Puppy erbij 2020

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 17:29

mvdende schreef:
KimD wil je uitleggen waarom een swamp cooler niet tijdens een training gedragen mag worden en een Jetstream wel?

Want volgens mij werken ze beide via hetzelfde principe?

Door water op te slaan in de middelste laag, wordt verdamping en dus koeling gecreëerd.

Ik zie dan alleen een verschil in vorm van het koelvest, dat de Jetstream beter aansluit dan de swamp cooler.

Je geeft je eigen antwoord al, de jet stream is nauwsluitend. De swamp cooler is levensgevaarlijk om te trainen.

Edit: De Swamp cooler koelt boven op de rug ook, de Jet niet. Verkoeling op de rug heeft een hond niks aan tijdens inspanning.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 17:41

KimD schreef:
mvdende schreef:
KimD wil je uitleggen waarom een swamp cooler niet tijdens een training gedragen mag worden en een Jetstream wel?

Want volgens mij werken ze beide via hetzelfde principe?

Door water op te slaan in de middelste laag, wordt verdamping en dus koeling gecreëerd.

Ik zie dan alleen een verschil in vorm van het koelvest, dat de Jetstream beter aansluit dan de swamp cooler.

Je geeft je eigen antwoord al, de jet stream is nauwsluitend. De swamp cooler is levensgevaarlijk om te trainen.

Omdat ze ergens achter kunnen blijven hangen?

Ik vind je trouwens vrij bot reageren.

En daarnaast vind ik wel dat je mag uitleggen waarom de swamp cooler in jouw geval levensgevaarlijk is om mee te trainen.

Want zoals het in eerste instantie op mij over kwam, was dat een swamp cooler altijd levensgevaarlijk is om mee te "trainen"

Want niet iedereen hier in het topic traint agility...

Dus niet voor iedereen is een swamp cooler gevaarlijk om te gebruiken tijdens hun training.

Ik probeer alleen (voor mezelf) helder te krijgen waarom iets wel/ niet gebruikt wordt, zodat ik (En anderen) een goede keuze kunnen maken.

En we niet straks per ongeluk onze hond in gevaar brengen.

En jij hebt best veel ervaring met honden KimD, dus daarom vroeg ik het in eerste instantie aan jou.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 17:49

Dankjewel voor de sterkte wensen :) We gaan er gewoon het beste van maken. Ik hoop dat ze nog mee kan op vakantie en dat de medicatie daar in kan helpen. Maar eerst gaan we de komende maand aankijken.

Afbeelding
Ik zeg het niet vaak maar als hij zo staat dan, poeh! <3 Knapperd!

Afbeelding

Afbeelding
Blije ei

Afbeelding
Ik vind hun broeken zo hilarisch :')

Afbeelding

Afbeelding
En omaatje Lupa kwam ook even buiten gehuppeld.

KimD

Re: Puppy erbij 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 17:50

De Swamp cooler is lang, lomp, los en heeft sluitingen.

Ongeacht de sport is dat niet aan te raden. Enkel in running sports zou ik hem wel bruikbaar zien. Maar dan nog heeft de hond vrij weinig eraan om bovenop gekoeld te worden tijdens inspanning, je wilt dan vitale organen koel houden. Na de inspanning is een volledige koeljas, zoals de swamp cooler wél goed. Dan kan het onderdeel zijn van de cooling down.

Iets om of aan hebben tijdens een training brengt altijd risico mee, in andere landen is het normaal om de hond een tuig of band om te laten, terwijl dat hier absoluut niet mag. Maar de Jet is in dit geval dusdanig nauwsluitend dat het een tweede huid is. Geen sluitingen, geen inkepingen, helemaal niks. Dus dat risico is al een stuk minder.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 17:53

KimD schreef:

Ongeacht de sport is dat niet aan te raden. Enkel in running sports zou ik hem wel bruikbaar zien. Maar dan nog heeft de hond vrij weinig eraan om bovenop gekoeld te worden tijdens inspanning, je wilt dan vitale organen koel houden. Na de inspanning is een volledige koeljas, zoals de swamp cooler wél goed. Dan kan het onderdeel zijn van de cooling down.

