Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:37

NenaC schreef:
6 jaar is op Zich wel een mooie leeftijd! Maar blijft toch altijd droevig als er eentje dood gaat. Heb je der begraven?

ehhh :o nee. op een bedje van stro in de container :o. We hebben al een hele rij begraven dieren in de wei. Op een gegeven moment houdt het op, want dan kom je misschien iets tegen van een eerder begraven dier.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:40

Poging doen om onze overlever een beetje tammer te krijgen. Hij zit nu weer in de schuur en probeer hem elke avond even op schoot te hebben. Hij gaat zich uitgebreid zitten wassen en op mijn telefoon zitten tikken. Denk alleen dat het een haan is, dat zou dan wel een beetje jammer zijn, want als die veel gaat kraaien kan hij niet blijven
Afbeelding.

Maar goed voorlopig is hij wel heel gezellig. En nog lekker lelijk.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 10:33

Isabonny schreef:
NenaC schreef:
6 jaar is op Zich wel een mooie leeftijd! Maar blijft toch altijd droevig als er eentje dood gaat. Heb je der begraven?

ehhh :o nee. op een bedje van stro in de container :o. We hebben al een hele rij begraven dieren in de wei. Op een gegeven moment houdt het op, want dan kom je misschien iets tegen van een eerder begraven dier.

Dode dieren mogen/horen niet in de groene container
Inleveren bij gemeente, dierenarts of in de grijze container bij nood, daar horen andere vleesresten ook in

LadyMadonna

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 10:37

Oh? Ik gooi overgebleven vleeswaren oid ook altijd in groen? Weer wat geleerd :j

Iemand nog een idee hoe ik mijn kippen het beste naar een nieuw hok op een andere plaats verplaats?

Gister ontzettend veel dode bloed mijten in het ok. De 404 spray doet dus z'n werk :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 10:39

Als ze op stok zitten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 10:40

Dan gewoon vangen en in het andere hok doen?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:27

[***] schreef:
Isabonny schreef:

Inleveren bij gemeente, dierenarts of in de grijze container bij nood, daar horen andere vleesresten ook in

Ik heb nergens geschreven dat ik haar in de groene container heb gelegd ;) .

Maar dan nog. Ik doe haar in de container die het eerst geleegd wordt i.v.m. vliegen/maaien. Ik gooi toch ook de botten van vlees in de groene of grijze container. En als mij man hanen slacht, dan gaat het slachtafval (ingewanden en veren) ook wel eens in de groencontainer.

Als ik kijk bij onze gemeente wat er o.a. in de GFT bak mag:
* vleesresten en visresten (inclusief graten, schelpen en botjes);
* mest van kleine huisdieren met stro.
dan zou een dode kip op een bedje van stro dus ook geen probleem mogen zijn.

En bij de restafval staat o.a.
kippenboutjes :o

Dus zou het geen probleem mogen opleveren als de bak geleegd wordt, of dat nu de grijze of groene bak is.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 08:31

Ik kom net dit topic tegen. Nu heb ik een vraag. Weet iemand Sumatra's te koop? Is nl moeilijk aan te komen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 08:32

Rockwitch, vind de ayam cemani echt een prachtig ras.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 08:47

[***] schreef:

Vlees resten(gegaard en rauw) mogen gewoon in de gft bak ,
Dode dieren is misschien een ander verhaal maar vlees absoluut wel :j.
In de groene (in de zomer doe ik dat dan weer niet, maar das niet omdat het niet mag)

De enige indicatie dat dode dieren niet mogen is dat haar(mens en dier)op de nono lijst staat,

SerenePeace

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:26

Oké, update.
De kippenwei is lekker aan het volgroeien met gras en onkruid, dus da's mooi.
Alleen nu heb ik vanaf het begin geroepen dat ik zijdehoenders wil, maar ja, die zijn natuurlijk wel snel broeds...
Dus eigenlijk wil ik me weer gaan oriënteren op een ander ras. :') (Gelukkig heb ik nog wel een paar maanden om te beslissen haha)

Ik ben op zoek naar 'gezellige' kippen, dus een beetje poef en dikkig, koddige dingen om te zien.
Liever geen hele schrikachtige beestjes, dus wel een beetje mensen-liefhebbers.
Broeds liever niet! Een beetje is niet erg, maar om de hele tijd kippen van het nest af te jagen zie ik niet zitten haha.
Het aantal eitjes maakt me niet zoveel uit, als ik eens in de zoveel tijd maar een eitje heb is het prima.
Oh ja en krieltjes zijn leuk!

