SeaWorld...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Re: SeaWorld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 14:22

Dat er mensen zijn die paarden vergelijken met dolfijnen is voor mij niet te begrijpen.

Overigens komen deze mensen ook alleen met dit argument aan, zegt voor mij genoeg.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 17:25

Natuurlijk maak ik hier een vergelijking met paarden, het is hier immers een paardenforum. De gedomesticeerde paarden zijn niet anders (in hun levensbehoeftes) dan hun wilde soortgenoten. Dus het is een prima vergelijking. Iemand die zegt dat dat niet is, zegt mij genoeg dat diegene dat gewoon als slapexcuus gebruikt om paarden dan opeens geen probleem te vinden. Zoals iemand al zei... Hypocriet :)

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 17:59

Maartje1990 schreef:
Natuurlijk maak ik hier een vergelijking met paarden, het is hier immers een paardenforum. De gedomesticeerde paarden zijn niet anders (in hun levensbehoeftes) dan hun wilde soortgenoten. Dus het is een prima vergelijking. Iemand die zegt dat dat niet is, zegt mij genoeg dat diegene dat gewoon als slapexcuus gebruikt om paarden dan opeens geen probleem te vinden. Zoals iemand al zei... Hypocriet :)

Ik vind de behoeften van gedomesticeerde- en wilde paarden niet te vergelijken met orca's. De behoeften van beide dieren liggen mijlenver uit elkaar, en in gevangenschap kan er nooit aan de behoeften van orca's worden gedaan waar dat bij paarden over het algemeen een heel stuk beter lukt. Kijk bijv naar orca's, de grootste dolfijnensoort. Dat zijn, in tegenstelling tot paarden, roofdieren, hun hele identiteit is gebaseerd op het zwemmen van grote afstanden en vooral op het jagen. Daarin kunnen zij hun intelligentie kwijt, ze hebben daarmee een doel, dat is de kern van hun bestaan. Haal je de mogelijkheid tot jagen en afstanden zwemmen weg, dan haal de eigenlijk de basisvoorwaarden van de orca-identiteit weg. Net als wanneer je hun families uit elkaar haalt. Daarom zie je veel van deze dieren, in tegenstelling tot paarden, in gevangenschap ook wegpieteren.

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:19

Ik heb Tilikum in het echt gezien heel wat jaren terug. En het valt inderdaad op dat de bassin veel te klein is voor de orka's. Op dat moment was er ook een kleintje en de moeder moest deelnemen aan de show terwijl de trainers de kleine apart hielden. Kunnen ze niet even vrijgesteld worden van shows?!
De dieren zien er ook niet bepaald happy uit. Dat benadrukt de slappe rugvin van Tilikum wel, en de aanvallen op trainers...
Maar al bij al blijft het een machtig mooie show... Maar het is het leed niet waard. Ik ben blij dat er geen orka's maar gekweekt mogen worden in gevangenschap en dit de laatste generatie is. :-)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:30

Zeg ho even, gaan jullie je eerst eens verdiepen in dolfijnen voordat jullie me hypocriet noemen zeg. Wat een belachelijke reactie op mijn post!
Roofdieren hebben sowieso heel andere behoeften dan prooidieren. En zijn dolfijnen vele male intelligenter dan paarden. En hebben ze een groter behoefte aan hun eigen familie dan wij.
Van chloorwater krijgen dolfijnen last van hun huid en van hun ogen.

Er is geen zooloog die opgesloten dolfijnen een goed idee vindt. De voormalig trainer van flipper (ric O'barry) is er ook van teruggekomen. En zet nu overal projecten op om de dolfijnen weer uit te zetten. Hij heeft van zeer dichtbij gezien wat gevangenschap doet met een dier.
Zelfs oud werknemers van het dolfinarium klagen over het zelfdestructerende gedrag van de dolfijnen in het showbassin.

En Maartje. Kom jij nou eens met wetenschappelijk bewijs waarom het goed is voor een dolfijn om in gebangenschap te leven. Want je verkondigd een hoop, ook in het andere topic over het Dolfinarium. Maar niets is bewezen. En "ik heb gehoord dat" telt niet als bewijs.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 19:01

Menig paard heeft meer bewegingsvrijheid dat die dolfijnen :=
Bovendien is het helemaal niet van toepassing om zo'n dier te vergelijken.

Een betere vergelijking is een goudvis in een kommetje denk ik?

Ik hoop dat er idd een verbod komt op shows met dolfijnen net zoals het met wilde dieren in het circus was.
Alhoewel dat ze van mij alle dieren mogen verbieden in circusshows, Hier was vorige week nog een schandaal in de krant van een circus in de buurt dat onnodig 1 van de kamelen aan het aframmelen was...

Is er eigenlijk iets bekend over de gezondheidstoestand van tilicum?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 20:19

@sunrise: iemand deelde iets over het stoppen van shows met dolfijnen, geen orcas dus daar reageerde ik op.

