Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 20:13

EveliNero schreef:
Mag ik me hier ook melden?

Hasiinaaax schreef:
Ik vraag me trouwens af hoe je kippenpoep van je tegels afkrijgt? En mijn kip en kuikens gaan niet op stok.. Moet ik me zorgen maken?

Hoe oud zijn de kuikens nu? Opzich is het wel normaal dat ze de eerste tijd op de grond verblijven. Misschien ze er anders een keer 's avonds als het donker is opzetten?

De kuikens zijn nu zo'n 6 weken.. Ik heb ze er al een keer opgezet , maar dan gaan ze er weer af.

LadyMadonna

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 20:17

Moet trouwens nog wel een stok in het hok maken, hoe hoog moet ik die vanaf de grond zetten?

EveliNero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 20:33

Dan zou ik me nog geen zorgen maken hoor. Ze gaan vanzelf op stok en als je ze een beetje wilt helpen kan je het over 1-2 weken gewoon nog een keer proberen. Zitten ze nu in het nesthok 's nachts? Anders kan je op gegeven moment deze afsluiten om ze zo wat meer richting stok te 'dwingen'.

Mijn vader en ik fokken op kleine schaal Barnevelder krielen (wit en dubbel-gezoomd). We hebben op dit moment zo'n 25 kuikens lopen waarvan er een aantal komende maand voor het eerst op tentoonstelling gaan. Verder hebben we een toom dubbelgezoomde en een toom witte ouderdieren. We hebben opzich wel ruimte voor meerdere dieren, maar we willen niet teveel hanen aanhouden en zo zijn we ook genoodzaakt streng te selecteren.

Dit is ons nieuwste hok(2011) toen het net af en nog onbewoond was, hiernaast hebben we nog zo'n soort tuinhuisje met daaraan een dubbele ren en de kuikenhokken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:17

LadyMadonna schreef:
Klein?! Dat hok is echt niet klein hoor, maar goed, er komt in eerste instantie een ren aan, en alsmijn hond gewend is en het voor de kippen dus veilig is, mogen ze los.

Als er een stok in moet, een leggedeelte in moet (heb je dus 2 legnesten nodig), voer + water in moet staan ben je al een hoop ruimte kwijt.
Als het winter is zitten de kippen liefst in het hok zelf, dan scharrelen ze niet zo graag buiten. Misschien heb je hier wat aan: http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewto ... 28&t=23554

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:05

Hasiinaaax schreef:
Het gaat hier erg goed met de kipjes! De kuikens zijn echt onwijs groot geworden.

De buren hebben nu ook kippen haha!

Ik vraag me trouwens af hoe je kippenpoep van je tegels afkrijgt? En mijn kip en kuikens gaan niet op stok.. Moet ik me zorgen maken?

Waarom zou je je zorgen moeten maken als ze niet op stok gaan? Mijn new hampshire hennen hebben de hele tijd in het legnest geslapen, ook toen ze al lang en breed eieren legden. Vonden ze schijnbaar prettiger. Dat maakt toch niet uit? Ik vond het alleen maar handig.

De orpingtonnetjes zijn nu 7,5 week en beginnen nu op stok te gaan. Eerst sliepen ze in het stro tussen de stok en de muur, en nu gaan ze steeds meer op stok zitten. Het zijn drie stokken vlak achter elkaar en die schijten ze nu helemaal onder. Had eigenlijk liever dat ze in het stro bleven slapen, dat maakt veel makkelijker schoon, maarja....

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:35

*\o/* *\o/* *\o/*

Ben beetje aan het flippen hiero! Mijn kippies zouden komend weekend pas komen, maar nu kunnen ze morgenavond al opgehaald worden!!!

Het zijn 2 New Hampshire hennetjes geworden, zijn nu 6 weken oud.
Daarnaast komt er een Wynadotte kriel hen mee, die is net aan de leg.

