Koe kijken ipv Merries kijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 08:08

Bedankt voor alle felicitaties! Wist niet dat er zoveel mensen meelezen haha

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:17

Leuk! Gefeliciteerd! Ik was stille meelezer, maar wilde je toch feliciteren!

Ben heel benieuwd hoe ze opgroeit :-)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:21

idylle schreef:
Vind het er toch wel heel zielig uitzien hoor, zo'n baby'tje zonder mama :(:)

Als "de burger" bereid is 2,50 per liter melk te gaan betalen, kan de boer zorgen dat het kalf wat langer erbij kan lopen.
Voor de, ongeveer, 0,30 die de boer voor z'n liter melk krijgt, is daar simpelweg geen verantwoorde bedrijfsvoering op te voeren zoals jij dat graag zou zien.

Lisa, gefiliciteerd met je kalfje. De eerste tekenen zijn voorspoedig, hopelijk groeit ze zo ook op.

AmyII

Re: Koe kijken ipv Merries kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:44

Als eerste gefeliciteerd TS!

Ik moet bekennen dat ik met alle liefde €2,50 zou betalen voor een liter melk, al is het alleen al om te voorkomen dat meer en meer boeren in de problemen komen. Het is keihard buffelen, veel kritieken ontvangen en maar proberen een zo gezond mogelijk bedrijf te houden met weinig inkomen.

Ik vind dit een heel mooi en informatief topic TS, ik vind het mooi om jullie liefde voor koeien te lezen.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:44

Jippie! Gefeliciteerd! :D
En nu hopen dat het een goeie is? Heb je daar zelf eigenlijk al enig zicht op als ze nog zo klein zijn?

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:55

Gefeliciteerd! Wat is die foto op het stro schattig zeg!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:08

Super lief hoor, gefeliciteerd met je kalfje!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:11

HIEPHIEPHOERAAAAAAAAAAA!!!

Wat leuk, een vaars én buiten goed bevallen! Dan weet je gelijk dat ze makkelijk kalft (altijd meegenomen).
Biest ziet er idd nu heel anders uit, zo ontdooid.
Heel veel geluk met Vaarsje!

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:22

Gefeliciteerd Ts! Wat super dat je hebt gekregen waar je zo op hoopte :D

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:36

Ooh, het kalf is er! Wat een leuk ding! Gefeliciteerd en bedankt voor je informatieve topic!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:44

ikke schreef:
idylle schreef:

Als "de burger" bereid is 2,50 per liter melk te gaan betalen, kan de boer zorgen dat het kalf wat langer erbij kan lopen.
Voor de, ongeveer, 0,30 die de boer voor z'n liter melk krijgt, is daar simpelweg geen verantwoorde bedrijfsvoering op te voeren zoals jij dat graag zou zien.

Lisa, gefiliciteerd met je kalfje. De eerste tekenen zijn voorspoedig, hopelijk groeit ze zo ook op.

Kan je zeggen dat de boer nog niet eens 2 euro krijgt voor een liter melk wat hij aflevert aan de fabriek. Hij mag al blij zijn als hij de helft er van krijgt. De fabrieken verdienen er het meeste aan. De boer niet.

@ TS gefeliciteerd met het kalfje.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:44

ikke schreef:
idylle schreef:

Kan je zeggen dat de fabrieken het meeste geld hiervan krijgen en niet de boer.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 17-06-15 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:45

Oh, nog een vraag, je zei 'stierenkop en vaarzenpootjes' - oid :-) Dus je kunt meestal aan de bouw van een pasgeboren kalf al meteen zien wat het is? In tegenstelling tot veulens en puppies enz enz :-)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:01

FriesWytske schreef:
ikke schreef:

Kan je zeggen dat de boer nog niet eens 2 euro krijgt voor een liter melk wat hij aflevert aan de fabriek. Hij mag al blij zijn als hij de helft er van krijgt. De fabrieken verdienen er het meeste aan. De boer niet.

Ik weet wat de boer krijgt. wij halen de melk rechtstreeks bij de boer. Die 0,30 zuig ik niet uit mijn duim. Dat krijgt de boer ongeveer voor z'n melk. de rest is voor de fabriek maar vooral voor de tussenhandel, DAAR zit het meeste geld...........