Iets om of aan hebben tijdens een training brengt altijd risico mee, in andere landen is het normaal om de hond een tuig of band om te laten, terwijl dat hier absoluut niet mag. Maar de Jet is in dit geval dusdanig nauwsluitend dat het een tweede huid is. Geen sluitingen, geen inkepingen, helemaal niks. Dus dat risico is al een stuk minder.

Ok. Dank je

En zou jij een swamp of een Jetstream aanraden voor wandelen? Natuurlijk wandelen we niet als het te warm is, zeg +25 graden.

Maar ook bij 15-20 graden en zon merk ik dat Skip het snel warm heeft. Als er een sloot in de buurt is, regelt Skip zelf zn afkoeling wel, door of met alleen pootjes, of pootjes en buik of helemaal gaan zwemmen.

Maar niet altijd en overal heb je een sloot tot je beschikking.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 17:56

Wow Bodhi is FLUFFY! :P

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 18:06

mvdende schreef:
KimD schreef:

Ok. Dank je

En zou jij een swamp of een Jetstream aanraden voor wandelen? Natuurlijk wandelen we niet als het te warm is, zeg +25 graden.

Maar ook bij 15-20 graden en zon merk ik dat Skip het snel warm heeft. Als er een sloot in de buurt is, regelt Skip zelf zn afkoeling wel, door of met alleen pootjes, of pootjes en buik of helemaal gaan zwemmen.

Maar niet altijd en overal heb je een sloot tot je beschikking.

Dan zou ik de wandeling aanpassen, en ná de wandeling eventueel een koeljas aantrekken.

Maar zoals gezegd, een hond mag het best warm hebben. Wij krijgen het ook warm en gaan zweten.

Edit: Een hond continu koelen tijdens het wandelen is slecht voor de spieren.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 18:22

Denies wat spannend voor je! Hopelijk slaat de pijnstilling aan.

Lara gefeliciteerd!

Mijn kleine pietertje is net gepakt door een loslopende husky. Heeft een interne bloeding. Ligt nu aan het infuus. Duimen dat het goed komt. Door de corona mag ik er nu niet bij. Echt super balen. Arm ventje.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 18:24

Oohjeetje! Dat meen je niet, wat vreselijk! Ik duim voor Pietertje!!!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 18:31

Ymor schreef:

Lara gefeliciteerd!

Mijn kleine pietertje is net gepakt door een loslopende husky. Heeft een interne bloeding. Ligt nu aan het infuus. Duimen dat het goed komt. Door de corona mag ik er nu niet bij. Echt super balen. Arm ventje.

Ach, dat is ook sneu! Sterkte & beterschap!

Heb je wel de gegevens van de eigenaar van de husky?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 18:32

Ymor schreef:

Lara gefeliciteerd!

Jeetje zeg!

Hopen dat het goed komt en ik zou echt vragen of je er niet even 10 minuten bij mag vanavond.

Echt verschrikkelijk om je hondje achter te moeten laten bij de dierenarts.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 18:45

Ymor, nee toch! Sterkte voor je pietertje <3

Denies, hopen dat de pijnstilling nog iets kan betekenen :(:)

New Guy, vind dat ook wel een leuke naam haha! :D

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 18:48

Heb wel zijn nummer inderdaad. Ik hoop dat we hem straks weer op mogen halen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 18:49

Ymor schreef:
Heb wel zijn nummer inderdaad. Ik hoop dat we hem straks weer op mogen halen.

Dat is fijn, dan kun je in ieder geval de schade verhalen! Ik weet dat je hoofd er niet naar staat, maar maak er zo snel mogelijk een melding van bij je verzekering.

Nogmaals beterschap!

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 18:55

Afbeelding

Hij ligt nu aan het zuurstof. Kreeg net een bericht van de dierenarts

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 19:01

Ochjeetje :(

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 19:12

Ymor heel veel sterkte met Pietertje. :(:) Hopelijk straks mag ophalen.