Zodoende kwam ik uit bij de Orpington. Hartstikke mooi natuurlijk, maar daar zijn zowat geen fokkers voor?
Alleen maar in het Noorden, en laat ik nou net in de buurt van Zeeland wonen... :(
Weet iemand toevallig een fokker in de buurt / een ander ras wat net zo leuk is?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:34

Euhm, I hate to burst your bubble, maar orpingtons zijn ook nogal broeds.

Het is heel moeilijk, eigenlijk zijn alle legrassen niet snel broeds, maar die zijn weer niet gezellig.
En de gezellige die zijn weer veel broeds, want dat is er nooit uitgefokt.

Ik heb het losgelaten. DAn maar in de zomer een paar keer kip van nest jagen. Er zit eigenlijk niets anders op.
Vanochtend toevallig heb ik het legnest afgesloten voor Lotje, en heb de deur achter me dicht getrokken en ben gaan werken. Had geen zin in eventueel drama :')
Straks maar kijken of ze er doorheen is of dat ze ergens anders is gaan zitten...

maarja, dat hoort er nou eenmaal bij!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 17:31

Dubbelgezoomde of witte Barnevelders? Maar dan de echte raszuivere, niet de legkip variant. Die zijn ook niet snel broeds, leggen goed en zijn gezellig.
Heb er zelf geen meer bij de groep lopen, maar vond ze altijd wel beginnerskippen.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 19:30

De bruine leg kip is wel niet bollig en koddig maar wel heeeel gezellig!
Wyandotjes zijn wel bol en koddig maar sneller broeds <3

Maximus91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 19:44

Hallo mede-kipjes mensen!! Ik heb net de 10 laatste pagina's echt doorgelezen (en de rest gescand) en ik meld me dus ook maar even aan!

Als kind had mijn opa altijd een hok vol Lohmans/Isa Browns (en een duiventil eraan vast), en ik liep altijd met die kippen op mn hoofd en op mn schouders van het hok naar de keuken in het huis of zelfs op straat... bleven altijd bij mij en daar is mijn liefde voor kippen ontstaan, ondertussen vaak ''overjaarde" dieren overgenomen (gemengde roedel) waardoor ik erachter ben dat ik de krielvariaties echt onderkruupsels vind (en door mn opleiding dierverzorging) ze moesten altijd net voor me langs waar ik heen wilde lopen, maakten veel lawaai terwijl ze dat deden... nee geef mij maar grote kippen!

Zo kwam mijn moeder ooit uit bij de franse kip met het gouden ei... De Marans, een hele leuke dubbeldoel-kip, zij heeft er toen wat Zwartkoperhalzige kippen bijgedaan en toen ik ontdekte hoe lekker die eieren wel niet waren, ben ik ook verliefd geworden op dit ras! maar dat zwart vond ik wel wat saai... ik hou in het algemeen niet van donkere dieren (geen zwarte/donkerbruine paarden voor mij, en dus ook geen zwarte kippen) Ik ging op onderzoek uit en ontdekte dat er meer kleuren waren: Blauwkoperhalzig, Splash, koekoek alleen wel erg zeldzaam... ik stelde het weer even uit

enkele jaren later stond ons hok er slecht bij en de grond was uitgeput, kippen waren bijna allemaal de pan uit (met scharrelen door vossen/roofvogels en roofdieren die het hok ingingen) en de rest hebben wij bij vrienden gebracht... Hok plat... tijd geen kippen gehouden.... en toen begon het weer te kriebelen..

Nu sinds 2 weken (toen 2 dagen oud uit de broedmachine) heel erg blij met mijn 10 kuikies onder de warmtelamp. 5 Splash Kuikens en 5 Blauw koperhalzige Marans baby's. zo liefff!!

Gister begon ik mij zorgen te maken over 1 van de Splash kuikens, ze had net lekker in mijn nek (zelf ingekropen) liggen slapen (ik zorg dat ze elke dag in de hand komen, want ik wil dat ze makkelijk worden ook al woon ik op een boerderij), maar ze liep niet meer en werd onder de voeten gelopen door de rest... gelijk dr pootjes gecontroleerd, niks dik, geen bloedluis, geen ongezonde indruk in der oogjes, voor de zekerheid wel apart gezet en behandeld als spreidpootjes, hopende dat het geen marekse verlamming is, echter werkte dat niet zo goed want nu probeerde ze niet eens meer te staan en viel op dr zij, toch eerst maar zo een nachtje gelaten (rust van de anderen dmv niet ondergelopen worden en in quarantaine onder controle), vanmiddag toch maar losgeknipt en dr weer apart gezet, ging toch wel beter en ze werd weer actiever... toen het quarantaine hokje uitgebreid en ze is toen zelf onder/over de barricades gekomen en redt zich nu weer prima tussen de rest, ze wordt niet meer ondergelopen, ze eet en drinkt, poep is goed stevig en met regelmaat, ziet er goed gezond uit, heeft geen spreidpoten (trekt er alleen 1 op, maar heeft geen evenwicht) en ligt nu met de andere 9 heerlijk onder de lamp te slapen... en als ik nu kijk, zie ik niets wat mij zorgen baart, alles lijkt gezond en in orde te zijn...

