Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlala

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:34

sneu! Tja als ze al echt verzwakt zijn door de bloedluis, is het meestal toch geluk hebben als ze er nog doorheen komen. Wij zijn er zelf altijd heel waakzaam op, en ik moet zeggen dat wij er eigenlijk geen last van hebben. wel van gewone luizen in de kammen bij de kuiven af en toe, maar dan even de kuiven wassen en de kippen sprayen en weg zijn ze weer.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:11

Hmmm het zijn een soort mini-vliegjes want ze hebben vleugeltjes. Kippen hebben er geen last van, komen naar jou gestoven als je met graan komt, leggen ook goed enz.

Hoevaak halen jullie de mest uit het hok?
Om de een of andere reden doen ze dat nl ook waar ze leggen en niet op een ander plekje. Of is dit normaal?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 19:43

NenaC schreef:
sneu! Tja als ze al echt verzwakt zijn door de bloedluis, is het meestal toch geluk hebben als ze er nog doorheen komen. Wij zijn er zelf altijd heel waakzaam op, en ik moet zeggen dat wij er eigenlijk geen last van hebben. wel van gewone luizen in de kammen bij de kuiven af en toe, maar dan even de kuiven wassen en de kippen sprayen en weg zijn ze weer.

Zelf ook nog altijd mazzel gehad door goed preventie werk. Maar goed je weet het maar nooit. Helaas van het kippie, was een van mijn broedsels die ze had overgenomen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:43

Las laatst iets over vlooiendruppels voor honden preventief op kippen gebruiken. Mensen daar ervaring mee? (Geen hele pipet maar een paar druppels per kip).

Ik zie geen luizen meer, maar wel grijze spikkels. Zijn dit uitwerpselen of eitjes?

SerenePeace

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 11:46

Iedereen bedankt voor de suggesties! :D
De faverolles kriel is inderdaad wel erg koddig!
Ik kom er nu dus achter dat dat het ras is wat er bij de overburen rond loopt :')
En zij heeft wel een stel broedeieren voor me...
Maar om nou gelijk aan de broedmachine te gaan... :wow:
Ik ga me maar eens inlezen over zoiets.

Maximus91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 14:43

SerenePeace schreef:
Iedereen bedankt voor de suggesties! :D
De faverolles kriel is inderdaad wel erg koddig!
Ik kom er nu dus achter dat dat het ras is wat er bij de overburen rond loopt :')
En zij heeft wel een stel broedeieren voor me...
Maar om nou gelijk aan de broedmachine te gaan... :wow:
Ik ga me maar eens inlezen over zoiets.

je zou eerst een broedmachine kunnen huren... of een heel goedkope (voor een paar eitjes) op de kop tikken...

ik twijfel er ook nog over, maar denk wel dat ik er geld voor aan de kant ga leggen een mooie houten BM voor niet al te veel eieren, heb deze kuikens uit laten broeden door de kippenhouder, vond ik ook wel handig voor de eerste leg zegmaar

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 14:53

Heeft iemand hier in de buurt toevallig ganzenkuikens? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 07:25

Hoe doen jullie t introduceren van een nieuwe kip? Gewoon in het donker in het nachthok erbij zetten?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:31

LadyMadonna schreef:
Las laatst iets over vlooiendruppels voor honden preventief op kippen gebruiken. Mensen daar ervaring mee? (Geen hele pipet maar een paar druppels per kip).

Ik zie geen luizen meer, maar wel grijze spikkels. Zijn dit uitwerpselen of eitjes?

Ik gebruik frontline spray . Ook tegen kalkpoten

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:44

VivaLaVida schreef:
Hoe doen jullie t introduceren van een nieuwe kip? Gewoon in het donker in het nachthok erbij zetten?

ja inderdaad zo.

Wij hebben van frontline zo'n spray, die we wel eens op de kippen gebruiken tegen vlooien.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 16:51

Ik zet kippen altijd even apart in een hondenbench, zodat de rest ze kan zien en ze hun nieuwe omgeving vast in zich op kunnen nemen.
Maar als je met een standaard kippenhok werkt kan dat natuurlijk niet...