Deniese je heb een leuk stel honden. Hopen dat de pijnstillers werken bij oma.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 19:13

Wow heftig! Sterkte ! :(

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 19:16

KimD schreef:
Ik denk dat je dan de verkeerde jasjes getroffen hebt.

De honden van mijn moeder klitten hier ook niet onder. En de Bearded van een vriendin ook niet trouwens, en die is meer schaap dan hond.

Ok! Dan ga ik eens naar de genoemde jasjes kijken :)*

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 19:17

Ymor schreef:

Lara gefeliciteerd!

Ach jeetje ;( Veel sterkte!

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 19:19

xLaraaj schreef:
Hahahaha KimD :')

Heb zo op de aussie groep op fb een aussie gezien die ongewild door de trimmer geschoren is. Echt ocharme dat beest en de vacht is nog steeds niet goed.

Ik mag eindelijk mijn leuk nieuwtje vertellen :D wij krijgen een nieuw familielid *\o/* tot nu toe : New Guy omdat we nog geen naam hebben hihi. Hij mag eind mei naar huis komen maar met de coronamaatregelen en gesloten grenzen gaan we nog zien hoe we dit gaan regelen. <3

[ [url=m/OgGOKK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Woww <3 Gefeliciteerd!

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 19:21

xDenies schreef:
Onze Lupa, van bijna 13, gaat vanaf morgen op pijnstilling. Zij loopt sinds een aantal dagen op drie poten. Mijn meisje begint langzaam maar zeker af te takelen. Vorig jaar kregen we te horen dat ze een hartruis had en dus een lekkende hartklep, aankomende augustus moet ze voor controle. Ondertussen ziet ze slecht, hoort ze amper, en slaapt heel erg veel. De afgelopen 4/4,5 jaar krijgt ze een uitgebreide ondersteuning voor haar gewrichten en dergelijke en liep ze weer als een 'jonge god' ;) Maar helaas werkt dat niet meer afdoende. Vanochtend dus telefonisch het verhaal uitgelegd aan de dierenarts en die begrijpt me volledig. We gaan nu beginnen met een pijnstilling voor de komende maand, daarna kunnen we evalueren. Volgende week een zondag wordt ze 13 jaar. De dierenarts is het wel met mij eens dat dit een laatste (tijdelijke) 'redmiddel' is. Hoe cru dat ook klinkt. Langzaamaan moeten we in ons achterhoofd gaan houden dat het straks ineens heel hard kan gaan :(

[ [url=m/sx0Bfn.jpg]Afbeelding[/url] ]
Foto is ook weer van 2018, maar goed.
Jullie horen niet zo veel van mij over Lupa, omdat ze zich ook gewoon wat afzijdig houd & dus veel slaapt. Maar ik wilde dit toch even van me afschrijven.

Ach jee dat is een lastige periode die je tegemoet gaat. Hoop dat je haar nog zo lang mogelijk kwaliteit van leven kan bieden :(:)

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 19:22

Ik reageer dus ff lelijk, ben mobiel aan het bokken want ik weiger mijn laptop open te doen in mijn vakantie :D

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 20:15

Och Ymor wat naar :( Heel veel sterkte!

Overmorgen scheer ik mijn schaap weer lekker kort. Hem doe ik echt geen plezier met een zogenaamd isolerende dikke bontjas aan. Ik snap de logica in die theorie sowieso niet, want dan kan de warmte die ze zelf continu produceren niet weg. Als je een isolerende deken over een lopende motor heen gooit raakt die ook oververhit.

We werden vandaag door de hondenschool gebeld hoe het gaat. Ze proberen met iedereen contact te onderhouden omdat de lessen niet doorgaan. Heel lief. :D

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 20:24

Wat goed dat ze dat doen! Wij krijgen hier filmpjes met dingen die we kunnen oefenen. Is ook erg leuk!