Egelliefhebbers verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:17

Ze zitten in het nieuwe terrarium! Supergroot haha maar alsnog al bijna ruimte te kort :') ze speekselen aan één stuk door op dit moment, zal wel anders ruiken ofzo. Er wordt al wel aan de conditie gewerkt!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fenrir

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 22:12

Ziet er goed uit!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 09:57

Het helpt wel dat we de luxaflex nu dicht doen 's avonds! Ze zijn veel eerder wakker, en Pepper klimt nu zelf uit de kooi als ik 'm even open heb. Alleen niet zo handig met dat randje met ventilatie.. Is ze een keer blijven steken met haar nageltjes :( Dus we gaan een bruggetje o.i.d. knutselen zodat ze makkelijk zelf in en uit kunnen.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 01:05

Ik had de kapotte flying saucer gemaakt met seconde lijm. Hij heeft het nog een maand uitgehouden en nu is hij weer stuk en zit ik met een boze egel :') morgen maar meteen een nieuwe halen

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:43

Van 2 witbuikjes naar 1.
Vanmorgen mijn knappe kleine Grumpie gevonden naast zijn voerbak.\Helaas overleden, hij was pas 3,5 jaar oud :(

Ik zit mijzelf maar steeds af te vragen of we iets over het hoofd hebben gezien, of we iets hadden kunnen doen. Ik weet het niet.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 10:49

Ach wat sneu, heel veel sterkte :(:)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 11:24

Ja, best wel.
We gaan kijken wat we met Gini moeten doen.
Ze zaten natuurlijk apart maar konden elkaar wel zien en communiceerden ook met elkaar (elke avond veel gepiep echt super schattig)
Nu is ze voor het eerst in haar leven alleen.
Ben benieuwd hoe ze dat vind.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:24

Ach wat sneu :( Sterkte!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 13:28

Hier geen huis Egeltje maar wel wilde Egels in de tuin.
Gisteravond weer eentje gespot.Ik las dat je nu met dit weer een bakje vers water neer moest zetten voor ze,en dat heb ik gedaan.
Afbeelding

Ik ben zó benieuwd waar ze overdag zijn en slapen.

Sterkte M_D_H :(:)

horse1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 16:19

Ah nee wat erg! Veel sterkte m_d_h

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 17:14

Bedankt... Gini is al een paar nachten van slag, veel aan het piepen... Maar wordt wel steeds minder. Gisteravond even los gehad, maar toen was ze Grump wel echt aan het zoeken ;(

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 15:24

Wat sneu M_D_H :(:) Ga je er nog één bij nemen?
Wat gaaf, Gohya! Ik heb echt nog maar een paar keer een wilde egel gezien. Wel vaak doodgereden egels :(

Met mijn dames gaat het gelukkig goed, hoewel ze allebei behoorlijk zijn aangekomen tijdens onze vakantie.. Noelle weegt tegenwoordig 620 gram! Is wel echt een grote egel en ze kan zich nog oprollen, maar ze is wel behoorlijk stevig ahum. Pepper zit rond de 400 gram. Die is een tijdje echt dunner geweest dus vind het wel oke zo.
Maar weer dieetbrokjes en veel buiten de kooi dus 's avonds. Ik zei al eerder dat ik ze een tijdje minder actief vond, en ze worden zowaar nu weer actiever! Zie ze elke nacht weer in het loopradje allebei. Lees op verschillende sites ook dat ze wel een soortvan 'zomerslaap' kunnen hebben, van juni t/m aug / sept. Lijkt dat Pepper en Noelle dat ook hebben gehad dus. Kunnen ze nu mooi de kilootjes er weer af trainen :Y)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 15:32

De egel komt elke avond,heb ook een bakje kattenvoer erbij gezet. Dat mogen ze hebben hoorde ik van iemand die bij de egelopvang heeft gewerkt. Hij liep op het grindpad,heb hem opgetilt en op het gras gezet.Wat prikken die stekels hard zeg!

Afbeelding

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 15:36

Mloes schreef:
Wat sneu M_D_H :(:) Ga je er nog één bij nemen?
Wat gaaf, Gohya! Ik heb echt nog maar een paar keer een wilde egel gezien. Wel vaak doodgereden egels :(

Met mijn dames gaat het gelukkig goed, hoewel ze allebei behoorlijk zijn aangekomen tijdens onze vakantie.. Noelle weegt tegenwoordig 620 gram! Is wel echt een grote egel en ze kan zich nog oprollen, maar ze is wel behoorlijk stevig ahum. Pepper zit rond de 400 gram. Die is een tijdje echt dunner geweest dus vind het wel oke zo.
Maar weer dieetbrokjes en veel buiten de kooi dus 's avonds. Ik zei al eerder dat ik ze een tijdje minder actief vond, en ze worden zowaar nu weer actiever! Zie ze elke nacht weer in het loopradje allebei. Lees op verschillende sites ook dat ze wel een soortvan 'zomerslaap' kunnen hebben, van juni t/m aug / sept. Lijkt dat Pepper en Noelle dat ook hebben gehad dus. Kunnen ze nu mooi de kilootjes er weer af trainen :Y)

Voor nu even niet. Wij willen wel graag weer een tweede er bij (of eigenlijk, als het aan mij lag stond het huis vol met terraria waar egels in wonen :') ) maar dat is nu gewoon niet verstandig.

