Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dimphyl

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 10:53

DD ik denk oprecht dat weinig cavia's het zo goed hebben als die van jou. Knuffelen is écht geen behoefte die cavia's hebben.
Die van mij komen elke dag in handen ivm wegen en controle, wil dat ze dus wel te hanteren zijn, maar op schoot zitten doen ze eigenlijk alleen als mijn neefje er is haha

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 10:59

Ik bekijk regelmatig of er iets mee is en de nageltjes worden gecontroleerd (al is het met buitencavia's nooit nodig om te knippen). De ouwetjes en degene die wat 'minder' lijken komen binnen als het kouder wordt, maar ik loop niet voor elk poepje wat verkeerd zit naar een DA :D
Ik heb tot nu toe 2 cavia's gehad met schurft; mijn eerste pas gecastreerde beer en de oude Rex. Dus ze blijken goed tegen het buitenleven te kunnen :D

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:00

Hoewel ik zeker ook denk dat jouw caafs een heerlijk leven bij jou hebben, snap ik het standpunt van de opvang dat ze knuffelbare caafs willen hebben wel.
Een cavia die zich wel makkelijk laat pakken en aaien heeft gewoon meer kans op een nieuw huisje dan eentje waar je alleen maar naar kunt kijken. Zeker als het een gezin met kinderen is.

Plukje is overigens ook een kooi-knuffel cavia: zolang hij in zijn kooi zit vind hij aaien prima en zelfs wel fijn, hij loopt nooit weg.
Maar op schoot zitten vindt hij alleen goed met een berg andijvie voor zich (bijvoorbeeld als ik nagels knip). :-)

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:05

Na lang (af en toe) mee te lezen nu toch maar is een reactie. Onlangs is een van mijn twee beren overleden waardoor ik nu een 4,5 jaar oude beer alleen heb. Een alleen vind ik toch sneu, zeker nu ik ook aan het werk ga en minder thuis ben. Alleen wat nu; koop ik een jong beertje in de winkel (risico dat het niet klikt) of koppel ik hem aan een knuffelcavia uit de opvang/fokker (koppelen op locatie)? Deze beer is ook niet 100% gezond (blaassteen vorming) dus ik verwacht dat hij niet erg oud word (mijn oude beer was bijna 9). Wat zouden jullie doen? Hebben jullie wellicht een knuffelbeer?Of weten jullie iemand in de regio van Arnhem? En is het leuker om een koppel te hebben of dan nu toch naar 3?
Laatst bijgewerkt door Fairytail op 28-10-15 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 15:07

@simodi: maar ik doe geen caafs náár de opvang... ik wil(de) er juist een paar UIT de opvang hebben :D
En je kunt mij niet wijs maken dat alle caafs die nu in de opvang zitten alleen maar knuffelcaafs zijn :D

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 17:48

Fairytail ivm zijn kwaaltjes zou ik kijken voor een jong, misschien al geholpen beertje, ze zijn dan toch wat rustiger en zullen minder snel ruziën, plus dat als je oudere beer komt te overlijden, het koppelen makkelijker zal zijn (ivm het al gecastreerd zijn).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 17:52

Ik zou ook zoeken naar een jongcastraat.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:56

DubbelDun schreef:
@simodi: maar ik doe geen caafs náár de opvang... ik wil(de) er juist een paar UIT de opvang hebben :D
En je kunt mij niet wijs maken dat alle caafs die nu in de opvang zitten alleen maar knuffelcaafs zijn :D

Die van mij waren ook harstikke schuw :+ (maar waren ook jong, kwamen niet bij mensen thuis weg maar van een fokker)

Heeft lang geduurd voordat de koppeling werd gemaakt: 'ha! Die brengt eten, die is veilig en mogen wij begroeten'.

Bijzonder dat jij geen cavia's mocht opvangen, je hebt een gouden plekje voor de pieperds!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 21:00

Hier zijn ze ook na elke zomer een stuk schuwer, maar de meesten komen nog wel iets lekkers uit de hand eten :)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:10

Hier word ook niet veel geknuffeld. Worden altijd wel 1 keer per week minimaal gepakt met verschonen en knuffel dan weleens. Dan worden ook gelijk Nagels/kontjes gecheckt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 21:19

Hier zit er wel meer tijd tussen :D
De nagels van de binnencaafs doe ik eens per maand, maar ik wil de beer wel eens 's avonds opschoot nemen, die blijkt een behoorlijke knuffelkont te zijn :D

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:38

DubbelDun schreef:

Ah zo! Nee, dat denk ik ook niet.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:49

Pff hier net thuis van weer een dierenarts bezoekje.. Binti had precies dezelfde verschijnselen als Fenn een maand geleden en is daarom ook ingeslapen.

