gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lora22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 19:28

Anniek22 schreef:
Even vraagje: Rollen jullie konijnen de laatste tijd ook zoveel? Het is een goed teken maar die van mij doet t de laatste tijd heel veel haha :-D

Ehm nee eigenlijk niet denk ik hahah

Lumi

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 19:29

mijn konijntje rolt eigenlijk bijna nooit. Hij ligt alleen vaak op zijn zij languit te slapen of te zonnen, en dan "rolt" hij wel eens om lekkerder te kunnen liggen

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 19:30

Ik heb mijn konijntjes ook nog nooit zien rollen :P

lora22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 19:31

Maar wat is daar dan eigenlijk goed aan als je konijn rolt?

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 19:37

Ik heb mijn konijntjes ook nog nooit voorgesteld!

Hier zijn ze dan :D

Sunny, 10 weken oud, voedster

Afbeelding

Missy, 1 jaar en 5 maanden oud, voedster (mama van Sunny)

Afbeelding

Nijntje, 1 jaar en 2 maand oud, gecastreerde ram (papa van Sunny)

Afbeelding

En hun hok + tijdelijke ren, vaste ren is in aanbouw zoals jullie kunnen zien :D

Afbeelding

lora22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 19:39

@nienke555 dit is echt ff heel iets anders, maar waarom hebben de pony's bij jou op de manege karren bitten in? Het viel me ineens op en ik ben benieuwd :P
Leuke konijntjes trouwens! :)

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 19:42

lora22 schreef:
@nienke555 dit is echt ff heel iets anders, maar waarom hebben de pony's bij jou op de manege karren bitten in? Het viel me ineens op en ik ben benieuwd :P

Dankje!

Tja, de eigenaren zeggen, dat de sterkere pony's dat inhebben zodat ze voor de beginners beter berijdbaar zijn... (Niet alle pony's hebben zo'n bit) Maar imo is het helemaal niet nodig.

lora22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 19:43

nienke555 schreef:
lora22 schreef:

Dankje!

Tja, de eigenaren zeggen, dat de sterkere pony's dat inhebben zodat ze voor de beginners beter berijdbaar zijn... (Niet alle pony's hebben zo'n bit) Maar imo is het helemaal niet nodig.

Ah oke :P

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 20:23

Ahhh wat leuk! Zal de mijne ook even voorstellen. Eerst had ik Snuff & Fluff, maar die hebben het maar 2 dagen volgehouden. Papa was een wild konijn maar die had zijn genen érg goed doorgegeven en de eerste dag sprongen ze al bijna over mijn poort van 1,80 heen, dus ik heb gemaild en konijntjes teruggebracht. Daar hadden ze zoveel meer groen dat ik het ook gewoon niet eerlijk vond.

Sinds het weekend in het bezit van 3 leuke dames: Gijs, Japie en Sjaak.

Afbeelding
Japie. Erg vrolijk en nieuwsgierig konijntje, zodra hij de poes ruikt, hupt ie erop af.

Afbeelding
Sjaak en Gijs. Sjaak is het bijdehandje van de 3, gaat het meest op onderzoek uit, sloopt het meest, eet het meest en zodra hij maar iets hoort ritselen, zit-ie al op je voeten. Gijsje is een beetje het onzekere grutje van het stel, maar het is zo'n lieverd. Wat rustiger, maar wel lekker grasjes eten en is toch behoorlijk nieuwsgierig (heb een strook gras geplant maar omdat die nog niet volledig geworteld zijn, staat het hok nu nog op de stenen). Als je haar roept, komt ze aangehuppeld en ook op eten is ze heel alert, maar ze is wat minder opdringerig dan de andere twee. Vind haar aan de magere kant, dus probeer haar zoveel mogelijk nog extra buiten het hok te geven.

Ze huppen lekker los door de tuin, soms met kat, soms zonder kat. Gaat vooralsnog prima, had ik stiekem niet verwacht. 's Nachts heb ik ze wel in het hok. Weet niet of ik dat zo hou, maar er zijn hier best wat meeuwen en van die zwarte enge vogels en vertrouw dat nog niet helemaal... Werd vanochtend om 6u wakker gekrijsd door een aantal van die zwarte vogels, die zaten op het tuinhek tegenover het hok vól gas te krijsen.. Weet niet wat ze zouden doen als de nijntjes los waren geweest..

Lees bij jullie over een zandbak. Vinden ze dat echt zo lekker? Miss dat ik ook een bak neerzet dan. Want waar gebruiken ze het eigenlijk voor? Weet dat hamstertjes enzo zich ermee schoon houden, maar voor konijnen had ik er eigenlijk nooit eerder over gehoord.

Wat wordt dat mooi Nienke555!

