Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 11:43

KimD schreef:
Isabelle98 schreef:
Wat een ontzettend leuke foto's allemaal! En heel herkenbaar, de drukke pup die zich niets aantrekt van/niet begrijpt als een andere hond niet wil spelen :')

Onze pup van 10 weken doet het overdag echt super in de bench. Hij slaapt 1,5 tot 2 uur, zonder te gaan piepen. Wanneer we hem s'avonds in de bench leggen begint hij echter een heel concert te geven, wat wel 30/40 minuten aanhoudt elke avond. In de nacht laten we hem ook nog om de 3,5u uit en ook wanneer je hem dan weer terug legt gaat hij zo'n 20 minuten te keer..
Hoe hebben jullie dit opgelost? Of is het een fase die (hopelijk) snel voorbij gaat???

Leggen jullie hem iedere keer dat hij in slaap valt in de bench terug? En waar staat de bench? Bij jullie of apart en alleen?

Want anders zou ik wat stapjes terugdoen en weer even erbij gaan liggen of de bench mee naar boven nemen en vanuit daar uitbouwen.

Overdag is het niet muisstil, dat kan best een groot verschil maken.

@ kiwiwitje: Ja zo doen wij het ook inderdaad. En ook de voerbeurten en kauwsnacks zijn in de bench! We gaan nu proberen er alleen uit te gaan als hij piept inderdaad.

@ KimD: hij slaapt overdag sowieso in de bench. Valt niet meer echt ergens anders in slaap omdat we hem op tijd in de bench leggen. De bench staat in de woonkamer, maar we wonen gelijkvloers en hij kan ons ook horen als we vanuit de slaapkamer praten. Qua muisstil zijn, hebben we ook aan gedacht. We hebben zowel honden slaapmuziek als gewoon de radio aangezet. Maakt helaas beide niet echt verschil

Century

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 12:55

Bij ons was de slaap-bench (overdag in de bench lukt niet) ook ineens weer een ding. Bij ons staat ie naast ons, dus het was actief hem steeds 'af' vragen, vóór hij een blafconcert start, want als hij eenmaal begint is het veel lastiger.
Vaak helpt het dan om hem aan te raken (gewoon vingers tegen zijn vacht) tot ie 10minuten ligt, dan is het goed.

Het gaat nu al steeds sneller en makkelijker weer. Dus dan kunnen we weer verder rustig afbouwen (en langzaam de bench uit de slaapkamer werken).

Meeko heeft vandaag kennisgemaakt met een oppasadres, waar een Samojeed woont. Die was een stuk drukker nog dan Meeko! Meeko vond het spannend in het begin, ook even veel blaffen want het was net wat teveel voor hem, maar hij ontdooide langzaam en daarna konden ze heerlijk spelen, geen geblaf ook meer. Dus dit was geslaagd, we gaan hem daar vaker heen brengen!

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 13:18

StalMelyn schreef:
Hier aan andere vraag, rond Hemelvaart willen wij een weekend met de caravan weg richting (zuid) Limburg of eventueel Ardennen. Nu weet ik dat er mensen in het topic zitten uit Limburg, hebben jullie tips qua goede camping waar hond uiteraard meemag en goede wandelgebieden? Helemaal ideaal zou zijn met eigen sanitair maar voornaamste is een leuke, niet al te grote camping.
Vorig jaar voor het allereerst gekampeerd dus we zijn nog zoekende.

We hebben al wat geboekt! Voldoet niet helemaal wat de plannen waren maar zo gaat dat wel vaker :')

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 16:10

Waar gaan jullie heen? :)

Wat is volgens jullie de beste tactiek als je hond helemaal in de trek/blaf-modus zit naar een andere hond bij het uitlaten, en je niet meer tot hem kan doordringen? Beste is voorkomen, lijkt me, maar dat is nog niet altijd mogelijk. Is dan 'gewoon' doorlopen het beste, oppakken, iets anders? Ik doe nu meestal het eerste en probeer hem al eerder af te leiden, maar daar ben ik nog vaak te laat mee.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 16:22

Trekken / spanning op de lijn is bij ons sowieso stilstaan en bij uitblijven reactie omdraaien en weglopen en dan verwacht ik dat hij naast me komt met een losse lijn. Gaat de spanning er weer op als ik terug de oude richting op ga? Zelfde verhaal. Sommige honden in de wijk heeft hij met vlagen eens een focus op en dan loop ik soms 5 of 6 keer zo heen en weer. En dan kan hij daarna de rest van de wandeling weer keurig lopen.

