Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 20:04

DD hoeveel caafjes heb je nu binnen zitten!

Oeps, spannend Dimphyl!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 20:15

Ze zitten nu alle 9 binnen, lekker gezellig in de woonkamer :D

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 20:19

Dat piept vast heel gezellig! :-)
Hoe gaat dat qua luchtjes, zoveel caafjes bij elkaar? Ik ruik mijn ene vriendje soms al, terwijl ik de kooi echt goed bijhoud!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 20:21

Gemiddeld doe ik 3 a 4 weken met een hele schone bak. Wel doe ik om de dag de kranten onder de slaaphuisjes verschonen, dat scheelt enorm in luchtjes.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 22:18

Oh ja joh? Ik doe elke week nieuwe strokorrels in de bak en haal tussendoor natte plekes en poepjes er zoveel mogelijk uit, beetje net als de stallen bij houden. Denk niet dat 4 weken uit zou kunnen, maar ik vind ook de aanblik van heel veel poepjes niet echt prettig ... :o

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 08:47

Hier ook zo'n 3 weken met een bak (6 caafs erin) de nachthokken worden inderdaad wel om de dag verschoond, daar liggen handdoekjes in maar door t trap-rennen vaak wat bodembedekking erbij.
Mijne zitten op hennepstrooisel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 09:15

Ik heb ook hennepstrooisel.

Tegen de poepjes kun je vaak even de bak oprullen of een klein laagje er bovenop strooien. Dat gaat met korrels waarschijnlijk niet.
Verder helpt het echt dat er bedonderleggers op de bodem liggen. Die vangen heel veel vocht op.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 11:22

Oh DD dat is wel een heel goed idee! Zijn die gewoon te koop, en zoja wat kost het?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 11:24

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 11:35

Ik was er van overtuigd dat die alleen via thuiszorg oid te krijgen zouden zijn :o
Zal eens zoeken, bedankt!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 11:48

Ik gebruik de 90x60 voor de middelste en onderste bak en de 40x60 voor de bovenste bak. In totaal gaan er per bakverschoning 9 a 10 onderleggers in.
Je haalt de bedding er tegelijk met de onderlegger uit, dus de bakken zijn ook veel sneller schoon te maken.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 00:33

Hebben jullie er ook caafjes bij zitten die heel druk met piepen zijn?
Plukje piepte in het begin als hij ons zag of iets lekkers wilde. Inmiddels piept hij zo ongeveer bij elke beweging die we maken. Als hij eten krijgt is hij weer stil.
Hij is veel in handen, heeft veel ruimte en afwisseling in hok en ren en altijd volop hooi en brokjes tot zijn beschikking.
Het lijkt haast wel een beetje aangewend gedrag, omdat hij in het begin ook meestal wat kreeg zoals blaadje andijvie witlof of wortel. Hij krijgt nog steeds vaak wat, zo'n 5 a 6 voermomenten op een dag. Ook voer ik hem regelmatig andijvie waarbij ik hem op schoot neem. Zo kan ik hem ook makkelijk controleren en nageltjes knippen.

Maar zo van de hele avond piepen worden we wel een beetje moe ....en ik kan natuurlijk ook niet blijven voeren.
Onze vorige caaf deed dat helemaal niet.
Eentje erbij vind ik niet meteen een optie vanwege allergie partner en het risico dat ze straks met z'n tweeën zo zitten te piepen. Dus ik zoek nu ook naar andere oplossingen of tips om dat lawaai wat geminderd te krijgen. Ik vind caafs super gezellig maar dit is teveel van het goede! :-)

Ideeën of suggesties?

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 08:26

tja sorry, maar het zijn en blijven groepsdieren.. Het zou toch goed kunnen dat hij blijft piepen om maar wat te doen te hebben, opzoek naar vriendjes, of opzoek naar aandacht.
De reden dat je hem alleen hebt zitten is ivm allergie van je partner?
Sorry maar dat vind ik behoorlijk egoïstisch.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 09:13

Wij hebben hem als eenling overgenomen en zouden kijken hoe het zou gaan. Je hebt helemaal gelijk dat ze groepsdieren zijn en dat weet ik ook. Maar omdat deze weg moest wegens niet matchen met een ander waar hij bij zat hebben we het even aangekeken. Het piepen is iets van de laatste weken. Hij is verder heel tam en lief.
Als het inderdaad het alleen zitten is zullen we een oplossing moeten zoeken maar 1 erbij wordt lastig dus dan moet hij een nieuw huisje krijgen.

Maar ik vraag er hier naar om te horen of er andere oorzaken kunnen zijn.

De reden dat hij alleen zit ligt dus wel wat genuanceerder dan jij nu roept in je post.
We hebben hem niet alleen vanwege de allergie maar dat blijkt wel zodanig dat dat reden is om er niet meer te nemen. Mijn vorige cavia deed het ook goed toen ze alleen overbleef dus we wilden/willen het proberen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 09:17

@simodi: ik vrees ook dat het aangeleerd gedrag is én hij is alleen, dat werkt ook niet mee. Hier piepen ze ook regelmatig maar alleen als het etenstijd is. Verder maken ze alleen geluidjes als ze elkaar tegen komen.

