Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 00:38

Ze heeft wel al uier maar al een paar weken al. nog niet helemaal gevuld. met name bij de spenen nog ook van achter zie ik geen verschil. wel verder ingevallen bij haar flanken, de kleintjes lijken gezakt te zijn.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:06

Nou, hier kan het toch echt niet meer lang duren. Flanken zijn ook ingevallen nu, lam is duidelijk anders gaan liggen. Vanmorgen zag ik haar buik bewegen, zij keek er ook steeds naar en ze wilde niet met rest mee de stal in om brokjes te eten. Ook uit de hand wilde ze niet. Toen ze de wei in gingen, ging ze wel mee, maar liep meteen daarna zelf weer terug. Echt afzonderen dus, ik had verwacht dat ze nu zou doorzetten.
Maar ze is toch weer terug gegaan naar de kudde, ook al kan ze het niet meer bijhouden en graast nauwelijks, het is meer een beetje knabbelen wat ze nu doet.

Kunnen schapen ook voorweeen hebben? Vanmorgen was er duidelijk iets gaande, maar het lijkt nu dus weer rustig te worden. Spannend hoor, zo'n eerste lam!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:48

Hier groeit alles goed, eerste lammeren nu een week of 4/5 oud en al een flink aantal van 12 / 12,5 kg. :D
Nieuwe lammeren hokken zijn bijna klaar dus dan kunnen ze verhuizen, dan het eerste hok schoonmaken en ontsmetten en dan kunnen de 2e week van april de volgende lammeren geboren worden. :)

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 18:09

Mijn lieve Sik loopt nu al een tijdje mank. Ze stond van de winter bij een fjord op stal en die twee waren erg lief tegen elkaar. Ook is ze het gewend om bij een paard op stal te staan... Maar een ongeluk zit natuurlijk toch in een klein hoekje. Der hoeven zijn twee weken geleden nog bijgewerkt omdat we eerst dachten dat het daar aan lag maar nog steeds mankt ze erg en houdt ze haar rechterpootje steeds omhoog. Toch staat ze er regelmatig toch op en rent ze wel mee met de paarden als die een sprintje trekken in de wei. Hebben jullie misschien tips of ideeën?

Afbeelding

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 22:27

Een dierenarts?

Mijn ooitje maakt het me moeilijk. Sinds vanmiddag 4 uur is ze zich weer meer gaan afzonderen en vertoont duidelijk tekenen: onrustig rondlopen, steeds gaan liggen en weer opstaan, knarsetanden... Ze wil me ook echt niet meer in de buurt hebben, terwijl ze normaal een knuffelkont is. Ik heb de neiging elk kwartier te kijken, maar dat waardeert ze duidelijk niet. Ze wil duidelijk rust.

Ik ben nogal bang dat het fout gaat, terwijl dat niet vaak gebeurd bij ouessantjes... Wat zouden jullie doen? Ik was vanmorgen om 5 uur al op, dus totaal gesloopt nu. Ga ik gewoon slapen en vannacht een keer checken? Of blijf ik toch wakker en wacht tot het lam er is? Ik vind het een hele lastige keus...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 22:33

Hier vanmorgen twee geiten bevallen. mijn eerste ervaring met geiten bevallingen. een was er al vanmorgen, had ik net gemist. De andere was nét begonnen. in totaal 3 bokjes. dat is dan weer jammer. werd bij gestaan Door de boer waar ik ze van gekregen heb. wat zijn ze ontzettend schattig zeg.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 00:21

Zwerte schreef:
Een dierenarts?

Mijn ooitje maakt het me moeilijk. Sinds vanmiddag 4 uur is ze zich weer meer gaan afzonderen en vertoont duidelijk tekenen: onrustig rondlopen, steeds gaan liggen en weer opstaan, knarsetanden... Ze wil me ook echt niet meer in de buurt hebben, terwijl ze normaal een knuffelkont is. Ik heb de neiging elk kwartier te kijken, maar dat waardeert ze duidelijk niet. Ze wil duidelijk rust.

Ik ben nogal bang dat het fout gaat, terwijl dat niet vaak gebeurd bij ouessantjes... Wat zouden jullie doen? Ik was vanmorgen om 5 uur al op, dus totaal gesloopt nu. Ga ik gewoon slapen en vannacht een keer checken? Of blijf ik toch wakker en wacht tot het lam er is? Ik vind het een hele lastige keus...