Edel_wijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 20:35

Yv_ schreef:
Lees bij jullie over een zandbak. Vinden ze dat echt zo lekker? Miss dat ik ook een bak neerzet dan. Want waar gebruiken ze het eigenlijk voor? Weet dat hamstertjes enzo zich ermee schoon houden, maar voor konijnen had ik er eigenlijk nooit eerder over gehoord.

De mijne gebruiken het voor vanalles :Y)
Ik heb zo'n schelp gekocht bij de Action en daar zitten ongeveer 2 zakken speelzand in. Kost allemaal helemaal niks, maar ze hebben er super veel plezier van.
Ze graven er in, liggen er vaak in (denk dat het lekker koel is) en doen ook wel eens "steile-wand-race" (zo hard mogelijk rondjes rennen door de bak heen).

Bij mij heeft die zandbak z'n geld in ieder geval al ruimschoots opgebracht :')

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 20:37

Zandbak is heerlijk om in te graven. De mijne is dusdanig groot dat ze er zelfs tunnels in graven.

Rollen heb ik nog nooit gezien, behalve bij zieke konijnen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 20:39

En wat is qua formaat leuk? Zelf bouwen of gewoon een plastic bak oid?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 21:03

Zo ik heb eindelijk ook foto's gemaakt.

Dit is mijn buitenren, met linksachter de zandbak.
Afbeelding

Hier een duidelijke foto van de zandbak, met halfwilde dame Foetsie ervoor. Zoals je ziet wordt er flink in gegraven. Deze toestand kan madam in een paar uur maken! Rechts van de bak zie je de ingang naar de binnenkant. Daar loopt een tunneltje richting hun binnenhok. Daarnaast staat nog een zelfgebouwd hokje, die had ik voor mn buitenkatten niet meer nodig en de nijntjes vonden em wel leuk!

Afbeelding

Foetsie leeft samen met meissner hangoor Poeh, die zich hier zit af te vragen wanneer ik tijd ga maken voor een uitgebreide borstelbeurt....

Afbeelding

Dan heb ik nog 2 binnen zitten. Kleine Vagebond met zn grote vriendin Milou. Vanaf de bank kijk je hier tegenaan:

Afbeelding

De rest van hun kamer is nu nog kaal, alle tips zijn welkom! Ik heb geeeeen idee hoe ik het leuker voor ze kan maken. Die ton zit hun hooi in en staat bovenop een houten huisje waar ze graag in liggen. De kamer is heel hard toe aan een schoonmaakbeurt dus let niet op de troep aub.

Afbeelding

lora22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 21:15

Mooi buiten hok! Waarom zitten de andere twee niet buiten?

Ik vind het leuk om foto's met jullie te delen.. Ik heb gister weer wat foto's gemaakt <3 om te oefenen met scherpte en onscherpte:
Tips?
Afbeelding

Afbeelding

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 21:25

Waarom ze niet samen en buiten zitten is nog een heel verhaal. Die witte, vagebond, heb ik het langste en is nogal moeilijk met andere konijnen. Bij de opvang heb ik hem eerst gekoppeld aan foetsie, wat toen wel ok leek te gaan. Dit werd uiteindelijk toch helemaal niks, dus beide aan een ander gekoppeld en zo had ik ineens 4 konijnen ipv 2.
Terwijl we de buitenren aan het bouwen waren, zaten ze allevier in die kamer binnen, met een tussenschot. En foetsie en poeh hebben niks anders gedaan dan elkaar aanvallen, ze haten elkaar echt. Ik zat eraan te denken om er een groepje van te maken, maar dat gaat natuurlijk niet als ze elkaar zo haten. Ik had de ren kleiner kunnen maken of een tweede erbij kunnen bouwen, maar ik heb besloten dat het voor zowel Vaag als Milou beter is binnen te blijven. Milou is erg nieuwsgierig en dol op mensen dus die zit graag binnen. Daarbij is ze een echte houdini, ontsnapt haast overal uit dus binnen is veiliger. Vaag hou ik ook binnen vanwege het menselijke contact, dat houd hem wat liever en socialer.

_Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 22:34

Anniek22 schreef:
Even vraagje: Rollen jullie konijnen de laatste tijd ook zoveel? Het is een goed teken maar die van mij doet t de laatste tijd heel veel haha :-D

Jaaa! Doen die van mij zoveel, vinden ze heerlijk. Ze kunnen zichzelf ook echt op hun rug 'gooien' om dan lekker met hun buikje in de zon te liggen.

Wat een prachtig buitenverblijf met leuke zandbak hierboven, en jeetje die kan graven zeg! De kleine gaten die mijn nijntjes graven stellen daarbij niks voor.

