Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DarkoFoitzik

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 13:09

de brahma haan hield de ratten ook op afstand of juist heel dicht bij (zijn maag), dat weet ik niet. toen hij stierf hadden we alleen nog ene breakel haan rond huppelen toen kwamen de ratten.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 09:41

Hebben jullie ook zoveel vliegen bij de kippen?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 09:43

nee gelukkig niet. In de schuur komen nauwelijks vliegen, en buiten in de ren staat nu vrij veel beplanting en alles tussen de beplanting hark ik bijna dagelijks zodat de poepjes weggeharkt zijn.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 09:47

vliegen hadden we ook niet. daar werd namelijk actief op gejaagd. vooral door de jonge dieren.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 09:48

Nee, eigenlijk niet. Maar ik heb dan ook koeien als buren... die trekken ze aan... :Y)

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 10:51

Ik veeg ook elke dag de poepjes weg,vaak 2 x.
ik heb ook geen idee wat ik er tegen kan doen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 12:06

hier geen last van vliegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 12:08

Ik word gek van de mussen
Vliegen er wel 100 in de stal
Hele kippenhok zit onder, staldeuren, dekens, alles.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 12:30

haha klopt dat hadden wij ook. op aanraden van een aantal hier in het topic, zo´n trapbak besteld, en nu hebben we er geen last meer van. die dingen zijn echt ideaal!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 16:24

Val even binnen. Zojuist bloedluis/mijt in m'n nachthok ontdekt. Hok gelijk helemaal met kokend water uit gedaan. 1 kip lijkt wat jeukerig, de andere twee merk ik niks aan.
Nu lees ik als tip de uiteinden van de zitstok in te smeren met vaseline. Maar: mijn zitstok wordt niet gebruikt. Ze zitten altijd met z'n drieën bij elkaar in het zaagsel op de grond. Wat is dan de beste aanpak?

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 17:38

Alle bodembedekking verwijderen,alle kieren en naden inspuiten met bey mite.
Dat spul was het enige wat bij mij hielp.
smiddags doen dan zitten de mijten niet op de kippen
vergeet vooral de legnesten niet.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 07:52

we hadden er ook altijd last van. in duitsland kun je redelijk heavy spul er voor krijgen. we spoten het hok altijd in en de kippen ook. dan waren ook gelijk de veerluizen dood.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:53

Haal ik dat in de dierenwinkel of bij de dierenarts?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:02

Riddershow schreef:
Hmm, geen van mijn eitje sis uitgekomen. Ben ik ze toch maar even gaan schouwen, zijn 3 eitjes gewoon "leeg"! Nou, dat wordt dus wel even een mailtje naar de verkoper :\

Dat kan die toch ook niet van te voren weten? Dat is de gok van eieren kopen.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:19

Mag een meelezer even een vraagje stellen?

Hoe herken je dat LadyMadonna?

Wij hebben kippen gehad als housewarming cadeau (eerste koppel in de vriendengroep met een tuin :') ) maar wij kennen er absoluut niets van.
Zelfs geen idee welk ras ze zijn ofzo.
En er is een kip die denk ik wat dom is :')

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:40

LadyMadonna schreef:
Haal ik dat in de dierenwinkel of bij de dierenarts?

in duitsland kun je dat in de dierenzaak halen. sommige nl zaken verkoipen het ook stiekem. werkt heel goed maar is heel giftig. ik zal even kijken morgen of ik een foto kan maken van de spuitbus en het merk. het werkt in iedergeval perfect.

lees dit topic eens goed door en laat je goed informeren door ervaren mensen. bloedluis vind je vaak in kieren en tussen het hout. je kunt dit zien als de kippen niet mee rop de stok gaan of zelf niet meer naar binnen willen. vaak vindje kleine nesten vna bloedluis. het z\ijn donkerrood/ zwarte beestjes die dan zwermen op 1 plek.

veerluis kun je me thet blote oog zien in het verendek. pak de kip op de schoot en kijk op de veerpennen. dan zie je ze lopen als ze het hebben.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 12:59

De bye mite heb ik toen van de dierenarts.
is niet goedkoop maar moet je oplossen in water,ik geloof 4 ml per halve liter water.
ik doe het in een plantenspuit.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:48

kohtje schreef:
Riddershow schreef:
Hmm, geen van mijn eitje sis uitgekomen. Ben ik ze toch maar even gaan schouwen, zijn 3 eitjes gewoon "leeg"! Nou, dat wordt dus wel even een mailtje naar de verkoper :\

Dat kan die toch ook niet van te voren weten? Dat is de gok van eieren kopen.