Je moet er idd niet de hele tijd bij staan, dat is veel te onrustig. Je kunt het beste om de 2 uur even om het hoekje kijken, en verder lekker slapen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 01:29

Ik was ook al naar binnen gegaan, kan ook via het raam kijken. Ze maakte me heel duidelijk dat ik afstand moest houden en dan luister ik braaf. Het was een zware bevalling, heeft twee uur liggen persen, maar het is gelukt! Jammergenoeg wel een rammetje, flinke jongen. Dat denk ik tenminste.... Kan nergens vinden hoe je dat bepaald, is dat zo duidelijk zichtbaar? Dacht een balzakje te zien maar wilde ze niet teveel storen.
Ze staan nu lekker samen in hun eigen stalletje, de rest van de kudde er recht naast zodat ze wel kunnen neuzen maar mama en lam lekker rust hebben.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 13:27

Het is heel erg duidelijk te zien! Bij een geitje zie je twee tepeltjes zitten en bij een rammetje een ''twee staart'' zeg ik maar, dat zijn de balzakjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 13:32

Die onschrijving past wel , 2de staart heeft dan wat meer ribbels (is wel lang geleden hoor :') , correct me if im wrong . Kon ook geit zijn met ribbels)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 18:23

eclair98 schreef:
Het is heel erg duidelijk te zien! Bij een geitje zie je twee tepeltjes zitten en bij een rammetje een ''twee staart'' zeg ik maar, dat zijn de balzakjes.

Maar een bokje heeft ook 2 tepeltjes. En soms is het "tweede staartje" niet zo goed te zien.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:31

Boomer ik denk dat een fijn mijn geitenlammeren te weinig drinkt. De tweeling slaapt meer dan die alleen is maar de kleinste van de tweeling vind ik wat minder fit ogen. Hoe kan ik er zeker van zijn of hij genoeg drinkt? ze zijn gisteren ochtend geboren. morgen ochtend komt de boer nog even om mij te helpen maar wil graag zoveel mogelijk weten natuurlijk. zijn er bepaalde manieren om dit te bepalen? telkens als ik kom slapen ze.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:41

Wij voelen aan de buikjes of ze gedronken hebben, zo kunnen we ook voelen of ze bijna niks hebben gedronken of juist weer heel veel.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:05

Is dat voor een leek goed te voelen? wat en hoe moet het voelen? zegt het ook iets dat de tweeling iets meer slaapt?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:11

Dat is denk ik vrij lastig te voelen voor een leek.
Mooiste zou zijn als je een nuchter lam zou hebben en een die overduidelijk drinkt, dan voel je het verschil vrij makkelijk.
Je voelt achter de ribben, aan de onderkant van de buik, en dan proberen te voelen of er wat in zit ja of nee.
Dus of de buik wat opgezet is / ronder is.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:33

Ik ga straks even naar stal om te voelen dan. morgen ochtend vraag ik de boer waar ik ze van gekregen heb of het wel ok gaat. heb echt zo'n onderbuik gevoel van. heb ook nog een lam van een andere geit die ik juist heel veel zie drinken.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:13

Probeer bij alle lammetje te voelen, misschien dat je dan verschil opmerkt bij het ene of andere lam.
Heb je een fles in huis? Mocht er een te weinig drinken dan geit melken en melk met de fles proberen te geven.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:37

Zo te voelen zit er bij alle drie wat in. voel bijna geen verschil hierin. De kleinste was zich net aan het verzorgen.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 08:49

Mag ik me hier ook melden?

Doe de schaapherdersopleiding en loop dan ook stage bij een kudde.
Al onze 375 dames zijn inmiddels al bevallen en we hebben nu ongeveer 500 lammetjes rondhuppelen :D (sommigen zijn al lamskoteletjes := )

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:04

Wat voor opleiding is dat?
En je opmerking dat sommige al koteletjes zijn, worden die dan zó vroeg geslacht?

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:34

Ik leer van alles over schapen, maar vooral veel over natuurbeheer met schapenbegrazing. Door schapen in te zetten kun je de plantengroei edin een gebied veranderen waardoor er meer soorten komen, de voedsrlrijkheid van de bodem verandert enz. Als je/jullie het interessant vinden kan ik later wat meer typen, heb nu alleen mijn telefoon.