Heb al even gesproken met een ervaren fokker en die had het over een virus in de hersenen wat misschien zulke symptomen kan veroorzaken.. daar is niks tegen te doen en dan is het gewoon afwachten of de rest ook last krijgt..

Dierenarts kon me verder ook niet helpen en had ook geen idee wat het kon zijn, behalve de epilepsie zoals ze bij Fenn ook vermoedden, maar 2 zo dicht achter elkaar, beide voor zover ik weet niks vreemds gegeten of gedaan en ook geen familie.. ik geloof niet meer in de epilepsie nu.. :(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 22:18

Dat is mij ook teveel toeval... Weet je zéker dat het niet iets in het voer kan zijn ?? Of een schoonmaakmiddeltje oid ??

Wel sneu voor Binti, dat is ook best snel gegaan dan.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:20

Ach Dimphyl, wat sneu ... :(:)

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:22

Tja voer krijgen ze al 4 jaar het zelfde.. schoonmaakmiddelen gebruik ik nauwelijks, eigenlijk alleen water..
Het blijft gissen, en omdat er ook geen symptomen van te voren zijn (beide zaten super in hun velletje en geen gewichtsverlies ofzo) is het lastig om dingen uit te sluiten. .

Kreeg net ook een tip over binnen oor ontsteking.. ga daar zo even op Googlen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 22:30

Wat ik weet van binnenoorontsteking is dat ze dan rondjes gaan lopen met het kopje een beetje schuin.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 07:09

Na t googlen uitgekomen op een topic op bokt over een cavia met midden oorontsteking. 'Jammergenoeg' niet dezelfde symptomen. Dit diertje kan nog lopen, alleen scheef kopje, die van mij waren echt aan het omrollen met alle spieren gespannen en waren na zo'n aanval ook helemaal van de kaart..

Ik blijf doorzoeken.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 07:22

DubbelDun schreef:
Hier zit er wel meer tijd tussen :D
De nagels van de binnencaafs doe ik eens per maand, maar ik wil de beer wel eens 's avonds opschoot nemen, die blijkt een behoorlijke knuffelkont te zijn :D

Nou checken is even kijken of alles goed is hoor. Nagels knippen idd meestal 1 keer per maand. Ik heb vee langharige die krijgen vaak vieze konten etc.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 10:23

Daarom wil ik geen langharigen meer, is buiten ook nik met het natte gras.
Lu-Lu (halve Sheltie) krijgt nog wel eens een 'sleepje' en die knip ik regelmatig.

Ik had vanochtend een leuk eerste klusje...mijn beer was uit zijn bak gesprongen en zat ergens op de vloer van de woonkamer. Dus de deur maar dicht gehouden en op zoek.
Gisteravond had hij meer dan normale interesse voor een zeug (Lu-Lu) dus ik had hem maar even in de onderste bak gezet, want één nestje is wel even voldoende op het moment :).
Hij bleek op een mandje te zitten en liet zich makkelijk pakken, dus nu loopt ie in zijn eentje te morren dat ie naar boven wil :D

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 18:18

Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje af en toe eens een beetje mee.
Ben afgelopen zaterdag in het opvang geweest en woensdag ga ik 2 ophalen!
Ben er nog niet uit welke.. 3 leuke koppeltjes gezien.
Komen morgen ook weer 3 nieuwe koppeltjes binnen.

Ben heel benieuwd, kooi staat al klaar!

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 18:42

Spannend marije, en wat super dat je ze uit de opvang haalt! Ben benieuwd waar je mee thuis komt :D

Hier op het moment alles rustig. Nog geen verdere gekke dingen gehad maar ik hou mijn hart vast, bij elk geluidje uit de flat schiet ik recht overeind >;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 18:52

Hier krijgt Vanilla een lekker buikje, maar ze moet nog wel 2-4 weken.
De beer had weer een mooie truc uitgehaald... omdat Lu-lu berig was had ik hem eergister in de andere buitenren gezet. Daar heeft ie zich zo misdragen daar aan de tralies te knagen dat ie allebei zijn voortanden kwijt is (de Leo ;( ). Dus nu mag ik alles voor hem in snippertjes snijden. Hooi en gras gaat gelukkig wel zo naar binnen, maar wortels, appels etc moet even in een babyhapje :D

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:01

DD ik ben zo benieuwd naar Vanilla's kleintjes.. hoe oud is ze eigenlijk?

Zonde van je beer.. zijn z'n tandjes er echt helemaal uit of gewoon 'afgesleten,' want dat kan weer aangroeien toch?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 19:07

Ik ga er vanuit dat ze wel weer aangroeien en anders moet ik regelmatig zijn ondertanden gaan knippen :)

Ik heb geen idee hoe oud Vanilla is. Ik heb haar gekregen samen met 3 anderen omdat iemand wegens gezondheid stopte met opvang. Ik heb haar sinds 2012.
Ik had niet verwacht dat ze nog drachtig zou worden eigenlijk.