Ik wilde 3 New Hampshire hennen, maar er zijn maar 2 hennen geboren (en 3 hanen) en ik wilde geen haan.
Maar er mag een Wynadotte hennetje meekomen die al volwassen is. Vind ik stiekem wel fijn want die kent het kippenleventje een beetje en kan zo het voortouw nemen bij de 2 kinders die tot nu toe in een binnenruimte hebben gezeten en nog geen buitenleventje hebben meegemaakt.

Morgenavond dus!

* stuiter *

(nu vanavond nog een stok klussen in het hok, en een tijdelijk net over de ren heen...)

Ben helemaal blij!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:55

Benieuwd of dat goed gaat. Want kuikens van 6 weken kunnen zich natuurlijk echt niet verdedigen tegen de hen die volwassen is. Daarnaast moeten kuikentjes van 6 weken met deze temperaturen 's nachts nog onder een lamp en de hen niet.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:56

_Floss_ schreef:
*\o/* *\o/* *\o/*

Ben beetje aan het flippen hiero! Mijn kippies zouden komend weekend pas komen, maar nu kunnen ze morgenavond al opgehaald worden!!!

Het zijn 2 New Hampshire hennetjes geworden, zijn nu 6 weken oud.
Daarnaast komt er een Wynadotte kriel hen mee, die is net aan de leg.

Ik wilde 3 New Hampshire hennen, maar er zijn maar 2 hennen geboren (en 3 hanen) en ik wilde geen haan.
Maar er mag een Wynadotte hennetje meekomen die al volwassen is. Vind ik stiekem wel fijn want die kent het kippenleventje een beetje en kan zo het voortouw nemen bij de 2 kinders die tot nu toe in een binnenruimte hebben gezeten en nog geen buitenleventje hebben meegemaakt.

Morgenavond dus!

* stuiter *

(nu vanavond nog een stok klussen in het hok, en een tijdelijk net over de ren heen...)

Ben helemaal blij!

*\o/* *\o/*

*zit zich nu al stiekem te verheugen op aaaaaall die foto's we woensdag gaan zien* :D

Kent die wyandotte hen de kuikentjes al? Dan zal er niet veel mis gaan denk ik. Zeker niet als alle drie op nieuw terrein komen.

Mijn kuikens zijn vandaag 7,5 week maar die hebben ook al dik een week geen warmteplaat meer. Ze gingen EROP zitten ipv eronder, en dat al zeker toen ze een week of 5 waren.

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:04

Foto's komen er zeker aan hoor!

Nee, die Wynadotte kent de 2 pubers nog niet... dus er zal wel een pikorde-strijdje komen, dat vind ik minder...
Maar het is óf 2 Hampies, óf 3 kippies, en 3 vind ik toch een fijner aantal dan 2....

Deze hebben ook al even geen warmteplaat meer, maar tis stiekem toch al wat kouder...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:55

de vraag is alleen... in hoeverre kuikens van 6 weken al kunnen deelnemen aan de pikorde strijd.

Kans is dat de pikorde strijd helemaal niet van toepassing is, maar de hen is gewoon de baas en accepteert de kuikens niet. Dat kan.
Toch een kwestie van uitproberen denk ik en in het ergste geval; ingrijpen en apart zetten.
Misschien wel alvast over nadenken hoe je het praktisch gaat doen als ze uit elkaar moeten.

Het is natuurlijk wel geleidelijk aan kouder geworden, dus als ze beschut kunnen zitten zou het geen hele grote overgang moeten zijn toch?
Weet niet waar je woont maar ik heb dus nog een plaatje 'over' die je best mag lenen als je er voor de zekerheid toch eentje wilt neerzetten. Neerzetten is tenslotte zo gebeurd en weghalen ook, mocht het niet nodig zijn, toch?

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:36

De kippen komen allemaal bij mijn collega vandaan, uit hetzelfde durp, en hij is een heeele kleine hobbyfokker.
Mocht er dus iets aan de hand zijn (ik moet de kippen uit elkaar zetten, of erger nog, er is er 1 ziek) dan kan en wilt hij me helpen dus dat is erg fijn!