Dan maar hopen dat het goed gaat door in het donker erbij te zetten. Al vraag ik me af wat het donker voor toegevoegde waarde heeft. Als die kippen wakker worden zien ze echt wel een vreemde kip in de bijt. Het is nou niet zo dat ze ineens 's nachts geheugenverlies hebben geleden en niet meer weten hoe het normale gezelschap eruit zag. Zorg er wel voor dat de nieuwe kip s'morgens weg kan! Dus niet in een afgesloten hok erbij zetten, want dan kan ze s'morgens geen kant op als het niet zo goed gaat.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:48

Hier is het eigenlijk altijd goed gegaan met het introduceren 's nachts, maar zorg er inderdaad wel voor dat de kippen de ruimte hebben om weg te kunnen !

Hier is het grut inmiddels alweer 14 weken, en nog steeds kan ik bij de wyandotte's het geslacht niet zien. De Serama haan kraait al echt, wanneer kun je het bij de wyandotte's nou zien ?

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 22:12

ik heb een kip die erg mager is geworden en vaak in een hoekje zit. wat zou er aan de hand kunnen zijn?

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 22:43

Cheytjuh schreef:
Hier is het eigenlijk altijd goed gegaan met het introduceren 's nachts, maar zorg er inderdaad wel voor dat de kippen de ruimte hebben om weg te kunnen !

Hier is het grut inmiddels alweer 14 weken, en nog steeds kan ik bij de wyandotte's het geslacht niet zien. De Serama haan kraait al echt, wanneer kun je het bij de wyandotte's nou zien ?

Als je een paar foto's er op zet kunnen we je misschien helpen :)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 23:07

Jeika schreef:
ik heb een kip die erg mager is geworden en vaak in een hoekje zit. wat zou er aan de hand kunnen zijn?

Misschien coccidiose. Voelt ze koud aan?

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 23:42

Ik zal morgen eens foto's maken klaas30 :j Ik denk zelf 2 hanen en 1 hen bij de wyandottes, maar hopelijk zitten er meer hennetjes bij :)

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 07:20

klaas30 schreef:
Cheytjuh schreef:

Als je een paar foto's er op zet kunnen we je misschien helpen :)

Hier even snel van vanochtend, als er betere foto's nodig zijn dan moet ik het vanmiddag even doen

Afbeelding

De donkergrijze en de witte

Afbeelding
De lichtgrijze

Afbeelding
Alle 3 bij elkaar

Er is nog weinig kam of iets te zien, maar ik heb geen flauw idee of dat nou zo laat komt bij dit soort ?

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:21

Ik denk 3 hennen.

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 10:24

Ik denk witte een hen, de blauwe een haan en de zwarte ook een haan (ze krijgen sierbevedering aan de staart en de witte niet

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 19:46

Zo je foto's kunnen maken van een close up van de kopjes, de nekveren en de staarten? Dan kan ik het wel redelijk beoordelen.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 19:52

NenaC schreef:
Zo je foto's kunnen maken van een close up van de kopjes, de nekveren en de staarten? Dan kan ik het wel redelijk beoordelen.

Ga ik straks eens een poging toe doen!!! Dank jullie voor het meedenken!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 15:13

Ik heb dus een heel zielig kuiken opgevangen... Was bij vrienden gister en de moeder van vriendin verzorgt het pluimvee op boerderij van vrienden van haar. Ze vertelde over een zielig kuiken dat maar wat zat, niet bewoog en ze vroeg zich af of het nog iets ging worden. Vertelde ook dat het gepikt werd. Dus ik riep natuurlijk 'mag ik het meenemen?' Gaat het dood dan tenminste in alle rust en wordt het wat dan zie ik wel. Dus na de bbq kuiken op gaan halen en in een schoendoos mee genomen. Stond ik om 23.30 nog snel de ziekenboeg te installeren op een slaapkamer.

Het is heeeeel sneu. Kopje beetje gewond. Ligt heel veel en als het staat met de kop helemaal omlaag. Hoop dat het met goed voer en rust bijtrekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 15:37

Foutje
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-07-16 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 15:39

Amaris wat sneu. Misschien kun je eens kijken naar vitamines om te geven. Heeft 1 van onze kippen goed geholpen.

Bedankt voor de reacties.
De kip waar t om gaat is een krieltje en wij hebben zelf alleen een wyandotte en zijdehoender. Waar de kip nu zit word ie meerdere malen per dag gemolesteerd door een eend.. Op een ehh 18+ manier.

Ik ga het gewoon proberen snachts, ze hebben bij ons de hele (grote) tuin dus weg kan ie sowieso. Alleen ons nachthok is niet zo groot. Die kan ik evt nog wel groter maken mocht het niet gaan.
Maar snachts zijn ze in coma :+

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 15:45

Kuiken heeft ook warmte nodig denk ik?
Hoe oud is het?