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:08

Hoe ben je eigenlijk op d'r naam gekomen? Vind m gaef!

Eten je zelf ook van de biest?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 10:18

Klijntje schreef:
Oh, nog een vraag, je zei 'stierenkop en vaarzenpootjes' - oid :-) Dus je kunt meestal aan de bouw van een pasgeboren kalf al meteen zien wat het is? In tegenstelling tot veulens en puppies enz enz :-)

Haha nou nee eigenlijk niet maar mn vader en ik doen altijd een wedstrijdje 'op afstand geslacht bepalen' en dan kijken of we gelijk hebben haha. Stieren zijn meestal logger, hebben een dikke kop en dikke poten. Vaarsjes zijn vaak fijner gebouwd. Er zijn altijs uitzonderingen.

Afbeelding

Nou ze dronk vanmorgen weer goed, vanmiddag krijgt ze weer wat en vanavond ook weer. Wij geven in het begin vaak 3x daags en dat bouwen we dan af naar 2x daags. Ze staat nog wat waggel op haar pootjes maar dat trekt snel genoeg bij.

Afbeelding
Het kalf links op deze foto is het stier kalf wat gisteren ook geboren misschien zien jullie ook wel dat deze veel logger is als mijn vaarskalf. Een echte stier dus.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:19

gefeliciteerd met je vaarskalfje, hopelijk wordt het een prachtbeestje.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:21

Klijntje schreef:

Ik praat voor mijn beurt eigenlijk, maar je ziet het vaak aan de bouw van het kalf. Stieren zijn over het algemeen wat grover gebouwd. Grote, grove poten en een brede kop. Vaarsjes zijn veel fijner. Over het algemeen dan, want natuurlijk bevestigd ook hier uitzondering de regel :D

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:24

het klopt wel, we krijgen nu ongeveer 30 cent de liter. en reken maar dat daar heel veel kosten vanaf gaan.

er zijn nu ook al bedrijven die het behoorlijk moeilijk hebben qua financeele situatie.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:29

Ik snap de redenatie zeer zeker hoor dat het kalf weggehaald wordt bij mama, neemt niet weg dat als ik dan een foto zie van zo'n ukje alleen in zo'n hokje dat ik dat wel een zielig gezicht vindt ;)

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:53

kijk je een dag niet en dan zie ik ineens dat er een prachtige vaars geboren is.

over de melk de boer krijgt idd rond de 0,30 a 0,32 cent per liter echt belachelijk.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 11:42

Jaan81 schreef:

Ben ik echt benieuwd naar. Hier altijd wel een paar liter (die 'over' zijn) mee naar huis.
Pas geleden ook de melk direct uit de koe geproefd (tijdens melkcontrole) Echt lekker!

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 12:17

Jaan81 schreef:
Jaan81 schreef:

Ben ik echt benieuwd naar. Hier altijd wel een paar liter (die 'over' zijn) mee naar huis.
Pas geleden ook de melk direct uit de koe geproefd (tijdens melkcontrole) Echt lekker!

Oh nee ik griezel ervan brrr.. ik lust ook geen melk :+ (schaam schaam) buren waar wij altijd aardappelen halen lusten het wel graag, die maken er pannenkoeken van. Dus die krijgen wel eens wat. Maar eigenlijk bewaren we alle biest voor het kalf als het teveel biest was zetten we het koud en voeren we net zo lang de biest door totdat het op is. Ook mengen we wel eens een kommetje biest door de melk van een kalfje dat wat aan de diarree is. Er zitten antistoffen in die het kalf niet meer kan opnemen voor zijm afweersysteem na zoveel uur. Maar de antistoffen kunnen wel de bacteriën ect in de darm zelf aanvallen. Werkt super.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 12:38

Kijk, weer wat geleerd +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 12:54

Hier ook een mee lezer.

Van harte gefeliciteerd *\o/* *\o/* *\o/*

Ben erg benieuwd naar de resultaten van de testen die het kalf nog gaat ondergaan.