gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:03

Ik heb de mijne nog geen nest zien bouwen, maar nu is ze ook nog maar twee weekjes bij mij :P

Wat fijn dat Flip wat aangekomen is Tarzan, wel vervelend dat de rest nu te dik is :P
Ik ben het zelf nog aan het uitzoeken. Ik heb het idee dat die van mij allebei wel ongeveer evenveel binnen krijgen. Helaas kan ik het niet altijd goed in de gaten houden.

Wat vervelend dat je konijnen ruzie gehad hebben. Vond je dat niet eng met de kat en de hond erbij? hihi
Hopelijk is het wondje gauw weer weg.

Sterkte Nienke! Y;(

Lastig Damned. De opvang waar ik geweest ben had ook weinig vrouwtjes. Ze zat overvol in de rammen.

Hier is het per moment nog verschillend met de konijnen. Het ene moment liggen ze lekker tegen elkaar aan en het andere moment kan mijn mannetje Frank het nieuwe vrouwtje niet met rust laten en wil niks anders dan erop.
Ik had de ren tijdelijk afgedekt met een net voor over de aanhangwagen, maar helaas had madame toch een plekje gevonden waar ze eruit kon om Frank te ontvluchten hihi. Jammer genoeg heeft ze ook een paar van mijn nieuwe plantjes aangevreten..
Nu heb ik een vijvernet gekocht en dat werkt ook prima. Mijn vriend en ik zijn nog in discussie over hoe we het willen hebben, want hij vind dit geen gezicht :')

Ik ben er nog steeds niet helemaal over uit wat voor naam ik haar wil geven. Ze heette bij de opvang Tanneke, maar dat vind ik zelf niet zo'n leuke naam.
Hebben jullie nog leuke suggesties? Mijn vriendin vond Frank en Fien wel leuk.

Hier liggen ze lekker samen bovenin het hok te slapen
Afbeelding

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:08

Damned schreef:
Het moet geen ouder beestje zijn, enkel heb ik hier gelezen dat er ze maar mogen gekoppeld worden vanaf +- 15 weken, en er worden er veel aangeboden die jonger zijn. Mijn mannetje is zelf ongeveer 2 jaar nu :)
En mijn moeder wilt niets van een fokker.

Ik bedoelde ook ouder dan 14 weken ;)
Ik zou zelf eerder naar een goede fokker gaan dan naar iemand die zomaar een nest heeft. Dat is toch wel wat vaak de andere optie is. Liever natuurlijk een opvang, maar als die te ver weg zitten, snap ik dat dat niet kan.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:08

Is daar eigenlijk een verklaring voor waarom er zoveel meer mannetjes aangeboden worden? Worden er meer mannetjes geboren, of is daar een andere reden voor ? :)

Simone: Grace and Frank(ie) of Frank en Claire (Underwoord) allebei personages uit tv-series, vind zulke bijpassende namen altijd wel tof :D

Eoweyn_x

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:17

Wisselt iedere keer. Het ene moment is er een voedstertekort, dan weer een rammentekort

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:22

Zij had er geen verklaring voor, maar ik zie het ook wel in dierenwinkels waar ze knaagdieren verkopen dat er de laatste tijd meer mannetjes zijn dan vrouwtjes. En als er vrouwtjes zijn, zijn ze ook altijd zo weg zei een verkoper laatst.

Die eerste is vind ik wel leuk! Ik wilde zelf Frank en Frey (die disneyfilm), maar dat vond mijn vriend stom :P

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 23:16

Is er een rammenoverschot dan? Mijne waren toch binnen de maand verkocht..

Overigens waren er hier uiteindelijk 1 voedster (die heb ik gehouden) en 2 rammen (die verkocht dus).

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 23:21

Het wisselt per moment en per opvang. De opvang waar ik vrijwillig heeft weer meer voedsters zitten.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 09:47

Eigenlijk is dat ook wel logisch, uiteindelijk zullen ze wel 50/50 voorkomen. :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 09:51

Dat denk ik niet hoor, waarom zou het 50/50 moeten zijn? Dat is bij mensen en paarden toch ook niet zo? :+

Eigenlijk heeft deze opvang altijd meer voedsters.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 10:51

Vraagje .. Billy 'kwijlt' nogal met eten, iemand een idee wat dat kan betekenen? Of is het gewoon omdat hij geen groen gewend is?

Laatst viel het mij al op en nu met wortel geven weer z'n hele mond met oranje kwijl :') hij eet verder gewoon goed ..

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 11:09

Zijn er toevallig konijnenliefhebbers hier die de dosering novacam weten die je een konijn moet geven?

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 11:25

Eoweyn_x schreef:
Dat denk ik niet hoor, waarom zou het 50/50 moeten zijn? Dat is bij mensen en paarden toch ook niet zo? :+

Eigenlijk heeft deze opvang altijd meer voedsters.

Er is altijd even veel kans op een voedster als op een ram. Dus als je naar de grote getallen gaat kijken is het logisch dat het uiteindelijk 50/50 gaat voorkomen. Als er nu het ene jaar meer voedsters zijn, dan zal een ander jaar wel meer rammen hebben.. Dat is echt heel logisch overigens, dus raar dat je dat niet snapt.. :')

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 11:39

Worden er anders niet gemiddeld meer vrouwen (mensen) geboren?
edit, juist omgekeerd bij mensen: +- 105 mannen op 100 vrouwen
voor dieren heb ik niets kunnen vinden, maar helemaal gelijk zal het ook wel niet zijn

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 12:36

Tarzan, ik denk dan gelijk aan zijn gebit. Haakjes op de kiezen misschien? Hoe is zijn gewicht?

Deoridh, novacam is 0,5 ml per kg lichaamsgewicht.