@milkberry: ik beweer nergens dat het beter is om dolfijnen (of uberhaupt een dier) in gevangenschap te houden. Dus waarom zou ik daar naar wetenschappelijk onderzoek gaan doen als ik dat zelf niet vind? :+

Enige wat ik wel zeg is dat er mijn inziens niets mis is met het dier (dolfijn,paard of hond maakt niet uit) gedragingen te laten doen.

En prooidieren en roofdieren hebben wellicht andere behoefte (en het ene en het andere roodier is ook anders) maar zowel paaarden als dolfijnen moet je niet in een kleine ruimte opsluiten. Maar ik keur het houden van dolfijnen in een klein bassin niet goed net zomin als dat ik het houden van een paard in een stal niet goedkeur.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 20:37

Maartje1990 schreef:
Je moet mensen geen woorden in de mond leggen, ik heb mij nooit uitgelaten over het welzijn van paarden. Niet binnen de bewuste topics of überhaupt hier op bokt.

De enige die iedere keer de ondoordachte vergelijking maakt ben jij. Vervolgens ga je deze uitspraak ook nog eens op een erg lage manier tegen een ander gebruiken. . . dat is pas hypocriet.

Je blèrt alleen maar gebakken lucht en niets inhoudelijk. Dit doe je in meerdere topics, zodra mensen kritiek uitten of met een sterk argument komen verdwijn je naar de achtergrond. Om vervolgens, behoorlijk hypocriet, weer van je te laten horen indien een ander iets post wat bij jouw berichten past.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 20:39

Milkberry schreef:
Zeg ho even, gaan jullie je eerst eens verdiepen in dolfijnen voordat jullie me hypocriet noemen zeg. Wat een belachelijke reactie op mijn post!
Roofdieren hebben sowieso heel andere behoeften dan prooidieren. En zijn dolfijnen vele male intelligenter dan paarden. En hebben ze een groter behoefte aan hun eigen familie dan wij.

Er is geen zooloog die opgesloten dolfijnen een goed idee vindt. De voormalig trainer van flipper (ric O'barry) is er ook van teruggekomen. En zet nu overal projecten op om de dolfijnen weer uit te zetten. Hij heeft van zeer dichtbij gezien wat gevangenschap doet met een dier.
Zelfs oud werknemers van het dolfinarium klagen over het zelfdestructerende gedrag van de dolfijnen in het showbassin.

En Maartje. Kom jij nou eens met wetenschappelijk bewijs waarom het goed is voor een dolfijn om in gebangenschap te leven. Want je verkondigd een hoop, ook in het andere topic over het Dolfinarium. Maar niets is bewezen. En "ik heb gehoord dat" telt niet als bewijs.
Lekker laten gaan.

Je trekt, in dit geval, aan een dood paard.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 21:28

Jullie maken er weer een gezellig feestje van hier hé?

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 23:01

Ailill schreef:
Milkberry schreef:

Lekker laten gaan.

Je trekt, in dit geval, aan een dood paard.

Ik ben bang dat je gelijk hebt in deze =__=

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 23:07

Waar bler ik gebakken lucht? Het enige wat ik zeg dat ik vínd is dat er niks mis is met het vragen van gedragingen bij dieren. Wél vind ik dat die dolfijnen in te kleine bassins zitten en díe zouden groter moeten ja.

Dat jij het niet eens bent met mijn mening, dat mag natuurlijk. Maar ik snap niet wat er zgn gebakken lucht aan is?

ER worden hier verder mij woorden in de mond gelegd die k nooit heb gezegt.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 23:29

Je vindt dat de bassins groter moeten.
Ik vind dat een dolfijn sowieso niet in een bassin hoort, maar in de zee :)
Diervriendelijk in een bassin bestaat niet voor een dolfijn.

Ik ben nog steeds benieuwd waarom jij vindt dat een dolfijn in een bassin hoort.

Ik vind dat er goede stappen worden ondernomen. Geen circus meer, daarna geen bassins meer.

Overigens is een orca ook gewoon een dolfijn. Het grootste soort dolfijn. De behoefte van een orca en een tuimelaar zijn ip gelijk.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 23:33

Nee een dolfijn hoort niet in een bassin, maar een paard hoort ook niet in een stal of wei een konijn niet in een hokje en een kat niet in een huis. Maar mits de dieren (mijn inziens!) genoeg ruimte hebben vind ik het geen probleem om een paard, konijn, dolfijn, kat of wat dan ook in gevangenschap te houden. En daar denk jij anders over en dat mag natuurlijk :)

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 23:40

Maartje1990 komt hier altijd opdraven in de hoop om mensen die 'hypocriet' praten (vinden dat dolfijnen niet in bassins horen en paarden dan wel in stallen zetten) de mond te snoeren, terwijl die vergelijking hier niet thuis hoort. Het staat me dan ook bij dat er in het verleden al meermaals is gesuggereerd hier een apart topic voor te openen, maar zo te zien wordt dat genegeerd :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 09:16

Nouja, er wordt hier ook niet echt open gestaan voor andere meningen dan alle dolfijnen vrij

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 09:22

Volgens mij zijn we er, in het algemeen, er wel over eens dat hoe de dolfijnen nu gehouden worden anders moet. Dat ze in te kleine bassins gehouden worden, vinden de meeste ook.