Overigens denk ik dat je bij Pluk niet heel makkelijk meer een andere kunt zetten, het blijft een mannetje tenslotte.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 09:30

Mijn ventje piepte ook super veel toen hij alleen zat nadat zijn vriendje overleden was...
Hij heeft er snel terug een nieuw vriendje bij gekregen en nu is hij weer helemaal happy! Hij whiept nog steeds als hij eten wilt (dat is en blijft normaal caviagedrag he ;) ), maar hij piept niet constant meer.

Mannetjes kan je ook prima koppelen hoor. Je moet er gewoon een jong ventje, max 6 weken oud bij zetten. Dat gaat eigenlijk altijd prima.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 09:30

Dat vrees ik ook DD. Ik vind het ook echt lastig om een oplossing te bedenken.
Mijn vorige caaf murmelde wat en piepte als de koelkast open ging.
Pluk lijkt nu eten af te willen dwingen. Aandacht krijgt hij genoeg.

Roepen om soortgenoten sluit ik zeker niet uit. Maar hij heeft dat tot nu toe niet gedaan, dat zou je juist bij een kleintje verwachten.

Kan zo'n beertje dan nog wel in een groep? Wat doe jij met je beertjes, hoe leven die?

Ik zoek nu ook naar oplossingen/mogelijkheden, naast dat ik probeer om juist niet te voeren/reageren op zijn piep.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 09:41

Ik heb vroeger een grote berengroep van 6 gehad, maar toen had ik helemaal geen zeugjes
Sinds ik zeugjes heb kan ik beren niet meer gekoppeld krijgen. Zolang het hele jonkies zijn gaat het goed, maar zodra ze ouder worden is het vechten. Ik ben er dus mee gestopt om mijn beer te willen koppelen. Hij zit nu met 2 oude vrouwtjes en ik zie wel wat er van komt (voorlopig al maanden niets :D )

Een oplossing is Pluk te laten castreren en er een vrouwtje bij zetten. Alhoewel je het natuurlijk altijd met een 4/5-weken oud beertje kunt proberen.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 09:48

Als er zeugjes in de buurt zijn wordt het inderdaad lastiger. Maar anders gaan 2 beren echt perfect samen hoor :)
Heel soms niet, maar sommige zeugjes kunnen ook niet samen :p

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 09:52

Mijn zeugen en beren zaten 30 meter uit elkaar, dus daar kan het niet in gezeten hebben :D
Ik heb idd ook wel eens zeugjes weg gedaan omdat ze konstant ruzie aan het maken waren, maar dat ging er toch minder hard aan toe als vechtende beren.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 09:58

Lastig ....

Dus ik begrijp dat een ander huisje zoeken voor hem dan ook niet makkelijk wordt ...? Want wie zou er dan een (verder dus wel heel leuk) beertje willen, wat voor baasje moet ik dan zoeken voor hem?

Ik wil hem niet kwijt maar hij moet het wel leuk hebben, dat gaat nu wel voor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 10:16

Ik vrees dat ie foktechnisch niet echt interessant is (iig niet voor een serieuze fokker). En er zijn al genoeg jonge cavia's waar mee geleurd wordt.

Hij kan altijd naar de opvang. Daar wordt ie gecastreerd en samen met een vrouwtje naar een nieuw huisje gezocht.

Het is wel sneu, want je bent best gek met hem.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:37

Simodi ik kwam misschien wat harder over dan bedoeld. Ik zie dat hij het goed heeft bij je, je doet zeker je best voor hem, maar uit je post haalde ik dat de allergie de reden was.

Ik blijf er wel bij dat ze samen horen te zitten, ook beren. Evt castreren, of idd een jong beertje erbij hoeft zeker geen probleem te zijn zolang er geen zeugen in de buurt zijn.

Mijn idee was idd aangeleerd gedrag; geen mogelijkheid om met 'soortgenoten' te communiceren dus dan maar aandacht vragen aan alles dat er voor de rest in de buurt is.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:37

Ja zeker!

Maar soms maak je achteraf gezien verkeerde keuzes. Teveel vertrouwd op mijn eerdere ervaring dat 1 cavia wel goed ging.

Dus nu wel zoeken naar een goede oplossing. Voorlopig kijk ik het maar even aan hoe het zich ontwikkelt.

Mocht iemand toevallig horen dat er ergens een leuk, mooi en stoer beertje gezocht wordt dan hoor ik het in elk geval wel graag. ;-)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:40

Dimphyl ok.
Zo is het inderdaad, we hebben er niet maar eentje in huis genomen vanwege de allergie, maar omdat die allergie al snel bleek is nog een cavia erbij niet de fijnste optie... ;-)