Wat kan dit zijn? De symptomen van spreidpoten en Marekse verlamming, komen imo niet overeen, ze krijgen alle voedingsstoffen binnen, er is geen moederkloek die ze omver trapt/loopt, als ik ze pak laat ik ze met hun pootjes op mn vingers zitten en heb ze amper vast (dus ik kan ook niet de schuldige zijn toch?) en laat ze dan in mn nek kruipen (ivm temperatuur) en aai met 1 vinger, wat ze heerlijk vinden, over hun koppie/wangen heen.

ben helemaal in <3

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 19:47

Kido schreef:
De bruine leg kip is wel niet bollig en koddig maar wel heeeel gezellig!
Wyandotjes zijn wel bol en koddig maar sneller broeds <3

Heul heul heul snel broeds |o

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:10

SerenePeace schreef:
Oké, update.
De kippenwei is lekker aan het volgroeien met gras en onkruid, dus da's mooi.
Alleen nu heb ik vanaf het begin geroepen dat ik zijdehoenders wil, maar ja, die zijn natuurlijk wel snel broeds...
Dus eigenlijk wil ik me weer gaan oriënteren op een ander ras. :') (Gelukkig heb ik nog wel een paar maanden om te beslissen haha)

Ik ben op zoek naar 'gezellige' kippen, dus een beetje poef en dikkig, koddige dingen om te zien.
Liever geen hele schrikachtige b

eestjes, dus wel een beetje mensen-liefhebbers.
Broeds liever niet! Een beetje is niet erg, maar om de hele tijd kippen van het nest af te jagen zie ik niet zitten haha.
Het aantal eitjes maakt me niet zoveel uit, als ik eens in de zoveel tijd maar een eitje heb is het prima.
Oh ja en krieltjes zijn leuk!

Zodoende kwam ik uit bij de Orpington. Hartstikke mooi natuurlijk, maar daar zijn zowat geen fokkers voor?
Alleen maar in het Noorden, en laat ik nou net in de buurt van Zeeland wonen... :(
Weet iemand toevallig een fokker in de buurt / een ander ras wat net zo leuk is?

Kijk eens naar faverolles, niet snel broeds, wel fluffig en koddig, zijn zeer mak en leggen veel en grote eieren.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:45

Ik lees al een tijdje mee, want er gaan hier kipjes komen. Maar eerst bedenken wat we met de tuin willen en waar de dames hun plek gaan krijgen. Ik kan niet wachten, maar tegelijkertijd kom ik erachter dat ik echt niks van kippen weet. Gelukkig door jullie begin ik wat 'kips' te leren. En de faverolles klinken als ras wel heel erg goed. Ik moet geduld hebben.... Zucht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 00:36

Ik heb een stel sussex kippen er tussen, niet echt koddig maar wel heel tam en relaxed en totaal niet broeds.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:12

Dit jaar voor het eerst nog geen broedse kip gehad. Ik meende even van wel, maar ik wijt het achteraf aan de bloedluis die de kip verzwakt had. Van de week meende ik dat een Marans broeds was, maar die zie ik weer zo vaak buiten lopen ,dat die ook niet goed broeds is. Normaal gesproken zou ik allang (rond eind april/begin mei) kuikens hebben gehad, maar dat zit er dit jaar niet meer in.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 15:13

Misschien vanwege het slechte weer.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:23

Ik zie eigenlijk geen mijten meer, maar vind nog wel van dat grijze "stof" (ontlasting van de mijt?)
Geen hele hopen, maar hier en daar stipjes.
Vrijdag voor de zekerheid hok nog een x doen, maar ik denk dat ik het aardig onder controle heb

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 22:57

meld me weer eens even. vriendin van mij heeft last van bloedluis en en is verzwakt. Gelukkig ben ik de dans tot nu toe nog ontsprongen dus geen ervaring mee. kan ze de kip nog iets geven om aan te sterken en wat moet je de kip toedienen bij bloedluis?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 07:25

Kunt rijst voor der koken en eventueel extra vitamines geven in de vorm van catosal. Verder eventueel onder een warmtelamp zetten zodat ze wel warm blijft.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 08:47

Helaas het was al te laat. kippen heeft de nacht niet gehaald. Bedankt voor de info.