Hebben jullie nijnen het ook zo zwaar met hitte, zoals afgelopen vrijdag? Zeker mijn rammetje, die weet echt niet wat hij met zichzelf aan moet dan, zo sneu om te zien. Ze hebben altijd voldoende schaduw in hun verblijf, voldoende vers water, kunnen kiezen uit stenen, gras, zand en het hok om te liggen, doe vaak ook water over het hok gooien, verkoelt het iets van binnen, en geef ze altijd koelelement in handdoek gewikkeld om eventueel tegen aan te liggen, doen ze eigenlijk vrijwel nooit.
Zodra de onweer begon en het wat koeler werd zag je ze gewoon weer opleven, in de zomer leven ze ook meer snachts dan overdag..

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 22:37

Ze hadden het wel moeilijk ja... heb de tegels in de schaduw nat gehouden en een bevroren fles met water in een theedoek (gebruikten ze niet). Ben benieuwd hoe ze de zomer gaan doen...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 22:41

Foetsie is kampioen graver. Ik ben opgehouden met dagelijks de bak weer recht leggen, kon bezig blijven!

De warmte vinden ze vreselijk. Ik ben dan altijd dankbaar voor de ruimtes binnen, want daar zitten ze dan de hele dag. Lekker koel op het beton in de schuur. Die hele ren wordt overdag niet gebruikt op warme dagen!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 23:50

Ik weet dat een hoop mensen een niet overdekte ren hebben en wil dit even van me afschrijven, hoe ontzettend belangrijk het is om een goed overdekte ren te hebben.

Gisteren is een van mijn konijnen op een hele akelige manier om het leven gekomen. Hij is in paniek geraakt en met zijn kop tussen de spijlen geramd (kon het hok niet meer vinden) en heeft zo zijn nek gebroken.

Hoe dit komt? Daar kwam ik vandaag achter toen ik bij zijn vriendinnetje wonden ontdekte, duidelijke kattenbeet. Dit is 's nachts gebeurd, gezien wij een hond hebben die de hele dag in de tuin is en een kat denkt wel twee keer na voor ie dan in de tuin komt. Bovendien is onze hond zo dol op de konijnen dat hij al bij het geluid van een smijtend bakje bij de ren zijn. Het is onmogelijk dat hij dit voorval dus niet gemerkt zou hebben.

Freek is dood, Ilona gewond. Mijn rennen zijn overdekt maar duidelijk niet goed genoeg.. Dit is zo belangrijk, niet alleen om katten buiten te houden die nare beten en infecties veroorzaken, maar ook voor marters en roofvogels. Dan zullen de konijnen het namelijk niet overleven!

Sann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 06:53

Wat ontzettend sneu eoweyn :(
Sterkte en hoe gaat het nu met Ilona?

Ik ben inderdaad blij dat wij de ren wel helemaal dicht hebben.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 07:06

Heel veel sterkte eoweyn :(:)

De mijne is helemaal overdekt, hier zijn geen roofvogels of vossen in de buurt. De plaatselijke katten laten ze met rust.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 07:18

Aah Eoweyn! Sterkte :(:) :(:)

Onze ren wordt ook helemaal overdekt :j

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 10:17

Ilona gaat lichamelijk goed, ze krijgt antibiotica. Ze is gelukkig sterk en gezond, een taaie rakker. Wel is ze erg eenzaam nu al, maar ze is in nog geen halfjaar tijd voor de tweede keer haar maatje verloren. In februari Gibson en nu Freek. Ik kan dus niet te lang wachten met een nieuw maatje, hoe moeilijk ik het ook vind want ik mis Freek verschrikkelijk. Iloon is nooit alleen geweest dus die trekt dit niet

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 10:44

Wat vervelend voor je Eowen, ik hoop dat Ilona snel herstel en je weer een maatje voor haar kunt vinden.
Het is mij in 25 jaar tijd ook twee keer gebeurd, eenmaal een roofvogel en de andere keer een (wilde) kat. Mijn konijnen liepen in die tijd altijd helemaal los in de tuin (hadden wel een ren met meerdere hokken). Echt verschrikkelijk om mee te maken. Nu ik op mezelf woon lopen mijn konijnen nog steeds los in de tuin, maar alleen als we zelf erbij zijn. Voor de rest lopen ze binnen los.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 11:01

Het maatje is hoogstwaarschijnlijk al geregeld, de eigenaresse van Freek heeft nog een stel rammen, (half) broertjes van Freek.
Ik heb Nilti ook geprobeerd, hij is nog niet gecastreerd maar heeft geen besef van zijn ballen, Ilona is wel geholpen, maar die viel ze aan. Gezien ze eenzaam is en hem niet accepteert zegt voor mij genoeg dat ze hem niets vind.

Het is vreselijk akelig om mee te maken, laat het een waarschuwing zijn voor iedereen