Superlief van het aanbod van de warmteplaat, maar hij kan er ook 1 missen als het nodig is. En hij gaat met mij samen de kippen in de gaten houden op hun nieuwe plek. Ik wordt dus als het ware een beetje aan mijn hand meegenomen de kippenwereld in :)

Ik hoop dat ze inderdaad niet op elkaar gaan pikken, en dat ze die Wynadotte ( van 5 maanden oud) meteen als Opperkip zien...

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 20:47

Nou, ze zitten nu 5 minuten in het nachthok, ben ze net wezen halen.
Wat een eigenwijze donderstralen zeg, hihi!
Zet ik ze op stok, kop mijn kant op (zodat ze, als ze de stok afdonderen, niet meteen via het trappetje helemaal beneden liggen), draaien ze doodleuk om óf springen ze de stok af....
Dat wordt vanavond nog een paar keer naar het hok lopen en kippen goeddraaien, denk ik!

Morgen foto's, was nu te donker....
Ik vind ze nu al super !

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:34

Mijn Boefie had eigenlijk een nieuw huis gevonden, maar dat kan nu achteraf toch niet doorgaan...

Misschien dat hier iemand een huisje weet voor een te leuk tam orpington kriel haantje?

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:01

He jeetje Amaris... nee ik weet zo niets. Jammer dat zijn nieuwe thuis niet is doorgegaan...

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 16:31

Nou... die foto's laten op zich wachten... sorry...

Dinsdagavond de kipjes gehaald, meteen het nachthok ingedaan.
Daar hebben ze er woensdag de hele dag ingezeten }:0 terwijl de opening naar de ren maar lonkte en lonkte, ze durfden er helaas niet uit...
Smiddags tegen 5 uur durfde Terror Tokkie (de witte Wynadotte van 5 maanden, die de andere 2 kuikens van 6 weken de hele dag op hun kop zat te tikken in het hok, zoooo sneu ;( )even de ren in...
Daar heeft ze 5 minuten rondgelopen en toen weer snel naar binnen... Ook zij vind alles maar eng...

Gisterenavond de kippen in het nachthok bij elkaar geharkt en weer op de stok gezet, onder luid mopperprotest.
Toen ik 10 minuten later ging controleren of alles nog braaf zat waar het moest zitten, kon ik even snel deze foto maken met mijn mobiel (lees: in het donker ff richten op de gok met mobieltje, en dan in 1x * flits * een foto op de gok (sorry kippies!):

Afbeelding

De kleine kinders zaten onder de vleugels van het grote kind :z

Vandaag ben ik gewoon aan het werk, en ging ik in de pauze even naar huis om te kijken hoe het ging. Terror Tokkie zat buiten in de ren, de 2 kleintjes nog steeds in het nachthok, nog steeds niet naar buiten durfend...

Ik wacht het maar ff af...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 16:36

maak je de ren wel extra aantrekkelijk met Lekkere Dingetjes? Meelwormpjes, kippensnoep, graantjes?

Die twee hennen van mij heb ik na een dag ook zo'n beetje uit het hok moeten jagen. En nog lang daarna was de eerste gang bij iets 'engs' snel het nachthok in!

Maar dat komt vanzelf goed. Zeker als er in de ren Lekkere Dingetjes te vinden zijn <3

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 16:44

De ren is een afgezet stuk tuin vol onkruid, gras, takken, noem maar op... Het is de bedoeling dat, als de Hampshires volwassen (of in ieder geval een stuk groter dan nu) zijn, de de hele tuin in mogen.
Ik ben ze al buiten aan het voeren ipv binnen. Die witte snapt dat, die 2 kleintjes hadden vanmiddag om half 1 nog steeds iet gegeten of gedronken, die heb ik binnen dus maar water en voer voorgezet... Ocherm...