Nou, mijn huidige "ei"-leverancier heeft zelf eerst gekeken wat het bevruchtings percentage was en dat was bij natuurbroed 100% en bij broedmachine 95%.

Dus als je goede hanen hebt rondlopen kun je het niet maken om ze als broedeieren te verkopen als maar 25% bevrucht Is (staat dus los van eieren die wel ontwikkelen maar uiteindelijk niet uitkomen) .

Ik heb van mijn eigen kippen geen onbevrucht eieren gehad bij broedmachine of natuurbroed. In het broedseizoen natuurlijk(waar de hanen actief zijn). Maar misschien waren mijn hanen wel super vruchtbaar...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:52

Net kippen + hok behandeld met 404 vogelspray... Hoop dat het helpt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:20

LadyMadonna schreef:
Net kippen + hok behandeld met 404 vogelspray... Hoop dat het helpt

Hier gaat zometeen het hok preventief in de witkalk (of hoe dat inmiddels heet), is een poeder (soort krijt) wat je aanmaakt met water en smeert elke 3-6 maanden. Werkt op bloedluis als schuurpapier, gaan ze dus stuk van, is niet giftig je moet alleen het poeder niet inademen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:27

Optiwolk schreef:
Mag een meelezer even een vraagje stellen?

Hoe herken je dat LadyMadonna?

Afbeelding

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 23:29

Dat grijze poeder duid op bloedluis

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 08:02

Hoe ga ik dit eigenlijk aanpakken? Nu er bloedluis is is het in een stroomversnelling gekomen btw, stond sowieso al in de planning.
Wil een ander nachthok en dit komt ook op een andere plaats.
Dat wat ik nu heb heb, heb ik gekregen, maar wordt slecht en is eigenlijk ook lastig schoon te maken.
De kippen (3 wynandottes kriel hennen) lopen hier vrij door de tuin, hoef dus alleen een nacht/leg hok. Schuilen kunnen ze onder de overkapping, doen ze nu ook.
Iemand tips?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 11:18

Ik heb dus ook weer last van bloedluis.Alle kippen en hok behandeld, maar ben er nog niet van af, dus vandaag de kippies nog eens inspuiten.

1 kip was zodanig verzwakt dat we haar apart hebben gezet om aan te sterken. Ze wilde elke keer weer terug naar de rest en dat liet ik toe, maar bleek niet zo'n goed idee te zijn geweest. Ze werd meteen besprongen door de haan en daardoor in de modder gedrukt. Aangezien ze nog niet zo sterk was bleef ze liggen en sprong de haan er weer op en vervolgens liep hij nog eens een rondje over haar rug. Ik zag het van een afstand gebeuren en ben er uiteraard heen gegaan om in te grijpen. Toen ik de arme kip uit de blub haalde, roggelde ze met ademen. Ik heb haar met een handdoek gedroogd en weer apart gezet. Ze bleef eten en drinken als we het aanboden, maar ze liep niet echt veel meer. Ik vond haar op een gegeven moment liggend in de paardenstal (was ze toch aan de wandel gegaan, wat voor ons een positief teken was). Ze stond echter niet op toen ik naar haar toe liep. Ik heb haar weer terug in haar hokje gelegd en ...weer at en dronk ze. Hierdoor kregen wij elke keer weer valse hoop dat ze toch wilde en aan de beterende hand was. Mijn man stond al met de bijl klaar...:( . Toch maar weer een dagje gewacht en de dag erna, toen mijn dochter haar weer ging voeren...schudde ze nog een keer met haar koppie ...en weg was ze. Nu zijn er nog maar 2 Brahma's van de K3 kliek over. Ze is 6 jaar geworden.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 13:56

6 jaar is op Zich wel een mooie leeftijd! Maar blijft toch altijd droevig als er eentje dood gaat. Heb je der begraven?