Ja, de eersten zijn van eind december en gaan weg voor Pasen. Er zijn er nog maar 20 weg van de 530 die we hadden :)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 11:16

Zo te zien gaat het goed met mijn geitjes. ook de tweeling begint te stoeien en de kleinste waar ik van twijfelde doet mee. nog niet heel fanatiek maar het begint. zijn wel echte slaapkoppen

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 11:30

Die opleiding klinkt interessant!

Het is hier genieten! Twee rammetjes, dat is dan weer jammer. Het is idd wel duidelijk te zien als een soort tweede staartje. Maar ohhhh wat zijn ze leuk! Nog zo onhandig en wankel, maar druk druk druk aan het oefenen en ze maken nu de moeders al moe.
Tweede is gisterochtend in de wei geboren. De ooi is mijn bejaarde (10 jaar) en de kuddeleidster, dit is haar laatste lam want ze trekt het nog maar net qua conditie. Het vorige lam was van mijn jongste zorgenkindje (ernstig myasis gehad als lam) en wat een enorm verschil in ervaring merk je zeg! De jongste had dus ook een zware bevalling, maar deed ook erg lang over de voorbereiding, was lang onrustig. Instinct werkt prima, maar je merkt de onwennigheid. Terwijl mevrouw jansen, de oudste, nauwelijks wat liet merken. Niet willen eten maar kalm de wei in wandelen, liep regelrecht naar een geschikte plek, plofte daar neer.... Ik ging ff snel ontbijten want zag nog weinig weeen en nog geen persen....kwartierje later liep er al een kleintje naast!! Supersnel en makkelijk dus. Mevrouw is sowieso kalm maar beschermend, weet zoooo goed wat ze doet, prachtig om te zien.

Nog wel gedonder gehad in de kudde. Gisterochtend heb ik ze echt even moeten scheiden, want mn brutale nog drachtige ooitje vond het nodig om het lam af te pakken. Omdat de moeder nog wat onwennig is en de underdog in de kudde, kreeg ze dit veel te goed voor elkaar. Mama bleef wel haar lam roepen en bleef proberen, maar het kalmeerde maar niet en het hele stel werd steeds paniekeriger. Dus hoppa apart gezet, einde van de dag was er al veeeeel minder strijd. Moeder was ook veel duidelijker naar de brutale toe, denk dat ze nog moest bijkomen van de zware bevalling. Vannacht hebben ze lekker apart binnen gezeten en vanochtend ging het weer helemaal goed. De brutale heeft ook geprobeerd het lam van de leidster af te pakken, maar na een paar pogingen hield ze hier mee op, die ooi pikt echt niemand in de buurt van haar lammetje.
Het viel me wel op dat ze haar lam niet zo mooi heeft schoongelikt als de ander. (De jongste dus, die van de leidster is prachtig schoon) Hij is wel droog nu natuurlijk en doet het verder super, maar heeft wel op zn rug een streepje opgedroogd vruchtwater en aan een achterpootje. Kan ik dat zelf met een warm vochtig doekje wegpoetsen? Het lijkt me dat zn wolletje nu niet optimaal werkt en moeders doet hier niks meer aan...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 11:44

Happy16 schreef:
Ik leer van alles over schapen, maar vooral veel over natuurbeheer met schapenbegrazing. Door schapen in te zetten kun je de plantengroei edin een gebied veranderen waardoor er meer soorten komen, de voedsrlrijkheid van de bodem verandert enz. Als je/jullie het interessant vinden kan ik later wat meer typen, heb nu alleen mijn telefoon.

Ja, de eersten zijn van eind december en gaan weg voor Pasen. Er zijn er nog maar 20 weg van de 530 die we hadden :)

December, dát verklaart een hoop :D
Hier is het effect van begrazing op landschap een hot topic, gezien ijslandse schapen over de zomer vrij fourageren in de natuur. Pro en contra groepen discussieren hier fel over.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 12:17

Ik van de week nog complimenten gehad over mijn lammeren. :D
Voeradviseur vond ze er goed uit zien, en eigenlijk doen ze het te goed. :')
lammetje van 5 weken oud en 14,5 kg