Ze zijn bij mijn collega ook nog nooit buiten geweest, dus die hele buitenwereld is eng...
Wat zou jij morgen doen? Alles buitenbonjouren? Of gewoon alles zijn beloop laten gaan? Op een gegeven moment gaan die kleintjes toch wel een keertje naar buiten?

Als die witte zo vervelend blijft doen, dan gaat ze terug naar mijn collega, die 'escape' heb ik gelukkig...

Ik heb meelwormen, graantjes, gewone voer en sla e.d. buiten liggen.
Maar dat zien ze dus niet.... (jeetje, je kan het er maar druk mee hebben, met kippen!)

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:22

En net weer terug thuis.... heb zojuist Terror Tokkie teruggebracht.... die zit nu bij haar vertrouwde groepje in haar vertrouwde omgeving.
Het ging écht niet meer, de kuikens mochten niet eten, niet drinken, niet in de ren, niet in het hok.... ze zaten bibberend op een hoopje in de hoek stilletjes te zitten, zo sneu.
Er ging een soort van zucht van verlichting door de lucht toen ik Terror Tokkie oppakte en uit de ruimte haalde :(:)

Dus nu maar van start met 2 kuikens die niet van elkaar weg te slaan zijn *\o/*
Nu maar hopen dat ze beide heeeeeeeeel lang mogen leven!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:20

_Floss_ schreef:
En net weer terug thuis.... heb zojuist Terror Tokkie teruggebracht.... die zit nu bij haar vertrouwde groepje in haar vertrouwde omgeving.
Het ging écht niet meer, de kuikens mochten niet eten, niet drinken, niet in de ren, niet in het hok.... ze zaten bibberend op een hoopje in de hoek stilletjes te zitten, zo sneu.
Er ging een soort van zucht van verlichting door de lucht toen ik Terror Tokkie oppakte en uit de ruimte haalde :(:)

Dus nu maar van start met 2 kuikens die niet van elkaar weg te slaan zijn *\o/*
Nu maar hopen dat ze beide heeeeeeeeel lang mogen leven!

Ik vind je wel erg snel.

Hier hebben de kuikens 2 maanden apart gezeten van de ex legbatterij kippen. Ze waren niet lief voor elkaar, dus heb ik heel rap een afscheiding gemaakt. Sinds 2 weken heb ik het scheidingshek er tussenuit gehaald. Nu gaat t super en eten ze ook met elkaar.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 08:23

Gaat ook niet zulke jonge kuikens bij een vreemde kip. Heel normaal.

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:24

Misschien ben ik wel snel geweest, maar ik wilde rust in de tent bij die twee kuikens... En nu kon ik de oudere kip nog terugbrengen zonder dat die oudere kip weer voor haar plekje moest gaan vechten in die bestaande groep kippen...
De kuikens zaten er vanmorgen heerlijk ontspannen bij in ieder geval.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:05

Waarom had je de kip er in eerste instantie ook alweer bij gedaan?

Ach dat gaat helemaal goed komen met die kuikens... mijn new hampshire waren kuiken-af toen ik ze kreeg, maand of vier waren ze.

Die hadden ook binnen gezeten, en durfden eerst niet eens van het trapje af. Dat trapje heb ik snel vervangen door een stapeltje halve stoeptegels, maar toen was het zaagsel op de grond weer eng. haha!

Ik dacht ook 'wat heb ik nu aan mn broek hangen!'
En vier weken later werden de katten aan alle kanten geterroriseerd, haha!

Ik heb besloten dat ik de kuukskes de hele winter in de schuur ga houden en ze nog niet in hun hok ga laten. Gisteren dus wel de schuur een beetje heringericht, veel troep naar buiten dat ik zaterdag naar de stort moet brengen. Nu hebben ze een kleiner stuk, maar ze zijn nu zo goed samen met de katten dus ze kunnen elke dag naar buiten, ook als de poezen buiten zijn. Vandaag is de eerste dag dat IeniemieniePoes buiten is, en de kipjes dus ook... en ik op mn werk... was niet helemáál de bedoeling, maar ik kreeg Ienieminie vanmorgen niet meer naar binnen en moest de trein halen...

