regelmatig om ons heen. Iets zien, dat moet je ook een beetje afdwingen. Heb je een kijker? Daar begint het al mee. Anders eens geld vragen op je verjaardag. Bij de vogelbescherming kun je al voor weinig geld (is nog duur) een fijne kijker kopen.Bijvoorbeeld de Stern http://www.vogelbescherming.nl/winkel__ ... tern_serie en dan de 10 x 42 voor € 179,-- Dan heb je iets goeds waar je tien jaar plezier van hebt.

Dan als je dat hebt, blijf eens een tijdje rustig staan, zitten. Vaak na paar minuten komen de vogeltjes weer terug en kun je kijken.
Als je fiets, wandelt of in de auto zit, wen je aan om altijd om je heen te kijken. Te speuren. Dan kun je ook voor verrassende zaken zien. Succes ermee NIenke en de moed niet verliezen.

Vandaag weer terug naar het meer. De futen waren nu helemaal gestopt met hun beginnende dans, helaas. De kraag van het mannetje was weer helemaal plat. Wel nog de witte kwikstaart goed gezien en de wintertaling van heel dichtbij, zo vanuit de vogelhut.

De heen weg zag ik iets rennen over het veld? (Nienke, ik keek goed om me heen!). Een hond? Stop en kijken zei ik tegen mijn man, die gelijk de auto in de berm zette. Wij hebben altijd de kijkers om ons heen, dus vlogen naar buiten. Kwam een wild zwijntje recht op ons af rennen. Een behoorlijke gang zat er in. Ze stak vlak bij ons over en we zagen de dikke billetjes weg rennen :j . Te gek voor woorden.

Toen we naar huis reden, meenden we een uiltje op de paal te zien, maar toen we terug reden voor de check vloog hij op en konden we niet nog eens goed het gezichtje zien. Maar allé ben voor 85% zeker.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:12

Wat een leuke uitgebreide reactie! Ik spaar alleen voor een camera, en ben momenteel 13 dus ik kan ook niet van alles uitgeven. De vriend van mijn nicht spot veel vogels, ook zeldzame. Misschien kan ik daar eens wat van lenen! :)
Ik ben al eens in de tuin gaan zitten, en zelfs als ik rondloop hoor ik ze vaak heel dichtbij alleen de helft van de bomen hier is heel dicht. :P

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:36

xniieeenke schreef:
De vriend van mijn nicht spot veel vogels, ook zeldzame. Misschien kan ik daar eens wat van lenen! :)
Dat is een goed idee. En vraag eens of je met hem mee mag. Moet je wel heel stil kunnen zijn, want wild en vogeltjes zien begint met oplettendheid en echt tijden stil zijn en alleen maar kijken en zoeken. Goed observeren hoe hij dat doet, want vogeltjes en wild komen niet naar jou toe.
Dan maak je een lijstje van wat je gezien hebt en thuis zoek je dat op. Het zei in een vogelboek hetzij via google, want hij weet echt wel alle namen.

Het geduld hebben is heel belangrijk. Zo waren wij ooit in Australië op Kangeroo Island. Er werd gemopperd dat er geen kangeroo en koala beertjes te zien waren >;) , hoezo? Het barstte ervan. Wat bleek, mensen gingen kijken op het foute tijdstip en hadden geen geduld.
Wij stonden vroeg op en bij schemer gingen kijken (is ook in NL belangrijk). We gingen vaak ergens doodstil zitten en na 10 minuten kon het feest beginnen. Hoe zo geen kangeroos, het leek verdikkie wel de Kalverstraat? Hoe zo geen Koala's, ze zaten echt overal, maar je moest er wel even voor wandelen en van de bewoonde wereld af gaan. Dieren houden niet van lawaai en mensen. Dus moet je ze gaan zoeken.

Succes NIenke!

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 16:12

Als ik vakantie heb kan ik dat wel 'ns vragen. Of eerst thuis experimenteren!
Leuk dat je zo uitgebreid reageert, bedankt :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 16:39

Ik heb al enkele dagen een onbekend vogeltje in de tuin. Lijkt op een sijsje, zelfde tekening met de witte en donkere strepen, is volgens mij net zo groot (in ieder geval kleiner als een huismus), zoekt op de grond naar eten en af en toe aan de vetbol, en is bruin/wit gekleurd. Geen geel door het lijf, en ook niet echt zwart, wel diverse tinten bruin. Is een echt vinkje om te zien, qua snavel en zo. De pop van een sijs zou ook geel hebben, en dat heeft deze absoluut niet. Zit nu nog te denken aan een Noordse barmsijs pop, maar weet niet of deze geen kleur heeft buiten dit. Zit ook geen rood op het vogeltje. Plaatjes maken me niet veel wijzer, die zijn altijd van mannetjes, omdat de kleuren waarschijnlijk mooier zijn.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 17:03

Wat veel verschillende en leuke soorten zijn er bij jou te zien pien_2010. Het lijkt me zo gaaf om een wild zwijn te zien, dat zit er hier echt niet in helaas. Geweldig geschreven over de iets te weinig subtiele fuut. :))

De keepjes veroveren de wereld. :D

Een verrekijker is zeker aan te raden! In veel situaties is een verrekijker onmisbaar bij het bepalen met welke soort je te maken hebt. En inderdaad veel om je heen kijken. Ik merk dat ik dat in huis heel veel doe. Telkens even een blik naar buiten om te zien of er vogels zitten en vooral welke soorten dan. Niet helemaal duidelijk? Verrekijker pakken. Mogelijk een 'nieuwe' soort? Héél vlug verrekijker pakken. :D Overigens kun je vogels ook heel goed determineren op gehoor. Ik wil dat echt gaan oefenen, maar in de praktijk vind ik het nog best lastig. Het is vooral een stuk moeilijker om iets op te zoeken. Ik vind het ook heerlijk om buiten de tijd te nemen om echt goed te kijken. Dan zie je namelijk niet alleen welke soorten er rondvliegen, maar ook wat ze aan het doen zijn. Gister zag ik bijvoorbeeld vanuit de stal een koppeltje staartmezen druk bezig met het verzamelen van nestmateriaal. :D Met 'onze' eenzame staartmees van een tijdje geleden extra leuk om te zien. Verder valt me op dat de roodborsten momenteel heel fanatiek achter elkaar aan zitten. Het ziet er niet vriendelijk uit, dus ik vermoed dat het om het verjagen van concurrenten gaat.

Vanmorgen zag ik een vogeltje waarvan ik niet weet wat voor soort het is. Ondanks dat ik op dat moment geen verrekijker had kon ik hem vrij goed bekijken omdat hij zo dichtbij was. Helaas kon ik er weinig speciaals aan ontdekken. Het meest kenmerkende was nog wel dat ik nog nooit eerder zo'n saai grijs vogeltje zag. :') Het deed me denken aan een winterkoning. Qua formaat komt het overeen, maar dit vogeltje was grijzer en had een normale staart. Straks maar even kijken of ik iets kan vinden wat er op lijkt. Neonlight dus ook al een mysterieus vogeltje. Misschien kun je er een foto van maken? De omschrijving doet bij mij niet gelijk een belletje rinkelen, maar als ik zo plaatjes ga kijken zal ik ook uitkijken naar 'jouw' vogeltje. :Y)

Vanmorgen zag ik weer drie zanglijsters zitten, jammer genoeg is er net eentje (te) hard tegen het raam gevlogen, zonde. :(