Blaffen deed hij nooit zo, maar onlangs toch ook op bepaalde honden. Ik ga dan ook de andere kant op lopen, zeg verder niks (dus het krijgt verder geen negatieve lading). Als hij zijn aandacht weer op mij heeft beloon ik. Wat ik vooral niét wil is dat hij de andere hond "weg" blaft. Als hij het nodig vindt een grote mond op te zetten zijn wíj degenen die weg gaan.

Als hij uitgejouwd wordt, vaak door kleine hondjes hier in het park, ga ik juist stilstaan met hem en zijn aandacht op mij vragen en dat belonen. Wel met gepaste afstand er tussen maar ook weer met het idee dat ze hem niet wegblaffen. Fitz negeert ze overigens volkomen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 17:17

Ik ben in ieder geval altijd degene die weg gaat (en wij zijn degenen die blaffen). Maar ik loop dan door, niet heen en weer. Uit de situatie zeg maar. Bij voldoende afstand is dan zijn aandacht wel weer bij mij te vragen. Maar ik wil natuurlijk het liefst het voorkomen dat ie zo tekeer gaat.
Dat zou dus een idee kunnen zijn, heen en weer blijven lopen, tot ie met losse lijn loopt? Ik ben een beetje bang dat dat wel eens heel lang kan duren...

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 17:20

Oh ja bij blaffen loop ik ook door. :j

Je kunt een woord aanleren waarmee je zijn aandacht op jou vraagt, met een high value beloning. Bijvoorbeeld gestoomde worst of iets dergelijks. Als hij zichzelf echt opwerkt zal het minder doordringen maar allicht kun je de focus voorafgaand aan het blaffen doorbreken met zo'n woordje en beloning bij aandacht op jou. Moet je wel goed leren de trigger herkennen en goed timen voor het blaffen, maar dat zal je steeds beter gaan leren herkennen.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 18:06

Als je hond al helemaal in trek en blafmodus zit dan is hij sowieso niet meer in staat te leren dus zou ik kiezen voor de optie die de situatie het snelst eindigt.

Oefenen op een focus woord is sowieso handig zoals Leo aangeeft! Ik vond het handig om een hond uit de wijk te kiezen die mijn hond geen blik waardig keurde, en daar dan (op flinke afstand!) achterna lopen. Zodra mijn hond op die hond wilde focussen vergrootte ik de afstand weer en vroeg ik focus. Als dat goed gaat kan je afstand verkleinen, parallel lopen en andere honden kiezen. Ik beloon met eten van hoge waarde of spelbeloning. Veel oefenen en geduld hebben, maar was de investering meer dan waard. Uiteraard moeten je "oefen"honden geen last van je hebben!

Oh trekken is voor mij ook een no go. Dan draai ik 180 graden of blijf ik staan tot ze netjes naast me komt (en dat beloon ik dan!)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 18:12

En als hij dan meteen weer gaat trekken zodra je verder loopt? Hij lijkt wat eigenwijs daarin (of ik heb te weinig geduld :P)
We hebben een focus-woord ('focus' :P ), waarop hij naar mij moet kijken. Dat doet hij best netjes! Maar inderdaad, als hij in zo'n modus zit kan ik op mijn kop staan, maar ik kom er niet meer doorheen. Dus ik moet iets eerder ingrijpen denk ik. Al heb ik het idee dat altijd maar doorlopen ook wel effect begint te hebben, want op fietsers reageert hij bijvoorbeeld niet zo sterk meer.
We komen weinig honden tegen hier, ergens heel fijn, maar dus ook slecht te oefenen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 18:18

Als hij meteen weer gaat trekken draai ik meteen weer om. Van de week had hij wat hyperfocus op 2 cavalier king charles spanieltjes met kekke jasjes aan en wilde hij steeds weer spanning op de lijn om ze te kunnen zien, maar iedere keer gewoon weer omgedraaid. Was een keer of 6 tot hij zijn focus weer gewoon bij mij had en netjes ontspannen mee kon lopen. Al moet je het 10 keer, 15 keer herhalen, zorg dat je altijd hetzelfde doet dat leert hij dat het trekken hem niets oplevert. Je gaat idd alleen niet zo ver komen in afstand, maar het eerste jaar is sowieso keihard investeren op dat vlak. :') Soms frustrerend maar het gaat écht goedkomen als je consequent doorzet.

Ik zou dan idd echt het moment vóór die modus proberen te vangen met zijn aandacht op jou vragen, waardoor je het uiteindelijk voor kunt zijn. Maar dat is hard werken soms. :j

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 19:50

Het is zeker wel intensief. We houden ons ook steeds voor "nu investeren, straks vruchten plukken".
Ik ga je tip eens proberen :j

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 19:55

Mijn woord is 'KOP DICHT' :') . En als ik het blaffen voor ben dan is 'Snater houden' of 'Klep dicht, denk eraan'.