Ik ben zelf dan weer blij dat we tegenwoordig veel kritischer zijn over dit soort zaken, dat was vroeger nog wel eens anders. Vroeger vond ik plekken zoals Dolfinarium en SeaWorld geweldig, nooit bij stilgestaan of de dieren happy waren in de bassins. Nu ben ik mij daar veel bewuster van.

Zo ook dierentuinen.. Persoonlijk vind ik de ruimtes bij Artis te klein en ouderwets. Terwijl ze in Emmen veel innovatiever zijn en meer ruimten voor de dieren hebben gecreëerd.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 09:27

Paarden met dolfijnen vergelijken is appels met peren vergelijken, die vergelijking gaat totaal niet op en laat maar weer blijken dat je een flink theoretische basis mist om over dit onderwerp te kunnen discussiëren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 09:35

Er wordt een algehele vergelijking G getrokken met dieren in gevangenschap, niet eens specifiek dolfijnen vs paarden

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 09:42

Je kan het zogenemoende Wild life niet vergelijken met gedomesticeerde dieren :n Ik begrijp het punt, maar het is geen goed argument. We zijn het er allemaal over eens dat we dieren hun natuurlijke leefomgeving zo goed mogelijk na moeten boosten en met gedomesticeerde dieren lukt dat vaak prima. Dat staat echter geheel los van het feit dat je dat soort argumenten moet gaan gebruiken in een topic over SeaWorld. Ieder weldenkend dierenvriend snapt dat SeaWorld en het Dolfinarium vreselijk moet zijn voor de dieren. Ze zijn gefrustreerd en horen niet thuis in een circus voor ons vermaak. Ik vind het onbegrijpelijk dat mensen tegengas gaan geven aan activisten die strijden voor het welzijn van deze dieren. Daar kan ik met mijn kop niet bij hoe de meningen in hier kunnen verschillen.

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:21

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 10:39

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:13

HorseyDude schreef:
ALL ABOUT THE MONEY, EH $EAWORLD?

Het lijkt meer het gevolg van de acties tegen het houden van orka's in gevangenschap:

"SeaWorld CEO Joel Manby has spoken frankly about how he agonized over the breeding ban decision but said he ultimately realized that changing public attitudes about the welfare of the whales were keeping people from coming to the marine parks.

Now that the Blue World project has been abandoned, SeaWorld has said that some of the $100 million budgeted for it will be diverted to new attractions designed to showcase the park’s conservation efforts while enticing people to return to SeaWorld."

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:44

xMercury schreef:
Paarden met dolfijnen vergelijken is appels met peren vergelijken, die vergelijking gaat totaal niet op en laat maar weer blijken dat je een flink theoretische basis mist om over dit onderwerp te kunnen discussiëren.

Dat mag jij natuurlijk vinden. Maar ik vind een dier met een dier vergeleken een prima vergelijking.nis het niet een gedomesticeerd dier als excuus, dan is het wel dat het een roofdier is oid. Maar je kunt excuses gebruiken die je wilt. Gedomesticeerd of wel of niet een roofdier. Dieren hebben gewoon bepaalde levensbehoeften en in gevangenschap zul je die nooit helemaal kunnen nabootsen. Wat zeg ik.. In die zgn wildparken kunnen we dat niet eens nabootsen. Ik ben alleen iemand die het niet per definitie erg vind om dieren in gevangenschap te houden mits voldoende ruimte en of dat dan nu roofdieren zijn of gedomesticeerde dieren of zgn "wilde" dieren maakt mij niet uit. Een ander wel en dat mag ook.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:22

Het verschil is dat een dolfijn duidelijk destructief gedrag laat zien in gevangenschap. Een groot deel van de dolfijnen in gevangenschap automutileren hunzelf. Hoe groot of klein het bassin ook is. Ze missen het doel en de creatieviteit in hun leven. Wat ze in het wild kunnen uiten door te jagen en te spelen met hun eigen familie.
Dolfijnen hebben meer sociale interactie nodig dan mensen. We kunnen niet van dolfijnen verwachten dat we families uit elkaar kunnen halen en dat dolfijnen daar niets bij voelen.
Er is continu handel met die beesten . Zeker nu het dolfinarium is overgenomen.
Ik vraag me af hoe groot je kennis van het brein van een dolfijn is, als je een paard met een dolfijn kunt vergelijken.

Ik denk dat je een dolfijn zelfs nog niet met een aap kan vergelijken. Terwijl dat al vrij intelligente beesten zijn.

Mag ik nogmaals vragen om wetenschappelijk bewijs dat laat zien dat een dolfijn zich prettig voelt in gevangenschap