Wij hebben ze bij mijn schoonouders staan (waar mijn vriend nog woont) als mijn vriend bij mij is zorgen mijn schoonouders dus voor ze.
Maar mijn schoonvader overvoert ze graag >;)
Of in ieder geval zijn zijn handen groter als die van mij... :+
Als we straks samenwonen kunnen we ze tenminste zelf elke avond controleren en nu kan dat niet.
Dus de tweede egel staat verstandigerwijs voorlopig in de ijskast (niet letterlijk :') ) tot wij samen wonen :)

Gini is ook gestopt met zoeken, ze lijkt er vrede mee te hebben. eet goed, rent fanatiek rond in haar ratje en is even knuffelig als altijd <3

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 20:44

Lijkt of Pepper niet lekker is :( :(
Ze werd langzaam wakker en voelt wat koud. Thermostaat geeft aan dat het 25 graden is in de kooi, en reservethermometer laat dit ook zien. Ik weeg haar 1 of 2x per week en ze is heel stabiel op een mooi gewicht. Ik heb haar gister gebakken ei gegeven, misschien toch wat teveel :( ze krijgt zo nu en dan gekookt of gebakken eitje en nooit eerder problemen gegeven.. maar kan niets anders verzinnen! Noelle is gewoon fit, die heb ik geen ei gegeven (gezien haar omvang :') ).
Nu lekker op schoot in een dekentje. Hopen dat het over waait.

Kan een egeltje gewoon ziekjes zijn? Of wat verkeerd gegeten hebben? Ik zit zelf ook thuis met een griepje, ze is gewoon solidair haha

Edit: poepjes zien er normaal uit en zie ook geen diarree verschijnselen ofzo.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 22:01

Het begint wel de tijd te worden voor winterslaappogingen, nu de dagen korter en kouder worden. Maar met 25C zou de temperatuur het probleem niet moeten zijn. Hebben ze een lampje (licht)? Sommige reageren gevoelig op het verkorten van de dagen. Waar ze vandaan komen in centraal Afrika zijn de dagen gedurende het jaar zo'n beetje constant itt tot hier. Ik heb het hele jaar door een lampje op een timer.
Zou het even in de gaten houden, en kijken of ze wel goed eet en drinkt.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 22:19

Het gaat al beter, lijkt toch of ze het koud had.. we hebben het terrarium op de grond staan en het glas waar ze op liggen voelt toch best koud (ze kruipen altijd helemaal in het hooi).
Nu het slaapdeel bekleed met fleece en daarover heen mix van hooi en fleece. Ze liggen er beide helemaal ingekropen nu. Toch eens kijken of we het terrarium op een kastje o.i.d. gaan zetten. Hadden vorig jaar het tuinkussen eronder, maar die ligt de hele zomer weer in de loungeset op het balkon :)
Vannacht even paar keer kijken maar denk dat het wel goed gaat. Ze was net weer lekker aan het eten en rollen in het toiletje. Neusje voelt ook gewoon nat en buikje voelt niet koud meer.

Qua licht houd ik in de gaten, thanks voor de tip!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 22:37

Op de grond verlies je inderdaad heel veel warmte. Heb die van mij ook op een verhoging staan, scheelt wel :j

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 22:46

Het tuinkussen hielp ook al, is echt aantal cm's dik. Maar kastje o.i.d. zou ook goed zijn, eens even over nadenken morgen! Voor nu alles ok lijkt het, Pepper was er nog even uit om te eten en is nu weer in het huisje gekropen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 22:50

Je zou ook piepschuim eronder kunnen doen, van die platen.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 10:38

Piepschuim is ook een idee ja, dat isoleert natuurlijk heel goed he. Zal eens op zoek gaan.
Kast ziet vriend toch niet echt zitten, terrarium is 1.55cm dus dat wordt dan een hele unit. Vriend vindt het al vrij groot ghehe. Vanavond eerst maar even de tuinkussens eronder en dan kijken of we het zo laten, of iets anders verzinnen.
Ben vannacht paar keer wezen kijken, en net even geprobeerd of ik ze wakker kon krijgen; lijkt niks meer aan de hand gelukkig! *\o/*

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 10:52

Ik heb betonplex terraria van www.terrariumhuis.nl. Zeer goede ervaringen met hen, fijne service.
Zij maken ook speciale (betonplex) stapelringen voor onder of tussen je terraria (bij meer op elkaar). Misschien is dat wat? Ze zijn standaard 10 cm hoog maar je kan ook vragen of ze een hogere maken. Zo zijn mijn tussenringen 10 cm en die op de grond 20 cm. Zou wel even aangeven dat je een glazen bak hebt, ik heb m'n betonplex bakken ook van hen dus die zijn er op aangepast.
Of zelf iets maken kan natuurlijk ook.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 11:19

Hoe ziet zoiets er dan uit? Heb je een foto? Op de site kan ik het wel vinden, maar zit geen foto bij.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 12:50

Eigenlijk gewoon 3 planken betonplex aan elkaar en de achterkant is open. Dit vanwege de ventilatie bij tussenringen en omdat je dan mooi je snoeren weg kan werken. Kan van de week wel even een foto ervan maken als je wilt.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 13:07

Ja als je wil? Klinkt goed!