Meestal is Vixem bij ons de aanstichter, die relt graag. Als ik er geen zin in heb, dan neem ik de piranha's voor lief en passeer de mensen alsof onze honden nog nooit een woord hebben hoeven luisteren. _O-

Na Vixem heb ik de hoop opgegeven.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 20:00

:')

Ik kan me er iets bij voorstellen :+
Daarnaast is met alle 8 (9? 10+?) omdraaien als eentje ettert ook niet persé de meest praktische strategie :')

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 23:51

Leo schreef:

Daarnaast is met alle 8 (9? 10+?) omdraaien als eentje ettert ook niet persé de meest praktische strategie :')

Het zijn altijd dezelfde die etteren, de vraag is alleen wie er het eerst is. :+

Vixem heeft meestal haar waffel als eerste van elkaar, gewoon om te rellen, puntje bij paaltje doet die helemaal niks.

Daaropvolgend vind Dana dat ze haar dochter moet ondersteunen en doet gezellig mee met het irritante Collie Concert.

Ondertussen begint Puk meestal te focussen om te kijken wat ze als eerst zal eten, de hond of de baas. :')

Nu doet Nil ook gezellig mee wat die weet helemaal niet waar de klepel hangt. Dus daar ben ik nu vooral mee bezig.

Die Takke-teven zijn een verloren zaak. _O- Als ik op tijd ben dan kunnen ze wel allemaal gewoon normaal doen en zitten. Alleen Puk trekt dan haar lip tot over haar ogen, maar dat is ook prima, dan houden mensen tenminste afstand.

Áls dat allemaal goed gaat en ik die dikke Sheltie niet tot de orde roep dan sneaky schuifelt die achter me langs om richting de mensen te lopen om ze even aan te blaffen. Ze vind vreemde mensen vreselijk, maar ze gaat er, als ze dus de kans krijgt, heel bewust op af om ze aan te blaffen. Doet ook niks vervolgens, behalve heel trots op zichzelf zijn.

De kerels zijn te dom om te poepen, dus die blijven zitten en wachten en kijken gewoon onnozel voor zich uit. Maze haar ego is sowieso veel te groot voor heel Zuid-Limburg dus geen haar op haar hoofd die passerende mensen óf honden een blik waardig zijn. Tenzij ze naar haar kijken, dan doet ze haar lip omhoog, hoe durven zomaar aanspraak te maken of haar persoonlijke aura à 20 meter. Die moet ik dus af en toe zeggen dat ze vooral haar ego even moet dimmen.

Heb ik nu iemand vergeten? Geloof het niet. :')

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 23:54

KimD schreef:
Leo schreef:

Het zijn altijd dezelfde die etteren, de vraag is alleen wie er het eerst is. :+

Vixem heeft meestal haar waffel als eerste van elkaar, gewoon om te rellen, puntje bij paaltje doet die helemaal niks.

Daaropvolgend vind Dana dat ze haar dochter moet ondersteunen en doet gezellig mee met het irritante Collie Concert.

Ondertussen begint Puk meestal te focussen om te kijken wat ze als eerst zal eten, de hond of de baas. :')

Nu doet Nil ook gezellig mee wat die weet helemaal niet waar de klepel hangt. Dus daar ben ik nu vooral mee bezig.

Die Takke-teven zijn een verloren zaak. _O- Als ik op tijd ben dan kunnen ze wel allemaal gewoon normaal doen en zitten. Alleen Puk trekt dan haar lip tot over haar ogen, maar dat is ook prima, dan houden mensen tenminste afstand.

Áls dat allemaal goed gaat en ik die dikke Sheltie niet tot de orde roep dan sneaky schuifelt die achter me langs om richting de mensen te lopen om ze even aan te blaffen. Ze vind vreemde mensen vreselijk, maar ze gaat er, als ze dus de kans krijgt, heel bewust op af om ze aan te blaffen. Doet ook niks vervolgens, behalve heel trots op zichzelf zijn.

De kerels zijn te dom om te poepen, dus die blijven zitten en wachten en kijken gewoon onnozel voor zich uit. Maze haar ego is sowieso veel te groot voor heel Zuid-Limburg dus geen haar op haar hoofd die passerende mensen óf honden een blik waardig zijn. Tenzij ze naar haar kijken, dan doet ze haar lip omhoog, hoe durven zomaar aanspraak te maken of haar persoonlijke aura à 20 meter. Die moet ik dus af en toe zeggen dat ze vooral haar ego even moet dimmen.