Klopt wbt de kans op, maar dat gaat niet altijd op. Je zegt net zelf dat jouw nest bestond uit 2 rammen en 1 voedster. Ik denk dat het bij opvangen gewoon erg wisselt met wat ze binnen krijgen en wat er geplaatst wordt. Jouw redenering klinkt imo niet echt logisch. Misschien dat het bij fokkers zo werkt, maar opvangen zijn toch echt afhankelijk van wat ze binnen krijgen.

Ik denk dus niet dat het echt 50/50 is. En lijkt me ook moeilijk om te onderzoeken, weet je hoeveel konijnen er in gevangenschap gehouden worden??

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 13:32

Ik heb het dan ook puur over wat er geboren word. En ja als je 3 baby's hebt, kan het niet 50/50 zijn he.. Het gaat echt over de grote aantallen. En overigens vind ik 105 mannen + 100 vrouwen gewoon een bewijs van wat ik bedoel. In praktijk gaat het namelijk altijd wel een beetje afwijken. Mijn redenering is zo misschien duidelijker?
Ik denk sowieso dat er onder mensen een verdeeldheid bestaat van welk geslacht ze het liefste hebben. Hoogstwaarschijnlijk is het ook daardoor dat opvangen heel andere nummers hebben.

En het is algemeen bekend dat genetica zo werkt. Dus onderzoek lijkt me onbegonnen (net door dat hoge aantal) en totaal onnodig.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 13:35

Als het afwijkt, is het dus ook geen 50/50. Ik geloof echt niet dat het zo werkt. Er zijn weinig nesten die 50/50 qua geslacht hebben. Opvangen al helemaal niet, en daar ging het immers over.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 13:36

Ja inderdaad dat de verhouding 2/3 jongens meisjes zou zijn is natuurlijk uitgesloten.

Hier toch al weer 2 mogelijke kandidaten, ben benieuwd of het uiteindelijk iets gaat opleveren :)

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 13:50

Sterkte nienke!
Hoe is het nu met je groep eoweyn?

Ik had gisteren Spency even opgepakt en zag wat rare plekjes onder haar achterpoten. Kan dit sore hocks zijn?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 14:01

Eoweyn_x schreef:
Als het afwijkt, is het dus ook geen 50/50. Ik geloof echt niet dat het zo werkt. Er zijn weinig nesten die 50/50 qua geslacht hebben. Opvangen al helemaal niet, en daar ging het immers over.

Een beetje afwijking op de 50/50 is heel normaal. 105-100 benadert het goed en is dus een normale waarde. Ik bedoel gewoon dat het bijna nooit exact 100-100 gaat zijn, maar het gaat er nooit ver af liggen. 130-100 zou dus een onmogelijke waarde zijn.
Als jij hierin niet gelooft, tja jammer, want het is nu eenmaal bewezen dat het zo werkt. Dat leer je normaal zelfs op school..
En nogmaals: je moet niet kijken per nest.. Dan klopt het idd niet. Je moet kijken naar het groter geheel.
En het ging niet over opvangen, maar over wat er aangeboden word, wat overigens nog steeds voor het meest baby's zijn. :)

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 14:31

Ik heb vanmiddag mijn konijntje opgehaald, hij rent al lekker door de tuin heen haha! Alleen nu is hij gewend om uit een flesje te drinken en ik heb water in een bakje. Snappen ze dat gelijk of is het slim om even een flesje te halen?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 14:32

spookyskippy schreef:
Sterkte nienke!

Ik had gisteren Spency even opgepakt en zag wat rare plekjes onder haar achterpoten. Kan dit sore hocks zijn?

[ [url=m/SwHlUj.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/54gkeD.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/FsDEbn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gaat goed hoor, alleen is Ilona wat aan het jagen :(

Beginnende sore hocks inderdaad, ik zou het even in de gaten houden.

Een bakje wennen ze vanzelf aan :)

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 17:53

Moffel zit buiten! Hij werd zo depressief in dat hokje binnen. Het werd ook gewoon echt irritant, hij at alleen maar aan de tralies en zat heel ongelukkig in een hoekje. Hij mocht wel rondlopen in de kamer, maar als hij in zijn hok zat begon hij weer. Nu zit hij heerlijk met zijn nieuwe vriendjes. Het gaat perfect tot nu toe. Nu nog de nacht afwachten...

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 17:56

spookyskippy schreef:
Sterkte nienke!

[ [url=m/SwHlUj.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/54gkeD.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/FsDEbn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat heeft mijn konijn ook! Wel wat minder erg, nog niet echt zo rood en er zit ook nog geen korstje, maar het is wel een beetje kaal. Weet iemand wat je eraan kunt doen om het te verhelpen? Hij heeft het al een tijdje en aangezien het niet erger is geworden in die tijd keek ik er nog even tegenaan.

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 17:59

Jeika schreef:
Moffel zit buiten! Hij werd zo depressief in dat hokje binnen. Het werd ook gewoon echt irritant, hij at alleen maar aan de tralies en zat heel ongelukkig in een hoekje. Hij mocht wel rondlopen in de kamer, maar als hij in zijn hok zat begon hij weer. Nu zit hij heerlijk met zijn nieuwe vriendjes. Het gaat perfect tot nu toe. Nu nog de nacht afwachten...

Wat fijn! Moffel heeft het maar getroffen :)

Maandag bel ik de DA voor advies.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 18:06

spookyskippy schreef:
Jeika schreef:

Wat fijn! Moffel heeft het maar getroffen :)

Maandag bel ik de DA voor advies.

Bedankt! Zou je die informatie misschien willen delen? Dan weet ik ook wat ik moet doen. :j je zou me das heel blij mee maken :D