Nu heb ik hun stukje meteen rechts in de schuur, smaller, zodat ik links nog mn fiets enzo kwijt kan. Er lag nog een oude pallet, daar liggen planken op, en daar hun stro en zitstokken. Dan zijn ze in de winter van de vloer af. Voor de pallet nog een hoop zaagsel en stro, en daar staat hun eten.

Gisteren hebben ze dus niet OP de pallet op of achter hun stokken geslapen, maar helemaal vooraan tegen het hekje in een dun laagje stro... okee.... zal de nieuwigheid wel zijn ofzo? Gisteren was het stukje net iets te smal, dus moesten de stokken in de lengte. Nu heb ik het iets breder gemaakt en staan de stokken ook weer in de breedte. Misschien voelen ze zich dan beter thuis.

Zal straks eens foto's maken!

Woensdag wilde ik poesjes versus kipjes filmen, dus ik let even niet op de rest, sta door mn telefoonschermpje te turen. Gebeurde er dit (excuses voor de draaing van de camera):
Klik voor filmpje:
Afbeelding

Haha! Bettie jumpt zo vanaf de grond op mn arm!

Vervolgens sprong Binkie er ook bij:
Klik voor filmpje:
Afbeelding

Bettie gaat op den duur echt zo door dr pootjes in de relaxstand... :')
Leuk dat je gewoon als een soort voerend, bewegend klimtoestel gezien wordt 8-)
Het zwarte kipje op het muurtje is Boefie, die moet dus weg. Verder weg in de tuin zit Bibi. Dat is een beetje een vreemd kipje. Altijd net te laat. Altijd net ietsje langzamer dan de rest. Meestal zie je ergens drie kipjes bij elkaar, dan een tijdje niets. En dan Bibi :')

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:24

Ik had de oudere kip erbij om op het Magische Getal Drie uit te komen... voor het geval dat er 1 dood gaat, ze nog met tweeën zouden zijn... Maar dat idee heb ik nu maar laten varen...

Fijn hee, kippen, het ruimt zoooo je schuur op!!!!! Die van mij hebben hun hok in de schuur, dus ook ik moest naar de stort, ahum.
Wel goed bezig zo, en misschien bedenk je je in het voorjaar wel dat ze gewoon zo op deze manier in de schuur mogen blijven...

Het filmje gezien, hartstikke leuk! Wat groeien jouw kippies hard!
Filmt ook echt handig zo he, met die veerbalen in je nek. hihi!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:34

Ohja, the magical no 3...

Kan natuurlijk nog steeds, maar dan is het een beter idee om een kuiken van dezelfde leeftijd erbij te zoeken. Ik heb Bettie er ook later bij gezet, en stond versteld hoe simpel dat is bij kuikens. Gewoon hup, er tussen. En vijf minuten later staan ze allemaal samen te eten :Y)

Zeg, wil je er niet een uberleuk haantje bij? Dan zit je ook op drie :D
Die heeft preciés de goede leeftijd <<)

Kippies in de schuur... tja...wie zal het zeggen, misschien kan het hok nog wel marktplaats op. Heb ik mooi mijn overkapt stuk weer helemaal terug. Kan daar de fiets en kliko ed staan. Dat moet ik nog even ervaren. In de winter is schuur ook praktischer ivm bevriezen van water ed. En het schoonmaken is alles op een hoop vegen, met de hooivork de kliko in en klaar. Best handy eigenlijk!

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:12

Hah, nee bedankt, hier geen haantjes in een woonwijk (helaas, want ik had het wel graag gewild!)
Misschien komt er nog een hennetje van 6 weken mijn kant op, en anders is het maar zo ;-)

Om die reden heb ik het hok in de schuur, lekker koel in de zomer en niet zo vriezerig in de winter....
Maar das de theorie he, nu de praktijk nog meemaken...