Heb ik nu iemand vergeten? Geloof het niet. :')

Hahahhahaha vrij accuraat ja _O-

Arya is vooral een etter naar bekende honden waar ze aandacht van wil :')

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 19:10

Wij hebben een nieuwe 'Layla genoeg prikkels geven' aanpak. We wandelen met haar in de drukste gebieden die we kunnen bedenken - de Strip in Las Vegas, Hollywood Boulevard in Los Angeles, en de pier in Santa Monica. En tussendoor mogen ze op de eindeloze prairie rennen (er is free-roaming op BLM land in de VS. In Nevada betekent dat een "losloopgebied" ter grote van NL en Belgie samen).
We hebben een hele kalme hond, die fantastisch goed slaapt, maar ook geen tekenen van overprikkeling laat zien. Training geslaagd }>

Nee zonder gekkigheid - we zijn op roadtrip oa door / naar het zuiden van California. En ze doen het beide echt ontzettend goed. Van Beer wisten we dat wel, maar Layla ontpopt zich tot een hond die mensenmassa's heel goed aankan. En ook rustig kan slapen in een restaurant (thank you LA, voor soepel met de hele strenge regels in de VS om te gaan, we zaten op een patio die als binnen aanvoelde).

Los Angeles - Hollywood en Santa Monica

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Las Vegas - Downtown en the Strip

Afbeelding

Afbeelding

Maar natuurlijk ook veel natuur. Zowel de prairie als de woestijn (wat wel ingewikkeld is met de cactussen, ratelslangen en andere steekplanten en beesten). En ook Death Valley, Joshua Tree en de Mojave desert.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wij "springen" het Nieuwe Jaar in met onze nieuwe "trainingsmethode"!

Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 19:14

Wauw wat gaaf weer! Jaloers

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 19:28

:wow: wat gaaf dat je ze mee kan nemen!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 19:40

Wat briljant dit!! :D zo gaaf!

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:11

Fantastische foto's weer!

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 23:35

Wat bizar gaaf dat ze meekunnen!! En wat een contrast, de big city en die ruwe natuur! <3

KimD je hebt een gevarieerde roedel lees ik _O-

Hier is sinds vandaag het vuurwerk echt los gebarsten, maar ze doet het zooo goed. Echt trots op d'r! Hopelijk kunnen we dat vasthouden.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 09:29

Leuk verhaal over je roedel Kim.

Wat een onwijs gave fotos Oshaa! Lijkt me fantastisch.

Hier ook vuurwerk erg los gebarsten. Knalvuurwerk is hier in de gemeente verboden, maar daar merk je niks van _O- . Freek is buiten niet bang voor vuurwerk, maar in huis wil hij wel even aanslaan als er ineens een aantal knallen achter elkaar zijn of het halve huis staat te trillen. Een enkele losse knal reageert hij niet op. Vorig jaar sliep hij een paar dagen voor oud en nieuw op de slaapkamer bij ons, zodat we hem sneller stil konden krijgen. Alleen dat is dit jaar nog niet nodig geweest en ik vermoed dat het ook niet nodig gaat zijn.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 14:36

Wat gaaf Osha!

Hier is het vuurwerk wel erg.. ondanks medicatie en training durft Maisie vaak niet verder dan ~50-100 meter rondom het huis :(

We gaan dus een dag eerder naar m’n ouders, daar is het rustiger..

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 21:19

Simba doet het goed. Zindelijk voor 99,9%. Als mijn broer oppast gaat het heel soms mis maar dat is puur doordat hij niet op let.

Hij krijgt meer energie. Speelt lekker veel met Jaxx. Kunnen het goed vinden. Simba wordt 'mooi' gecorrigeerd door Jaxx als ie iets doet want Jaxx niet wil. Stopt dan ook meteen.

Met Jinn iets ander verhaal. Die is niet duidelijk. Die doet beetje brombrom maar komt niet over.
Heb het een hele tijd aangekeken om Jinn de kans te geven maar hij wordt niet duidelijk dus nu help ik als ik het nodig vindt.
Wel laat ie bijvoorbeeld geen botje af pakken, als Jinn bij mij op de bank ligt komt Simba niet op die kant van de bank (hoekbank) dus in zekere zin heeft ie wel respect maar kan beter.

Wandelen gaat prima. Luistert goed.
Toen die nog heel jong was (nu issie jong xD) liep die braaf om álle plassen heen. Tegenwoordig banjert die er gewoon door heen en is het af en toe net een schattig varkentje.

Afbeelding

Afbeelding

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 10:53

Iedereen de beste wensen en op naar een gelukkig en gezond 2024!

Alles met alle viervoeters goed gegaan? Bonne heeft het super gedaan en kijkt niet op of om van het vuurwerk. Rond 23 uur had hij eerder zoiets van: moeten jullie nou niet eens naar bed? :roll:

Alleen vanochtend om 6 uur ging er nog opeens veel vuurwerk af. Denk mensen die terug kwamen van uitgaan en dachten, laten we dat nog even doen. Bonne gromde maar was al snel weer rustig.